Servo motor JMC IHSV60-30-40-48

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Servo motor JMC IHSV60-30-40-48

Bericht door TomAndKobus »

Hallo allemaal, Alvast een goed nieuwjaar gewenst, nu nog lekker oliebollen eten totdat ik zelf een oliebol ben en morgen het nieuwe jaar in met hopelijk veel frees plezier.

Vraagje, Ik heb in Eding in de setup gezet dat mijn motoren 640 steps/appunit doen. Dit klopt redelijk, maar niet precies. Is het juist dat je voor nauwkeurige afregeling, dit getal enigszins moet aanpassen? De fout die ik nu meet is ongeveer 0.4 mm op 500 mm in de lange richting. Haaks hierop heb ik nog niet gemeten.

Groeten, Tom.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6309
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Servo motor JMC IHSV60-30-40-48

Bericht door Kjelt »

TomAndKobus schreef: 31 dec 2020 13:38 Vraagje, Ik heb in Eding in de setup gezet dat mijn motoren 640 steps/appunit doen. Dit klopt redelijk, maar niet precies. Is het juist dat je voor nauwkeurige afregeling, dit getal enigszins moet aanpassen? De fout die ik nu meet is ongeveer 0.4 mm op 500 mm in de lange richting. Haaks hierop heb ik nog niet gemeten.
Ja dat is dan de afwijking in je Kogelomloop spindel of stappenmotor en die kun je corrigeren door dat getal aan te passen.
Eerst even uitrekenen, dus als je 640 steps/mm hebt en bv een 5mm per rotatie KOspindel dan heb je 3200 steps voor 5mm en dus 320000 steps voor 500mm. Als je dan op 499.6 mm uitkomt moet je het getal iets verhogen (zo rond de 0.51 of als je teveel hebt verlagen).

Heb je dit wel op de juiste manier gemeten, dus niet de spindel omkeren en dan gaan meten want dan kun je backlash van je moer meten.
Dus eerst 1 kant op bewegen waarop je wilt meten, nul zetten en dan 500mm verplaatsen en meten.
De afwijking is maar 0,08% dus eigenlijk al heel erg goed.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Servo motor JMC IHSV60-30-40-48

Bericht door TomAndKobus »

Ok, bedankt. Dan ga ik nog een paar keer goed meten en dan pas ik het aan. Ter controle weer een paar keer meten. Ook bedankt voor de voorbeeld som. :P
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: Servo motor JMC IHSV60-30-40-48

Bericht door Caesar »

kleine update;

ik heb vandaag 2 JMC motoren (1 maat groter de IHSV86-30-44-48, flensmaat nema 34) op mijn X-as en Y-as gezet. Eindelijk even de tijd gevonden. Opnieuw werkte de autotune niet goed bij mij. Het voelt allemaal heel sponzig (zeker als je zelf jogged), dus ik heb exact dezelfde parameters ingesteld als bij de machine van Henri.

Gepost in het volgende topic:
https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=39&t ... t=autotune



Dit zijn de fabrieks-instellingen, maar alleen de volgende parameters heb ik gewijzigd (zelfde als in bovenstaand topic):

Code: Selecteer alles

P01-02: 0 (automatische adjustment off)

P02-00: 600 (veranderd naar 300 omdat ik de gevoeligheid in statische toestand te groot vond)
P02-03: 60
P02-10: 180
P02-11: 5
P02-19: 200

Wat opvalt is dat met dezelfde instellingen bij deze machine (i.v.m. de machine van Henri) de motoren nagenoeg niet piepen/kraken bij stilstand. Ik denk dat ik iets meer wrijving heb in de kogelomlopen zodat er geen 'overshoot' is bij het najagen van de positie in stilstand.

I.i.g. hier een heel kort filmpje die in ieder geval laat zien hoe precies en snel die motoren kunnen zijn.

De specs van de as in het filmpje:

X-as, 25mm kogelomloop met 20mm spoed (dacht ik). Feed van 16000mm/min en acceleratie (en deceleratie) van 2500mm/s2. 'Stapgroote' is fabrieksaf 3200. Stapgrootte is niet echt van toepassing bij servos, maar op deze manier kun je instellen hoeveel stappen/mm je in Freessoftware kunt zetten).

