EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door hfjbuis »

Ik heb even in de handleiding gezocht, maar er zit geen test pin op om te oefenen.
https://www.allaboutcircuits.com/test-m ... 3d/manual/

Je kunt de scoop op:
  • DC zetten
[*]De gnd aansluiten op de 0 Volt van een USB voeding/arduino/of zo iets
[*]De Vertical input op de 5V van een voeding zetten
[*]De V-att (verzwakker) op gnd zetten
[*]De sweep range op 10..100k (kHz)
[*]De sync op int (intern zetten)
[*]Met de vertical position knop de lijn in het midden van het scherm plaatsen
[*]De V-att op maximaal zetten (1/100) = 1 Volt/schaaldeel
[*]Met de gain de lijn op de hoogte van één blokje zetten. Dan zit je op 5 Volt per schaaldeel, genoeg om de levels te kunnen zien.
Als je dan het RS232 signaal aansluit, zou je de levels moeten zien. Zowel de RX als de TX meten.

Ben benieuwd....
arjancnc
Berichten: 175
Lid geworden op: 20 jun 2014 16:17

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door arjancnc »

De beste software voor het aansluiten van een machine via RS232 is Cimco DNC Max. Ik heb veel geprobeerd, maar bij de meeste oplossingen is het lastig om te debuggen als het niet werkt. Cimco heeft dit ingebouwd. Inmiddels draaien hier heel wat machines mee. Je kunt deze volgens mij als trial installeren om wat wijzer te worden. Heb je het dan aan de gang, kun je de instellingen overnemen in een goedkopere oplossing. Belangrijk om op te letten is de manier van handshake. De "hardware" manier gaat door aan de ene kant RTS (ready to send) en aan de andere kant CTS (Clear to send) hoog te hebben. Je kunt dit checken met een rs232 analyser, ofwel een apparaat met een ledje op elke pin tussen de machine en de computer, ofwel met debug software, zoals CIMCO, maar ook het gratis Cooltermwin laat de status van de pinnetjes zien. Kies je voor hardware(RTSCTS), dan moet je een kabel hebben waar deze aders zijn doorgelust.

Fanuc controller ondersteunen dit bijvoorbeeld niet en werken met software (XON/XOFF) controle. Via debug software kom je erachter of de machine daadwerkelijk een xon/xoff signaal verstuurd als je op send of recieve drukt.

Mocht dat allemaal niet werken, dan kun je nog verzenden zonder foutcontrole.

Naast dit alles is de lengte van de kabel van grote invloed en de kwaliteit aansluiting. Professioneel zet ik Moxa Lan adapters in. Deze maken een virtuele seriele poort aan die je vanaf je pc kunt benaderen. Omdat deze kastjes elektrische signale omzetten in licht, zul je hier de boel niet (snel) mee opblazen. Ze kosten wel wat (129 euro), maar ze komen ook wel eens gebruikt op MP langs. Je hebt ook USB serial adapters, maar deze zijn vooral als ze goedkoop zijn erg storingsgevoelig. Je moet je voorstellen dat en seriele kabel niet dezelde afscherming heeft als bijvoorbeeld een utp kabel.

Ook vindt je op MP wel Moxa USB serial adapters.

Hoop dat jullie hier iets mee kunnen. Mijn advies: zoek een Moxa lan adapter. Je bent dan niet meer afhankelijk van die bijna stervende 20 jaar oude pc of psion en je kunt de machine vanaf elke pc aansturen.

Wil je een volledig standalone oplossing, kun je ook kijken naar een DNC titan of Micro DNC. Je hebt dan een kastje met een schermpje, een rs232 aansluiting en een usb poort. Helemaal geen pc meer nodig. Maar dit zou ik pas doen als je met een pc fatsoenlijk een programma hebt overgezonden.
Inventor HSM en Fusion 360 CAM Expert
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik heb in het verleden al meerdere programma's zonder problemen overgezonden met RS 232, zowel op de EMCO Compact 5 CNC toen ie nog zijn originele besturing had, als naar de Brother HS-100, alleen op de Brother werkt het momenteel niet meer.. zou ook kunnen liggen aan het gegeven dat de PC nu Win 10 draait, inplaats van XP.
UIteindelijk zal de Brother de enige machine zijn die RS232 nodig heeft.. de EMCO Compact 5 CNC heeft inmiddels al 7 jaar EdingCNC, de EMCOturn 120 krijgt uiteindelijk EdingCNC, de Beagle heeft alleen in het begin met ZeusCNC onder DOS gedraaid, en daar zette ik de programma's ook over met de Psion, alleen deed ik dat dan door eerst in Windows op te starten, met de CNC besturing uitgeschakeld, via PsiWin de bestanden overzetten, dan opnieuw opstarten in DOS, en de CNC besturing weer aanzetten..

