Beginnersles EdingCNC

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Baard
Berichten: 22
Lid geworden op: 11 nov 2020 15:47

Beginnersles EdingCNC

Bericht door Baard »

Dag allemaal,

Onlangs heb ik, met behulp van adviezen van een aantal forumleden, een sorotec basic-line gekocht en in elkaar gezet. Nu probeer ik met behulp van handleidingen, youtube en forumposts de EdingCNC software in de vingers te krijgen. Maar dat valt nog niet mee, vooral omdat ik geen enkele ervaring heb met cnc of anderszins programmeren. Ik merk ook dat ik wat huiverig ben om instellingen in het programma aan te passen zo lang ik niet zeker ben of wat ik doe klopt. Het zou veel schelen als iemand met ervaring me een beetje op weg kan helpen.

Dus, mijn vraag is of iemand zin en tijd heeft om mij een beginnerslesje EdingCNC te geven. Het gaat echt om de basis: machine en werkcoordinaten instellen, de instellingen van de motoren, iets vertellen over macro en ini files (sorotec levert wat mee, maar geen idee wat ik er mee moet), gebruik van de toollength sensor, … dat soort zaken. Alles wat me op weg kan helpen eigenlijk!

Mijn werkplaats is in Nijmegen.

Ik ben eventueel bereid om te betalen voor de lestijd. Ik weet dat mensen hier op het forum daar verschillend over denken, maar het is het mij in ieder geval waard om op weg geholpen te worden en niet te verdwalen in alle forums, handleidingen etc. Maar als je dat niet prettig vindt haal ik wel een krat bier of wat chocolade in huis als bedankje.

Hopelijk heeft iemand hier trek in. Bedankt alvast!
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Beginnersles EdingCNC

Bericht door bartL »

Hoi Baard,

Ik ben zelf ook nog redelijk nieuw met Eding. Echter kwam ik met de manual wel een heel eind. De meeste tijd was ik uiteindelijk kwijt met een paar zaken die niet/verkeerd in de manual bleken te staan.
Als je even met de manual erbij door het setup menu loopt wijst het zich redelijk vanzelf. Belangrijk om te weten is het aantal (micro)steps per mm verplaatsing in de X, Y en Z richting. Als je deze goed ingesteld heb zou ik beginnen met een lage Velocity zodat je eerste even kan kijken wat er gebeurt. Laat daarna de machine even bewegen zodat je kan zien of je de steps/mm goed hebt ingesteld. Beweeg bijvoorbeeld eens 100mm in Eding en kijk of de machine dat ook doet.
Gewoon aan de gang gaan en proberen.

Vaok beuje te bange!
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Beginnersles EdingCNC

Bericht door andrefc101 »

bartL schreef: 23 mar 2021 17:50 Vaok beuje te bange!
Vreemde opmerking, misschien vindt deze man het geen stukje speelgoed, en heeft hij geen zin in een crashe! En waarom zou je in hemelnaam nu de instellingen van zo’n koopmachine willen veranderen, ik dacht dat Sorotec wel een redelijke naam had en dus zijn machines wel goed in zo stellen.

Ik heb meer het idee dat hij een cursus CNC wil... die instellingen stellen nu niet zo heel erg veel voor.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Beginnersles EdingCNC

Bericht door bartL »

andrefc101 schreef: 23 mar 2021 17:59
bartL schreef: 23 mar 2021 17:50 Vaok beuje te bange!
Vreemde opmerking,
Tsja, je kan het ook verkeerd op WILLEN vatten natuurlijk.
Alsof je machine gelijk crashed als je wat probeert 🤔 met zo'n opmerking maak je iemand juist bang om het te proberen.
Je hoeft toch niet gelijk G0Z-200 in te kloppen?
Vroeg of laat zal je hem toch gewoon moeten laten bewegen om te kijken of hij doet wat je verwacht.
Met Sorotec heb ik verder geen ervaring, geen idee of zij je machine al helemaal instellen.
Baard
Berichten: 22
Lid geworden op: 11 nov 2020 15:47

Re: Beginnersles EdingCNC

Bericht door Baard »

Tsja, ik had misschien beter begginnerslesje cnc kunnen zeggen ja. CNC is niet eenvoudig instappen zonder ervaring. Met Mach of iets anders had ik exact hetzelfde gehad waarschijnlijk. Het hoeft heus geen cursus te zijn overigens, iemand die even mee kijkt naar de instellingen, daar ben ik al heel blij mee.