Het zegt niet zo zeer iets over precisie, maar wel herhaal nauwkeurigheid. Dit was overigens 1 run van de ongeveer 15 stuks, allemaal zelfde resultaat.

De poupitaster die je ziet heeft gradaties van 0.01mm.

Wat je ziet (beetje moeilijk te zien) is dat de poupitaster op 0.00 staat, vervolgens gaat het bed naar X400. De poupitaster komt in rust toestand te staan (+/- -1.08mm). En vervolgens komt het bed terug met F16000 naar 0.00; de poupitaster geeft dus weer 0.00 aan.

Ik ben in ieder geval heel erg onder de indruk van deze motoren

Zie hier het (simpele en korte filmpje!):

https://youtu.be/8JHpKVLojiM

als ik meer tijd vind zal ik wat meer filmpjes maken, maar komende periode heel weinig tijd helaas.
Gebruikersavatar
Johan Bos
Berichten: 140
Lid geworden op: 22 feb 2007 07:52
Locatie: [GR]

Re: Servo motor JMC IHSV60-30-40-48

Bericht door Johan Bos »

Is er ook een soort van vuistregel voor vergelijk van stappenmotor naar deze servo's voor vermogens keuze?
RC & Modelbouw
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Servo motor JMC IHSV60-30-40-48

Bericht door bartL »

Johan Bos schreef: 18 jan 2021 02:43 Is er ook een soort van vuistregel voor vergelijk van stappenmotor naar deze servo's voor vermogens keuze?
Niemand een antwoord op bovenstaande vraag van Johan?

Ik heb dezelfde motor als in het onderwerp (iHSV60-30-40-48) in bestelling om eens ervaring op te doen met dit type motor en had nu het idee om deze te gaan gebruiken op een 4de as voor de freesbank. Het enige waar ik nu tegenaanloop is de vraag of dit uberhaupt gaat lukken zonder rem? Zoals bekend hebben steppers een hoge holding torque maar deze servo's volgens mij niet. Ik zou er bij voorkeur geen rem inbouwen en hem willen gebruiken voor indexen en simultaan frezen. Heeft iemand hier ervaring mee?
seense
Berichten: 78
Lid geworden op: 12 mar 2015 14:49

Re: Servo motor JMC IHSV60-30-40-48

Bericht door seense »

Volgens de datasheet van sorotec zou de jmc 180w servo overweg moeten kunnen met 200khz step freq. In uccnc krijg ik er op 200khz geen beweging in. Is er iemand die ze wel heeft draaien op 200khz per as?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5401
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Servo motor JMC IHSV60-30-40-48

Bericht door serum »

bartL schreef: 11 feb 2021 16:50
Johan Bos schreef: 18 jan 2021 02:43 Is er ook een soort van vuistregel voor vergelijk van stappenmotor naar deze servo's voor vermogens keuze?
Niemand een antwoord op bovenstaande vraag van Johan?

Ik heb dezelfde motor als in het onderwerp (iHSV60-30-40-48) in bestelling om eens ervaring op te doen met dit type motor en had nu het idee om deze te gaan gebruiken op een 4de as voor de freesbank. Het enige waar ik nu tegenaanloop is de vraag of dit uberhaupt gaat lukken zonder rem? Zoals bekend hebben steppers een hoge holding torque maar deze servo's volgens mij niet. Ik zou er bij voorkeur geen rem inbouwen en hem willen gebruiken voor indexen en simultaan frezen. Heeft iemand hier ervaring mee?
Over het vermogen; hoe snel moet je machine bewegen? een 0,5nm op 3000 rpm is 1nm op 1500 rpm met een 1:2 vertraging. Servo's zijn knap potenter dan stappenmotoren. Voor stappenmotoren ben ik dergelijke tabellen niet tegengekomen. Ik zou de 180W versies zondermeer durven uit te wisselen met de 4.5 Nm exemplaren die ik eerder gebruikte op de BF20. (ik heb een BF20 in actie gezien met de 180W servo's en hij slingert hem met redelijke overtuiging rond).

