Zonder elektriciteit

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Zonder elektriciteit

Bericht door Kars-cnc »

Caesar schreef: 22 mei 2021 20:36 Tussen N en een fase, of fase en 'aarde' staat toch maar max 230V?
Klopt, op een 1 fase wandcontactdoos kun je eigenlijk nooit 400V krijgen zolang er geen bedradingsfout gemaakt is.

Niet te min ben ik wel met Dabit eens dat het schakelen van de nul eerder extra risico meebrengt dat extra veiligheid. Maar goed, ik heb begrepen dat in Nederland het dubbelpolig afschakelen de standaard is terwijl in België alleen de fase(s) afschakelen.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Zonder elektriciteit

Bericht door Kjelt »

Kars-cnc schreef: 22 mei 2021 20:45 Maar goed, ik heb begrepen dat in Nederland het dubbelpolig afschakelen de standaard is terwijl in België alleen de fase(s) afschakelen.
Klopt in Duitsland is het ook niet verplicht.
Mijn theorie was altijd dat landen met asymmetrische wandcontactdozen (zoals Belgie) de Nul niet verplicht geschakeld hoeft te worden maar in Duitsland hebben ze ook gewoon dezelfde wcd's als in NL.
Waardeloos eigenlijk, dat heeft Belgie veel beter voor elkaar ;-)
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Zonder elektriciteit

Bericht door benkr »

Kjelt schreef: 22 mei 2021 20:52
Kars-cnc schreef: 22 mei 2021 20:45 Maar goed, ik heb begrepen dat in Nederland het dubbelpolig afschakelen de standaard is terwijl in België alleen de fase(s) afschakelen.
Klopt in Duitsland is het ook niet verplicht.
Mijn theorie was altijd dat landen met asymmetrische wandcontactdozen (zoals Belgie) de Nul niet verplicht geschakeld hoeft te worden maar in Duitsland hebben ze ook gewoon dezelfde wcd's als in NL.
Waardeloos eigenlijk, dat heeft Belgie veel beter voor elkaar ;-)
Bij mijn weten kunnen ze in België wel polariseren maar wordt dat in de praktijk niet gedaan, op de WCD staat niet aangegeven waar de N of de fase moet zitten denk ik van achter mijn bureau te weten.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Zonder elektriciteit

Bericht door DaBit »

Kars-cnc schreef: 22 mei 2021 20:45 Klopt, op een 1 fase wandcontactdoos kun je eigenlijk nooit 400V krijgen zolang er geen bedradingsfout gemaakt is.
Bedenk eens het volgende: ik zet 3 stopcontacten op de 3 fasen, elk braaf tussen fase en nul. Op stopcontact 1 zet ik een 1000W lamp, op 2 en 3 eentje van 10W.

Zolang de nulleider er is gaat dat goed, want tussen elke fase en nul staat 230V. Of anders gezegd: de nulleider voert de balansstroom die nodig is om ongelijke belasting van de fasen te compenseren.

Nu word die nul onderbroken en er kan geen balansstroom meer lopen. In feite staan nu stopcontact 1 en 2 in serie tussen L1 en L2. Die 1000W lamp heeft bijna geen weerstand, dus daar zal een paar Volt over staan. Die 10W lamp krijgt vervolgens vrijwel de volledige 400V voor de kiezen. Een paar seconden later geeft het helemaal geen licht meer....

Het is dus voor de gezondheid van de aangesloten apparatuur en de veiligheid (die 10W lamp kan ontploffen, en je koffiezetapparaat kan in de fik) van uitermate groot belang dat die nulleider (en aarddraad) intact blijft. Daarom ben ik er geen voorstander van om de nul of aarde te schakelen. Bij een intact TT stelsel waarmee de meeste woningen in Nederland van energie voorzien worden is het spanningsverschil tussen aarde en N zowiezo al niet groot en vormt aanraken van de nulleider eigenlijk al geen gevaar. Magoed, persoonlijke mening, YMMV, enzovoorts.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Zonder elektriciteit

Bericht door Kjelt »

Bart dat klopt maar toch alleen bij een driefase groep alwaar de N onderbroken wordt? Dat gebeurt dus ook wel eens bij een wijk waar ieder huis getroffen wordt als de netleverancier een fout maakt en de nulleiding onderbroken raakt.
Maar een eenfase groep zou het geen probleem mogen zijn want er loopt geen stroom en de N wordt alleen op die ene groep gedeeld met andere verbruikers van dezelfde fase.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Zonder elektriciteit

Bericht door Kars-cnc »

DaBit schreef: 23 mei 2021 09:32 Nu word die nul onderbroken en er kan geen balansstroom meer lopen. In feite staan nu stopcontact 1 en 2 in serie tussen L1 en L2. Die 1000W lamp heeft bijna geen weerstand, dus daar zal een paar Volt over staan. Die 10W lamp krijgt vervolgens vrijwel de volledige 400V voor de kiezen. Een paar seconden later geeft het helemaal geen licht meer....
Zo kan het inderdaad fout gaan. Maar alleen als een gemeenschappelijke nul-leiding vóór de 1 fase groepen onderbroken raakt, niet doordat een automaat of aardlek de nul afschakelt maar niet de fase.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Zonder elektriciteit

Bericht door DaBit »

Er zijn er toch zat die met een 5-aderige kabel van de meterkast in het woonhuis naar hun hobbyhok vertrekken en daar verder onderverdelen. Ik ben er een van. De topicstarter waarschijnlijk ook als-ie met 3x25A naar zijn hobbylocatie gaat.