Psiwin wil om de één of andere vage reden niet fatsoenlijk werken in WIN 10, vandaar dat ik nu experimenteer met Coolterm.
een andere optie is nog: Programma's op de PC op de Compact Flash card zetten, en die in de Psion frommelen, en dan vanaf de Psion verder naar de machine sturen.

Wat ik momenteel zie, en dat kan/zal wel aan de instellingen liggen, is dat ik sommige programma's helemaal over en weer krijg.. andere programma's deels, en weer andere wel naar de Psion, maar niet meer terug..
En dat terwijl gewoon typen in de Terminal zonder problemen gaat..
nou kan in vanaf de PC ook gewoon een programma in Coolterm slepen, dan frot ie em zo door de kabel.. en krijg ik em op de Psion in het scherm, daar kan ik ook een "Capture File" opslaan, dat heb ik nog niet getest.. maar als dat werkt.. Prima..

Voorlopig nog zat Electronica uitzoekerij.. ik moet nog wat connectoren voor het Motorstuurprintje bestellen, en een paar weerstandjes.. Bandkabel met connectoren, Closed Loop Steppers met Drivers, dan nog een avondje knoeien met de Fluke om de Pinout van het TE 425 Klavier uit te vlooien, daar moet dan een Pokeys kaartje achter, of 2.. als ik het met 1 niet redt, en dan nog mogelijk een UIO-10 voor wat extra functies..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

EMCOturn 120.png
Vanavond er even aan gezeten.. het Heidenhain TE425 Paneel getekend, of.. eigenlijk alle 3.. de TE 400, de TE 420 en de TE 425.. de 400 en 420 lijken sterk op elkaar.. maar de Toetsen voor Program Edit, en Grafische simulatie zitten wat verder naar rechts geschoven bij de 420 en ook bij de 425, verder is de 425 een stuk hoger, en zit er nog een resem extra toetsen onder.
tevens vind de E-Stop ook een plaatsje in het 425 paneel, en is er nog een gat voor een "Power-on" schakelaar.. die ga ik waarschijnlijk niet gebruiken, of in elk geval niet daar plaatsen, dus heb ik het gat virtueel wat groter gemaakt, zodat ik daar een Handwiel in kon zetten.. dan ben ik wel redelijk compleet dacht ik zo.. Hoofdschakelaar, daar moet ik nog een plekkie voor verzinnen.. dat is momenteel een sleutelschakelaar op de console die ernaast staat, die zou ik in plaats van het handwiel op de TE 425 kunnen zetten, naast de Noodstop, en dan het handwiel elders, misschien wel aan een Pendant, zoals ik het vroeger op de Beagle ook had..

Vooralsnog hou ik vast aan het plan om de deur de andere kant op te laten bewegen..
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door xander janssen »

Ziet er netjes uit
Gebruikersavatar
hilberth
Berichten: 264
Lid geworden op: 08 sep 2010 09:40
Locatie: Omgeving Amsterdam
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door hilberth »

Arie Kabaalstra schreef: 25 mei 2021 13:40
"k denk wel dat het een echte RS232 is, er zit aan de Psion kant een platte connector met 15 pinnen, en aan de PC kant een 9 Pins SubD.. de vraag is.. overleeft mijn Psion een Optater?.. waar rook is, is duur.. vandaar..
Met die optater danwel rook gaat het wel meevallen denk ik, d'r zit een MAX3212 in en die kan die 15 volt best wel aan.
Lees maar es hier: https://datasheets.maximintegrated.com/ ... AX3212.pdf
Think it, draw it, make it.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Over "Magische rook" gesproken..

de EMCOturn 120 draait op 400V, maar de PC, de voedingen voor de Closed Loop steppers, de verlichting en dergelijke lopen op 230V.. Nou zit er een 230V lamp in de machine.. Ik kan natuurlijk uitpluizen waar dat vandaan komt.. Kan ik daar ook de PC en alle andere 230V aggregaten op aansluiten?..al dan niet afgezekerd met elk een eigen zekering?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ondertussen nog even wat tekenwerk gedaan.. gisteren had ik de Heidenhain toetsenborden al getekend, en ik heb even "quick and dirty" de ATC en de Losse kop ingetekend.
EMCOturn 120 Render2.jpg
Wat de deur betreft, ik heb even rond zitten spitten op het wereldwijde web.. er zijn telescopische ladegeleiders, een 400 mm kun je 410 mm uitschuiven, da's genoeg. één bovenop, en één onder aan de buitenkant tegen de deur moet het wel gaan doen.. ik zal rechts iets uit de "machinevoet" moeten slijpen, maar da's 2 minuutjes werk.. dus dat "probleem" is opgelost.

