Draaibank Ferm MD350

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

keesijp60
Berichten: 135
Lid geworden op: 20 feb 2020 16:57

Draaibank Ferm MD350

Bericht door keesijp60 »

Beste Allemaal


IK had deze draaibank gekocht voor wat simpel spul, ding doet het prima verder.

Echter ik was aan het draaien op de voeding om eens te kijken, en ding ging happen op gegeven moment.

Er is ook wat speling op de langsslede, en ik zag wel een bout en die trekt dan aan een stalen geleider waar 2
sleuven in zitten, welke dienen als afstelling, de andere zijn met stelboutjes. Dat gaat prima, langsslede niet, blijft
beetje speling over.

De beitel zit ook te laag en niet op center, dat zou dan de oorzaak kunnen zijn, hij deed een stuk goed en ging ineens
fout, de halve moer welke over de voedings trapezium spindel gaat is trouwens wel slecht, maar er een vinden
is moeilijk.

Wellicht kan iemand iets halen uit de foto en uit ervaring zien wat er gebeurd. En natuurlijk hoe stel je de beitel op hoogte af.

nog een gelukkig nieuwjaar allemaal.

vrg kees
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3077
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Draaibank Ferm MD350

Bericht door hfjbuis »

Voor goed draaiwerk moet je de speling op de sledes echt minimaliseren.

Geef in je profiel je woonplaats aan, mogelijk kan er iemand uit de buurt komen kijken of krijg je een uitnodiging voor een bezoek.

Voor het plaatsen van foto's viewtopic.php?f=41&t=1068

Die versleten gedeelde moer is wel een probleem. Die kun je zeker zelf opnieuw maken, maar dat is best bewerkelijk! Ergens nieuw kopen is een betere oplossing. Dit probleem komt vaker voor. Via de "Portaal knop" kun je zoeken naar post met een vergelijkbaar probleem. Ik dacht dat ditzelfde probleem met een FERM onlangs nog voorbij gekomen is.
keesijp60 schreef: 01 jan 2021 13:52 En natuurlijk hoe stel je de beitel op hoogte af.
De beitel moet precies op center hoogte zitten. Dat kun je op het oog doen, gebruik makend van een centerpunt in de klauwplaat of losse kop. Bij het afdraaien van de voorkant kun je zien of die te hoog zit. Blijft een puntje staan dan zit de beitel te laag. Breekt het laatste puntje af door de druk van de beitel dan zit de beitel te hoog.

Ik gebruik daar een (zelf gemaakt) tooltje voor
20043
keesijp60
Berichten: 135
Lid geworden op: 20 feb 2020 16:57

Re: Draaibank Ferm MD350

Bericht door keesijp60 »

Beste

Sorry dat ik al lang niet heb geregeerd maar de situatie hier was daar verantwoordelijk voor.

Ik heb een foto ervan en het stukje waar ik op proefdraaide met de automatische voeding.

Ik ontedekte ook dat de moer van de spindelas waar de klauw op zit los zat, is en moer waarmee
de poelie vast zit en deze behoort te zijn geborgd. Wellicht is dat de oorzaak geweest.

Ik zag bij de slede dat er een moer zat, en er waren sleuven in metalen stuk wat over het bed glijdt en
de zaak opvult, ik hebe r geen schroefjes zoals met de bijtel slede.

En ik heb andere bijtels nodig en ga die eens binnenkort bestellen als ik weer wat tijd heb.

Bedankt v oor de tip over de halve moer, ik heb wel de tappen, een vierkant stukje geel koper
boren, tappen en doorzagen kom ik al een eind, maar wellicht is er nog wel ergens wat te vinden
zoals op ebay.

22610

Effen spelen en ik zag ineens hoe de foto moest geplaatst, dit mag wel wat gemakkelijker gemaakt worden want meeste techneuten die spelen met metaal zijn geen pc goeroes.

vrg kees
Laatst gewijzigd door keesijp60 op 07 feb 2021 14:14, 2 keer totaal gewijzigd.
Tonybryden
Berichten: 913
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Draaibank Ferm MD350

Bericht door Tonybryden »

Foto’s plaatsen is een dingetje hier op het forum, hebben er meer last mee gehad😌
Even het topic foto’s plaatsen doornemen dan kom je er wel uit.
Foto’s is waar ze op wachten om je goede hulp te bieden .
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Draaibank Ferm MD350

Bericht door HD13 »

hfjbuis
Donateur
Berichten: 3077
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Draaibank Ferm MD350

Bericht door hfjbuis »

