Werkstuk 0 punt wijzigen tijdens een programma

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Werkstuk 0 punt wijzigen tijdens een programma

Bericht door andrefc101 »

Arie Kabaalstra schreef: 05 mar 2021 23:24 Als dat Is wat de ts bedoelt, dan past het vierletterige antwoord...RTFM, elke G code kun je in een programma gebruiken..of dat nou g0, g1, g10 of G92 is
Je wordt ook met de dag aardiger hè.... als iedere ts een manual zou lezen, hadden we een forum zonder vragen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Werkstuk 0 punt wijzigen tijdens een programma

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Arie Kabaalstra schreef: 05 mar 2021 23:24
Kjelt schreef: 05 mar 2021 23:19 Kan. Kan ook met een G92 volgens mij maar moet ik nakijken.
Hebben we hier op hetbforum al eens besproken.
Als dat Is wat de ts bedoelt, dan past het vierletterige antwoord...RTFM, elke G code kun je in een programma gebruiken..of dat nou g0, g1, g10 of G92 is
Begreep je dan niet dat TS bedoelde om een nulpunt verplaatsing uit te voeren tijdens programma afloop.
En nesten heb je niets aan als je 3 productjes op een cirkel wilt.
En als je met een meettaster je werkstuk klokt om vervolgens met een aangepast nulpunt te gaan frezen. Ja, dat kan als je een automatische gereedschapwissleaar hebt. (jij deed vroeger niets anders bij een van je vele vorige werkgevers toch?)

Misschien nog een keer 'nulpunten voor Dummy's nakijken? ;-) https://drive.google.com/file/d/1ZPYc6U ... sp=sharing'
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Werkstuk 0 punt wijzigen tijdens een programma

Bericht door hugo stoutjesdijk »

andrefc101 schreef: 06 mar 2021 05:48.... als iedere ts een manual zou lezen, hadden we een forum zonder vragen.
Daar zijn toch boek bespreek clubjes voor. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Werkstuk 0 punt wijzigen tijdens een programma

Bericht door Arie Kabaalstra »

En nesten heb je niets aan als je 3 productjes op een cirkel wilt.
Daar hebben we g68 voor.. en nogmaals als je programma dermate complex is.. dan maak je het met een CAM Pakket..
(Kijk.. dat ik nou zo'n eigenwijs ben dat ik nog steeds van alles en nogwat aan de machine sta in te kloppen.. dat is mijn eigen keuze.. )

'k ben zelf ook wel van het kaliber dat ik niet eerst de hele manual ga lezen.. maar zodra ik me afvraag "Kan ik....." dan kijk ik even wat de Manual daar over zegt.. zo kwam ik er onlangs ook achter dat je met bepaalde G-Codes de voedingssnelheid op een bepaalde waarde kan vastzetten.. die's handig.. weten we dat ook weer.. waar ik naar zocht?.. ben'k vergeten.. maar M50 .. die houden we erin..
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Werkstuk 0 punt wijzigen tijdens een programma

Bericht door bartL »

Arie Kabaalstra schreef: 06 mar 2021 13:38 'k ben zelf ook wel van het kaliber dat ik niet eerst de hele manual ga lezen..
Daar zijn we techneuten voor....toch?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Werkstuk 0 punt wijzigen tijdens een programma

Bericht door Arie Kabaalstra »

bartL schreef: 06 mar 2021 13:54
Arie Kabaalstra schreef: 06 mar 2021 13:38 'k ben zelf ook wel van het kaliber dat ik niet eerst de hele manual ga lezen..
Daar zijn we techneuten voor....toch?
Neuh.. niet noodzakelijk.. naar verluidt zijn mannen per definitie niet bepaald geneigd om manuals al te serieus te nemen.. ik zie het zelf ook in de modelbouwwereld.. daar is de bouwbeschrijving niet meer als een indicatie van wat het eventueel, onder voorbehoud dat, ijs en weder dienende, zou moeten kunnen worden... :lol:
de handleidingen van IKEA?.. meer als een vluchtige blik werp ik daar ook niet in.. (maar goed.. als je in je leven al zo'n 50 Keer een IKEA ALEX ladeblok in elkaar gezet hebt.. dan weet je het wel.
BAS2
Berichten: 23
Lid geworden op: 13 dec 2020 17:36

Re: Werkstuk 0 punt wijzigen tijdens een programma

Bericht door BAS2 »

We doen een ronde cilinder van 1500 mm diameter en breed 750 mm frezen met een X , Z en A as, de trommel kan in de x richting op een bepaalde plek een slingering hebben en dan zou ik het X 0 punt tijdelijk willen verplaatsen, vandaar de vraag , thx voor de reacties.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Werkstuk 0 punt wijzigen tijdens een programma

