Eding CNC setup

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
EddyK
Berichten: 79
Lid geworden op: 25 mei 2007 13:51
Locatie: Heibloem
Contacteer:

Eding CNC setup

Bericht door EddyK »

Ik gebruik zo'n 0.01% van alle mogelijkheden :oops:
Werkstuk nullen en gaan met die g-code.

Nu moet ik me toch eens gaan verdiepen in wat meer mogelijkheden.
Helemaal als ik met de taster en de nog aan te schaffen toolsetter wil werken.
Ik weet het, RTFM, maar kom er toch niet uit.

Het Homen.
Werkstuk nulpunt begrijp ik.
Machine nulpunt ook wel, denk ik, maar hoe stel je dit in, in de software in combinatie met de machine limits.

De Optimum machine limits:
X +250 -250
Y +70 -70
Z 0 +300?

Afbeelding

Stel ik wil mijn machine nulpunt vastzetten op de plek waar het messing staat.
Ik jog naar die plek en druk op de X en Y homeknop.
Volgens de manual: As a side effect, now also the software limit switches are enabled which protect you from jogging further than the machine can go.
Maar als ik nu jog kan ik nog wel naar een minus X-waarde!

Hebben de rood gemarkeerde delen ook te maken met home posites /machine limits?

Afbeelding

Hoe ga ik te werk om de juiste machine limits en home-nulpunt te krijgen, in te stellen.

Groet,
Eddy
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Eding CNC setup

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik gebruik zo'n 0.01% van alle mogelijkheden :oops:
Werkstuk nullen en gaan met die g-code.
Voor normaal gebruik van een CNC machine is dat meer dan genoeg.. de gemiddelde "professionele CNC operator/programmeur" weet NIETS van hoe een machine werkt, heeft geen flauw benul van Machinecoordinaten, en weet verder ook geen snars van hoe een machine in te regelen.
op dat gebied steken veel hobbyisten daar met kop, schouders en een flink stuk romp bovenuit.
(Dat was voor mij indertijd ook één van de redenen om zelf een CNC machine te bouwen, ook omdat ik er thuis een wilde hebben zodat ik niet hoefde te wachten tot de machine op de zaak vrij was.

Als ik onderdelen moet maken, ongeacht wat, horloge onderdelen, machine onderdelen, modelbouw, motorfiets onderdelen.. dan is mijn werkwijze niet anders.. vaak heb ik een USB Stickje met de programma's, ik "trap" de Beagle aan, knoop mijn werk erop, freesje erin.. Nullen, code laden.. grote groene knop.. en gaan...koffie!!

Waar zitten je Home switches?

Je machine nulpunt hoeft niet te liggen daar waar de switches schakelen namelijk.. Stel.. je hebt een X slag van 300 mm, en je Schakelpunt van de X switch zit met het de tafel in het midden, dan zou je machine nulpunt X0 150 mm links van de schakelaar liggen.
Je X home ligt dan op 150.

Waar je machine nulpunt ligt, da's ook eigenlijk helemaal niet belangrijk, bij mij ligt X0 Y0 op de linkeronderhoek van de tafel en Z0 ligt op de hoogste stand van de kop.
Maar.. ik heb in mijn setup een Positive limit van 295, en een Negative limit van -15, hetgeen betekent dat ik aan beide zijden op de X tot 15 mm voorbij de tafel kan gaan (mijn tafel is 280 mm x 140)

in jouw afbeelding staat het bereik van de machine op de standaard instellingen, hetgeen betekent dat je een bewerkingsbereik hebt van 600 x 600 x 600 mm, met het machinenulpunt in het midden..ik geloof nooit dat je machine dat haalt.

als je geen switches hebt, dan moet je wel aan het eind van een sessie je machine op de Nulpunten parkeren, en Daar ook homen als je de machine de volgende keer weer opstart.

Da's even een belangrijke., heb je wel of geen switches aan de machine hangen?
EddyK
Berichten: 79
Lid geworden op: 25 mei 2007 13:51
Locatie: Heibloem
Contacteer:

Re: Eding CNC setup

Bericht door EddyK »

Ik heb inderdaad geen switches.

Ik heb er net achter hoe de software limit werkt.
De freeskop in het midden van de slede plaatsen X, Y.

Dan F2, en X en Y nullen.
In Instellingen heb ik bij de X Positieve limit, Negatieve limit nu staan: +235, -235.
En voor Y -65, +65.

Als nu ga joggen, stopt ie inderdaad als de limit is bereikt.

Toolchange Area Collision heb ik niet nodig.
Home Position (rode rechthoek) ben ik nog niet achter :?:
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Eding CNC setup

Bericht door Arie Kabaalstra »

zodra je op de Home Toets drukt, legt EdingCNC het Machinenulpunt op die plaats vast.

Zoals in mijn geval, Als ik op HOME druk, Staat X op 0, Y op 0 en Z op 0, mijn werkbereik (alles tussen Positive en Negative Limit) ligt dan tussen X295 en X-14, Y 140 en Y0, Z-155 en Z0..

Dus.. als je je X0 YO op dat messing busje wilt hebben.. dan moet je ervoor zorgen dat als je daar homed, dat de Machine coordinaten dan ook op dat punt X0 Y0 zijn

de Home Position zoals in de Setup ingevuld zijn dus de Coordinaten die EdingCNC toekent aan het machinecoordinatensysteem op het moment dat je homed.
Plaats reactie