Sieg SX1 of SX2 Freesbankje met Eding USBCNC V3.49.7/5D.06-A

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Sieg SX1 of SX2 Freesbankje met Eding USBCNC V3.49.7/5D.06-A

Bericht door benkr »

Voor een medeforumlid heb ik een hele tijd gelden geprobeerd de motorsturing van zijn freesbankje te repareren, dat is uiteindelijk gelukt, maar hij wilde toch overstappen op een meer betrouwbaar aandrijfsysteem. Ik heb hem toen geadviseerd een 400W Lichuan servomotor met drive aan te schaffen. Dat heeft hij toen ook gedaan, ik heb toen alles werkend gemaakt, hij was helemaal blij.
Intussen is de man wat ouder geworden en gaat het allemaal wat minder met hem. Onlangs kreeg ik een mailtje van hem dat hij de servomotor bedrading los had gemaakt en nu niet meer wist hoe het weer in elkaar moest. Na een tijdje heen en weer mailen heb ik toen besloten om naar hem toe te gaan om het weer goed aan te sluiten, dat was dus afgelopen woensdag. Na een uurtje solderen en schroeven werkte de spindelaandrijving weer.
Toen vertelde hij mij dat de CNC besturing ook een probleem had, ik ben daar toen niet op in gegaan, maar de dag daarna kreeg ik weer een mailtje met een hulpverzoek voor deze sturing. Nu blijkt het te gaan om een Eding sturing met Software versie USBCNC V3.49.7/5D.06-A.
Zijn problemen zijn begonnen toe de PC waar het allemaal op draaide kapot ging, hij heeft inmiddels zelf een andere PC aangsloten en de software weer geinstalleerd, kennelijk werkt het bijna. Het schijnt dat de Z-as verkeerd om reageert op een stuurcommando en wellicht nog een kleinigheidje.
Ik had hem geadviseerd om zijn vraag hier te posten maar kennelijk lukt dat niet meer, de man heeft naast ouderdomsklachten ook gezondheidsproblemen.
Daarom hier de vraag of iemand hem kan helpen, hij woont in Den Haag, dus iemand daar uit de buurt geniet de voorkeur.
Ik denk dat de enige manier om dit probleem op te lossen is om bij hem langs te gaan, mijn ervaring is dat het anders niet goed gaat komen.

Jongens laten we die man helpen, laten we hem zijn hobby kunnen blijven helpen om zijn oude dag aangenaam door te komen, ook hij is geen geranium liefhebber, net als ikzelf trouwens.
Hamster Harry
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 okt 2019 19:06

Re: Sieg SX1 of SX2 Freesbankje met Eding USBCNC V3.49.7/5D.06-A

Bericht door Hamster Harry »

Hallo Heer Benkr
Ik woon in s'Gravenzande en wil deze heer met eding probleem wel helpen
Mijn nummer is 0651212670
Groeten john Wijnmalen
xander janssen
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Sieg SX1 of SX2 Freesbankje met Eding USBCNC V3.49.7/5D.06-A

Bericht door xander janssen »

Hamster Harry schreef: 21 mar 2021 10:37 Hallo Heer Benkr
Ik woon in s'Gravenzande en wil deze heer met eding probleem wel helpen
Mijn nummer is xxxxxxxx
Groeten john Wijnmalen
Ik zou je tel nummer even weg halen en via PM naar Benkr sturen.
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 955
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Sieg SX1 of SX2 Freesbankje met Eding USBCNC V3.49.7/5D.06-A

Bericht door Portje »

Haal je tel.nr weg voor er allemaal idioten gaan bellen.
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Sieg SX1 of SX2 Freesbankje met Eding USBCNC V3.49.7/5D.06-A

Bericht door Kars-cnc »

Portje schreef: 21 mar 2021 10:42 Haal je tel.nr weg voor er allemaal idioten gaan bellen.
Maar wel een heel mooi aanbod van Hamster Harry!