Hier ging het even goed
Als de groeven rechts van het "hier ging het even goed" stuk van het draaien komen, dan zit ik mogelijk flink wat speling op de top slide, cross slide, of het zadel. Het kan ook aan het draaien liggen. Zo'n dunne as kan je niet draaien zonder gebruik van een een center in de losse kop, of een bril. Het werkstuk buigt, de beitel snijd niet meer en als hij weer wat houvast heeft, dat hapt hij. Naarmate je dichter bij de klauwplaat kom, heb je er minder last van.
herbieferbie
Berichten: 465
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Draaibank Ferm MD350

Bericht door herbieferbie »

Mijn ervaring na een jaartje spelen met een draaibank ( ik start ook van NUL ), alles wat je kunt ondersteunen kun je beter direct doen, denk je snel klaar te zijn zonder moet je het uiteindelijk alsnog goed doen en ben je een stuk langer bezig
En meten liever 3 keer als 2 , ben er achter dat goed meten best een kunst is
Ach stukje bij beetje leer je dingen en altijd aardige mensen hier die je van goed advies voorzien, das de hobby
keesijp60
Berichten: 135
Lid geworden op: 20 feb 2020 16:57

Re: Draaibank Ferm MD350

Bericht door keesijp60 »

hfjbuis schreef: 07 feb 2021 14:32
Hier ging het even goed
Als de groeven rechts van het "hier ging het even goed" stuk van het draaien komen, dan zit ik mogelijk flink wat speling op de top slide, cross slide, of het zadel. Het kan ook aan het draaien liggen. Zo'n dunne as kan je niet draaien zonder gebruik van een een center in de losse kop, of een bril. Het werkstuk buigt, de beitel snijd niet meer en als hij weer wat houvast heeft, dat hapt hij. Naarmate je dichter bij de klauwplaat kom, heb je er minder last van.
Hoy Allemaal

Ik heb de as gesteund aan het einde met een center door middel van een center en een punt om het zuiver te houden.

Ik heb inmiddels wel ontdekt dat de geborgde moer bij de motor waar de klauw aan zit los zat. Dat is niet goed he, de lagers van de klauwas hebben dan geen voorspanning meer..

En de beitels zijn niet zo best en staan te hoog, iemand idee hoe deze goed te krijgen voor deze MD350, er zit wel een plaatje onder en wellicht zijn er bepaalde beitels gebruikt hiervoor.

Eersts dus afstellen, de beitels nieuwe kopen, versies met die losse mesjes lijken me heel goed.

En dan weer proberen en oefenen. Ik wil er een keer een 4 klauw op doen, dat heeft te maken met precisie voor lager asjes en huis voor fiets.
keesijp60
Berichten: 135
Lid geworden op: 20 feb 2020 16:57

Re: Draaibank Ferm MD350

Bericht door keesijp60 »

herbieferbie schreef: 08 feb 2021 10:18 Mijn ervaring na een jaartje spelen met een draaibank ( ik start ook van NUL ), alles wat je kunt ondersteunen kun je beter direct doen, denk je snel klaar te zijn zonder moet je het uiteindelijk alsnog goed doen en ben je een stuk langer bezig
En meten liever 3 keer als 2 , ben er achter dat goed meten best een kunst is
Ach stukje bij beetje leer je dingen en altijd aardige mensen hier die je van goed advies voorzien, das de hobby
Mee eens.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3077
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Draaibank Ferm MD350

Bericht door hfjbuis »

keesijp60 schreef: 03 mar 2021 18:57 En de beitels zijn niet zo best en staan te hoog, iemand idee hoe deze goed te krijgen voor deze MD350, er zit wel een plaatje onder en wellicht zijn er bepaalde beitels gebruikt hiervoor.
Dunner draaien of frezen totdat ze op de juiste hoogte staan. Doe ik met al mijn beitels. Beitels die te laag zijn, daar lijm of soldeer ik een plaatje onder. Een plaatje aan de zijkant om ze precies onder de schroeven te krijgen en een plaatje op de bovenkant zodat alle beitels even hoog zijn. Dan hoef je de schroeven maar een halve slag te lossen, wel zo gemakkelijk

Afdraaien, gaat bij stalen (Widia of beitelplaatjes) beitels. Met een houten vulstuk in de 3 klauwplaat inspannen en met beleid dunner draaien want de klemkracht is niet zo hoog. Aan de achterkant van dat houten vulstuk een schroef indraaien om te voorkomen dat hij uit de klauwplaat vliegt!!!!!
HSS kun je dunner schuren op een bandslijpmachine, zelfs met een schuurband voor hout.

p.s. Er zijn geen passende beitels, ze zijn allemaal te hoog of te laag.
keesijp60
Berichten: 135
Lid geworden op: 20 feb 2020 16:57

Re: Draaibank Ferm MD350

Bericht door keesijp60 »

Oke Bedankt voor de tips.


