STEP -> DXF , freecad maakt er onzin van

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: STEP -> DXF , freecad maakt er onzin van

Bericht door hugo stoutjesdijk »

nico schreef: 09 mei 2021 10:51 Ik heb in mijn 40 jarige CAD leven nog nooit een dubbele lijn in een HPGL file gehad.
m.v.g. nico
Dat geloof ik graag, maar verder is HPGL niet zo handig (lees gangbaar, uitwisselbaar enz). :lol:
Dxf is dan wel een niet zo heel lekker formaal, je kunt er wel heel veel mee, net als G-code :mrgreen:
(en als ik me kwaad maak maak ik wel een filtertje die alles uit de dxf weg mietert wat niet op Z0 zit)

Uitslag exporteren van sheet metal gaat gewoon vanuit een solid, altijd goed, en vanuit de drawing exporteren geeft veel meer risico's en rommel zoals kaders die er bij zitten en schaal fouten. (krijg je je onderdelen opeens op een pallet geleverd ipv een doosje, daar heb ik ervaring mee :lol: )

Bij HPGL heb je trouwens ook risico op schaal uitdagingen, of je moet zelf een plotter definiëren zodat de hpgl unit gewoon 0.001 mm is of zo.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hilberth
Berichten: 264
Lid geworden op: 08 sep 2010 09:40
Locatie: Omgeving Amsterdam
Contacteer:

Re: STEP -> DXF , freecad maakt er onzin van

Bericht door hilberth »

bartL schreef: 09 mei 2021 10:16
hilberth schreef: 09 mei 2021 09:56
bartL schreef: 09 mei 2021 08:17 DXF is naar mijn weten alleen 2D.
DXF kan wel zeker 3D data beschrijven: 'Virtually all user-specified information in a drawing file can be represented in DXF form'.
Zie ook: http://images.autodesk.com/adsk/files/a ... ce_enu.pdf
Die zin zou ik nog maar eens even goed lezen. Dan zie je dat je jezelf tegen spreekt. ;-)
Het tweede deel was ook niet wat ik had willen zeggen, afleiding was volop aanwezig en wat ik wel had willen zeggen kan 1, 2, 3 niet meer terug vinden.
Desalniettemin: DXF kan wel zeker 3D data beschrijven, lees dit document maar eens http://images.autodesk.com/adsk/files/a ... ce_enu.pdf
Think it, draw it, make it.
XL500SZ
Berichten: 154
Lid geworden op: 25 sep 2017 09:54
Locatie: Grunn'

Re: STEP -> DXF , freecad maakt er onzin van

Bericht door XL500SZ »

hugo stoutjesdijk schreef: 09 mei 2021 07:49 Ik ben laatst behoorlijk aan het tobben geweest met frontplaten, waren als dxf aangeleverd vanuit Fusion, intersection leek niet te werken, allemaal drama. Kom ik er achter dat de Z-maten verschillen van de entities, en op het oog vertikale lijntjes bleken cirkel-segmentjes in een ander vlak te zijn.
Ja als in een 2D tekening eerst moet gaan kijken in een ander aanzicht of er niets vreemds zit. :evil:
Dat ligt dan aan de gebruiker, uit Fusion zijn redelijk nette dxf's te halen. Maar dan moet je geen dxf trekken van de hele body, want dan krijg je inderdaad alle lijnen incl de zijkanten, achterkant als dubbele lijn. DXF alleen trekken van vlak dat je nodig hebt.

Enige probleem met dxf uit Fusion is het gebruikelijke gedoe met polylines / splines etc. waar sommige cad programma's beter mee overweg kunnen dan andere.
dxf uit fusion - geen dubbele lijnen.dxf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: STEP -> DXF , freecad maakt er onzin van

Bericht door serum »

Ah! even zagen over DXF! leuk!

Ik heb zo'n hekel aan DXF. Kan er aardig mee uit de voeten, maar ik kreeg recent een plattegrond van een paar gekoppelde gebouwen, in dxf. Waar ergens in een verdwaalde hoek van de tig duizenden vierkante meters een ronde balie moest komen van 20M diameter en nog wat maatwerk bijmeubelen. 'alle muren staan erop, handig' denk je nog in den beginne. Bweuch, wat een draak dat DXF. Als je in Fusion een DXF moet maken, doe ik dat altijd in een aparte sketch. Ik maak een sketch, projecteer de bodies erop waarom het gaat en die sketch sla ik op als DXF. En als je dat universele bestand, die ik met iedere editor, online en offline, kan openen, naar een glasboer stuurt om er balustrades van te maken, krijg je 'glashard' de terugkoppeling 'deze DXF kunnen ze bij de producent niet openen'..

