EdingCncapi Netframework

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hilberth
Berichten: 264
Lid geworden op: 08 sep 2010 09:40
Locatie: Omgeving Amsterdam
Contacteer:

Re: EdingCncapi Netframework

Bericht door hilberth »

Arie Kabaalstra schreef: 14 feb 2021 18:47 Dan.. zijn er boeken die jullie kunnen aanraden?.. Ik heb een aantal boeken over VB.NET en C/C++, maar nog geen voor C#
Niet dat ik zo scherp ben met C#, als ik op zoek zou zijn naar C# boeken dan zouden dit best wel eens kandidaten kunnen zijn:
https://www.bol.com/nl/p/leren-programm ... oductImage
https://www.bol.com/nl/p/functional-pro ... oductImage
Het waarom lees je in de beschrijving.
Think it, draw it, make it.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EdingCncapi Netframework

Bericht door Arie Kabaalstra »

Jantje2k schreef: 17 feb 2021 11:17
Arie Kabaalstra schreef: 14 feb 2021 18:47 Nog even een vraagje aan de C# Kenners hier.. of eigenlijk een paar vragen:

in VB.Net kun je "modules" maken, feitelijk een bestandje waar je subs in kan gooien, en vanuit je hoofdcode kan aanroepen (analoog aan de Macro.CNC van EdingCNC).
Is dit in C# ook mogelijk?
Bedoel je hiermee gewoon classes? Dat je objecten aanmaakt, functies uit een class aanroept, enzovoort?
in mijn Programmeerapplicatie die ik een 10 jaar geleden geschreven heb, zat een Module die puur de "instellingen" per dialoog bevatte, als ik een bepaalde dialoog wilde gebruiken verwees ik naar die sub in de Module "Dialogen", daarmee werden teksten getoond, Textboxen getoond, en wat andere bijzaken geregeld.

'k zou het wel makkelijk vinden als ik in een apart bestand de indelingen van mijn dialogen kan vastleggen, en dan gewoon vanuit de Case/Switch (ja.. moet ik er nog steeds inzetten) bepalen welke routine ik aanroep om de juiste dialoog te tonen.
Dat zorgt voor overzicht, en ik zit niet met al die dingen in mijn hoofdprogramma.
Je zou een class kunnen aanmaken (eventueel static), waar je die dialogen inplaatst. Dat is mogelijk

Dan.. zijn er boeken die jullie kunnen aanraden?.. Ik heb een aantal boeken over VB.NET en C/C++, maar nog geen voor C#
Boeken zijn ouderwets :lol:
Ja, Ik denk dat het dan een aparte Class zal moeten worden.. een module in VB.Net lijkt ook op een aparte class.. 'k zal me er even in moeten verdiepen hoe dat in zijn werk gaat.. en hoe je dat opbouwt.. maar ik denk dat het resultaat vergelijkbaar zal zijn

Zoals je zelf al aangeeft.. inderdaad.. dialogen in een class gooien.. als ik in die class een sub aan kan maken die alles zo zet als ik het wil hebben.. dan is het aanroepen van dat deel voldoende.. en zo hou ik overzicht.. (C# is toch wel een ruimtevreter op je scherm, met all die accolades)

Boeken mogen ouderwets zijn, ik kan meer boeken op mijn buro kwijt dan PDF's op mijn schermen. ik heb maar 3 schermen..en in een fysiek boek bladert veel lekkerder dan een PDF.
hilberth schreef: 17 feb 2021 12:51
Arie Kabaalstra schreef: 14 feb 2021 18:47 Dan.. zijn er boeken die jullie kunnen aanraden?.. Ik heb een aantal boeken over VB.NET en C/C++, maar nog geen voor C#
Niet dat ik zo scherp ben met C#, als ik op zoek zou zijn naar C# boeken dan zouden dit best wel eens kandidaten kunnen zijn:
https://www.bol.com/nl/p/leren-programm ... oductImage
https://www.bol.com/nl/p/functional-pro ... oductImage
Het waarom lees je in de beschrijving.
Ik ga er eens naar kijken.. Ik denk dat C# een betere keus is dan VB.Net qua programmeertaal, en als ik C# een beetje onder de knie krijg, dan zal het schrijven van C voor Arduino's ook wel een stuk vlotter gaan.

