Servomotor voor Spindel aandrijving?

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Servomotor voor Spindel aandrijving?

Bericht door hfjbuis »

Als die servo driver step/dir ondersteund kun je hem als 4e as gebruiken om te draadsnijden. Dat gaat super nauwkeurig en ik doe dat met een 4Nm stepper. Draadsnijden met de spindel motor gaat echter sneller (meer power) en dat is vrijwel altijd voldoende.
Als die driver geen step/dir ondersteund kan het nog steeds als je controller draadsnijden met een encoder en index puls ondersteund. Met een encoder (een paar magneetjes en 2 proxiess ) of (een encoder met een index puls) en je bent klaar. Dat kan ook met je huidige spindel motor!
fluppie
Berichten: 130
Lid geworden op: 18 aug 2019 00:19

Re: Servomotor voor Spindel aandrijving?

Bericht door fluppie »

Heeft inderdaad step/dir maar kan ook met 0-10V aangestuurd worden. Je hebt position mode, speed mode & torque limit mode.
Zag anders ook dit: https://www.sorotec.de/shop/Cutting-Too ... ng-cutter/
Schroefdraad frezen ipv tappen. Lijkt me nog wel interessant.Zeker omdat je geen hele resem machinetaps moet kopen 8). En dat kan vermoedelijk met de bestaande Kress FME800 spindel?
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Servomotor voor Spindel aandrijving?

Bericht door hfjbuis »

Zo'n freesje is nog eenvoudig zelf te maken, zeker m.b.v. een freesmachine.
Zelf slijpen op een diamant steentje (HBM 80 mm) gaat ook. Maak dan een 30° graden mal met een vrijloop van een paar graden en in een minuutje is hij weer scherp.
Ik doe dit zo met HSS draadsnij beitels voor de draaibank.

Je kunt ook een insert gebruiken (IR11 AG60). Ook daar kun je met de freesmachine een beiteltje voor maken. Ik denk dat je ook gewoon een ronde draadsnij beitel kunt inspannen. Dan ben je bij Ali voor een paar euro klaar.

Gewoon proberen, meer als wat tijd kun je niet verliezen.
Plaats reactie