sequentiële knipperlichten

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

sequentiële knipperlichten

Bericht door spinningwheels »

Helemaal niets met CNC van doen, maar best wel wat mensen met kennis van de zwarte magie wat elektronica heet hier .
Ben mijn pickupje aan het verbouwen, een van de dingen is de standaard achterlichten weg en aan iedere zijde 3 achterlichten in de bumper .
Nu wil ik de richtingaanwijzers ( pinkers voor de Vlaamse lezers) niet tegelijk laten gaan maar sequentieel. dus 1 aan 2 aan 3 aan en dan weer opnieuw.
Had een doosje vol zwarte magie die dat zou moeten doen bij de Chinees besteld, alleen die doet niet wat ik verwacht had , die doet heel kort 1 flits 2flits en de derde blijft dan branden. Niet wat de bedoeling is dus .
Iemand ideeën voor een eenvoudige oplossing ?
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: sequentiële knipperlichten

Bericht door Arie Kabaalstra »

dan moet je eens een italiaans doosje zwarte magie proberen..een Arduino..
'k wil de richtingaanwijzers van mijn motorfiets ook aanpassen..

Links blijft links, rechts blijft rechts.. maar ik wil het dan zo maken dat als ik gewoon even kort naar links of rechts druk, dat ie 5-10 keer knippert en dan gewoon uitschakelt, hou ik em even vast... dan blijven ze aan, tot maximaal 1 minuut ofzo.. , of tot ik ze uitzet door het knopje in het midden in te drukken.. zoals dat nu ook al werkt.. tevens wil ik het dan zo maken dat als ik de middenstand van het knopje 1 seconde ingedrukt hou dat ie dan alarmlicht geeft.. tot ik em met een korte druk weer uitzet, of links, dan wel rechts bedien.

Daar komt wel wat programmeer werk bij kijken, maar dat hoeft niet heel ingewikkeld te zijn.. en dit forum zit vol met "Nerds" die dat in een kwartiertje programmeren.
't enige hobbeltje dat je dan nog moet nemen is de voeding van de Arduino, ze kunnen op max 12 Volt werken.. maar een auto of motor geeft vaak wel iets meer dan 12 volt.. en je wilt toch niet dat de magische rook uit je arduino krult..
er zijn componenten die spanning begrenzen.. Ik neem aan dat dat wel zal werken, eventueel aangevuld met wat andere electronica.. 't printje daarvoor zal dusdanig eenvoudig zijn dat je dat gewoon op een stukje "gaatjesprint" kan Macraméën Plastieken doosje frezen, en daar dat voedingsding en de Arduino in.. stekkertjes eraan maken voor de knipperkerstboomverlichting.. en klaar is klara..
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: sequentiële knipperlichten

Bericht door andrefc101 »

Moet veel simpeler zijn, bij vrachtwagens zie je vaak knipperlichten (of eigenlijk de breedte verlichting) zo knipperen. Heeft iets te maken hoe ze dat over massa laten lopen. Vrij simpel dus. Denk dat iedere electroman dit wel weet. Ik niet dus... maar het kan 😉

Even aan een collega gevraagd: Het is heel simpel aan te sluiten: de plus van het knipperlicht aan de plus van de verlichting en de min aan de plus van de richtingaanwijzer en het lampje knippert . (plus en plus = min)
Laatst gewijzigd door andrefc101 op 16 apr 2021 08:15, 1 keer totaal gewijzigd.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: sequentiële knipperlichten

Bericht door bartL »

Arie Kabaalstra schreef: 16 apr 2021 00:56 't enige hobbeltje dat je dan nog moet nemen is de voeding van de Arduino, ze kunnen op max 12 Volt werken.. maar een auto of motor geeft vaak wel iets meer dan 12 volt.. en je wilt toch niet dat de magische rook uit je arduino krult..
Ik heb zelf ook een systeempje verzonnen om een machine hier te automatiseren die werkt op accuspanning icm een Arduino . De elelctroman die mij heeft geholpen heeft er een Traco TSR-2-2450 tussen gezet die 5V output geeft voor de Arduino, genoeg om de kabouters te laten rennen.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11016
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: sequentiële knipperlichten

Bericht door DaBit »

Maar het moet dus doen:

1 aan .. 1+2 aan .. 1+2+3 aan ..
uit
1 aan .. 1+2 aan .. 1+2+3 aan ..
uit

?

De achterlampen, zijn dat LEDs? Gloeilampen?
Plusgeschakeld, mingeschakeld?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: sequentiële knipperlichten

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef: 16 apr 2021 08:22 Maar het moet dus doen:

1 aan .. 1+2 aan .. 1+2+3 aan ..
uit
1 aan .. 1+2 aan .. 1+2+3 aan ..
uit

?

De achterlampen, zijn dat LEDs? Gloeilampen?
Plusgeschakeld, mingeschakeld?
Zo begrijp ik het ook,
dus 1e lamp aan en timer-relais dat vertraagt op komt.
Daardoor gaat lamp 2 aan en timer-relais dat vertraagt op komt.
En dan gaat lamp 3 aan.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
nieles
Berichten: 83
Lid geworden op: 15 mei 2009 13:43
Locatie: Zwolle

Re: sequentiële knipperlichten

Bericht door nieles »

als je van prutsen met logische IC houd kan je het ook daarmee oplossen.

een 555 timer die de frequentie bepaald.

dan een 2bit counter met twee JK flip flops
input: output van 555
output: twee pinnen, A, B (A is bit0 B is bit1)

en dan de volgende logica voor de lampen:

lamp 1: A OR B
lamp 2: B
lamp 3: A AND B
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: sequentiële knipperlichten

