Nieuw ontwerp portaalfrees

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Nieuw ontwerp portaalfrees

Bericht door Goudgele »

Hoi allemaal,

Ik heb een ontwerp gemaakt voor mijn nieuwe cnc portaalfrees. Wat denken jullie er van? Zijn er dingen die gelijk opvallen en die verbeterd dienen te worden? Ik wil hiermee voornamelijk hout gaan bewerken (o.a. 3D frezen) en er zal weleens aluminium gefreesd moeten worden.
Hier wat specs;

Werkbereik +- :
X 700mm
Y900mm
Z 120mm

Kogelomloop X, Y en Z: 1605 (1200,1000, 270mm) (CNC-Discount)
Geleiders X,Y en Z: Rollon 15mm vierkante geleiders (MarkusMechParts)

Profielen van Aluxprofiel:
Y-as profielen: 40160
Bed profielen: 4040
X-as/brug profielen: 2x8080 gestapeld

Overige constructie: Toolingplate 5083 aluminium 8 tot 15mm dik
Bed: 18mm MDF + 25mm MDF en T-sleuf rails erop
Tool length sensor verwerkt in bodemplaat

Steppers: Nema 23 2Nm
Drivers: Leadshine DM542
Voeding: 48V
Spindle: 1.5kW luchtgekoeld, ER11 opname

23130
23133
23131
23132

Groeten,
Niels
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Nieuw ontwerp portaalfrees

Bericht door remon_v »

Ziet er goed uit... ik ga iets vergelijkbaars maken/ontwerpen.
In ieder geval succes met de bouw!

Wat veel mensen hier meestal adviseren is om de geleidingen van de Z-as aan het bewegende deel te bevestigen en de wagentje aan de ‘achterplaat,’ dat zorgt voor extra stabiliteit.

Ook zou ik de zijwangen aan het einde van het 40160 profiel (wat jij de Y-as noemt) breder maken naar voren toe. Kijk naar het zwaartepunt van je spindle... foto 3

Ik heb zelf ook Leadshine DM542 drivers, die ga ik waarschijnlijk ook gebruiken... ik ben benieuwd hoe die presteren i.c.m. Nema23 2nm motortjes....

Stappenmotors heb ik nog niet namelijk...
Laatst gewijzigd door remon_v op 31 mar 2021 22:02, 3 keer totaal gewijzigd.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Nieuw ontwerp portaalfrees

Bericht door bartL »

Ik heb geen ervaring/verstand van portaalfrezen maar ik vroeg me af of je hem maar aan 1 kant aandrijft? Daar lijkt het namelijk wel op. Ben je dan niet bang voor scheef lopen?
En hoe koppel je de stepper aan de KO's (groene deel)?
Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Nieuw ontwerp portaalfrees

Bericht door Goudgele »

bartL schreef: 31 mar 2021 21:53 Ik heb geen ervaring/verstand van portaalfrezen maar ik vroeg me af of je hem maar aan 1 kant aandrijft? Daar lijkt het namelijk wel op. Ben je dan niet bang voor scheef lopen?
En hoe koppel je de stepper aan de KO's (groene deel)?
Goed opgemerkt. Ik moet de andere helft van de Y-as nog intekenen ;-) Aandrijving gebeurt dus wel aan twee kanten

De groene koppelingen worden uitgevoerd als Oldham koppelingen
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Nieuw ontwerp portaalfrees

Bericht door WillyH »

Denk eens aan de vrije ruimte onder de brug. Als enkel vlakke platen of planken gaat frezen, geen probleem maar als je wat meer in de hoogte gaat werken (dikke planken, 2,5D, 4de as) dan loop je tegen beperkingen aan.
Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Nieuw ontwerp portaalfrees

Bericht door Goudgele »

WillyH schreef: 01 apr 2021 07:52 Denk eens aan de vrije ruimte onder de brug. Als enkel vlakke platen of planken gaat frezen, geen probleem maar als je wat meer in de hoogte gaat werken (dikke planken, 2,5D, 4de as) dan loop je tegen beperkingen aan.
Mijn plan is om er een kleine machineklem op te kunnen zetten (8cm hoog). Dan houd ik nog 4cm daarboven over voor het materiaal, wanneer ik aluminium ga frezen. Voor hout en kunststof is 12cm ruim voldoende, omdat ik inderdaad met name platen en planken ga bewerken.
Net even wat extra werkhoogte zou mooi meegenomen zijn, maar ik zie niet hoe ik dat er in kan fietsen zonder veel van de stijfheid in te leveren....
Plaats reactie