CNCzone website

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

benkr
Donateur
Berichten: 7769
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

CNCzone website

Bericht door benkr »

Wat mij betreft is dit forum al een heel geruime tijd niet echt meer op orde, een hele boel zeer nuttige informatie die was verzameld in de knowledge base is tot op heden verdwenen, foto's plaatsen is voor heel veel mensen een ramp, maar ze verwijderen is nog een grotere ramp, aanmelden is sinds de laatste update, rond de jaarwisseling, problematisch, iets terugvinden is soms niet te doen en zo zijn er nog tal van dingen die ook de schoonheidsprijs niet verdienen.

Ik vind het daarom tijd worden om hier eens echt iets aan te gaan doen, in het verleden is dit ook al meerdere keren aan de orde geweest, maar er is eigenlijk nog nooit iets aan veranderd.
Nu is het zo dat deze site op dit moment eigenlijk alleen door Create (Jan voor de bekenden) in stand wordt gehouden, gesteund door een handvol donateurs en sponsoren, dus wat hebben we te klagen?
Daarom wil ik voorstellen om Jan daar bij te gaan helpen, met mankracht, en met financiën.
Als eerste lijkt het mij zinnig om te peilen of dit alleen mijn gevoel en idee is, of dat er meerdere forumleden zijn die mijn gevoel delen.

Ik ben heel benieuwd naar jullie reacties en ideeën.
keesfrees
Berichten: 3112
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: CNCzone website

Bericht door keesfrees »

Goed dat je daar over begint, ik ondersteun veel van wat je zegt, maarrrr, een aantal van deze problemen spelen op willekeurig welk forum dan ook, het blijft een grote grabbelton, gelijk het hele www eigenlijk.
Maar, ik denk graag mee, ik heb er vele ideeën over maar in hoeverre dit te verwezenlijken is dat is de vraag.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6307
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: CNCzone website

Bericht door Kjelt »

Tja er is ooit voor deze forum software gekozen.
Als je overstapt op andere forumsoftware dan vermoed ik dat de topics en fotos niet mee kunnen verhuizen. Als je eenmaal weet hoe het hier werkt vind ik het nog niet zo slecht eigenlijk.

Als je grootste punt van verbetering is, dat opgebouwde kennis verloren gaat of niet te vinden is, dan zou ik eerder pleiten voor een onafhankelijk opgezette cnczone wiki. Dan zou je andere software kunnen kiezen en deze zou dan alleen schone kennis topics bevatten waar hier op het forum naar verwezen kan worden. Puur en alleen feiten, plaatjes en als doel kennisoverdracht, zoiets als wikipedia. Daar zou ik inderdaad wel voor zijn.
Vergis je niet hoeveel tijd dat kost om het goed op te zetten maar zou wel erg mooi en nuttig zijn.
Tonybryden
Berichten: 913
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: CNCzone website

Bericht door Tonybryden »

Hallo benkr .
Helpen met het forum zal mij niet lukken met mijn kennis😊.
Maar financieel zou ik wel een bijdrage kunnen doen .
We zouden een inzameling actie kunnen doen of iets dergelijks.
Ik zoek tegenwoordig in Google als ik iets specifieks wil vinden en kom dan vanzelf hier op het forum terecht.
Inloggen moet ik twee keer om op het forum te komen, inlog gegevens onthouden lukt niet, zo zijn er wel wat dingen wie niet fijn werken hier.
Maar alle begrip voor de forumbeheerders en de financiële middelen wie beschikbaar is.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12034
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: CNCzone website

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Oke, er zijn best wel verbeterpuntjes,
Maar er zijn ook heel veel leuke discussies (zoals deze :lol: )
Als je de kennis in een wiki stopt wordt het naar mijn gevoel teveel eenrichtingsverkeer. En met een paar 'schone' topics lukt dat idee nu ook al aardig.
Juist die 10.000 meningen zijn leerzaam, ook complete leken kijken soms heel fris tegen problemen aan, dat je dan wel zelf na moet denken om de juiste keuze te maken is alleen maar nuttig voor de leercurve.
Dat er lastig wat te vinden is, komt deels door onszelf, b.v. titel van het onderwerp, zijn vaak bijzonder onduidelijk geformuleerd, Kees had daar ooit een systeem voor bedacht, maar documenteren en archiveren zijn denk ik niet hetgeen de meeste lezers bezighoud.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5997
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: CNCzone website

Bericht door Sven »

Ik hink een beetje twee kanten op.

Als je snel info nodig hebt dan is een forum misschien niet ideaal omdat zoeken veel tijd kan kosten.