Bericht door Arie Kabaalstra »

BAS2 schreef: 07 mar 2021 17:15 We doen een ronde cilinder van 1500 mm diameter en breed 750 mm frezen met een X , Z en A as, de trommel kan in de x richting op een bepaalde plek een slingering hebben en dan zou ik het X 0 punt tijdelijk willen verplaatsen, vandaar de vraag , thx voor de reacties.
als er een slingering in zit.. dan is het geen cilinder.. hoe groot is die slingering?..
Als ie afwijkt in de X.. dan is de cilinder niet haaks.. want de A as is parallel aan de X

Bovendien.. als je dat weet... dat er ergens iets niet fris is.. dan meet je toch vantevoren, en pas je de boel in je programma vantevoren aan?
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Werkstuk 0 punt wijzigen tijdens een programma

Bericht door audiomanics »

Arie Kabaalstra schreef: 05 mar 2021 23:24 RTFM, elke G code kun je in een programma gebruiken..of dat nou g0, g1, g10 of G92 is
Zoals je al aangeeft is het dus wel mogelijk om tijdens de loop van het programma de nulpunten te wijzigen..
(in macro's van toolsetter-probing doe je niet anders..)
Nu is het moeilijk om toe te geven dat waar je eerst hard NEE zegt, toch te ontdekken dat het gewoon JA is..
Of het een nut heeft even buiten beschouwing gelaten.. En ja, het heeft nut.. Kan het ook anders? misschien..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
BAS2
Berichten: 23
Lid geworden op: 13 dec 2020 17:36

Re: Werkstuk 0 punt wijzigen tijdens een programma

Bericht door BAS2 »

De cilinder is een natuurproduct, er kan op een bepaalde plek een slag in zitten, ik zou ook het programma op kunnen knippen in een aantal stukken en dan tussendoor nulpunten wijzigen zit ik nu te bedenken.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Werkstuk 0 punt wijzigen tijdens een programma

Bericht door Arie Kabaalstra »

audiomanics schreef: 07 mar 2021 20:31 Zoals je al aangeeft is het dus wel mogelijk om tijdens de loop van het programma de nulpunten te wijzigen..
(in macro's van toolsetter-probing doe je niet anders..)
Nu is het moeilijk om toe te geven dat waar je eerst hard NEE zegt, toch te ontdekken dat het gewoon JA is..
Of het een nut heeft even buiten beschouwing gelaten.. En ja, het heeft nut.. Kan het ook anders? misschien..

Kees
Even een gevalletje "Begripsbepalingen"

Tijdens een programma kun je de voeding handmatig veranderen, of het spindeltoerental, je kunt de koeling aan en uit schakelen, maar geen nulpunten veranderen..

In een programma kun je andere nulpunten aanroepen, definiëren, wijzigen, maar daar heb je dan verder geen invloed meer op je kunt de koeling aan of uit zetten, de spindel starten, stoppen, en de voeding wijzigen.
Daar kun je Tijdens de programma afloop, wel dingen aan veranderen, zie voorbeeld hierboven.. maar Nulpunten zitten daar niet bij..
da's zeg maar "hard Coded"
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Werkstuk 0 punt wijzigen tijdens een programma

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Arie Kabaalstra schreef: 07 mar 2021 22:25
Tijdens een programma kun je de voeding handmatig veranderen, of het spindeltoerental, je kunt de koeling aan en uit schakelen, maar geen nulpunten veranderen..
Vroeg die daar dan om?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
mjeuring
Berichten: 957
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Werkstuk 0 punt wijzigen tijdens een programma

Bericht door mjeuring »

Arie Kabaalstra schreef: 05 mar 2021 23:24 Als dat Is wat de ts bedoelt, dan past het vierletterige antwoord...RTFM,
Does lief. Gros hier op het forum is hobbyist. Kost niets om daar rekening mee te houden.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Werkstuk 0 punt wijzigen tijdens een programma

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Eigenlijk zou je via een handwiel en een differentieel je X-as willen kunnen verschuiven. die verschuiving wordt dan bij de gestuurde verplaatsing opgeteld.
Volgens mij heb ik het daar wel eens met Dabit over gehad (voor de Z-as) en dat zou met LinuxCNC moeten kunnen via het elektronisch handwiel.

Er schijnt ook nog zoiets als probing van een bol oppervlak te zijn om vervolgens nauwkeurig op diepte te kunnen graveren of een pcb te frezen.
Geen idee of die functie ook in EdingCNC zit, maar in principe is jouw toepassing niet anders, alleen dan op de X-as.

Misschien moet je je toepassing iets beter uitleggen, ook in welke orde grootte je denk en welke nauwkeurigheid je het over hebt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie