vastlopen machine

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Jeffve
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 feb 2021 18:41

vastlopen machine

Bericht door Jeffve »

hallo,

Ik hoop dat iemand hier me kan helpen met mijn probleem. We hebben een redelijk grote router met een bereik van 1,75m x 3,5m x 0,4m. deze heeft een specifiek deel met een 4de as om deurprofielen te bewerken.(ben nieuw hier dus heb niet echt een idee hoe ik foto's toe voegen.) De Machine gebruikt EdingCNC als stuurprogramma en als motor drivers de ES-D808.

We hebben nu het vervelende probleem dat om de haverklop de machine vastloopt en in EdingCNC de melding "EXXTER IN active, please reset" er onder in het tekst vak staat dan "11:11:11 Qstop EXXTER IN active, please reset". op de driver pulsed de error led vervolgens ook 7 keer volgens de handleidng wijst dit op een position follow error.

De assen zijn ook als volgt opgebouwd 1 motor voor Z-as, 1 motor voor X-as, 2 motoren voor Y-as ( gebruikt de A als slave) en dan nog 1 motor voor de B-as. Het probleem komt soms bij de Z-as voor maar dit is zelden, het komt het meest voor op de motor van de Y-as (niet de geslavede A). het valt ook op dat de machine bijna altijd het eerste programma perfect uitvoert en pas bij het begin van het tweede in alarm slaat. De kabel rups is ook aan deze Y kant vastgemaakt.

Heeft Iemand een idee wat ik nog zou kunnen proberen?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: vastlopen machine

Bericht door Arie Kabaalstra »

Klinkt als een gammele encoder, of een gammele driver..
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: vastlopen machine

Bericht door andrefc101 »

Of misschien even de snelheden terug zetten, vooral de ijlgang (G0).
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: vastlopen machine

Bericht door serum »

Zitten de Z en die ene motor van de Y toevallig op 1 voeding of op meerdere voedingen? Geen aanpassingen gedaan aan acceleratie of snelheid? Misschien toevallig andere CAM software in gebruik oid? m.a.w verder niets gewijzigd?

Ik zou beginnen met het uitlezen welke fout de motor geeft. Vermoedelijk zichtbaar in de vorm van een bepaalde herhaling van het aantal knipperingen van de alarm-led op de driver.

http://www.leadshine.com/uploadfile/dow ... v0.1.1.pdf
Jeffve
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 feb 2021 18:41

Re: vastlopen machine

Bericht door Jeffve »

de voeding ga ik checken weet ik niet (we hebben de kast niet zelf gebouwd). er zijn geen aanpassingen gebeurd buiten de toevoeging van een B-as maar deze was wel al voorzien in de kast de accelaratie snelheden heb ik al vaak verminderd maar dit blijkt ook niks uit te halen. enige wat ik kan denken is dat de rups weestand bied aan een kant van de brug maar weet niet hoe ik dit zou kunnen testen. dit verklaart wel niet de Z-as.

Ik heb geen kabel om direct naar de driver te verbinden met mijn computer. En Het aantal knipperingen van de led zou moeten wijzen op een position follow error.
zou ik eventueel de motor van de Y en de slave A kunnen wisselen? en kijken wat dit heeft.

alvast bedankt ik ben blij dat ik dit forum gevonden heb ik zat echt met de handen in het haar.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: vastlopen machine

Bericht door benkr »

Jeffve schreef: 19 feb 2021 15:53 de voeding ga ik checken weet ik niet (we hebben de kast niet zelf gebouwd). er zijn geen aanpassingen gebeurd buiten de toevoeging van een B-as maar deze was wel al voorzien in de kast de accelaratie snelheden heb ik al vaak verminderd maar dit blijkt ook niks uit te halen. enige wat ik kan denken is dat de rups weestand bied aan een kant van de brug maar weet niet hoe ik dit zou kunnen testen. dit verklaart wel niet de Z-as.