Maar om van te leren is ingewikkeld zoeken soms juist een pré, bij een moeilijk zoekproces blijft het beter hangen.
Dan blijft overeind dat een handiger plek om naar te verwijzen soms wel prettig is, iets wiki achtigs kan dan nuttig zijn.

Waar je als individuele sitemaster net zo hard tegenaan loopt als een groepje dat doet is dat continuiteit afhankelijk blijft van de deelnemers, en van hoe die het liefst werken.

Bij linuxcnc heb ik bijvoorbeeld het idee dat de developers in een ivoren toren zitten, volledig onbereikbaar voor input van gebruikers.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: CNCzone website

Bericht door Ballegooijen »

Ik vindt het forum best wel handig werken. Aan de andere kant zijn er een paar dingen die wellicht wel wat beter zouden kunnen. Een van die dingen is het plaatsen van foto's. Daar zou wel wat aan mogen gebeuren.
Het onderwerp is al vaker hier besproken maar ik weet niet wat de reden is waarom er geen aanpassing wordt gedaan. Wellicht moeten we eerst boven water krijgen om welke redenen er geen aanpassingen plaats vinden. Als we die oorzaken boven tafel hebben kunnen we daar ook oplossingen voor creëren denk ik.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Jantje2k
Berichten: 173
Lid geworden op: 15 aug 2020 17:28
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: CNCzone website

Bericht door Jantje2k »

Maar zitten we per se vast aan PhpBB? Want er bestaat veel meer forumsoftware, zoals bijvoorbeeld discourse. Ook dat is open source en zou dus gratis gebruikt moeten kunnen worden.

In het begin is dat misschien even wennen, maar misschien is het ook wel een verbetering?

Edit, o daar zit ook geen wiki functionaliteit in, dus dat heeft niet heel veel zin.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: CNCzone website

Bericht door TomAndKobus »

Ik zoek regelmatig het forum af naar oplossingen of info over een bepaald iets. Dit lukt best aardig en foto's uploaden is eigenlijk nooit echt een probleem geweest voor mij. Maar een knowledge base is best interessant, maar hoe bepaal je wat daarin moet. Doordat ik af en toe lang bezig ben met zoeken kom ik ook dingen tegen die interessant zijn en waar ik niet op zocht. Maar als forumleden iets willen veranderen, dan vind ik dat prima en ik wil daar best aan mee betalen. Ik vind het trouwens ook geen probleem om een wat actievere rol te spelen op het forum al weet ik niet wat dat in zou moeten houden anders dan berichten te plaatsen. Maar laat het maar weten als ik iets kan doen.
Groeten, Tom.
benkr
Donateur
Berichten: 7769
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: CNCzone website

Bericht door benkr »

Heeft iemand al eens geprobeerd om flink wat foto's uit de gallerij te verwijderen?
Dat ging vroeger, voor de update van een jaar of twee geleden probleemloos, eerst allemaal aanklikken en dan tegelijk verwijderen. tegenwoordig moet je elke foto apart verwijderen, dat is dus niet te doen als het om veel foto's gaat.

De knowledge base bevatte aardig wat schema's, zinnige wetenswaardigheden en zo, is al jaren verdwenen.

Het aanmelden is problematisch

Als je op de portaalpagina kijkt dan zijn er geen moderators meer, klopt dat wel?

Maar kennelijk ben ik de enige die zich hier aan stoort.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: CNCzone website

Bericht door Ballegooijen »

Ben, ik denk dat je eerst een opsomming (lijstje) zou moeten maken welke problemen we tegenaan lopen. Aan de hand van die lijst kunnen we dan kijken welke oplossingen er mogelijk zijn.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3722
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: CNCzone website

Bericht door andrefc101 »

Is het ook belangrijk wat de eigenaar van het forum wil, of is dat niet zo heel spannend?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5398
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: CNCzone website

Bericht door serum »

Dat maakt in Nederland nooit zoveel uit Andre. Minimaal 1001 meningen en wensen en overal wordt rekening mee gehouden. Zelfs Engelstalige gebruikers worden hier met open armen ontvangen.
Laatst gewijzigd door serum op 16 apr 2021 15:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3722
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: CNCzone website

Bericht door andrefc101 »

Ballegooijen schreef: 16 apr 2021 14:36 Ben, ik denk dat je eerst een opsomming (lijstje) zou moeten maken welke problemen we tegenaan lopen. Aan de hand van die lijst kunnen we dan kijken welke oplossingen er mogelijk zijn.
Zelf zou ik voor zo’n actie als eerste kijken van de beheerder hier van vind!
Plaats reactie