Sorotec 3D Messtaster

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

EddyK
Berichten: 79
Lid geworden op: 25 mei 2007 13:51
Locatie: Heibloem
Contacteer:

Re: Sorotec 3D Messtaster

Bericht door EddyK »

P1-Engineering schreef: 14 feb 2021 12:29
Duidelijk. Dank je.

Gr.
Eddy
Kjelt
Donateur
Berichten: 6260
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Sorotec 3D Messtaster

Bericht door Kjelt »

Ik zou zo'n digitale meter ook niet bij HBM kopen , ze geven niet eens het meest belangrijke gegeven op: de nauwkeurigheid.

Eerst wil je beslissen wat je slaglengte moet zijn dus zeg maar je meetbereik.
Hoe kleiner je meetbereik des te beter vaak je nauwkeurigheid (gaat niet altijd op maar voor de betaalbare meetapparatuur vaak wel).
Dan bepaal je de nauwkeurigheid waarmee je deze wilt meten.

Daaruit komt dan het meetapparaat en merk/type rollen.

Zelfs zeer dure zwitserse (Sylvac) of japanse (Mitutoyo) digitale meetklokjes met een resolutie van 1u hebben vaak een nauwkeurigheid van 3u.
Dus dan weet je tenminste waar je aan toe bent en kun je gericht kiezen.

Voor echt nauwkeurige meetapparatuur zou ik bij de gerenommeerde merken zoals hierboven vermeld blijven, die zijn ook vrij waardevast, als je op marktplaats kijkt dan zie je dat daar ook na een paar jaar mits goed onderhouden en in orde nog 50% voor terug kunt krijgen.
Ik koop deze of via de maand/kwartaal aanbieding van Mitutoyo (varierend aanbod per kwartaal vaak >20% korting) of tweedehands.
EddyK
Berichten: 79
Lid geworden op: 25 mei 2007 13:51
Locatie: Heibloem
Contacteer:

Re: Sorotec 3D Messtaster

Bericht door EddyK »

Kjelt schreef: 14 feb 2021 13:36
Dank je.
P1-Engineering schreef: 14 feb 2021 12:29 Lengte vul je in bij variable #4545 in je .ini bestand van Eding.
Moest even zoeken. Ik zat in de macro te zoeken, maar het moet in de cnc.ini (lezen is ook een kunst :lol: ).

Code: Selecteer alles

#4543 = 0.000000
#4544 = 0.000000
#4545 = 25
#4546 = 0.000000
#4547 = 0.000000
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 429
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Sorotec 3D Messtaster

Bericht door P1-Engineering »

Ja, het is even zoeken inderdaad. Als het goed is kan het ook direct in de tooltable bij Eding, lengte van T99 invullen.

Voor de lengte zie ik overigens 25mm staan. Weet je zeker dat dit klopt?. Hoe gebruik je de 3D taster, heeft ie zijn eigen toolhouder, of vast op de machine?.
De 3D finder zelf is namelijk een stuk langer dan 25mm. Je moet deze inmeten als elk ander stuk gereedschap.

In mijn geval zit alles in ISO20 toolhouders en is de referentiewaarde een lege toolhouder. De 3D-finder meet je dan met behulp van de toolsetter in als elk andere freestool.
Als je dit niet zo doet en je nult je werkstuk met de 3D-finder en gaat vervolgens frezen heb je een grote kans dat je de spindel vol het werkstuk inramt. de 3D-finder is namelijk een stuk langer dan 25mm.....

Als de 3D-finder vast op de machine zit en het verschil in hoogte ten opzichte van je spindelreferentie is exact 25mm is er niets aan de hand.