Momenteel even bezig met wat anders.. een collega horlogemaker vroeg me naar de mogelijkheden van een kleine 5 assige hoog precisie machine.. en daar zit ik me nu suf op te muizen..
Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 904
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: EdingCncapi Netframework

Bericht door joopbos »

Momenteel even bezig met wat anders.. een collega horlogemaker vroeg me naar de mogelijkheden van een kleine 5 assige hoog precisie machine.. en daar zit ik me nu suf op te muizen..
Mogen we meekijken?
Jantje2k
Berichten: 173
Lid geworden op: 15 aug 2020 17:28
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: EdingCncapi Netframework

Bericht door Jantje2k »

hilberth schreef: 17 feb 2021 12:51
Arie Kabaalstra schreef: 14 feb 2021 18:47 Dan.. zijn er boeken die jullie kunnen aanraden?.. Ik heb een aantal boeken over VB.NET en C/C++, maar nog geen voor C#
Niet dat ik zo scherp ben met C#, als ik op zoek zou zijn naar C# boeken dan zouden dit best wel eens kandidaten kunnen zijn:
https://www.bol.com/nl/p/leren-programm ... oductImage
https://www.bol.com/nl/p/functional-pro ... oductImage
Het waarom lees je in de beschrijving.
Die tweede dus niet!

Functioneel programmeren is echt weer heel erg anders dan het programmeren zoals Arie nu doet, en het is ook niet nodig voor wat hij wil.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EdingCncapi Netframework

Bericht door Arie Kabaalstra »

joopbos schreef: 17 feb 2021 13:18
Momenteel even bezig met wat anders.. een collega horlogemaker vroeg me naar de mogelijkheden van een kleine 5 assige hoog precisie machine.. en daar zit ik me nu suf op te muizen..
Mogen we meekijken?

Mwah... vooruit.. Ik zal daar wel een topicje over openen.. 😆
Jantje2k schreef: 17 feb 2021 13:20
hilberth schreef: 17 feb 2021 12:51
Arie Kabaalstra schreef: 14 feb 2021 18:47 Dan.. zijn er boeken die jullie kunnen aanraden?.. Ik heb een aantal boeken over VB.NET en C/C++, maar nog geen voor C#
Niet dat ik zo scherp ben met C#, als ik op zoek zou zijn naar C# boeken dan zouden dit best wel eens kandidaten kunnen zijn:
https://www.bol.com/nl/p/leren-programm ... oductImage
https://www.bol.com/nl/p/functional-pro ... oductImage
Het waarom lees je in de beschrijving.
Die tweede dus niet!

Functioneel programmeren is echt weer heel erg anders dan het programmeren zoals Arie nu doet, en het is ook niet nodig voor wat hij wil.
Ok.. Kijk.. da's info waar ik wat aan heb.. 'k heb wel wat boeken over C en C++, en een "dikke pil" over VB.Net.. maar C# heb ik er dus nog niet bij..
dat eerste boek, dat lijkt me een goede basis, en daarnaast hebben we natuurlijk het wereldwijde web ook nog.. daar kun je ook talloze stukjes code vinden die bruikbaar zijn, alleen.. als je er een boek bij hebt.. dan kun je ook lezen waarom het werkt.. en waarom het ZO werkt.. en da's altijd te verkiezen boven het domweg copy-pasten van stukken code die je op het net vindt..
Als je niet uitkijkt.. wordt je software een Lappendeken (Patchwork-programming) en da's niet elegant..
Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 904
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: EdingCncapi Netframework

Bericht door joopbos »

Jantje2k
Berichten: 173
Lid geworden op: 15 aug 2020 17:28
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: EdingCncapi Netframework

Bericht door Jantje2k »

Beheers je de basis van programmeren? Zoals design patterns e.d.?

Design patterns zijn eigenlijk dé manier om gestructureerde code te schrijven. Dat eerste boek is natuurlijk best al een redelijk opstapje, echter is over het algemeen het nadeel dat het je wel leert om werkende code te schrijven, maar niet om die code onderhoudbaar te laten maken.

Kijk ook eens naar Head First Design Patterns (https://www.bol.com/nl/f/head-first-des ... /34499843/). Je moet al wel een beetje kunnen programmeren, en er wordt vanuit gegaan dat je al object oriented werkt, maar dat boek helpt je op een hele laagdrempelige manier om design patterns te begrijpen en toe te kunnen passen.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6312
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: EdingCncapi Netframework

Bericht door Kjelt »

Jantje2k schreef: 17 feb 2021 15:26 Beheers je de basis van programmeren? Zoals design patterns e.d.?

Design patterns zijn eigenlijk dé manier om gestructureerde code te schrijven. Dat eerste boek is natuurlijk best al een redelijk opstapje, echter is over het algemeen het nadeel dat het je wel leert om werkende code te schrijven, maar niet om die code onderhoudbaar te laten maken.

