GUI stopt er mee.

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 956
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: GUI stopt er mee.

Bericht door Portje »

Nou is de beveiliging bij Arie niet zo nodig.
Die is niet zo bang voor een virusje
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: GUI stopt er mee.

Bericht door Ballegooijen »

Gelukkig gisteren en vandaag de storing met GUI niet gehad. Komt goed uit volgens mij want inmiddels is het een "lange draad" geworden die zelfs tot in Groningen loopt :lol: :lol:

Maar ga lekker verder met dit draadje, ik steek er wellicht ook nog wat van op!
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: GUI stopt er mee.

Bericht door javanree »

Arie Kabaalstra schreef: 26 mar 2021 10:39 Een apart draadje "netwerk voor Dummies" lijkt me wel fijn.
In plaats van alles aan touwtjes, kan een netwerkje toch ook wel touwloos?.. da's weliswaar niet het snelste, maar goed genoeg om een textbestandje (want dat is een NC bestand feitelijk) over te zetten, want veel meer dan dat doe je er toch niet mee..
Draadloos wil je niet in een werkplaats, zeker niet als je je vonker ook nog eens aanslingert... bovendien wordt het dan duurder want dan moet je meteen aan een serieus centraal device zoals een FritzBox oid wat je hele netwerk beheert. Want ad-hoc netwerkjes met wifi zijn een drama om te configureren en een nog groter drama om te troubleshooten (althans ; dat is mijn mening , met mijn systeem beheer achtergrond) Bezint eer ge begint...

Qua software configuratie : ik ga er een apart draadje openen :)

Edit : zie viewtopic.php?f=42&t=19547
Laatst gewijzigd door javanree op 26 mar 2021 18:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: GUI stopt er mee.

Bericht door andrefc101 »

Ballegooijen schreef: 26 mar 2021 14:24 Gelukkig gisteren en vandaag de storing met GUI niet gehad. Komt goed uit volgens mij want inmiddels is het een "lange draad" geworden die zelfs tot in Groningen loopt :lol: :lol:

Maar ga lekker verder met dit draadje, ik steek er wellicht ook nog wat van op!
Wie is die Gui eigenlijk, ik ken hem helemaal niet 😉
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: GUI stopt er mee.

Bericht door DaBit »

javanree schreef: 26 mar 2021 15:40 Draadloos wil je niet in een werkplaats, zeker niet als je je vonker ook nog eens aanslingert... bovendien wordt het dan duurder want dan moet je meteen aan een serieus centraal device zoals een FritzBox oid wat je hele netwerk beheert.
Aan de andere kant koop je voor een paar tientjes wat op Marktplaats met Wifi en een 4-poort switch erin. Voorbeeldje:
https://www.marktplaats.nl/a/computers- ... outer.html

Dan heb je gelijk een DHCP-server, kun je 4 apparaten via een kabeltje aansluiten als wifi niet werkt, als er wel ooit internet beschikbaar komt stop je dat stekkertje erin en dan werkt het, en als je een virtueel draadje tussen thuis en de werkplaats wil leggen kan dat met de meeste van die dingen ook wel (heb de manual van deze er niet op nageslagen)

Overigens heb ik weinig problemen met wifi in m'n hok. Doet gewoon wat het moet doen, en is 'noodzakelijk kwaad' voor de 3D kitspuit en diverse hou-de-machine-in-de-gaten elcheapo IP-cameraatjes. Machines zijn wel bedraad; op het gemiddelde moederbord zit immers wel een RJ45 stopcontact maar geen Wifi.
Misschien dat het vonkentrekken van Arie roet in het eten gooit, maar ik betwijfel het. En dan nog; die draait niet 24/7
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
PE1BEY
Berichten: 120
Lid geworden op: 27 aug 2013 14:50
Locatie: Best

Re: GUI stopt er mee.

Bericht door PE1BEY »

Als we het dan toch over wel of niet draadloos hebben ....

Als je je spullen en wat je doet serieus neemt, zorg dan dat al je spullen bedraad aangesloten zijn.
Draadloos is prima voor freubel zaken en spelletjes; niet voor serieuze verbindingen.

