Hembrug AI draaibank

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door benkr »

Gisteren werd de Multifix model A thuisbezorgd dus kon ik vandaag beslist niets anders doen dan hem op de draaibank gaan monteren.
Eerst naar de Fabory shop, daar kun je vrijwel alle bouten per stuk kopen, daar een M20 x 100 bout gehaald.
Die bout thuis op de Hembrug met de originele beitelhouder en diverse beitels afgedraaid tot het gewenste model en maat, toen met de hand M10 draad getapt op een afgedraaid stuk, ook de kop wat platter gemaakt zodat die in de T-gleuf paste van de topslede.
Met een paar 50mm carosserie ringen onder de Multifix kan ik de boel nu perfect op centerhoogte brengen, het lijkt allemaal perfect.
Ik had nog een mislukte M18 bout liggen die ik op het Emcootje had gedraaid, die heb ik nog even wat andere vormen gegeven, ging perfect en het draait echt wel een stuk stabieler dan het Emcootje, tot nu toe geen spijt van de wissel.

Volgende klus zal de servomotor worden, maar dan moet ik toch echt eerst de schuur helemaal opgeruimd hebben.

Er zit nu een 2,2kW eenfase motor op, als ik nu de draaibank aanzet dan gaat het licht echt even heel erg zacht branden, maar dat was al bekend, zo ongeveer 100 meter 2,5 mm2 vanaf het verdeelpunt geeft aardig wat (ongewenste) spanningsval bij inschakelstromen, en helaas is dat een vast gegeven, kan ik niet zo maar even snel oplossen, als ik dat al zou willen dan moet ik onder 30 a 40 meter asfalt door en dan nog zeker dezelfde afstand onder een klinker parkeerplaats door naast ook nog een meter of 30 a 35 in de loods waar mijn schuur in zit. En wil ik dan een duidelijk verschil gaan maken dan moet die kabel toch wel 10mm2 worden, dan is het spanningsverlies bij 16A zodanig dat het licht niet meer merkbaar knippert.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door Kjelt »

Ben heeft je buurman met zijn bedrijf in diezelfde loods ook zo'n "brakke" aansluiting of heeft die daar wel een dikke 3 fase 32A/64A aansluiting?
Zou het anders een idee zijn om die af te takken, een kWh meter monteren en met hem maandelijks de kosten af te rekenen ?
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door benkr »

Kjelt schreef: 06 mei 2021 22:41 Ben heeft je buurman met zijn bedrijf in diezelfde loods ook zo'n "brakke" aansluiting of heeft die daar wel een dikke 3 fase 32A/64A aansluiting?
Zou het anders een idee zijn om die af te takken, een kWh meter monteren en met hem maandelijks de kosten af te rekenen ?
Die hele loods is nooit bedoeld voor grote machines, het is altijd bedoeld voor opslag van materiaal.
Voordat de loods er stond was het een tennisveld.
tuonov4
Berichten: 192
Lid geworden op: 14 dec 2017 14:23
Locatie: Loenen (GLD)

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door tuonov4 »

ga je de hoofdspil aandrijven via een v snaar of met tandriem?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door hugo stoutjesdijk »

benkr schreef: 06 mei 2021 22:00 Met een paar 50mm carosserie ringen onder de Multifix kan ik de boel nu perfect op centerhoogte brengen, het lijkt allemaal perfect.
Daar zou ik toch even een nette schijf voor draaien, dan ligt het net even vlakker en stabieler.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door benkr »

hugo stoutjesdijk schreef: 07 mei 2021 12:14
benkr schreef: 06 mei 2021 22:00 Met een paar 50mm carosserie ringen onder de Multifix kan ik de boel nu perfect op centerhoogte brengen, het lijkt allemaal perfect.
Daar zou ik toch even een nette schijf voor draaien, dan ligt het net even vlakker en stabieler.
Dat staat hoog op het lijstje, maar eerst opruimen, en dan opruimen en dan nog steeds opruimen, en dan.....
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door benkr »

tuonov4 schreef: 07 mei 2021 10:54 ga je de hoofdspil aandrijven via een v snaar of met tandriem?
Daar zit nu een V-snaar op, dat zal wel zo blijven, alleen wordt de motor een servomotor.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door benkr »

Bij de draaibank heb ik een losse snelboorkop met spantangen (6 spantangen er bij) en achter op de hoofdspindel zit ook nog een hendel voor het aantrekken van spantangen, maar de trekstang en de spantangen zitten er niet bij.
Nu heb ik me vandaag af zitten vragen of ik die snelboorkop en de spantangen ooit zal gaan gebruiken, ik kom voor mezelf tot de conclusie dat die kans niet zo heel groot zal zijn.
Ik zou dan veel liever op het kleine draaibankje wat ik aan het CNCen ben (als ik daar weer tijd en zin in/voor heb) spantangen hebben.
Ik zit er dus sterk aan te denken om zowel die snelboorkop als de trekstang spanhendel te gaan verkopen en dan voor dat geld een goede set spantangen en spantanghouder te kopen voor het kleine bankje.
Wat zou een goede prijs zijn voor de snelboorkop, en voor de trekstang spanhendel?
Het is me inmiddels duidelijk dat alles waar AI op staat absurd duur is.
En als iemand vindt dat ik ze niet moet gaan verkopen dan hoor ik graag de reden daar voor, tot nu toe heb ik geen reden gevonden om ze niet te verkopen.
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door xander janssen »

benkr schreef: 07 mei 2021 23:48 En als iemand vindt dat ik ze niet moet gaan verkopen dan hoor ik graag de reden daar voor, tot nu toe heb ik geen reden gevonden om ze niet te verkopen.
Reden tot niet verkoop van onderdelen is vaak om sets compleet te houden, zowel uit nostalgie als uit vermoeden dat complete sets, draaibank met alle accessoires samen wel eens meer waard kunnen zijn.

