Kosten aan frezen per CM3 verspanen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2136
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Kosten aan frezen per CM3 verspanen

Bericht door spinningwheels »

Ik heb een poos geleden een partijtje merk VHM frezen gekocht,
Heb ook een aantal vingerfrezen met wisselplaten.
De VHM frezen gaan toch best wel van je af als je een beetje meters maakt. en gewoon nieuw bestellen is een dure hobby.
Wisselplaten zijn een stuk voordeliger natuurlijk, en ook nog redelijk goed in restpartijtjes te vinden, dat is met VHM frezen al minder makkelijk.
Maar laten we eens uitgaan van een 25mm VHM frees van een gerenommeerd merk en een vingerfrees met wisselplaten.
Was is dan de voordeligste oplossing per cm3 aan spanen?
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Kosten aan frezen per CM3 verspanen

Bericht door DaBit »

Liters per euro winnen bij mij de wisselplaatfrezen met gemak. Plaatjes gaan lang mee en je kunt ze een of meer keer draaien ook.

Je kunt wel minder diep per gang en het freest minder soepel.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Kosten aan frezen per CM3 verspanen

Bericht door bartL »

spinningwheels schreef: 17 feb 2021 22:00 Heb ook een aantal vingerfrezen met wisselplaten.
Mocht je er een paar over hebben dan hou ik me aanbevolen, zat er toevallig net naar te zoeken op eBay.
DaBit schreef: 17 feb 2021 22:15 Je kunt wel minder diep per gang en het freest minder soepel.
Mijn ervaring is precies tegenover gesteld. Je kunt juist dieper frezen en ook nog eens veel soepeler.
FSSF
Berichten: 884
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Kosten aan frezen per CM3 verspanen

Bericht door FSSF »

Tenzij je exotische wisselplaat frezen gebruikt kom je meestal niet dieper dan de lengte van de wisselplaat. Heb ook wel eens een poging gewaagd met een wisselplaat frees voor het frezen van mallen uit PU blok. Schoot uiteindelijk allemaal, logischerwijs, niet op. 10mm diep vs 30mm diep per keer.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2136
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Kosten aan frezen per CM3 verspanen

Bericht door spinningwheels »

DaBit schreef: 17 feb 2021 22:15 Liters per euro winnen bij mij de wisselplaatfrezen met gemak.
En ik moet nogal een paar liter, nu eerst een 50 liter
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2136
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Kosten aan frezen per CM3 verspanen

Bericht door spinningwheels »

bartL schreef: 17 feb 2021 22:36
spinningwheels schreef: 17 feb 2021 22:00 Heb ook een aantal vingerfrezen met wisselplaten.
Mocht je er een paar over hebben dan hou ik me aanbevolen, zat er toevallig net naar te zoeken op eBay.
Ik zal even kijken hoeveel ik van die dingen heb, houd er zelf altijd graag een paar op reserve
Maar wat zoek je doe maar in een PB
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kosten aan frezen per CM3 verspanen

Bericht door Arie Kabaalstra »

dat hangt van veel factoren af.. taaie materialen, frees ik bijvoorbeeld bij voorkeur met wisselplaten, omdat alleen de platen kneiter hard zijn, en de bodies nog wat flex hebben/taai zijn.

VHM is hard, en vrij bros.. dan gaat het met taai materiaal snel bergafwaards, hoewel ik met de kleinere diameters (< 20 mm) met VHM ook goede resultaten en standtijden heb gehaald met Gereedschapstaal (1.2379 is ook taai spul)
probleem van mijn eigen machine.. te klein voor wisselplaten.. dus het is al VHM wat de klok slaat..
Snijsnelheid niet te hoog kiezen verlengt je standtijden aanzienlijk.
Verspaningsstrategie heeft ook een grote invloed op de standtijd van je frees.. beter HSM dan laagje voor laagje wegpellen in de Z-richting, beter 12 mm diep in één keer met snedes van 0.1 dan laagjes van 0,5 en dan zakken.. want dan stook je de punt van je frees op, en is de zijkant nauwelijks gebruikt.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Kosten aan frezen per CM3 verspanen

Bericht door DaBit »

bartL schreef: 17 feb 2021 22:36 Mijn ervaring is precies tegenover gesteld. Je kunt juist dieper frezen en ook nog eens veel soepeler.
FSSF schreef: 17 feb 2021 22:43 Tenzij je exotische wisselplaat frezen gebruikt kom je meestal niet dieper dan de lengte van de wisselplaat.
Dat laatste bedoel ik.

Ik heb die wisselplaatdingen in 12mm en 17mm; groter kan ik niet kwijt in mijn relatief hoogtoerige ER25 spindel die pas vanaf 3000rpm zijn maximale koppel produceert. Die 12/17mm dingen hebben 1 of 2 wisselplaten, dus je kunt iets van 7mm de diepte in.
En opzich kun je best wel een stevige voeding per tand aanhouden met die wisselplaten om dat te compenseren, maar de vermogensvraag is toch al hoger dan die van een scherpe VHM frees dus vroeg of laat kom ik gewoon koppel te kort.

Kwa 'soepel'; zeker die 12mm eensnijder in een bonk staal maakt nogal een kabaal, en ook de 17mm body met gepolijste wisselplaten vibreert harder en maakt meer herrie dan een gewone gepolijste tweesnijder.

Ik moet er wel bijzeggen dat de bodies van CTC-tools af komen, dat is dus geen topkwaliteit. Als je die dingen van Iscar ofzo neemt en ze in een laagtoerige sterke spindel knoopt dan zal het hele verhaal ook wel anders liggen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Kosten aan frezen per CM3 verspanen

Bericht door bartL »

spinningwheels schreef: 17 feb 2021 23:32 Ik zal even kijken hoeveel ik van die dingen heb, houd er zelf altijd graag een paar op reserve
Maar wat zoek je doe maar in een PB
Ik heb je een PB gestuurd.
Plaats reactie