Prehistorische troep dat DXF. Uit de tijd van de ganzenveren pen. Ik exporteer tegenwoordig de DXF standaard in alle windrichtingen en formaten en versies die mogelijk zijn, gooi dat in een zip en dat gaat naar de leverancier. Succes ermee.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: STEP -> DXF , freecad maakt er onzin van

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Hou het dan ook prehistories en exporteer gewoon in R12 formaat. Maar die architecten dxf files zijn inderdaad dramatisch. Maar ik vis er meestal gewoon uit wat ik nodig heb.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: STEP -> DXF , freecad maakt er onzin van

Bericht door keesfrees »

dinges-draadmodel.dxf
Bij deze een dxf zoals ik dat verwachtte als resultaat bij mijn eerste poging in freecad.
En dan kan ik daar met een selectie rechthoek trekken alle overbodige lijnen weghalen om 1 contour over te houden.
( misschien later meer tekst, alhoewel )
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Hessel Oosten
Berichten: 462
Lid geworden op: 17 mei 2011 16:33
Locatie: Molenhoek, bij Nijmegen
Contacteer:

Re: STEP -> DXF , freecad maakt er onzin van

Bericht door Hessel Oosten »

Ik zie hier in AutoCad nog 5 overbodige stippen onder de 5 meest linkse boogjes.

En (vroeger geleerd uit een message van Kees (Audiomanacs)), dat je alle dubbele lijnen in AutoCad in één klap kunt weghalen met het commando "OVERKILL". En dat is zo, het werkt heel goed !

Daarmee werden nog 4 overlappende/dubbele lijnen gevonden.

Als je merkt dat iets (terwijl je denkt dat alles aan elkaar zit en goed is) NIET is om te vormen tot een polyline (commando "PEDIT") dan is dat ook heel vaak een teken dat er dubbele lijnen in zitten. Ik gebruik het als een soort van kwaliteistcontrole.

Hessel
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: STEP -> DXF , freecad maakt er onzin van

Bericht door keesfrees »

Niet dat het uitmaakt, maar die stippen zie ik niet.
Heb je het aanzicht gekanteld ?
De achterste contour is dubbel, in 2 lagen zag ik later, vergeten weg te halen.
Het zijn dus 4 contourlijnen en 83 paaltjes van 18mm.
En een kruis-hulplijn.
Als je alles selecteerd (crtl-A) en properties (ctrl-1) dan zie ik 88 lijnstukken en 4 polylijnen.
Die dubbele lijnen zullen wel in dat kruis zitten dan.
Gebruikersavatar
Rocnc
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2008 20:39

Re: STEP -> DXF , freecad maakt er onzin van

Bericht door Rocnc »

@Keesfrees
ik vermoed dat de laatste DXF die je postte niet met behulp van FreeCAD is gemaakt?

Hier is het bestand dat ik in wel met behulp van FreeCAD 0.19 maakte:

Is dit wat je nodig zou hebben?
Dinges RoCNC.dxf
Ik heb geen idee of hier ergens nog vervuilende punten of lijnen in zitten. Ik heb geen AutoCad om dit te onderzoeken.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
Hessel Oosten
Berichten: 462
Lid geworden op: 17 mei 2011 16:33
Locatie: Molenhoek, bij Nijmegen
Contacteer:

Re: STEP -> DXF , freecad maakt er onzin van

Bericht door Hessel Oosten »

23467

Kees,

In de bovenste links kleine rechthoekje zie je het overbodige puntje in wit (zie ik overigens nu ik beter kijk in ALLE boogjes).
Om het duidelijker te maken geslecterteerd rechts daarvan (in blauw).
Ik heb dit soort puntjes wel vaker gezien b.v. bij dxf's van QCad naar Acad.
Meestal geen probleem bij het Cammen (Cambam eet bijna alles wel).
Als het wat meer is kan het een bron zijn van onverwachte rare bewegingen (hier MACH3) die je in eeerst instantie niet begrijpt en die "nergens op slaan".
Dan blijkt dat er toch in de DXF een dubbelcontour(stukje) in zit.
Daaronder het totaaloverzicht van alle voornoemde punjes.
Daaronder wordt het boeiender ...
Als je jouw contour selecteert lukt het om met 1 klik alles te selecteren (de polylijn).
Je denkt dan dat het OK is maar als je die geselecteerde polylijn dan weg-MOVED (in feite wat je onder ziet) dan zie je (daarboven wat er nog bleef staan !
Alles weer blauw om het duidelijker te maken. Maar als dat niet duidelijk genoeg is dan helemaal onderaan al het gedoe ongeselecteerd.

Ik denk bij een gewone DXF alleen maar aan een platte 2D file. Er zijn wel 3D DXF's maar dat moet je met programma's die eigenlijk voor 2D zijn (QCAd, A-Cad enz) gewoon niet willen.
Veel te gecompliceerd: daarvoor zijn er de echte 3D programma's (Fusion, SolidW enz).

