Lagers Z-as kogelomloop

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Lagers Z-as kogelomloop

Bericht door Goudgele »

Hoi allemaal,

ik zie dat er verschil zit in zelfbouw cnc's wat betreft de lagers van de kogelomloop spindels van de z-as. Sommige mensen passen alleen het vaste lagerblok aan de motorkant toe en laten het andere eind los 'zweven'. Anderen passen wel een loslager toe op dit tweede uiteinde. Ik gebruik zelf tot nu toe altijd beide lagers.
Kan iemand mij vertellen wat voor- en nadelen zijn tussen deze twee opties?
Wordt voorkomen dat de boel vast kan lopen door een uitlijningsfout als je dat tweede lager weglaat? Maar gaat de boel dan niet te veel slingeren?

Groeten,
Goudgele
Gebruikersavatar
Oscar f1
Berichten: 574
Lid geworden op: 29 jan 2009 22:58
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Lagers Z-as kogelomloop

Bericht door Oscar f1 »

De Z-as is meestal ook de kortste as,
daarom kan het meestal wel.
Hang ook een beetje af van de dikte van de kogelomloop as.
Hoe dikker die is hoe minder die kan flexen en slingeren.
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Lagers Z-as kogelomloop

Bericht door ruudderooy »

Goudgele schreef: 11 mar 2021 08:55 Hoi allemaal,

ik zie dat er verschil zit in zelfbouw cnc's wat betreft de lagers van de kogelomloop spindels van de z-as. Sommige mensen passen alleen het vaste lagerblok aan de motorkant toe en laten het andere eind los 'zweven'. Anderen passen wel een loslager toe op dit tweede uiteinde. Ik gebruik zelf tot nu toe altijd beide lagers.
Kan iemand mij vertellen wat voor- en nadelen zijn tussen deze twee opties?
Wordt voorkomen dat de boel vast kan lopen door een uitlijningsfout als je dat tweede lager weglaat? Maar gaat de boel dan niet te veel slingeren?

Groeten,
Goudgele
Het hangt af van de manier van montage de (horizontaal, verticaal) lengte van de spindel dia meter van de spindel, de belasting op de moer en de toeren waar de spindel mee draait.

er zijn 3 manieren 1 zijde los , 1 zijde met onder steunede lager en met aan beide zijde hoekcontact lagers.
bij de fabrikanten staan in de documentatie altijd 2 grafiekjes 1 met toeren van de spindel uit gezet tegen de lengte (dat is dan de langste afstand tussen de moer en de vrije zijde of ondersteunede lager of 2de hoekcontact lager) critical speed, met welke snelheid slaat de as krom.

tweede grafiekje van de kracht tegen de lengte tussen de moer en het vaste lager , de buckling load. onder welke kracht knikt de as

gr Ruud
Plaats reactie