Bericht door WillyH »

Zit het probleem hem niet in het CAN-bussysteem? Dan kan je toch niet zomaar wat anders aan een richtingaanwijzer knopen?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: sequentiële knipperlichten

Bericht door hugo stoutjesdijk »

WillyH schreef: 16 apr 2021 09:18 Zit het probleem hem niet in het CAN-bussysteem? Dan kan je toch niet zomaar wat anders aan een richtingaanwijzer knopen?
Grapjas. Can-bus, dat is toch niet Spinningwheels z'n ding, laat staan dat ie met een auto bezig wil waar dat in zit. :lol:
Nee die lampjes zitten gewoon achter zo'n degelijke clignoteur.
http://www.kulsdom.be/Werking_clignoteur.html

Als het chinees moet lukt het met een paar van deze vast wel, maar afhankelijk van de soort lampen kan het waarschijnlijk met enkel een paar NE555 (wie ken ze niet (meer)) wel.
https://nl.aliexpress.com/item/32804359 ... lsrc=aw.ds
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: sequentiële knipperlichten

Bericht door Arie Kabaalstra »

Precies.. CAN-BUS was waarschijnlijk nog niet eens uitgevonden toen zijn auto van de band rolde..

Wat hij wil is wat je tegenwoordig ook wel ziet bij Audi als ik het wel heb.. Richtingaanwijzers die bestaan uit een reeks leds die van rechts naar links aangaan als je linksaf wilt slaan, en andersom voor de rechterkant.

'k ben nog niet zo ver met programmeren op Arduino's, maar je hebt ofwel 1 timer nodig, of 2.. als je't met 1 timer doet.. dan gaat Lamp 1 aan, 0.3 seconden later Lamp 2, 0.3 seconden later Lamp 3, en dan 0.3 seconden later alles uit.. en begint het spel opnieuw..
werk je met 2 timers.. dan heb je timer 1 voor de hele "Sequence" en timer 2 voor de interval waarmee de lampen aangaan..
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: sequentiële knipperlichten

Bericht door Kjelt »

Je hebt maar een hardware timer nodig die bv iedere 1 tot 10ms een "tick" geeft, de rest kun je met afgeleide software timers oplossen. Zo doe ik alle timing.

Ik zou voor een kleine microcontroller gaan omdat het veel flexibeler is voor de timing en het uiteindelijke effect. Je moet ook nog rekening houden met allerlei wettelijke voorschriften geen idee waar die te vinden zijn. Maar bv dat je buiten de mogelijk epilleptische reactie bandbreedte van 3 tot 70Hz blijft, de hoeveelheid licht (verblinden of afleiden) etc. Maar dat speelt alleen als je de wagen op de openbare weg wilt gebruiken.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: sequentiële knipperlichten

Bericht door Arie Kabaalstra »

'k heb even op het net gekeken.. maar als ik het zo zie.. timed een Timer-IC zoals de 555 (Triple-nickel-Timer) zelf helemaal niets.. dat wordt extern gedaan met een weerstandje en een condensator..vervang je de weerstand voor een Potmeter, dan heb je variabele timing. zie ik dat goed?..
als je meerdere weerstandjes in serie kan schakelen.. dan kun je dus een interval schakeling voor je ruitewissers maken..Right?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11016
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: sequentiële knipperlichten

Bericht door DaBit »

Jungs..

Ten eerste maak je mij niet wijs dat dit in de petjeswinkel, euh, custom car parts store niet ergens verstopt ligt tussen het racegaas en groene lichtstrips voor onder je auto. Dan heb je een mooi compact ingegoten moduletje en dat wint het wel van een stuk gaatjesprint.

Ten tweede: de energieaanvoer is gepulst, dat komt gewoon van het knipperrelais af. Kun je best omheen werken met een extra geschakelde 12V aanvoer, maar het heeft natuurlijk de voorkeur om dat niet nodig te hebben.
Ga je dan met Arduino's klooien dan heb je te maken met het telkens opstarten van de kabouter wat een beetje tijd kost, naast het feit dat je nog een 12V->5V voeding erbij moet knutselen, MOSFET-drivers erbij moet knutselen en de MOSFET's zelf. Dan ligt de bak al haast vol met elektronica.

Ik zou de spanning over een condensatortje op laten lopen, met een drietal comparators (LM139/239 bijvoorbeeld) bekijken of de lamp al aan moet gaan, en die kunnen dan direct een paar PFET's schakelen. Compact, simpel, en het werkt dan netjes direct vanaf de accuspanning. In een bakje, volblubberen met polyurethaan, hotmelt, whatever, klaar.
1 condensator, 1 weerstand, 1 diode, 3 transistoren, 3 zeners is nog simpeler, wel lastig om het aangaan van de lampen heel netjes in tijd te verdelen.

Maar laat Spinningwheels eerst maar eens vertellen wat het nu exact moet doen, en of mijn idee over hoe het aangesloten zou worden ook klopt.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: sequentiële knipperlichten

Bericht door spinningwheels »

DaBit schreef: 16 apr 2021 08:22 Maar het moet dus doen:

1 aan .. 1+2 aan .. 1+2+3 aan ..
uit
1 aan .. 1+2 aan .. 1+2+3 aan ..
uit

?

De achterlampen, zijn dat LEDs? Gloeilampen?
Plusgeschakeld, mingeschakeld?
Ja zo zou het moeten,
Het zijn led lampen, 3 draads , dus daar zit achterlicht in en remlicht is ook richtingaanwijzer .
Die tijdrelais had ik ook al naar gekeken,
Neen geen canbus dat was er in 1979 gelukkig nog niet .
In theorie kan ik praktisch alles
Plaats reactie