De handleiding voor het bouwen van de machine van Sorotec was erg helder. Maar qua software instellingen kom ik bij de handleidingen van Eding en die vindt ik wat minder toegankelijk, nogmaals: voor iemand met 0 ervaring. Sorotec levert een makro bestand en ook wat Ini bestanden. Ondertussen is me min of meer duidelijk wat een makro bestand is. En ik vermoed dat de ini bestanden wat instellingen bevatten? Moet ik dat bestand ergens plaatsen? Dat is me nog onduidelijk. En zo heb ik veel meer vragen, die ik allemaal op het forum kan gaan posten, maar het is zo veel makkelijker om naast het apparaat te staan en er met iemand over te praten.

Langzaam kom ik wel wat verder overigens. Ik kan joggen ondertussen en handmatig homen. Ik zal er uiteindelijk allemaal heus wel uit kunnen komen. Maar een gesprekje in levende lijven gaat nu eenmaal véél vlotter.

Dus, mijn oproep staat!
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Beginnersles EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Even wat basisbegrippen:

Macro: bestanden met onderprogramma's, ook wel Subs, of Subroutines genoemd, de code die de machine uitvoert staat daarin tussen "SUB" en "ENDSUB"

bij het Homen van de machine bijvoorbeeld roept EdingCNC de Sub Home_All op als je na het opstarten kiest voor alle assen in één keer te homen,
Kies je voor een enkele as, bijvoorbeeld Z, dan roept EdingCNC na het indrukken van F4 in het Home-Menu Sub Home_z aan.

er zijn 2 macro's, één voor de machinefuncties, en één voor je eigen functies., daar kun je zelf onderprogrammaatjes in maken voor dingen die je vaak doet, al dan niet aangevuld met dialogen om de maten in te geven.

Ini bestanden zijn inderdaad voor de instellingen, hierin staan de waarden van bijvoorbeeld alle machineinstellingen, waardes van parameters (variabelen) vanaf #4000 tot en met #4999 worden ze opgeslagen zodat ze de volgende keer nog steeds dezelfde waarde hebben, de Toolsetter bijvoorbeeld, als je er een vast op je machine hebt, dan staan de Coordinaten daarvan in de Parameters #4996, #4997, #4998 en #4999

Dit is vergelijkbaar met de "Parameterbestanden" zoals die op professionele machines gebruikt worden.. 'k heb onlangs de Parameters van mijn EMCOturn 120 handmatig ingevoerd, 4 kantjes vol. :shock:

dan is het bij EdingCNC een stuk eenvoudiger geworden.. Kalibreren van de Toolsetter is min of meer geautomatiseerd.
Als ik wat mobieler zou zijn, zou ik je graag verder helpen, vergoeding van mijn reiskosten vind ik voldoende..

Ik heb de Macro's voor de toolsetter zo'n 10 jaar geleden geschreven, en daar ook meteen die kalibratieroutine voor geschreven.. binnenkort ga ik werken aan een nieuwe, want er zijn wat dingen bijgekomen in EdingCNC.
Baard
Berichten: 22
Lid geworden op: 11 nov 2020 15:47

Re: Beginnersles EdingCNC

Bericht door Baard »

Ik heb iemand bereid gevonden voor een lesje cnc!
H.C
Berichten: 229
Lid geworden op: 08 feb 2021 15:14

Re: Beginnersles EdingCNC

Bericht door H.C »

v4.04.09

Iets vreemd,

Na het inladen van gcode op w-nulpunt x0 y0 klikken, gaat het naar x0 y0 Z0 ? (dit wel enkel de eerste keer, na P1 doet het terug x0 y0)

Redelijk gevaarlijk als uw g54 onderaan van werkstuk ligt.