Genoeg uit te zoeken nog.. ook moet ik de Macro nog schrijven..en dat gaat ook nog een hele klus worden.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Intussen heb ik een "oud projectje" even opnieuw opgepakt, de Conrad site doorgeplozen, en daar een 6x6 mm tact-switch gevonden van 4.3 mm hoog.

In KiCad helemaal opnieuw begonnen, en omdat ik een 3D bestandje van een Pokeys57U op de site vond, wist ik ook de maten.. Dus.. meteen een "Symbol" file aangemaakt en die in de Library gemikt, alsmede de "footprint"... Fijn ook dat dat geval keurig volgens de algemene maatvoering gemaakt is.. NOT.. de linker en rechtterrij connectoren/pads staan 38.5 mm uit elkaar.. waarom is dat niet 38.1?.. de hartafstand van de toetsen op een Heidi Klavier is ¾" (19.05), dus de Pads van een Pokeys op 38.1 (1½") zou fijn zijn.. maar dat is het dus niet.. Kødt... :evil:

Enniewee.. 'k heb em in de Editor met wat kunst en vliegwerk met de Grids wel op maat gekregen..

Waarom heb ik dat gedaan?.. Nou.. simpel.. als je er een zonder schroefterminals neemt, dan kun je daar gewoon een Pinheader aan solderen, Male aan de Pokeys, en Female op de print voor het klavier.. dan "prik" je de Pokey's zo op zijn rug... en heb je feitelijk een USB toetsenbord.

In de Beagle zit de Pokeys in de PC gebouwd, en loopt er vanaf het klavier een 25 Pins kabel (een 16x 8 Matrix heeft 24 draden, dus dat komt mooi uit)
met 128 Toetsen, heb ik voldoende voor het aansturen van EdingCNC lijkt me.. 'k heb 12 Functietoetsen, 2 extra toetsen voor "Alt/Tab" en Ctrl/V (waarmee je de weergaven voor G-Codes/Tijd/Feedoverride Toggled)
Daaronder een volledig Qwerty/Qwertz/Azerty Toetsenbord met 52 Toetsen in 4 rijen van 13 toetsen, vergelijkbaar met dat van Heidenhain.
3 Toetsen voor Ctrl/Win/Alt (Alt, B, A is afsluiten van Notepad, als je eens een progje moet wijzigen, of aan de machine even wat code inklopt) Daaronder 6 toetsen, voor Manual, MDI, Handwiel, Auto, Grafische weergave en Pgm Mgt (programmaatje laden)
Rechts naast het toetsenbord het Numerieke gedeelte met: de cijfers 0 tm 9, de Asletters X, Y, Z, A, B, TAB, Werkstuknulpunt, End, ±, CE, en Enter, met daaronder 10 toetsen voor het Joggen van 5 assen.

Dan blijven er nog over.. 20 toetsen in 2 groepen van 10.. vrij te programmeren.. en EdingCNC heeft standaard... 20 UserFuncties!.. lijkt me een leuke..

Ctrl-Shift-Asletter zet de gekozen as in Handwheel Jog.. dus de Handwheel knop zou ik met Ctrl/Shift toegewezen kunnen gebruiken, dat kan ik op de Beagle wel eens testen.. kwestie van die knop even herproggen.. nu moet ik altijd met de pijltoetsen de juiste as kiezen.. maar als dat met een "selectie" knop gaat.. ok.. 't zijn wel 2 knoppen die je moet indrukken.. maar dan heb je meteen de goede as te pakken.. kan ik mee leven..

Nou vraag je je mogelijkerwijs af.. "je hebt al kant en klare Heidenhain panelen liggen voor al je machines, waarom nog zelf iets verzinnen?.. Nou.. waarom niet?.. Printen laten maken is niet heel duur.. Stalen frontplaat laten laseren of watersnijden, dat zou ik even na moeten vragen.. Lasergesneden kunststof raster erachter, paar draadeindjes eraan.. meer moet het niet zijn.. Lappie Rubber ertussen om 'm waterbestendig te maken.. en dan moet ik nog "knoppies" verzinnen.. nou.. die "knabbel" je redelijk snel uit een stuk kunststof, middagje trommelen om de scherpe kantjes eraf te poetsen.. en dan eens navragen bij een Laserboer.. of.. de lettertjes er CNC in frezen..
'k kan em ook maken met blanco knopjes, dan kun je zelf je symbolen erin graveren.. scheelt ook weer in de kosten..

