tandem homing probleem

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: tandem homing probleem

Bericht door serum »

Nee, als het op een mu mis zou gaan, zou iedereen er last van moeten hebben. homing-sensoren die binnen de 0,0005mm nauwkeurig zijn zelfzaam in zelfbouwland :) lijkt mij dat er iets anders speelt. Geven beide homing sensoren nog wel signaal?
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: tandem homing probleem

Bericht door TomAndKobus »

Ja, in edding gaan de home "lampjes" aan.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: tandem homing probleem

Bericht door TomAndKobus »

Het lijkt te werken weer. Ik heb de askoppelingen losgemaakt en de motoren los gehaald. Alles weer in elkaar gezet en een aantal keren gehomed. Ik kijk nu of het goed blijft. Het zou kunnen dat de machine toch een klap heeft gehad. Ik hou jullie op de hoogte.
Bedankt Serum voor de steun.

Groeten, Tom.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: tandem homing probleem

Bericht door TomAndKobus »

Nee, nog niet opgelost :x , soms enkele mu's verschil, maar meestal niet meer dan 1 of 2 mu. Ik snap de opmerking van serum, dat de sensoren noot zo precies kunnen zijn. Ik weet niet hoe Eding hiermee omgaat. Ik zal de sensoren eens een poetsbeurt geven.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: tandem homing probleem

Bericht door keesfrees »

In den beginne heb ik ook last gehad met de tandemhoming van Eding, ik heb op een werkende (koop) portaalfrees Eding er bij gebouwd, voor reserve, experiment ed, enzzzz.
Op de oorspronkelijke besturing werkt tandem homen perfect, zodoende wist ik waar ik naar toe wou werken, toentertijd heb ik uitvoerig met Bert gecommuniceerd daarover, maar dat is al weer een tijd geleden.
Bij mijn weten werkt het nu goed bij mij, maar al een tijd niet meer gebruikt, wellicht een aardige aanleiding om het weer eens aan te zwengelen, of, o ja, ik heb even een voeding geleend uit die kast :->

Nu ja.
@ Serum : Ik heb het niet opgeven dus, het kan wel !

@ vraagsteller, ik kan me niet voorstellen dat het 'm in die kleine afwijking zit, maar wat het dan wel is . .?
Heb je te veel mechanische krachten al uitgesloten, door de bouten vd karretjes ietsje los te draaien en dan nogmaals homen. (lijkt me onwaarschijnlijk, maar toch)
Laatst gewijzigd door keesfrees op 19 feb 2021 14:23, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: tandem homing probleem

Bericht door serum »

Laat je de inductieve sensoren op aluminium of op staal werken? Voor het eerste zijn de meesten volgens mij eigenlijk minder geschikt en kan je op een bepaalde positie hebben dat de sensor begint te knipperen. aan/uit. Misschien speelt een dergelijke probleem. Plak er een stukje messing folie of een stalen strip op de plaats waar ie moet triggeren, dan is het veld wat sterker/voorspelbaarder waarop hij triggert. Ik had een soortegelijk dingetje met een sensor op mijn X as. Stukje messing gemonteerd en nu is hij stabiel.

Nee, keesfrees, dat is onder andere 1 van de nadelen. Ik gebruik het om meerdere redenen niet. Je stuurt het aan als 1 as, waarom zou je het elektronisch willen ontkoppelen van elkaar? Ik vind een mechanische verbinding tussen beide motoren dmv een extra snaartje (waarbij je dan weer de offset tussen beiden kan varieren/rechstellen) een verstandigere keuze. Wanneer 1 van beide motoren toevallig geen DIR signaal krijgt of om een andere reden dat het alarm toch niet niet op tijd activeert zijn die servo-motoren prima in staat om je brug te verbuigen. Op mijn manier gebeurt dat niet, omdat er een mechanische (verstelbare) verbinding is. Natuurlijk heb je een alarm-lus, maar mijn ervaring is dat de machine toch nog net even een afstandje aflegt voordat die echt actief is. ondertussen is je brug wel minder recht dan hij eerst was. En aangezien ik mijn brug gevlakt heb op mijn grotere machine weet ik hoeveel werk het is om die referentievlakken binnen de 0,02 te krijgen.. :mrgreen:

Blijf vooral lekker doorgaan met het tandem-homen, ik zie de topics hier geregeld langskomen dat het niet voorspelbaar werkt. Het maakt het trouble-shooten ook nog eens onnodig complex.

het is niet toevallig zo dat 1 van beide motoren in alarm staan? (weet niet of je die opgenemen hebt in je alarm-lus en of je hebt getest of dat ook werkt) ;-)
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: tandem homing probleem

Bericht door TomAndKobus »

De motoren staan niet in error/alarm. De sensoren kijken naar de kogelomloopmoer van Isle en die is van ijzer. Ik heb nu de versnelling verlaagd van de assen, dat lijkt nu even te helpen. Klopt dat wel? De snelheid bij het homen is 90, waar stel je de parameters voor het homen?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: tandem homing probleem

Bericht door serum »

Welke parameters doel je op? de acceleratie van de algemene settings worden meegenomen met het homen. Je geeft alleen de snelheid van het homen op. 90 is al 5400mm/min, relatief hoog. Ik home op 40.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: tandem homing probleem

Bericht door TomAndKobus »

Ik heb de bouten van de karretejes en spindel even los gehad en weer aan gedraaid. Geen verschil, regelmatig weer 1 mu verschil. Ik zal dan de homing snelheid gaan verlagen. Acceleratie kan ik dus voor het homen niet aanpassen begrijp ik.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: tandem homing probleem

Bericht door TomAndKobus »

Homing snelheid op 40 gezet. We gaan het afwachten.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: tandem homing probleem

Bericht door serum »

Hoe vaak heb je nu kunnen homen zonder probleem?
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: tandem homing probleem

Bericht door TomAndKobus »

Ik had niet veel tijd mee, maar het is nu een stuk of 20 keer goed gegaan, achter elkaar. Dus het is niet meer voor gekomen. Maar morgen test ik nog wat een daarna moet het in gebruik blijken dat alles weer goed is. Ik vind het wel raar dat het opeens optrad, maar met de lagere snelheid is het denk ik wel opgelost.
Bedankt voor de hulp.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: tandem homing probleem

Bericht door Kjelt »

1u waar hebben we het over ?
Stel dat de spoed van je as 5mm is en je stepper 4000 steps per rotatie dan kan de stepper niet eens 1u corrigeren want 1 step is al 1,25u dus tja.
Heb je de correctie tussen A en X ook op 1u nauwkeutig opgegeven ?
Maak daar eens 4u resolutie ofzo van dan is het waarschijnlijk al opgelost.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: tandem homing probleem

Bericht door serum »

Waar specificeer je deze nauwkeurigheid Kjelt?
Plaats reactie