Nieuw project

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 429
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Nieuw project

Bericht door P1-Engineering »

Zo, dat is nou even echt een mazzeltje hebben!. :lol:
Goed dat je het gevonden hebt, is altijd wel het leuke deel van storing zoeken. :)
RoBie
Berichten: 109
Lid geworden op: 11 sep 2020 19:29
Locatie: Purmerend

Re: Nieuw project

Bericht door RoBie »

De machine werkt nu. Als spindel zit er een HSD ES325 op met HSK25 opname. De spindel heeft een max toerental van 40.000 rpm en heeft luchtkoeling en is voorzien van Vortec koeling. Ook voor de gereedschapshouder heeft de ES 325 lucht nodig. De machine heeft ongeveer 100 lpm bij 8 bar perslucht nodig volgens de manual en die perslucht moet volgens HSD voldoen aan ISO 8573-1,Klasse 2 4 3.

Heeft iemand een suggestie wat voor compressor ik hier het beste voor kan gebruiken. Dan ook nog zo compact en betaalbaar mogelijk.

Dank alvast!

Rob
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Nieuw project

Bericht door andrefc101 »

Kjelt schreef: 01 feb 2021 14:46 Mooie kast met mooie apparatuur 8)
Wel de hoofdprijs mocht er ooit iets sneuvelen, wat voor servo's en drivers zitten er op ?
Hoe kom je an die wijsheid? Ik zie daar niet zo veel aan....
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Nieuw project

Bericht door Kjelt »

andrefc101 schreef: 05 mar 2021 15:37 Hoe kom je an die wijsheid? Ik zie daar niet zo veel aan....
Ik kan me vergissen maar zie je die gele RJ45 ethercat draden lopen?
3 stuks Ethercat servo drivers en een Ethercat controller, dat is toch geen kattepis Andre.
Had ik in ieder geval niet verwacht in een standaard chinese machine.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Nieuw project

Bericht door andrefc101 »

Mooi spul Kelt, maar echt niet extreem duur. Wij hebben op de router ook Metrolink II en op mijn draaibank(je) heb ik ook Modbus en Ethercat. Vind die prijzen echt wel meevallen.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Nieuw project

Bericht door Kjelt »

andrefc101 schreef: 05 mar 2021 17:07 Vind die prijzen echt wel meevallen.
Misschien loop ik achter, twee jaar geleden moest je bij Delta, Omron en andere bekende merken voor een ethercat setje van driver, kabels en servomotor toch wel dik over de €1000 afrekenen.
Maar ik zie dat de aziatische merken zoals Leadshine en JMC in die markt gestapt zijn 8)
200 voor een driver incl verzending, dat wordt interessant. Nu alleen nog de controller. Tijd voor Eding om ook eens naar te gaan uitbreiden ;-)
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Nieuw project

Bericht door serum »

RoBie schreef: 05 mar 2021 15:04 De machine werkt nu. Als spindel zit er een HSD ES325 op met HSK25 opname. De spindel heeft een max toerental van 40.000 rpm en heeft luchtkoeling en is voorzien van Vortec koeling. Ook voor de gereedschapshouder heeft de ES 325 lucht nodig. De machine heeft ongeveer 100 lpm bij 8 bar perslucht nodig volgens de manual en die perslucht moet volgens HSD voldoen aan ISO 8573-1,Klasse 2 4 3.

Heeft iemand een suggestie wat voor compressor ik hier het beste voor kan gebruiken. Dan ook nog zo compact en betaalbaar mogelijk.

Dank alvast!

Rob

Ik heb een gewone 2 cilinder V compressor (michelin) met luchtdroger en filtering. Reken toch op een aanschaf van rond de 1000e als je het een beetje voor elkaar wilt hebben.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Nieuw project

Bericht door andrefc101 »

Kjelt schreef: 05 mar 2021 17:49 Tijd voor Eding om ook eens naar te gaan uitbreiden ;-)
Je weet wat ik laatst gezegd heb hè, over die hobby dingen 🤪
RoBie
Berichten: 109
Lid geworden op: 11 sep 2020 19:29
Locatie: Purmerend

Re: Nieuw project

Bericht door RoBie »

serum schreef: 05 mar 2021 17:54
RoBie schreef: 05 mar 2021 15:04 De machine werkt nu. Als spindel zit er een HSD ES325 op met HSK25 opname. De spindel heeft een max toerental van 40.000 rpm en heeft luchtkoeling en is voorzien van Vortec koeling. Ook voor de gereedschapshouder heeft de ES 325 lucht nodig. De machine heeft ongeveer 100 lpm bij 8 bar perslucht nodig volgens de manual en die perslucht moet volgens HSD voldoen aan ISO 8573-1,Klasse 2 4 3.