Maar check dit even goed.
EddyK
Berichten: 79
Lid geworden op: 25 mei 2007 13:51
Locatie: Heibloem
Contacteer:

Re: Sorotec 3D Messtaster

Bericht door EddyK »

P1-Engineering schreef: 14 feb 2021 23:26 Voor de lengte zie ik overigens 25mm staan. Weet je zeker dat dit klopt?. Hoe gebruik je de 3D taster, heeft ie zijn eigen toolhouder, of vast op de machine?.
De 3D finder zelf is namelijk een stuk langer dan 25mm. Je moet deze inmeten als elk ander stuk gereedschap.
Ik dacht dat het alleen om de taster zelf ging :oops: .
De tooltable heb ik nog nooit gebruikt. Dus het inmeten van gereedschap heb ik nooit gedaan. Ik heb ook geen toolsetter.
Ik zou de 3D taster wel in zijn eigen toolhouder kunnen gebruiken.
Dus de lengte is het verschil tussen een lege toolhouder en de toolhouder met taster?

Maar zo lang ik geen toolsetter gebruik, heeft het invoeren van een waarde bij #4545 ook geen zin?

Mischien is een toolsetter toch handig om aan te schaffen.

Gr.
Eddy
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13376
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Sorotec 3D Messtaster

Bericht door Arie Kabaalstra »

EddyK schreef: 15 feb 2021 07:22
P1-Engineering schreef: 14 feb 2021 23:26 Voor de lengte zie ik overigens 25mm staan. Weet je zeker dat dit klopt?. Hoe gebruik je de 3D taster, heeft ie zijn eigen toolhouder, of vast op de machine?.
De 3D finder zelf is namelijk een stuk langer dan 25mm. Je moet deze inmeten als elk ander stuk gereedschap.
Ik dacht dat het alleen om de taster zelf ging :oops: .
De tooltable heb ik nog nooit gebruikt. Dus het inmeten van gereedschap heb ik nooit gedaan. Ik heb ook geen toolsetter.
Ik zou de 3D taster wel in zijn eigen toolhouder kunnen gebruiken.
Dus de lengte is het verschil tussen een lege toolhouder en de toolhouder met taster?

Maar zo lang ik geen toolsetter gebruik, heeft het invoeren van een waarde bij #4545 ook geen zin?

Mischien is een toolsetter toch handig om aan te schaffen.

Gr.
Eddy
Nee..niet handig.. Broodnodig.. maar de lengte van je Touchprobe kun je niet meten met je toolsetter.
Wat je nodig hebt is een "Tool" met een bekende, en reproduceerbare lengte.
Ik gebruikte daar een stalen Pen voor die helemaal tot achterin de spindel rijkte.
het deel wat uit de spantang steekt, is je "referentielengte" je zet die "Kalibreerpen" in je tooltabel, en de lengte is het stuk wat ie uit de spantang steekt.. precisie is niet belangrijk.. meten met een rolmaatje volstaat..
Stel dat ie ongeveer 20 mm uitsteekt.. dan zet je de lengte 20 in je tooltabel.

Dat tool roep je op, en dan moet natuurlijk G43 ook aanstaan. (dat kun je eenvoudigweg controleren.. je zet em erin.. dan, op een willekeurige hoogte zet je de Offset Z op 0.. als je dan een tool oproept uit je tabel met Lengte 0, dan moet de Z Coordinaat verspringen naar Z20.. zo niet.. dan blijft Z op 0 staan, en staat G43 niet aan.. roep je je kalibratietool weer op, dan staat Z nog steeds op 0, maar zodra je G43 aanzet.. zal Z naar -20 verspringen..