[Edit] ik heb de gegevens even via PB naar Ben doorgedaan. Harry is net nieuw hier en is misschien nog niet handig met PBs versturen (het blijft toch een beetje met gebruiksaanwijzing dit forum).
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 955
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Sieg SX1 of SX2 Freesbankje met Eding USBCNC V3.49.7/5D.06-A

Bericht door Portje »

Zekers
Een super aanbod van Hamster Harry, toppie
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Sieg SX1 of SX2 Freesbankje met Eding USBCNC V3.49.7/5D.06-A

Bericht door benkr »

Ik heb zowel van Kars als van Hamster Harry een PB gekregen, ik hoop dat het probleem opgelost wordt.
Er zijn inmiddels al contacten geweest tussen de probleem eigenaar en Hamster Harry dus ik denk dat het goed gaat komen.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Sieg SX1 of SX2 Freesbankje met Eding USBCNC V3.49.7/5D.06-A

Bericht door Arie Kabaalstra »

da's mooi.. 't is voor mij wel een eind uit de buurt.. maar dit toont ook weer de kracht van dit forum aan..
Onlangs kreeg ik een soortgelijk verzoek, en dat was in de buurt van Meppel.. da's niet al te ver van hier..
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Sieg SX1 of SX2 Freesbankje met Eding USBCNC V3.49.7/5D.06-A

Bericht door benkr »

Ja, ik vind dat ik dit soort mensen niet kan laten zitten met hun probleem, ik heb er afgelopen woensdag ruim 200 km voor gereden, maar ik had daar na wel een heel erg blij medeforum lid, en daar doe je het toch voor. Dat was ook de reden om dit vervolgverzoek de wereld in te sturen, de goede mans sukkelt al met zijn gezondheid, als hij dan zijn resterende stuk leven met zijn hobby aangenaam kan invullen dan heb ik daar voldoening van, daar doe ik het voor.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Sieg SX1 of SX2 Freesbankje met Eding USBCNC V3.49.7/5D.06-A

Bericht door benkr »

Kennelijk is vandaag het probleem verholpen, ik kreeg een mailtje van een helemaal blije Frits.
Ik hoop dat Hamster Harry zich nog meldt en even toelicht wat het probleem precies was, maar het belangrijkste is dat dat Frits weer kan CNC frezen.
xander janssen
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Sieg SX1 of SX2 Freesbankje met Eding USBCNC V3.49.7/5D.06-A

Bericht door xander janssen »

Eens positief nieuws, mooi dat deze heer weer verder kan.

Goed dat je de hulpvraag hier neer hebt gezet.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Sieg SX1 of SX2 Freesbankje met Eding USBCNC V3.49.7/5D.06-A

Bericht door benkr »

Kennelijk was het toch niet helemaal opgelost, maar Hamster Harry heeft de klus wel gefixt.
Frits heeft me laten weten dat na een paar bezoekjes van Hamster Harry zijn machine helemaal werkt, hij is helemaal happy liet hij me weten.
Ik schat zo in dat Hamster Harry niet zo'n schrijver is, maar ik wil hem wel bedanken voor zijn hulp aan Frits.
Frits moet nu een CAD pakket gaan leren gebruiken en kan dan gaan CNC frezen. Dat zal best nog wel wat voeten in aarde hebben, maar ik hoop dat het goed komt.
Tommel
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 nov 2008 01:19
Locatie: Den Haag

Re: Sieg SX1 of SX2 Freesbankje met Eding USBCNC V3.49.7/5D.06-A

Bericht door Tommel »

Even een kleine correctie, Hamster Harry ( John Wijnmalen ) kan alleen maar de pijltjes in het menu goed krijgen. nu draait het
machientje slecht, de motor stopt vaak ineens onder het frezen, dan moet ik het menu weer opstarten dan draait de motor weer even. Wanneer ik zelf de motor even stil zet en weer wil gaan frezen ( het menu staat dan nog aan ) dan moet ik ook weer opnieuw resetten, alle kabeltjes zijn wel allemaal nagekeken alles zit vast. John heeft ook gelijk maar even een Samsung SSD
200GB met snoertje + een stickje " geleend " hij heeft denk ik mij geblokkeerd en is niet meer te bereiken!

Weet iemand een oplossing voor de storing? Er zit een nieuwe motor op van Ali en draaide een tijdje terug prima.
Plaats reactie