Vergelijk draadloos met iedereen die door elkaar schreeuwend wat over probeert te brengen; haal daar je info maar uit.
Vooral tijd-kritische zaken moet je niet met een schreeuw-naar-elkaar verbinding proberen te regelen.

Dit geld zowel voor wi-fi als bluetooth; allemaal rond-schreeuw protocollen.

Goede switch, al dan niet met internet verbonden, en goede bekabeling en je hebt verbinding zonder problemen.

Kees
Mechanische stabiliteit geeft ook elektrische stabiliteit...
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 956
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: GUI stopt er mee.

Bericht door Portje »

Voor kant en klare cat7 kabels in allerlei maten heb ik ze eens besteld bij:
https://www.netwerkkabel.eu/nl/cat7-kab ... %5D=696503

prijzen liggen lager als bovengenoemd adres, scheelt zo te zien ff gauw een 25%

En de keuze wifi of kabel, tja
met al die kabels die er toch al liggen in een werkplaats ging ik voor kabel
Gewoon een niet zo dure router
en als de machines groepjes vormen zette ik op die plaats een losse switch ertussen van een tientje en dan met passende lengte aansluiten.

nou zat ik ff te kijken wat ik ooit aan cat7 kabels had besteld.
Cat7 15M Zwart SSTP/PiMF halogeenvrij patchkabel
Wel jammer, deze gaven geen licht
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: GUI stopt er mee.

Bericht door javanree »

Ik wil het laagdrempelig houden ... so basic dat het gewoon altijd werkt. Dan is WiFi, DHCP ed teveel gedoe...dat kreten als DHCP voor ons gesneden koek is wil nog niet zeggen dat je ze allemaal in een A4'tje ook voor leken duidelijk maakt.

Gewoon bekabeld, "lampje brand == netwerk link" , vaste IP adressen zodat alles elkaar altijd ziet.
WiFi vereist al weer instellen van dingen als WPA2 , vooral met Win10 vaak dips in de verbinding etc...

Als dan alles wel 100% werkt kan men daar later altijd verder op voort bouwen.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: GUI stopt er mee.

Bericht door Arie Kabaalstra »

Lijkt me een goed idee.. Kabel is inderdaad wel het makkelijkste aan te leggen, de machines met een PC komen toch vlakbij elkaar te staan, de Draadvonkmachine krijgt een RS 232, die gaat gewoon rechtstreeks van de PC naar de machine (moet dus nog wel een PC met RS232 gat kopen..
de EMCOturn heeft nu nog RS 232, maar als ik em ga ombouwen, dan komt daar natuurlijk EdingCNC op, en kan ie aan het netwerk..

Dan moet ik voor de Ethernet gekoppelde Machines (de Beagle en de EMCOturn 120 zeker een besturingsPC hebben met een extra Ethernet aansluiting?.. zijn daar kaartjes voor?
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: GUI stopt er mee.

Bericht door javanree »

Daar zijn zeker kaartjes voor ; maar PB me even, bespreken we dat wel even apart ;-)

Het netwerk software configureer draadje is te vinden op viewtopic.php?f=42&t=19547
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: GUI stopt er mee.

Bericht door DaBit »

javanree schreef: 26 mar 2021 17:25 Ik wil het laagdrempelig houden ... so basic dat het gewoon altijd werkt. Dan is WiFi, DHCP ed teveel gedoe...dat kreten als DHCP voor ons gesneden koek is wil nog niet zeggen dat je ze allemaal in een A4'tje ook voor leken duidelijk maakt.
Over het algemeen is 'reset naar fabrieksinstellingen' al ruim voldoende om dat deel te configureren. Windows/Linux/Android/Appel/whatever machines hebben kwa netwerksettings vervolgens helemaal geen configuratie meer nodig, behalve aanmelden op het wifi netwerk (en daar hebben al die routers wel een 'voor dummies' mogelijkheid voor die goed in de handleiding uitgelegd staat). Machines bereiken via hun naampje kan vervolgens ook. En voor het bekabelde deel van het hobbyhoknetwerk heb je al 4 poorten ter beschikking. Dan blijft 'lampje aan, goed gedaan' gewoon intact.