Hessel
Laatst gewijzigd door Hessel Oosten op 10 mei 2021 22:22, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Rocnc
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2008 20:39

Re: STEP -> DXF , freecad maakt er onzin van

Bericht door Rocnc »

@Hessel
Zou je ook eens in "mijn" DXF willen kijken of daar van die puntjes in staan?
Ik kan zoiets alleen testen m.b.v. FreeCAD. Ik weet dan alleen dat er iets mis is omdat ik, na importeren van een dxf of dwg geen 3D object kan genereren door "dikte" te geven aan een contour. Als dat niet lukt, dan ben ik het haasje. Ik weet op dit moment geen andere oplossing dan met de hand herstellen. Bij ingewikkelde vormen komt het vaak neer op overtrekken in een andere layer in LibreCAD en daarna de oorspronkelijke layer wissen. Heel bewerkelijk.

En je mag één keer raden wat de uitkomst van mijn "3D" test bij dit bestandje was...
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
Hessel Oosten
Berichten: 462
Lid geworden op: 17 mei 2011 16:33
Locatie: Molenhoek, bij Nijmegen
Contacteer:

Re: STEP -> DXF , freecad maakt er onzin van

Bericht door Hessel Oosten »

Hoi RoCNC,

Helemaal geslaagd ...:-).

Nergens dubbele lijnen en nergens verdwaalde puntjes.
OVERKILL geeft dan ook zero overlapping items aan.
Alleen is de DXF nu 90 graden geroteerd, maar dat was vast de bedoeling.

Hessel
Laatst gewijzigd door Hessel Oosten op 10 mei 2021 22:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Rocnc
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2008 20:39

Re: STEP -> DXF , freecad maakt er onzin van

Bericht door Rocnc »

Bedankt Hessel.
Blijkbaar heeft FreeCAD dat deel netjes gedaan.
Blijft nog wel de vraag waarom ik er, na opnieuw importeren van die DXF in FreeCad geen 3D object meer van kan maken. Nouja. Dan heb ik nog wat te doen :lol:

Ik ben er al een tijdje mee aan het stoeien. De uitdaging is dat ik geen G-code kan genereren in FreeCAD als ik geen 3D vorm kan maken. Ik loop vaker tegen dat probleem aan met het project waaraan ik werk en waarbij ik een meer dan 100, door iemand anders gemaakte DXF bestanden importeer en omzet in G-code. Een aantal van die bestanden heeft dubbele lijnen (na flink inzoomen te herkennen) of lijnen die strak over elkaar lopen (die je helemaal nauwelijks kan ontdekken). Ik heb inmiddels al die bestanden wel "gefixt", maar het was echt heel veel werk. Ik dacht dat ik hier een stapje in de goede richting zou kunnen zetten. Maar blijkbaar nog niet.
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
Palmerlivesteam
Berichten: 111
Lid geworden op: 11 jan 2019 20:21
Locatie: Limburg Zuid

Re: STEP -> DXF , freecad maakt er onzin van

Bericht door Palmerlivesteam »

OVERKILL was ik eerst enthousiast over maar bij complexe tekeningen kan er toch wel iets verdwijnen wat je niet wilt!

Filteren op eigenschappen is onmogelijk als alle eigenschappen precies gelijk zijn. In de praktijk wilde het nog wel eens helpen om het aantal cijfers achter de coma uit te breiden. Dan was de ene lijn net iets afwijkend t.o.v. de ander, m.a.w. minder afronding...

Gelukkig verschijnt er tegenwoordig een selectiebox als er meerdere objecten of beter gezegd entiteiten binnen de selectiebox vallen.

Ook Bring to Front of Sent to Back is handig om onzichtbare objecten naar boven te halen.

En daarom werk ik tegenwoordig met een Autocad kloon (minder dan 200€ voor het leven) want er is altijd wel een oplossing te vinden zonder dat je handmatig (xxxtig muisklikken) voor iedere tekening moet uitvoeren. Alle andere CAD pakketten zijn voor mij te beperkend want Autocad is een gewoon een gigantische gereedschapskist. Er is altijd wel een oplossing te vinden 8) maar je moet wel weten wat je doet want er kan ook een hoop verknoeid worden.

HPGL zit je aan een maximaal plotter/papierformaat vast. Je kunt dan wel op de freesmachine verschalen maar je moet dan de pen aka freesdikte met dezelfde factor verminderen anders blijven er dammetjes staan bij graveren of gaten te groot. Dus een aparte tekening maken met de juiste instellingen.

Tekeningen die je zelf maakt zijn het probleem niet maar die je aangeleverd krijgt ;-)
EdingCNC 720
Autocad 2D sinds versie 9 (1989), voor thuis: CMS Intellicad V11
Plaats reactie