M7/M8 individueel uitzetten i.p.v. beide middels M9

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

M7/M8 individueel uitzetten i.p.v. beide middels M9

Bericht door Caesar »

Voor mijn machine heb ik een EdingCNC CNC720 bordje. Allemaal prachtig, maar ik loop denk ik tegen een limiet aan die ik softwarematig hoop op te lossen zonder naar een RS458 modbus breakout te hoeven kijken of te upgraden naar de CNC760 voor extra Aux I/O.

Ik wil graag individueel M7 en M8 aan kunnen sturen. d.w.z. individueel aan en uit kunnen zetten. De reden hiervoor is dat ik M8 op dit moment wil gebruiken om een lucht cylinder aan te sturen om mijn taster/probe omhoog/omlaag te laten gaan om vervolgens een tast cyclus aan te roepen.

Bij aanroepen van M8 gaat de taster omlaag, maar ik kan hem niet weer omhoog laten gaan. Ik kan natuurlijk M9 aanroepen, maar die kan ik daar niet voor gebruiken omdat dan ook M7 uit gaat, en ik wil dat onafhankelijk kunnen doen, omdat ik mijn tast cyclus altijd wil beginnen met een M9 om te voorkomen dat er nog iets aanstaat voordat ik de tast cyclus begin.

Workaroudn zou natuurlijk kunnen zijn om tast cyclus te beginnen met M9, dus alles uit (en taster weer omhoog), om vervolgens M8 weer aan te roepen. Dat kan, maar verdient niet de schoonheidsprijs omdat die taster onnodige bewegingen maakt.

Aux is al bezet voor het aanroepen van de aantrekstang van mijn ATC. M7 is gebruikt voor Minimaal Smering en Tool uiteraard voor aan/uitzetten van de spindel.

Kan ik handmatig een command/macro inprogrammeren die alleen M8 uitzet? Uiteraard Eding documentatie erop nageslagen, maar geen soelaas. Het zou wel mogelijk moeten zijn, omdat als je op de 'digitale' knop op M8 drukt gaat deze uit, en blijft toestand van M7 ongewijzigd.

Als dit niet mogelijk is, wat zijn goede mogelijkheden om extra I/O te creëren? Ik begrijp dat er een Modbus RT RS485 erop aangesloten kan worden. Is dit universeel of zit ik daarmee vast aan het expansie bordje van Eding. Mooi ding voor zijn geld, maar veel teveel voor wat ik nodig heb. Ik zoek letterlijk nog maar 1 extra output die onafhankelijk aan te sturen is.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5401
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: M7/M8 individueel uitzetten i.p.v. beide middels M9

Bericht door serum »

Als je het nou omdraait? De M8 om je tool los te gooien en de M9 om dat weer te cancellen. Wel opletten dat je de M8 uitzet in je post-processor. (hoewel ik er vanuit ga dat je de tool niet kan lossen bij een lopende machine, werkt bij mijn grotere machine wel zo, kan alleen de tool er handmatig uithalen als hij op jogging staat).


Dan kan je de aux voor de taster gebruiken. Ik gebruik de aux voor de usb camera, activeer hem in de subroutine van M97.

Netste oplossing is gewoon in de buidel en dat io bordje kopen..
Kjelt
Donateur
Berichten: 6309
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: M7/M8 individueel uitzetten i.p.v. beide middels M9

Bericht door Kjelt »

Caesar schreef: 16 apr 2021 13:48 Als dit niet mogelijk is, wat zijn goede mogelijkheden om extra I/O te creëren? Ik begrijp dat er een Modbus RT RS485 erop aangesloten kan worden. Is dit universeel of zit ik daarmee vast aan het expansie bordje van Eding. Mooi ding voor zijn geld, maar veel teveel voor wat ik nodig heb. Ik zoek letterlijk nog maar 1 extra output die onafhankelijk aan te sturen is.
Met expansiebordje bedoel je de IOIO bordje dat nog niet op de website staat ?
Want het Break out board gaat je niet verder helpen die leidt alleen de bestaande in en uitgangen naar makkelijker te monteren connectoren.

In theorie (heb er zelf nog niet mee gewerkt maar wil dit wel gaan doen binnenkort) zou de RS485 Modbus ondersteunen met een Edingsmaakje.
Met dat laatste bedoel ik dat "chimaerion" hier op het forum dit heeft uitgezocht en dat er enkele kleine aanpassingen nodig zijn, zoals dat je de Eding commando's met decimale getallen gebruikt en dat Eding deze naar hexadecimaal converteert, dat soort dingen.
Wat ik ook niet weet is of je deze commando's in je Gcode mag executeren of dat je in stop mode moet staan, daarom wil ik er binnenkort eens mee aan de slag gaan om mijn ATC te gaan besturen. Maar goed ik heb niet veel tijd dus kan nog wel even duren :lol:
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5401
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: M7/M8 individueel uitzetten i.p.v. beide middels M9

Bericht door serum »

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13495
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: M7/M8 individueel uitzetten i.p.v. beide middels M9

Bericht door Arie Kabaalstra »

'k zal er later even induiken.. Momenteel nog even druk met een klus..
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: M7/M8 individueel uitzetten i.p.v. beide middels M9

Bericht door Caesar »

Even snel tussendoor tijdens borrelen.

