Mijn eerste portaalfrees (gietijzer/staal/aluminium)

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Mijn eerste portaalfrees (gietijzer/staal/aluminium)

Bericht door andrefc101 »

CNCnoob schreef: 20 mar 2021 18:20 Ik ga sowieso met hout beginnen in de hoop dat dit wat vergevingsgezind is voor mijn beginnersfouten.
Verder moeten de motoren nog afgeregeld worden en kan ik de machine beginnen uitbreiden met stukken die hij zelf maakt 8)
Als je helemaal geen ervaring hebt, is het misschien wel handig om met lucht te gaan frezen ipv met hout. Nog minder kans op schade!
CNCnoob
Berichten: 31
Lid geworden op: 25 dec 2019 17:49
Locatie: Temse

Re: Mijn eerste portaalfrees (gietijzer/staal/aluminium)

Bericht door CNCnoob »

andrefc101 schreef: 20 mar 2021 20:25 Als je helemaal geen ervaring hebt, is het misschien wel handig om met lucht te gaan frezen ipv met hout. Nog minder kans op schade!
Dat is nog een gedacht, en goedkoop ook!
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Mijn eerste portaalfrees (gietijzer/staal/aluminium)

Bericht door andrefc101 »

CNCnoob schreef: 20 mar 2021 22:29
andrefc101 schreef: 20 mar 2021 20:25 Als je helemaal geen ervaring hebt, is het misschien wel handig om met lucht te gaan frezen ipv met hout. Nog minder kans op schade!
Dat is nog een gedacht, en goedkoop ook!
Was uiteraard gekheid, maar....
Maak een gcode, nul op je werkstuk, ga 100mm omhoog, zet je Z daar op nul en laat je programma aflopen. Zo kan je in ieder geval zien of er geen vreemde dingen gebeuren!
En wanneer je dan het lef hebt om echt op je werkstuk te frezen, zet dan de voeding op nul voordat je op Start drukt. Gaat dat goed kan je de voeding langzaam opvoeren... succes!
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Mijn eerste portaalfrees (gietijzer/staal/aluminium)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

andrefc101 schreef: 20 mar 2021 22:32 En wanneer je dan het lef hebt om echt op je werkstuk te frezen, zet dan de voeding op nul voordat je op Start drukt. Gaat dat goed kan je de voeding langzaam opvoeren... succes!
Andre bedoelt natuurlijk de voeding-override % op nul zetten, met F0 in je programma maak je zeker geen fouten. ;-) (net als iemand die nooit iets doet)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
CNCnoob
Berichten: 31
Lid geworden op: 25 dec 2019 17:49
Locatie: Temse

Re: Mijn eerste portaalfrees (gietijzer/staal/aluminium)

Bericht door CNCnoob »

Haha ja dat is een goed idee, bedankt voor de tip!
sjefke1993
Berichten: 28
Lid geworden op: 20 apr 2020 21:53

Re: Mijn eerste portaalfrees (gietijzer/staal/aluminium)

Bericht door sjefke1993 »

Nette machine!

Waar heb je de stekkers van jouw besturingskast vandaan? die wat aan de zijkant zitten en naar de machine zelf gaan?

Voor eerste testjes kun je altijd ook nog in piepschuim frezen, komt wel rotzooi vanaf maar als er iets misgaat sloop je in ieder geval geen freesjes of je machine ;)
CNCnoob
Berichten: 31
Lid geworden op: 25 dec 2019 17:49
Locatie: Temse

Re: Mijn eerste portaalfrees (gietijzer/staal/aluminium)

Bericht door CNCnoob »

sjefke1993 schreef: 21 mar 2021 10:42 Nette machine!

Waar heb je de stekkers van jouw besturingskast vandaan? die wat aan de zijkant zitten en naar de machine zelf gaan?

Voor eerste testjes kun je altijd ook nog in piepschuim frezen, komt wel rotzooi vanaf maar als er iets misgaat sloop je in ieder geval geen freesjes of je machine ;)
Bedankt!

Alle stekkers heb ik aangekocht bij TME. Uitgebreid aanbod en snelle verzending (wel altijd transportkosten). Ik weet niet welke je exact bedoelt dus hier zijn alle links:
https://www.tme.eu/be/nl/details/st1212 ... ren/weipu/
https://www.tme.eu/be/nl/details/st1210 ... ren/weipu/
https://www.tme.eu/be/nl/details/12-03p ... ms-sf8001/
https://www.tme.eu/be/nl/details/12-03b ... fa-sl8001/

Ook de Sub-D connectoren komen vandaar.

En piepschuim is inderdaad ook nog wel een goeie, bedankt!
Plaats reactie