Kijk ook eens naar Head First Design Patterns (https://www.bol.com/nl/f/head-first-des ... /34499843/). Je moet al wel een beetje kunnen programmeren, en er wordt vanuit gegaan dat je al object oriented werkt, maar dat boek helpt je op een hele laagdrempelige manier om design patterns te begrijpen en toe te kunnen passen.
Twee maanden geleden een 2nd edition uitgekomen, dan zou ik die meteen nemen ?
Jantje2k
Berichten: 173
Lid geworden op: 15 aug 2020 17:28
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: EdingCncapi Netframework

Bericht door Jantje2k »

Kjelt schreef: 17 feb 2021 15:32
Jantje2k schreef: 17 feb 2021 15:26 Beheers je de basis van programmeren? Zoals design patterns e.d.?

Design patterns zijn eigenlijk dé manier om gestructureerde code te schrijven. Dat eerste boek is natuurlijk best al een redelijk opstapje, echter is over het algemeen het nadeel dat het je wel leert om werkende code te schrijven, maar niet om die code onderhoudbaar te laten maken.

Kijk ook eens naar Head First Design Patterns (https://www.bol.com/nl/f/head-first-des ... /34499843/). Je moet al wel een beetje kunnen programmeren, en er wordt vanuit gegaan dat je al object oriented werkt, maar dat boek helpt je op een hele laagdrempelige manier om design patterns te begrijpen en toe te kunnen passen.
Twee maanden geleden een 2nd edition uitgekomen, dan zou ik die meteen nemen ?
Ja, dat weet ik niet, ik heb vorig jaar les gehad uit de illustrated versie en weet niet of die tweede editie ook geilustreerd is. Die afbeeldingen maakten het lekker laagdrempelig, weet niet hoe die tweede editie is, dus ja
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EdingCncapi Netframework

Bericht door Arie Kabaalstra »

Design Patterns?.. Eh.. ik moet nog veel leren..
joopbos schreef: 17 feb 2021 15:01 Helpt dit ook?

https://1lib.nl/book/3509383/e115bc
een "Crash Course"?.. doorgaans heb ik geen cursus nodig om software te laten crashen.. :lol:
Ik heb ook contact met de schrijver van het Framework, mogelijk kan hij me ook een beetje op weg helpen.
'tis zo dat ik het concept van programmeren wel snap, en in debug mode loopt de software wel, maar dan.. Ik ben indertijd behoorlijk aan het "emmeren" geweest om die EdingCNC Gui's aan de praat te krijgen.. moest daartoe nog de nodige VB.Net libraries op de doel Pc installeren.. en dan denk ik.. Ok.. zo werkt het wel, maar dat moet toch anders kunnen.

Van Concept naar werkende release.. da's ook nog een "hobbel" voor me..
lordprimoz
Berichten: 141
Lid geworden op: 27 jun 2017 13:40
Locatie: Hengelo

Re: EdingCncapi Netframework

Bericht door lordprimoz »

Arie Kabaalstra schreef: 14 feb 2021 19:27

Code: Selecteer alles

public enum Color { Red, Green, Blue }

public class Example
{
   public static void Main()
   {
      Color c = (Color) (new Random()).Next(0, 3);
      switch (c)
      {
         case Color.Red:
            Console.WriteLine("The color is red");
            break;
         case Color.Green:
            Console.WriteLine("The color is green");
            break;
         case Color.Blue:
            Console.WriteLine("The color is blue");
            break;
         default:
            Console.WriteLine("The color is unknown.");
            break;
      }
   }
}
Zie ik hier goed dat Enum Zero based is?.. als ik de code goed begrijp is C een variabele die Random tussen 0 en 3 is.. 0 = Red, 1=Green, 2=Blue, 3= unknown..
By default begint een enum altijd op 0, maar je kunt hem prima een andere begin waarde toekennen.

public enum Color { Red=3, Green, Blue }

Red is dan 3, groen en blauw tellen dan verder vanaf 3.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EdingCncapi Netframework

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ok.. weten we dat ook weer.. bedankt..
Dat het kan is één.. of ik het ga toepassen.. da's een tweede..
Voor het "eruitpeuteren van de juiste cyclus" is Zero Based wel prima eigenlijk., als de Parameter die de cyclus aanwijst in EdingCNC 0 is.. dan slaapt Obelix lekker verder.., zodra ie>0 is.. dan komt ie pas in actie.
Plaats reactie