Ik heb geen kabel om direct naar de driver te verbinden met mijn computer. En Het aantal knipperingen van de led zou moeten wijzen op een position follow error.
zou ik eventueel de motor van de Y en de slave A kunnen wisselen? en kijken wat dit heeft.

alvast bedankt ik ben blij dat ik dit forum gevonden heb ik zat echt met de handen in het haar.
Een (encoder)kabelbreuk geeft denk ik ook een following error.
Dus ik zou proberen die kabel op de een of andere manier te ruilen met eentje ergens anders van de machine, b.v. van de Z-as, die zal wel langer zijn.
Maar een voeding is ook een hele goede kandidaat.
Jeffve
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 feb 2021 18:41

Re: vastlopen machine

Bericht door Jeffve »

1 iets wat ik nog vergeten zeggen ben, om de machine terug aan de praat te krijgen, moeten we ze volledig afsluiten, opnieuw opstarten en homen. en dan bidden tot de cnc goden en hopen dat het terug werkt. en dat is meer niet dan wel.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: vastlopen machine

Bericht door serum »

Ik geloof persoonlijk niet in een encoder kabel. Zou wel op zijn zachtst gezegd erg toevallig zijn als een dergelijk zeldzaam verschijnsel zich gelijk voordoet op de z as als op 1 motor van de y as.

Tenzij je een dronken aap op een heftruck door je zaak hebt racen die ergens een kabelrups heeft geraakt.

Machine heeft geen crash gehad waardoor er eea krom is en het allemaal wat minder soepel loopt dan het zou horen?

Kan je het probleem ook verergeren door de acceleratie of de feed juist omhoog te gooien?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: vastlopen machine

Bericht door Kjelt »

Jeffve schreef: 19 feb 2021 16:20 1 iets wat ik nog vergeten zeggen ben, om de machine terug aan de praat te krijgen, moeten we ze volledig afsluiten, opnieuw opstarten en homen. en dan bidden tot de cnc goden en hopen dat het terug werkt. en dat is meer niet dan wel.
Als je de spanning van de drivers haalt en even later er weer op zet dan kun je met F1 weer homen. Je zou dus even tijdelijk met een degelijke schakelaar of relais de netspanning van de driver voeding schakelen. Dat scheelt in ieder geval een hoop tijd.
Mocht je een e-stop schakelaar hebben die in e-stop de spanning van de drivers haalt dan kan dat ook. Je moet wel weer homen om de brug recht te zetten (bij tandemhoming)
Jeffve
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 feb 2021 18:41

Re: vastlopen machine

Bericht door Jeffve »

oke heb net een halve dag met een multimeter spanning op de drives zitten meten om zeker te zijn dat ze voeding krijgen. Na dit te doen starte ik rap één van de vaste programma's op om rap de fout code nog eens te genereren maar kreeg niks, vervolgens heb ik alle programma in totaal zowel 20 keer laten lopen zonder nog maar 1 fout te krijgen.

het lijkt erop dat de machine plots wil meewerken, de enige verklaring die ik kan geven is dat ik tijdens het proben ergen een kabel of stekertje terug goed heb geduwd die slecht contact maakte.

Ik probeer morgen nog eens, dus fingers crossed dat dat het probleem was.

alvast bedankt iedereen voor de hulp!
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: vastlopen machine

Bericht door Arie Kabaalstra »

Stekkertjes... ja.. die hebben nog wel eens de neiging om los te rammelen.. daarom hebben industriële stekkers vaak een blokkering, in de vorm van een bajonetje, een paar schroefjes, of een heveltje.
in je auto of motorfiets zitten ze ook vaak geborgd met een clipje van 't een of andere soort, en dan vaak nog een rubbertje tegen vocht en stof..
(eigenlijk verbazingwekkend dat sommige, niet geborgde en afgedichte stekkertjes op mijn motorfiets geen kuren hebben..)
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: vastlopen machine

Bericht door serum »

Komt ie toch weer. Controleer even of er niet stiekem in de machine vertinde draadeinden in schroefterminals zitten, maar dat overal keurig krimphulsjes omheen zitten..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: vastlopen machine

Bericht door Arie Kabaalstra »

serum schreef: 19 feb 2021 22:49 Komt ie toch weer. Controleer even of er niet stiekem in de machine vertinde draadeinden in schroefterminals zitten, maar dat overal keurig krimphulsjes omheen zitten..
da's een hele goede!..
Plaats reactie