Ik heb een dergelijke 400w motor voor een 4e as. je houdkoppel is afhankelijk van de vertraging en hoe stijf hij ingesteld is. Steppers hebben hoger koppel op volle stappen. mijn persoonlijk ervaring met steppers op een 1/8e microstap van 4.5Nm is dat deze redelijk sponzig worden qua houdkoppel. Mijn 180W JMC's zijn redelijk stijf af te stellen, voor de 4e as heb ik een 400w exemplaar gekocht met een 1:10 precisie planetaire reductie met flens ipv as. (makkelijker om adapter platen voor te ontwerpen en op te schroeven) alleen moet je zorgen dat je buiten het resonantiegebied van je tune. (rpm x aantal tanden x 60) blijft van je freeswerk (met 1:10 vertraging is dat al niet meer aan de orde). Mijn 180W versies zijn de V5's, de 400W is een V6 met de ad-hoc tune.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Servo motor JMC IHSV60-30-40-48

Bericht door bartL »

serum schreef: 26 feb 2021 10:05 Ik heb een dergelijke 400w motor voor een 4e as.
Dat is dus exact dezelfde motor als ik wil gebruiken voor die 4e as. Op wat voor freesbank gebruik je die? Ik wil hem een 40:1 ratio geven als me dat gaat lukken.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5401
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Servo motor JMC IHSV60-30-40-48

Bericht door serum »

op deze machine. ik wilde nog wat toeren over kunnen houden, zou op 400rpm uit kunnen komen. Ik gebruik een planetaire reductie met lage backlash en een hoge stijfheid. (nema34 reductie met een nema24 mountplate)
seense
Berichten: 78
Lid geworden op: 12 mar 2015 14:49

Re: Servo motor JMC IHSV60-30-40-48

Bericht door seense »

Ik heb de eerste test meters gedaan. De snelheid en nauwkeurigheid in x en y richting is geweldig, maar de nauwkeurigheid in Z is bij mij nog niet top. Ik frees vooral vleugel profielen en het oppervlak van deze lichte kromming is een beetjes stepped lijkt t wel. Ik dacht eerst dat het te maken had met de resolutie van de toolpaden maar deze heeft een heel hoge resolutie. Ook heb ik de constant velocity settings van uccnc uit kunnen sluiten. Daarnaast zie je tijdens het langzaam bewegen van de z askoppeling deze schokjes terug.

Wat is nu de algemene regel voor nauwkeurig 3d freeswerk met deze motoren. Moeten deze zo stijf mogelijk in worden gesteld?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5401
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Servo motor JMC IHSV60-30-40-48

Bericht door serum »

Da's een lastige. Geen mechanisch manco in de betreffende as?

Geen idee wat schokkerig precies inhoudt. Verspringt de as toevallig bij iedere rotatie? Ik merkte zoiets op op mijn machine op de x as. Iedere rotatie leek de motor een klein sprongetje te maken. Wanneer ik 0,01mm bewoog bewoog hij iedere rotatie met heen en weer bewegen een 0,015-0,02mm. (Alsof er ergens backlashcompensatie aan stond of alsof de encoderloop een correctie uitvoerde.. Ik heb de v5's. Dit is ondertussen opgelost dmv een filter en juist een wat minder agressieve tuning. Controleer voor de aardigheid of je geen overshoot hebt dmv een slowmo met je telefoon. Dit bracht bij mij aan het licht dat, ondanks dat de monitoring in de software zei dat er nagenoeg geen volgfout was, toch een serieuze overshoot was.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Servo motor JMC IHSV60-30-40-48

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik zou eerst uit willen sluiten dat het niet in de G code zit.
Dus klein programma maken met een xz beweging, een lange x maat en heel weinig Z. Nog beter een cirkelsegment in XZ of YZ die kwa hoogte verloop aardig op dat vleugelprofiel lijkt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6309
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Servo motor JMC IHSV60-30-40-48

Bericht door Kjelt »

Zit de servo rechtstreeks op je z-as of via een tandriem?
Hoe zwaar is je Zas incl spindel?

Zomaar wat vragen omdat een servo perfect is voor hoge snelheden dan behoudt hij zijn koppel, echter voor een Z as heb je geen hoge snelheden. Het koppel van deze servo is 1,2Nm.
Plaats reactie