Maar voor een paar machines zijn vaste IPv4-adresjes ook nog prima te doen inderdaad, en je kunt inderdaad altijd meer doen.
Werkt dat auto-IP gebeuren (die 169.254.0.0/16 adressen) vandaag de dag een beetje 'vanzelf' eigenlijk?
WiFi vereist al weer instellen van dingen als WPA2 , vooral met Win10 vaak dips in de verbinding etc...
Alles tussen de 5 en 45 jaar oud heeft het tegenwoordig makkelijker met een apparaat op een wifi-netwerk aanmelden dan met de kont afvegen. Er zit vaak een sticker met SSID en wachtwoord onderop de router of iets dergelijks. Intikken, klaar. Doet het buurjongetje wel voor je als-ie de bal op komt halen die over de schutting geschopt is.

De welles/nietes discussie over de stabiliteit van Wifi, tsja. Ik heb er vandaag de dag maar weinig gedonder mee, maar ik ben genoeg ouwe lul om toch liever een kabeltje te hebben naar apparatuur met een vaste plek, zeker voor zaken waarvan ik niet wil dat de verbinding wegvalt. Je kunt verder altijd je laptopje via wifi doen, en als dat niet lekker werkt prik je er een kabeltje in.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: GUI stopt er mee.

Bericht door javanree »

DaBit schreef: 26 mar 2021 18:31 Maar voor een paar machines zijn vaste IPv4-adresjes ook nog prima te doen inderdaad, en je kunt inderdaad altijd meer doen.
Werkt dat auto-IP gebeuren (die 169.254.0.0/16 adressen) vandaag de dag een beetje 'vanzelf' eigenlijk?
Geen idee nog nooit de moeite genomen. Op het werk staat het geblocked , thuis heb ik een 'dom' kastje in de meterkast die alles regelt, want ik wil niet ook thuis continue met IT bezig zijn, zit liever dingen te draaien en te frezen, als afwisseling op wat ik op kantoor doe :mrgreen:
DaBit schreef: 26 mar 2021 18:31 De welles/nietes discussie over de stabiliteit van Wifi, tsja. Ik heb er vandaag de dag maar weinig gedonder mee, maar ik ben genoeg ouwe lul om toch liever een kabeltje te hebben naar apparatuur met een vaste plek, zeker voor zaken waarvan ik niet wil dat de verbinding wegvalt. Je kunt verder altijd je laptopje via wifi doen, en als dat niet lekker werkt prik je er een kabeltje in.
Mijn ervaring met WiFi is dat het nog altijd minder betrouwbaar is en minder performt dan een kabel. CNC machines staan toch vast , er gaan al dikke kabels heen, eentje meer... hoorde vroeger ook niemand over die 25-polige RS-232's die door de hal gingin als mislukte waslijn naar de 'overzend-PC' :roll:
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: GUI stopt er mee.

Bericht door Kjelt »

@javanree leuk nieuw topic mag daar geen commentaar leveren dus dan maar hier :P
Er is een probleempje, de Eding CNC ethernet kaart heeft maar 1 vast IP adres: 172.22.2.100
Dus als iemand twee machines heeft met Eding kaarten dan ga je die controller PC's nooit op dat domein aan elkaar geknoopt krijgen.
T'is een beetje vreemd dat Eding dit zo doet maar je zit er wel aan vast.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: GUI stopt er mee.

Bericht door javanree »

Kjelt schreef: 26 mar 2021 19:39 @javanree leuk nieuw topic mag daar geen commentaar leveren dus dan maar hier :P
Er is een probleempje, de Eding CNC ethernet kaart heeft maar 1 vast IP adres: 172.22.2.100
Dus als iemand twee machines heeft met Eding kaarten dan ga je die controller PC's nooit op dat domein aan elkaar geknoopt krijgen.
T'is een beetje vreemd dat Eding dit zo doet maar je zit er wel aan vast.
Ik ga het Eding deel niet aan het onderlinge PC netwerk knopen ; ik ga uit van een 2e netwerk kaart.
Zodat wederom zaken elkaar niet beinvloeden.

Nu jij het meldt : ik heb dat niet expliciet (genoeg) benoemd, dus ga ik gelijk toevoegen, bedankt
Plaats reactie