Er zijn ook genoeg (zelfbouw)machines die een 3x400V aanvoer gebruiken waarbij de 3x400V alleen naar de frequentieregelaar van de spindel gaat en de rest van de electronica tussen een fase en nul geschakeld staat.

In beide gevallen kan een onderbroken nul voor een hoop ellende zorgen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Zonder elektriciteit

Bericht door Kjelt »

Kars-cnc schreef: 23 mei 2021 11:01 Zo kan het inderdaad fout gaan. Maar alleen als een gemeenschappelijke nul-leiding vóór de 1 fase groepen onderbroken raakt, niet doordat een automaat of aardlek de nul afschakelt maar niet de fase.
Jawel, bij een 3 fasen automaat.
Als je daarachter zoals ik bv weer een verdeler heb met losse enkelfase groepen dan zou dit kunnen gebeuren.
De kans is echter naar mijn mening groter dat de neutraal draad losschiet in de meterkast dan dat bij die automaat de neutraal wordt afgeschakeld maar niet de fases. Ze zitten alle vier mechanisch aan elkaar verbonden. Dus ik slaap prima ;-)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Zonder elektriciteit

Bericht door DaBit »

Ik slaap ook prima hoor, en het is uiteindelijk copuleren met arme ijverige beestjes.

De TS vroeg zich af waarom die nuldraad niet meegeschakeld word. Ik geef redenen om dat niet te doen (wat je niet toevoegt in de keten kan ook niet falen / in een TT stelsel is spanning tussen nul en aarde per definitie laag).
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Zonder elektriciteit

Bericht door Kars-cnc »

Kjelt schreef: 23 mei 2021 12:20 Jawel, bij een 3 fasen automaat.
Als je daarachter zoals ik bv weer een verdeler heb met losse enkelfase groepen dan zou dit kunnen gebeuren.
In de tijd dat ik nog wel eens iets met installaties deed was dat volgens mij niet toegestaan...
(niettemin zou ik het zelf in mijn werkhok ook gewoon doen en toch rustig slapen :mrgreen: )
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Zonder elektriciteit

Bericht door Kjelt »

Kars-cnc schreef: 23 mei 2021 13:50
Kjelt schreef: 23 mei 2021 12:20 Jawel, bij een 3 fasen automaat.
Als je daarachter zoals ik bv weer een verdeler heb met losse enkelfase groepen dan zou dit kunnen gebeuren.
In de tijd dat ik nog wel eens iets met installaties deed was dat volgens mij niet toegestaan...
(niettemin zou ik het zelf in mijn werkhok ook gewoon doen en toch rustig slapen :mrgreen: )
Klopt het zou eigenlijk een hoofdschakelaar moeten zijn.
Met als gevolg dat indien er een harde kortsluiting optreedt in de kabel tussen de meterkast en verdeler mijn hoofd smeltzekering(en) doorsmelten en dat kost me minstens 150.- nee dank je ;-)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Zonder elektriciteit

Bericht door DaBit »

En dat mag ook niet, hoofd groepenkast en satellieten moeten binnen 3 meter van elkaar zitten. We mogen ook heulemoal niks :mrgreen:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Zonder elektriciteit

Bericht door Kjelt »

DaBit schreef: 23 mei 2021 14:07 En dat mag ook niet, hoofd groepenkast en satellieten moeten binnen 3 meter van elkaar zitten. We mogen ook heulemoal niks :mrgreen:
Oh? Niet dat ik weet maar ik weet zeker niet alles :mrgreen:
Wat je met een extra hoofdschakelaar hebt dat heet een onderverdeler.
Enigste eis zover als ik weet is dat de brandweer de hele installatie spanningloos moet kunnen maken binnen drie meter van de voordeur. Over de afstand van onderverdeler tot waar de hoofdschakelaar zit kan ik niets vinden ?
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Zonder elektriciteit

Bericht door WillyH »

Inderdaad loopt er een 5-aderige kabel naar mijn werkhok, met twee 400V-16A stekkers voor de freesmachine en draaibank. Met het oog op latere uitbreidingen sluit ik de OSPF ook aan op zo'n rode stekker, maar enkel op één fase, zeg maar de blauwe en zwarte draad; 230V. In de besturingskast komt een 20A dubbelpolige automaat. Dan is er toch niet meer risico voor overspanning dan rechtstreeks een 230v WCD te gebruiken of zie ik dat fout?
Overigens kan de gehele huisinstallatie wel inclusief neutrale geleider uitgeschakeld worden in de meterkast met een 4x 32A automaat.
Plaats reactie