Als je dat dus voor elkaar hebt (G43 hoort gewoon in je Toolchange routine te staan), dan Jog je naar de tafel en gebruik je een eindmaatje, of de schacht van een freesje, laten we zeggen ø6 en dan jog je zover dat dat freesje net licht klemmend onder je "kalibratiepen" doorkan.. dan zet je de Offset Z op 6.. dan is je tafel Z0
Zet je dan je Taster erin..Tooltabel Lengte 0!, en laat je em naar de tafel tasten.. dan heb je je lengte te pakken (da's dus gemeten vanaf de spantang, tot het tastpunt van je taster.

met diezelfde kalibratiepen kun je dan ook de hoogte van je Toolsetter bepalen... (daarvoor zit er al een Subroutine in EdingCNC, zie manual)

Op het moment dat je je Toolsetter en je taster gekalibreerd hebt, dan kun je bij een nieuw werkstuk gewoon je taster in je machine zetten.. hoeken tasten, bovenkant tasten.. Freesje erin.. lengte meten.. en als je dan naar Z6 jogt.. dan moet dat freesje 6 "net klemmend" onder je frees door kunnen..

(ik heb op mijn werk ooit, nadat ik alles opniew gekalibreerd had vanwege lengteverschillen als gevolg van temperatuurveranderingen in de werkplaats, de machine na het inmeten van een nieuw werkstuk in IJLGANG!, 40 meter./min naar Z 0.1 laten vliegen.. mijn chef schrok zich lam!)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13376
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Sorotec 3D Messtaster

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ohja.. ook niet geheel onbelangrijk:

Als je de taster en/of de Toolsetter gebruikt, zet de FeedOverride uit, en stel een vaste Feedrate in.. Hoe? Isse siemple no?.. Isse siemple Si!.. M50 P...
en bij P voer je een Percentage in.. loopt je machine 3 meter ijlgang, en zet je P op 10, dan loopt je machine nog maar 300 mm/min
met M48 zet je M50 weer uit.. (gooi die in je Taster en Toolsetter macro's, Ik heb dat in het verleden niet gedaan.. ik wist niet dat dat mogelijk was.. Ja.. ik geef toe.. ik had de Manuals ook beter moeten lezen toen.. maar ik weet het nu, dus deel ik die kennis)
EddyK
Berichten: 79
Lid geworden op: 25 mei 2007 13:51
Locatie: Heibloem
Contacteer:

Re: Sorotec 3D Messtaster

Bericht door EddyK »

Arie Kabaalstra schreef: 15 feb 2021 12:31
:idea: Dank je.

Volgens de beschrijving van de Toolsetter wordt die aangesloten op pin1 van de PHW stekker. Daar zit ook mijn 3D taster op aangesloten.

Probleem? Of kunnen ze allebei op pin1 en GND?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13376
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Sorotec 3D Messtaster

Bericht door Arie Kabaalstra »

goeie vraag.. 'k weet niet hoe die Sorotec taster werkt.. ik las in het hele verhaal allerlei verhalen over PNP/NPN?.. geen idee..

mijn Taster.. is gewoon een NC schakelaar., mijn Toolsetter ook..

Die kun je in principe beiden aansluiten, maar dan moeten ze ook permanent aangesloten zijn.. (in Serie).
Als je tasters beiden NO zijn, dan kan dat ook.. maar dan Parallel.
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 429
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Sorotec 3D Messtaster

Bericht door P1-Engineering »

EddyK schreef: 15 feb 2021 07:22
P1-Engineering schreef: 14 feb 2021 23:26 Voor de lengte zie ik overigens 25mm staan. Weet je zeker dat dit klopt?. Hoe gebruik je de 3D taster, heeft ie zijn eigen toolhouder, of vast op de machine?.
De 3D finder zelf is namelijk een stuk langer dan 25mm. Je moet deze inmeten als elk ander stuk gereedschap.
Ik dacht dat het alleen om de taster zelf ging :oops: .
De tooltable heb ik nog nooit gebruikt. Dus het inmeten van gereedschap heb ik nooit gedaan. Ik heb ook geen toolsetter.
Ik zou de 3D taster wel in zijn eigen toolhouder kunnen gebruiken.
Dus de lengte is het verschil tussen een lege toolhouder en de toolhouder met taster?

Maar zo lang ik geen toolsetter gebruik, heeft het invoeren van een waarde bij #4545 ook geen zin?