Heeft iemand een suggestie wat voor compressor ik hier het beste voor kan gebruiken. Dan ook nog zo compact en betaalbaar mogelijk.

Dank alvast!

Rob

Ik heb een gewone 2 cilinder V compressor (michelin) met luchtdroger en filtering. Reken toch op een aanschaf van rond de 1000e als je het een beetje voor elkaar wilt hebben.
Wat is de capaciteit van de compressor en welke luchtdroger en filters gebruik je?
RoBie
Berichten: 109
Lid geworden op: 11 sep 2020 19:29
Locatie: Purmerend

Re: Nieuw project

Bericht door RoBie »

Kjelt schreef: 05 mar 2021 17:49
andrefc101 schreef: 05 mar 2021 17:07 Vind die prijzen echt wel meevallen.
Misschien loop ik achter, twee jaar geleden moest je bij Delta, Omron en andere bekende merken voor een ethercat setje van driver, kabels en servomotor toch wel dik over de €1000 afrekenen.
Maar ik zie dat de aziatische merken zoals Leadshine en JMC in die markt gestapt zijn 8)
200 voor een driver incl verzending, dat wordt interessant. Nu alleen nog de controller. Tijd voor Eding om ook eens naar te gaan uitbreiden ;-)
Als je bij Isel gaat shoppen raak je dat soort bedragen ook met gemak kwijt.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Nieuw project

Bericht door serum »

RoBie schreef: 05 mar 2021 17:56
Wat is de capaciteit van de compressor en welke luchtdroger en filters gebruik je?

Heb hem (compressor) bij HBM vandaan, ik gebruik nu een absorptiedroger, maar die verbruikt zelf nog wat lucht. over een paar weken krijg ik een kantenlijmer en wil er dan een koeldroger tussen zetten. Hij heeft overcapaciteit voor alleen de spindel (hsd ES929) . ik heb voor de absorptiedroger (tegen olie) en na (tegen het stof uit de korrels) een filter zitten. Ik gebruik 2 filters van Alie, een factor 10 fijner dan hsd opgeeft. Filters hebben aluminium behuizing en verwisselbare patronen.

Volgens mij heb ik deze;
https://nl.aliexpress.com/item/32944427984.html
RoBie
Berichten: 109
Lid geworden op: 11 sep 2020 19:29
Locatie: Purmerend

Re: Nieuw project

Bericht door RoBie »

Dankjewel Serum,

Heb je een grote absorptiekoeler? Zou bij mij alleen voor de Isel machine zijn. Jouw ES925 is die ook luchtgekoeld?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Nieuw project

Bericht door serum »

Ja, de ES925 is luchtgekoeld, maar dmv een actieve 230vac ventilator. De lucht is gebruikt voor de ATC , spindelneusreiniging en het onder druk houden van de ruimte voor de lagers.

De droger die ik heb is klein. Het is een atlas copco, zo in mijn gedachten een 25cm breed, 12 diep en 70cm hoog.

Ik heb er een dauwpunt op heb gemeten van -12 of -18 graden C. Alleen weet ik niet of mijn dauwpuntmeter nauwkeurig is.
RoBie
Berichten: 109
Lid geworden op: 11 sep 2020 19:29
Locatie: Purmerend

Re: Nieuw project

Bericht door RoBie »

Mijn ES325 is perslucht gekoeld met een Vortec systeempje, verder hetzelfde.
Ben al aan het zoeken op MP naar een luchtdroger, maar die zijn veelal erg groot.
En als compressor zoiets:
https://www.hbm-machines.com/producten/ ... per-minuut

De filters bij Alie zien er netjes uit, niet verkeerd en vriendelijk geprijsd.
Plaats reactie