'k zit alleen nog met KiCad te tobben.. hoe krijg ik de contouren van de print op mijn tekening?.. en de gaten waarmee ik alles in elkaar ga schroeven?
Kan iemand mij daarmee op weg helpen?
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door xander janssen »

Arie Kabaalstra schreef: 29 mei 2021 16:56 Over "Magische rook" gesproken..

de EMCOturn 120 draait op 400V, maar de PC, de voedingen voor de Closed Loop steppers, de verlichting en dergelijke lopen op 230V.. Nou zit er een 230V lamp in de machine.. Ik kan natuurlijk uitpluizen waar dat vandaan komt.. Kan ik daar ook de PC en alle andere 230V aggregaten op aansluiten?..al dan niet afgezekerd met elk een eigen zekering?
Als het goed is heeft jouw 400v 3 fase krachtstroom aansluiting 5 geleiders: 3x fase, 1x nul en 1x aarde.

Tussen de fase draden en de nul staat een sinusvormige fase spanning van 230v. Dit is je "gewone" 230v die je kent. Tussen 2 fase draden staat telkens 400v.

Daarom bestaan er ook van die WCD bakken met bijvoorbeeld 3x 3fase + 3x 220v. Dat zijn aftakkingen.

Weet alleen niet hoe a-symmetrisch je de fases mag belasten
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Vanmiddag even de Fluke gehanteerd.. de Pin-out van de Heidenhain TE 400 uitgevlooid
Heidenhain TE 400.jpg
Van elke toets uitgezocht op welk kruispunt ie in de Matrix zit..
't is nog niet bepaald een overzicht.., maar de bovenste en onderste Pin nummers op de toetsen corresponderen met ofwel de ingang, danwel de uitgang van een schakelaar.. dus daar kom ik wel uit..

Nu even kijken of de TE 425 op dit gedeelte ( dat nagenoeg identiek is qua layout ) de pinsetting 't zelfde is..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Arie Kabaalstra schreef: 02 jun 2021 23:51 Ctrl-Shift-Asletter zet de gekozen as in Handwheel Jog.. dus de Handwheel knop zou ik met Ctrl/Shift toegewezen kunnen gebruiken, dat kan ik op de Beagle wel eens testen.. kwestie van die knop even herproggen.. nu moet ik altijd met de pijltoetsen de juiste as kiezen.. maar als dat met een "selectie" knop gaat.. ok.. 't zijn wel 2 knoppen die je moet indrukken.. maar dan heb je meteen de goede as te pakken.. kan ik mee leven..
Nou.. da's inmiddels getest.. en het werkt!.. Ik heb gewoon Ctrl-Shift aan de EHW toets toegewezen, Je houdt em ingedrukt en dan kies je een Asletter.. en Presto!.. Dat werkt Mooi!..
Daarnaast kun je natuurlijk nog altijd van as wisselen met de pijltjestoetsen..
Maar.. stel je even voor dat je een Pendant wilt maken.. Knoppie aan de zijkant met Ctrl-shift erin geprogd, en een een X, Y, Z, A, B toets je aan de bovenkant..
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door benkr »

Arie Kabaalstra schreef: 02 jun 2021 23:51
'k zit alleen nog met KiCad te tobben.. hoe krijg ik de contouren van de print op mijn tekening?.. en de gaten waarmee ik alles in elkaar ga schroeven?
Kan iemand mij daarmee op weg helpen?
De contouren, ofwel de buitenafmetingen geef je in KiCad aan in een aparte layer, genaamd "Edge.Cuts".
Montage gaten vind je in de footprints onder "Mounting Hole", je plaatst ze net als elk ander component.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ok.. dat klinkt logisch.. dan ga ik dat de komende dagen eens bekijken.. , best mogelijk dat het schema als zodanig nog gewijzigd gaat worden.. 'k heb de 12 Functietoetsen er op staan zodat het toetsenbord ook te gebruiken is als je geen mepscherm hebt.. en heb je dat wel.. dan zitten ze ook niet in de weg lijkt me.. :lol:

Ik betrap me er namelijk op dat ik ondanks het mepscherm op de draaibank toch regelmatig de Fysieke toetsen op mijn klavier gebruik..

'k heb ook gezien dat het TE 400 Klavier 12x12 mm schakelaars gebruikt, waar de TE 425 6x6 mm schakelaartjes gebruikt.. die zijn ook weer wat goedkoper.. en als dat ook werkt.. waarom niet.. (Ik kan dat simpel genoeg wijzigen door een andere footprint toe te wijzen.. 'kweet alleen niet wat voor zooitje de Print layout dan gaat worden, omdat ik bij de 12x12 schakelaars heel wat sporen onder de schakelaars door heb lopen.

Hier en daar heb ik de schakelaars ook als "Via's" gebruikt, immers, er zijn 2x2 pins per schakelaar.. ik kan dus de linker op het spoor zetten, en de rechter gebruiken om naar de volgende schakelaar te gaan.. en zo hou je onder de schakelaar ruimte om op de voor en achterkant van de print met een spoor eronderdoor te gaan.
Als ik sommige via's op de Heidenhain print bekijk.. doen zij het niet anders..
Plaats reactie