Mischien is een toolsetter toch handig om aan te schaffen.

Gr.
Eddy
Een toolsetter is toch echt wel nodig. Ik zou altijd eerst een toolsetter kopen en dan de 3D-probe.

Mocht je er nog geen 1 gekocht hebben zou ik de Z-finder kopen, ook via Sorotec. Komt bij dezelfde fabrikant als de 3D-finder vandaan en kan je eenvoudig in serie zetten met de 3D-finder. Ook is de veerkracht van de Z-finder lager dan die van de 3D-finder zodat je gewoon de toolsetter kan gebruiken om je probe in te meten.

Een vaste montage of een vaste toolhouder is ook essentieel, anders moet je elke keer de 3D-finder opnieuw uitlijnen en het kalibratieprogramma doorlopen. Dan ben je elke keer minimaal 30 minuten verder eer je de 3D-probe kan gebruiken.

Als je een machine met toolhouders hebt (ISO, BT, etc etc) zou ik toch echt de tooltable gaan gebruiken. Dat is het hele voordeel, dat je niet elke keer het gereedschap hoeft in te meten.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13376
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Sorotec 3D Messtaster

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ook is de veerkracht van de Z-finder lager dan die van de 3D-finder zodat je gewoon de toolsetter kan gebruiken om je probe in te meten.
Je gaat geen veer meten met een veer.. als je met een Toolsetter een Touchprobe gaat meten.. welke van de 2 meet je dan?.. welke laat je Triggeren?..

een Touchprobe kalibreer je op een vast oppervlak.. Punt!
Kjelt
Donateur
Berichten: 6260
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Sorotec 3D Messtaster

Bericht door Kjelt »

De Z finder van Sorotec werkt niet met een schakelaar maar met een inductieve proximity switch.
Alleen de 3D finder van Sorotec heeft een kogeltje van halfedelsteen dus vraag me af of die twee wel een goede combi zijn dan.
Der Z-Finder Werkzeuglängensensor wurde für hohe Messpräzision und Wiederholgenauigkeit entwickelt. Um hohe Wiederholgenauigkeit zu gewährleisten, wurde ein induktiver Näherungsschalter (Öffner)verwendet. Es wurde bewusst auf den Einsatz von mechanischen Schaltern verzichtet, da diese eine schlechtere Wiederholgenauigkeit über einen längeren Zeitraum aufweisen.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13376
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Sorotec 3D Messtaster

Bericht door Arie Kabaalstra »

Die Z-Finder is gewoon een Plunjertje met een Inductieve schakelaar.. al zou je tool van hout zijn.. boeit niet.. als ie de plunjer maar naar benee drukt.. overigens is het kogeltje van een taster niet van halfedelsteen, maar synthetisch robijn.. da's geen halfedelsteen te noemen..
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 429
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Sorotec 3D Messtaster

Bericht door P1-Engineering »

Arie Kabaalstra schreef: 16 feb 2021 22:58
Ook is de veerkracht van de Z-finder lager dan die van de 3D-finder zodat je gewoon de toolsetter kan gebruiken om je probe in te meten.
Je gaat geen veer meten met een veer.. als je met een Toolsetter een Touchprobe gaat meten.. welke van de 2 meet je dan?.. welke laat je Triggeren?..

een Touchprobe kalibreer je op een vast oppervlak.. Punt!
In dit geval de toolsetter, heb het getest en er is geen benoembaar verschil (<0,003) tussen het meten van de lengte met de toolsetter als het meten met de 3D-finder direct op de tafel en dit dan af te trekken van de waarde wanneer je een 6mm asje tussen de toolhouderneus en tafel doorkrijgt. Of beter met een voelermaatje.

Ik begrijp de gedachte erachter, maar in dit geval werkt het gewoon. Straks met de ATC laat ik gewoon voor elke nauwkeurige klus alle tools automatisch opnieuw inmeten, inclusief de 3D probe.
Plaats reactie