Ik heb het tijdelijk opgelost met eerst m9 en meteen op de volgende regel een m8 bij gebrek aan beter om alvast mijn tast macro te testen.

Omdat de code uiteraard snel uitgevoerd word, geeft m9 meteen gevolgd door m8 de taster niet de kans om omhoog te gaan. Je hoort kort de klep open en dicht gaan, maar er gebeurt eigenlijk niets.

Blijft de vraag staan natuurlijk omdat het interessant kan zijn voor andere projecten, maar de druk is er even vanaf!

Maar ik houd me dus aan bevolen om verder te sparren! Zowel op macro als IO gebied.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13495
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: M7/M8 individueel uitzetten i.p.v. beide middels M9

Bericht door Arie Kabaalstra »

Als ik het even snel zie.. heeft een CPU 5A WEL extra outputs.. en die is goedkoper dan een 720..

anders zul je heel creatief met Macrootjes moeten zijn.. of er een IO board bij moeten knopen..
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: M7/M8 individueel uitzetten i.p.v. beide middels M9

Bericht door Caesar »

serum schreef: 16 apr 2021 14:55 Als je het nou omdraait? De M8 om je tool los te gooien en de M9 om dat weer te cancellen. Wel opletten dat je de M8 uitzet in je post-processor. (hoewel ik er vanuit ga dat je de tool niet kan lossen bij een lopende machine, werkt bij mijn grotere machine wel zo, kan alleen de tool er handmatig uithalen als hij op jogging staat).


Dan kan je de aux voor de taster gebruiken. Ik gebruik de aux voor de usb camera, activeer hem in de subroutine van M97.

Netste oplossing is gewoon in de buidel en dat io bordje kopen..
Geen slecht idee; op dit moment zit die beveiliging er sowieso niet in, dus ik kan bij 35.000 rpm gewoon een iso 30 ejecteren :D bij het kiezen van de verkeerde knop! Staat al tijden op todo lijst om dat te beveiligen, maar net als plinten in nieuwbouw huis; komt later wel.

Ik heb liever dat inderdaad m7 (minimaal smering) en ATC gekopppeld worden dan aansturing van mijn Probe.
Kjelt schreef: 16 apr 2021 15:21
In theorie (heb er zelf nog niet mee gewerkt maar wil dit wel gaan doen binnenkort) zou de RS485 Modbus ondersteunen met een Edingsmaakje.
Met dat laatste bedoel ik dat "chimaerion" hier op het forum dit heeft uitgezocht en dat er enkele kleine aanpassingen nodig zijn, zoals dat je de Eding commando's met decimale getallen gebruikt en dat Eding deze naar hexadecimaal converteert, dat soort dingen.
Wat ik ook niet weet is of je deze commando's in je Gcode mag executeren of dat je in stop mode moet staan, daarom wil ik er binnenkort eens mee aan de slag gaan om mijn ATC te gaan besturen. Maar goed ik heb niet veel tijd dus kan nog wel even duren :lol:
Dat zou interessant zijn. Ik ga eens verder lezen ook voor de toekomst.
serum schreef: 16 apr 2021 15:26 Ik zou gewoon deze kopen;

https://www.damencnc.com/nl/rly8-io-ext ... rface/a974
ja dat is dus het bordje waar ik naar refereerde. 229 ekkies is op zich niet veel en geeft inderaad veel extra I/O, maar dan kan ik beter bijleggen voor een CNC760.
Arie Kabaalstra schreef: 16 apr 2021 21:55 Als ik het even snel zie.. heeft een CPU 5A WEL extra outputs.. en die is goedkoper dan een 720..

anders zul je heel creatief met Macrootjes moeten zijn.. of er een IO board bij moeten knopen..

Ja die had ik dus in mijn BF25. Mooie kaart, maar ik was niet van plan om alles wat nu op 24V terug te gaan zetten op 5V. Dat zou toch echt wel een stap terug zijn. Dan leg ik liever bij voor een 760 of zo'n IO bordje.

M.b.t. creatief zijn met macrootjes. Ik weet niet op welk niveau deze kennis nodig is, maar enig idee hoe ik een M7 of M8 individueel (al dan niet met 'plain text' of andere syntax) individueel kan uitschakelen? Macro's schrijven is een leuke uitdaging, maar ik moet wel de syntax kennen om M7 of M8 uit te kunnen zetten, al dan niet via low level commando's.
Plaats reactie