Grts,
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Beginnersles EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Geen idee wat je aan het doen bent.. waar klik je?.. wat klik je?.. gebruik je echt een Muis?.. muizen horen in een valletje, in een kat, of gestampt op een beschuitje.. niet in een werkplaats
H.C
Berichten: 229
Lid geworden op: 08 feb 2021 15:14

Re: Beginnersles EdingCNC

Bericht door H.C »

F2 > F9

Of ik een muis of schoonmoeder gebruik...moet naar x0 y0 gaan.

(Anderzijds, icoontje is "Work_zero" mouse_over zegt x0 y0)

Wie moet ik nu geloven, Schoonmoeder of muis ?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Beginnersles EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

H.C schreef: 20 apr 2021 01:51 F2 > F9

Of ik een muis of schoonmoeder gebruik...moet naar x0 y0 gaan.

(Anderzijds, icoontje is "Work_zero" mouse_over zegt x0 y0)

Wie moet ik nu geloven, Schoonmoeder of muis ?
Welke versie gebruik je?..
Als ik F2/F9 bedien krijg ik eerst een vraag "Z-Up First?"

Verder.. de vraag :"Waarom zou je voor je je programma start eerst naar X0 Y0 willen Joggen?"
'k werk nog niet zo lang met Eding CNC, pas een jaar of 14.. en ik heb die functie nog nooit gebruikt.. als ik naar een bepaald coordinaat wil joggen, dan gebruik ik daarvoor MDI, kwestie van gewoonte, want ik heb voordat ik met Eding CNC aan het werk ging heel wat vlieguren gemaakt op een machine met een Heidenhain sturing.

Los daarvan.. naar een bepaalde coordinaat joggen voor je je programma start?.. waarom zou je?.. in je programma staat tenslotte de beweging naar het startpunt van je eerste bewerking.
(het enige is.. dat CAMBAM, het CAM programma dat ik gebruik begint met een ijlgang beweging naar veilige hoogte, en als je dan buiten je werkstuk staat.. kun je een kikker tegenkomen.. Meestal open ik mijn NC bestandje even voor ik het op de machine laadt, en dan pas ik de eerste beweging aan... eerst over 3 assen naar boven het startpunt op Z20.. Spindel aan.. en dan de rest van het programma.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Beginnersles EdingCNC

Bericht door Ballegooijen »

Iets vreemd,
Ja, vreemd is dat je iemand anders z'n topic zit te vervuilen! :oops:
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
H.C
Berichten: 229
Lid geworden op: 08 feb 2021 15:14

Re: Beginnersles EdingCNC

Bericht door H.C »

Arie,
(v4.04.09 / z-up (neen staat op veilige hoogte toolwissel)

Gewoon dubbel checken of mijn g54 goed staat. Moet het nog wat gewoon worden. (probe/toolsetter) Ja ok, op een vmc is het ook gewoon inladen en starten...met handjes aan de knoppen :)
De feed overide op de hand held is echt wel een geschenk.

@Ballegooien
Leek mij wel gepast hier, maar goed zal het niet meer doen.
Arie mag van mijn part alles wissen hier, wou het gewoon eens melden.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Beginnersles EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ja ok, op een vmc is het ook gewoon inladen en starten...met handjes aan de knoppen :)
Handjes aan de knoppen?.. Je weet toch wat je geprogrammeerd hebt?.. Vraag het maar na bij de diverse forumleden.. 'k heb op de CNC meetings wel demo's gegeven, progje induimen.. start.. weglopen.. koffie halen..
Plaats reactie