Weet iemand hoe de speling kan worden uitgeregeld van de support? ik zag wel metalen geleiders waarvan er een 2 sleuven had, en aan een kant een schroef maar helemaal goed werkt dat niet, kracht nodig. Er is een heel klein beetje speling nog. van de dwarssupport kan je alles goed instellen met 3 puntige schroefjes.

vrg kees
jgvanderveen
Berichten: 48
Lid geworden op: 05 mar 2013 22:10

Re: Draaibank Ferm MD350

Bericht door jgvanderveen »

Kees,

Heb je geen handleiding van de MD350?
Vast wel op Internet te vinden.
Dan kun je precies zien hoe alles in elkaar hoort te zitten.
Achter de afstelling met de 3 puntboutjes in de dwarsslede zit een spie.
Die spie glijdt tegen de zwaluwstaart van het support en moet dus mooi glad zijn.
Eventueel polijsten, smeren en opnieuw afstellen.

Groet,
Jouke
keesijp60
Berichten: 135
Lid geworden op: 20 feb 2020 16:57

Re: Draaibank Ferm MD350

Bericht door keesijp60 »

jgvanderveen schreef: 05 mar 2021 17:04 Kees,

Heb je geen handleiding van de MD350?
Vast wel op Internet te vinden.
Dan kun je precies zien hoe alles in elkaar hoort te zitten.
Achter de afstelling met de 3 puntboutjes in de dwarsslede zit een spie.
Die spie glijdt tegen de zwaluwstaart van het support en moet dus mooi glad zijn.
Eventueel polijsten, smeren en opnieuw afstellen.

Groet,
Jouke
Hoy Jouke

Ik zal eens kijken.

De spie van de dwarsslede is goed, de langsslede heeft een soort L vorm metalen klem die om het bed zit en met bouten aan de dwarsslede en zitten 2 gleuven in en wat weggeslepen bovenkant zodat het wat kan worden opgetrokken om de speling weg te krijgen.

Ik ga eens kijken van de week naar oefenstukjes in metaal en aluminium, eens kijken welk bedrijf ik dat kan halen, bijvoorbeeld afval stukjes.

Is het trouwens niet zo dat het langsbed als dat een klein beetje (oplicht) speling heeft dat dit geen invloed heeft? dit omdat de draairichting naar mij toe is en de kracht op de beitel daardoor eigenlijk naar beneden gericht is?

De rest is allemaal prima.

vrg kees
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3077
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Draaibank Ferm MD350

Bericht door hfjbuis »

keesijp60 schreef: 06 mar 2021 14:46 Is het trouwens niet zo dat het langsbed als dat een klein beetje (oplicht) speling heeft dat dit geen invloed heeft? dit omdat de draairichting naar mij toe is en de kracht op de beitel daardoor eigenlijk naar beneden gericht is?
Dat is gedeeltelijk waar. Een zwaar zadel zal op het (lang)bed blijven liggen. De krachten tijdens normaal draaien, drukken het bed ook omlaag. Om het zadel te verplaatsen, wordt er door de langsvoeding aan het zadel getrokken, onderaan op de halve moer. De beitel die in het werkstuk gedrukt wordt, drukt aan de andere kant in tegengestelde richting. Hierdoor wil het zadel draaien. De trapezium geleiding voorkomt dit. Als de krachten groter worden, zal het zadel toch, ondanks het gewicht, uit de geleiding gedrukt worden en dan gaat de beitel happen.
Om die reden heb ik op mijn kleine HBM300 onder aan het zadel 2 kogellagers gemaakt die het zadel tegen het bed gedrukt houden. Als ik het draaiwerk vergelijk (nauwkeurigheid en finish) met de oude situatie, kan ik alleen maar zeggen WOW. Als ik tijd over heb, maak ik dit ook voor de grotere BF290 ook al heeft het daar minder invloed door het gewicht van het zadel.
De "instelbare" geleiding aan de onderkant heb ik star gemaakt (ook bij de BF290), dat geeft een veel stijvere constructie en hoeft ook niet meer gesteld te worden. Aan de achterkant van de bank dient die starre constructie ook om de stepper voor de X-as te monteren.
Een link naar het hele album: app.php/gallery/album/1202
De verende 2 lagers op de HBM300, De dikte van de schijf in het midden bepaalt de veer voorspanning.
21686
Plaats reactie