Of dat laatste klopt, betwijfel ik soms. Want zo'n complete set wordt dan behoorlijke vraagprijs. Als ik al mijn spullen (draaibank + meerdere klauwplaten + spantangen + snelwisselschuitjes + nog veel meer) in 1 koop had willen kopen, dan had de prijs mij (en de financieel manager hier in huis) toch wel afgeschrikt.

Nu is het salami-worst techniek, worst in 1x naar binnen lukt niet/moeilijk maar schijfje per schijfje is geen probleem. 😀

Ik zou zeggen, verkopen voor een serieuze prijs en met centjes iets kopen wat je graag wil hebben én gaat gebruiken.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door benkr »

Ik heb het op marktplaats gezet, ben benieuwd naar de reacties.
VDFman
Donateur
Berichten: 143
Lid geworden op: 27 mar 2011 18:23

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door VDFman »

Die losse kop zul je denk ik niet veel aan missen maar die spantanginrichting is toch wel anders. Vroeger deed ik ook niks met spantangen, miste het ook niet tot mijn Schaublin kwam. Nu weet ik de waarde van zo'n toebehoren: snel, nauwkeurig, geen beschadigingen,minder massatraagheid bij stoppen/starten, geschikt voor hoge toeren, kan stevig spannen op een korte astap wat met een klauwplaat niet lukt. Voor mij nu een must om te hebben.
Als je wilt mag je van mij tijdelijk wel een trekbuis en eventueel wat tangen lenen, dan kun je er wat ervaring mee opdoen.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door benkr »

VDFman schreef: 08 mei 2021 19:01 Die losse kop zul je denk ik niet veel aan missen maar die spantanginrichting is toch wel anders. Vroeger deed ik ook niks met spantangen, miste het ook niet tot mijn Schaublin kwam. Nu weet ik de waarde van zo'n toebehoren: snel, nauwkeurig, geen beschadigingen,minder massatraagheid bij stoppen/starten, geschikt voor hoge toeren, kan stevig spannen op een korte astap wat met een klauwplaat niet lukt. Voor mij nu een must om te hebben.
Als je wilt mag je van mij tijdelijk wel een trekbuis en eventueel wat tangen lenen, dan kun je er wat ervaring mee opdoen.
Ik snap helemaal wat je bedoeld, alleen zie ik de combinatie met mijn AI niet zo zitten, daarom denk ik er aan om die optie op het kleinere SwissTec bankje wat ik aan het CNCen ben te maken, die kan ik ook probleemloos stukken harder laten draaien, 6000 rpm met spantangen zou geen enkel probleem moeten zijn.

Ik wacht de biedingen nog een tijdje af, momenteel heb ik een bod van 225 Euro staan, dat vind ik nog wat weinig om daarvoor een spantang adapter en een set goede spantangen te kunnen kopen, mocht het tot niets leiden dan wil ik graag van je aanbod gebruik maken om die trekbuis en wat er nog bij hoort een keer te lenen en die dan goed op tekening te zetten. Het lijkt me niet zo'n heel moeilijk iets om na te maken, maar eigenlijk heb ik op dit moment geen idee waar ik over praat.

Ik heb trouwens nog el een vraag, welk type spantang kan ik het best kopen voor zo'n klein draaibankje?
ER spantangen lijken mij niet echt ideaal, wat ik bij echte draaibanken tegenkom (ook die van mij AI) zijn allemaal veel langer, ik verwacht dat zeker terug te zien in stabiliteit en nauwkeurigheid.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Je kunt je ook bedenken en hier een bod op doen.
https://link.marktplaats.nl/m1702898045

Misschien ruilen met je snelboorkop
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door Arie Kabaalstra »

Dat lijkt me een mooi setje.. ik zou de aanbieder bellen, en gewoon naar de vraagprijs vragen.. vragen kost niets.. en het voorkomt dat anderen over je heen gaan bieden.. zo werk ik ook altijd als ik iets op Marktplaats koop..

Ik heb op mijn EMCO Compact 5 CNC een spansysteem met Spantangen die naar buiten klemmen, om horlogekasten op te klemmen, en die werkt ook met een trekstang.. werkt wel lekker.. je draait em los.. nieuwe ring er op.. draait em vast.. en gaan.. koffie enzo..

Hevel spantangen vind ik het fijnst. maar die zijn (nieuw) wel duur.. alleen de spantanginrichting gaat al richting de 1000 terreuro..
een C5 Spantang systeem werkt ook wel mooi.. C5 spantangen hebben schroefdraad en een spiegleufje.. in de opnamen zit een moer, die je met een gewone klauwplaatsleutel aan kan draaien..

waarom ik een Hevel spantangsysteem wil hebben is omdat je die kan automagischeren, ik heb op Youtroep een filmpje gezien waar iemand gewoon een cilinder aan de hevel heeft geknoopt, en een grijpertje aan zijn ATC heeft hangen.. zodra ie klaar is met een werkstukkie, dan gaat de grijper op het materiaal, spantang open.. stukkie opschuiven, spantang dicht, grijpertje eraf.. Next!..terwijl je koffie drinkt..
Momenteel ben ik maar zelf een ontwerpje aan het maken.. de spindelneus van de EMCOturn 120 steekt een flink eind uit in de werkruimte, dus kun je daar een holle cilinder omheen maken, die in de groef van de klem-mof grijpt.. bronzen ring erin.. likkie Vet eran.. en gaan met die eh.. Mango
Plaats reactie