Het Grote You Tube Topic

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Arie Kabaalstra »

eh... nou... voor het vijlen van afgeronde hoeken.. daar heb ik daadwerkelijk "les" in gehad.. dat wil zeggen dat de Leraar je wel leerde hoe je zo'n afronding ook mooi strak kon krijgen..
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 717
Lid geworden op: 26 nov 2007 02:09
Locatie: Maldegem (België)

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Danny »

Kjelt
Donateur
Berichten: 6313
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Kjelt »

Danny schreef: 09 jun 2021 12:55 Leuk idee.
Lijkt me niet handig je gooit zoveel ruimte weg .
Jammer dat zoiets in aangepaste vorm niet betaalbaar is voor in de garage.
Wie op het forum begint met de zelfbouw ? :lol:

https://www.youtube.com/watch?v=ySvOI96YtkQ
Jantje2k
Berichten: 173
Lid geworden op: 15 aug 2020 17:28
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Jantje2k »

Het toeval wil dat ik pas nog naar die paternosterstellingen heb zitten kijken en dat zelfbouwen voor de lol me best leuk lijkt. M'n tijd is echter te beperkt, laat ik dus eerst mn freesmachine maar eens een keer gaan afbouwen :lol:
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door benkr »

Die dingen zijn vooral leuk als je hoogte hebt, of diepte.
Op mijn werk hebben we er eentje in laten bouwen in een liftschacht, dat heeft 2 voordelen, je hebt heel snel hoogte of diepte, en ook de machinekamer die meestal boven de liftschacht zit kun je er ook bij betrekken want de lift moet er helemaal uit.
Ander voordeel is dat er geen omkasting omheen moet, het zit toch allemaal afgeschermd door diezelfde liftschacht.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Arie Kabaalstra »

Op de afdeling machinebouw hadden we ook een Paternoster staan.. handig ding.. maar traag.. in het magazijn hadden ze liftkasten.. dat werkt veel sneller.. die hoeven niet helemaal rond.. je toetste het ladenummer in.. en de lift trok em uit de kast, en schoof em op tafel.. spullen pakken..klaar?.. volgende lade..
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door DaBit »

Ik heb toch ook wel eens ooit ergens een hele snelle paternosterkast zien staan. Dat was wel een echt heel grote; meter of 8 breed en zeker meer dan 1 verdieping hoog. Het optrekken en afremmen duurde nog het langste, eenmaal op snelheid zat er echt gang in. 2-5 seconden ofzo voor het juiste verdiepingkje klaar stond.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2456
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door hainjedaf »

DaBit schreef: 10 jun 2021 09:33 Ik heb toch ook wel eens ooit ergens een hele snelle paternosterkast zien staan. Dat was wel een echt heel grote; meter of 8 breed en zeker meer dan 1 verdieping hoog. Het optrekken en afremmen duurde nog het langste, eenmaal op snelheid zat er echt gang in. 2-5 seconden ofzo voor het juiste verdiepingkje klaar stond.
Burgerzaken had zo'n ding... Moest je je paspoort ophalen.. Leuk als er iemand voor me was met een achternaam in de NOP omgeving... dan duurde het het langst voordat de B er was. Machtig interessant om te zien...
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6313
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Kjelt »

Vrijdagmiddag voor vonkentrekkers.
Zekeringetje testen :shock:

https://youtu.be/0mGhhdPgXG8
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2456
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door hainjedaf »

Kjelt schreef: 11 jun 2021 18:12 Vrijdagmiddag voor vonkentrekkers.
Zekeringetje testen :shock:

https://youtu.be/0mGhhdPgXG8
Je bent me voor... Ik keek deze vanmorgen en moest meteen aan Bart denken.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door benkr »

Over paternosterkasten, zo waren er ook paternosterliften.
Die ik ken staat of stond in het oude hoofdbureau van politie in Amsterdam, geen idee of dat ding nog operationeel is.
Het was als het ware een lang touw wat over twee grote katrollen liep en waar dan een soort van dozen aan hingen, aan één kant open. Op elke verdieping 2 gaten in de muur, eentje waar naar boven gaande dozen langs kwamen, en eentje waar naar beneden gaande dozen langs kwamen. Die dingen draaiden op een constante snelheid, dag en nacht denk ik. Als je naar een andere verdieping wilde wachtte je tot er een doos voor stond en sprong je er snel in. Daarna alle uitstekende delen terugtrekken want het ding stopte niet omdat er nog iets uitstak (denk ik)

https://nl.wikipedia.org/wiki/Paternosterlift
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Arie Kabaalstra »

er "bestaan" er nog een paar.. maar ze zijn geen van allen meer in bedrijf wat ik begrepen heb.. je kon op de bovenste verdieping ook in de omhooggaande doos stappen, en dan gewoon via de zolder weer afdalen.. niets aan de hand..
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2456
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door hainjedaf »

benkr schreef: 11 jun 2021 21:53 Over paternosterkasten, zo waren er ook paternosterliften.
Die ik ken staat of stond in het oude hoofdbureau van politie in Amsterdam, geen idee of dat ding nog operationeel is.
Het was als het ware een lang touw wat over twee grote katrollen liep en waar dan een soort van dozen aan hingen, aan één kant open. Op elke verdieping 2 gaten in de muur, eentje waar naar boven gaande dozen langs kwamen, en eentje waar naar beneden gaande dozen langs kwamen. Die dingen draaiden op een constante snelheid, dag en nacht denk ik. Als je naar een andere verdieping wilde wachtte je tot er een doos voor stond en sprong je er snel in. Daarna alle uitstekende delen terugtrekken want het ding stopte niet omdat er nog iets uitstak (denk ik)

https://nl.wikipedia.org/wiki/Paternosterlift
Er zijner bij mijn weten 2.
- Hoofdbureau
- Scheepvaarthuis.

Beide zijn AFAIK dichtgetimmerd ivm moderne veiligheidseisen.
Die van het scheepvaarthuis is monument, en mag derhalve niet verwijderd worden. Ik heb gezien dat deze dichtgetimmerd is.
In het hoofdbuereau weet ik niet, kan ook zijn dat die door normale liften is vervangen.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2456
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door hainjedaf »

benkr schreef: 11 jun 2021 21:53 Over paternosterkasten, zo waren er ook paternosterliften.
Die ik ken staat of stond in het oude hoofdbureau van politie in Amsterdam, geen idee of dat ding nog operationeel is.
Het was als het ware een lang touw wat over twee grote katrollen liep en waar dan een soort van dozen aan hingen, aan één kant open. Op elke verdieping 2 gaten in de muur, eentje waar naar boven gaande dozen langs kwamen, en eentje waar naar beneden gaande dozen langs kwamen. Die dingen draaiden op een constante snelheid, dag en nacht denk ik. Als je naar een andere verdieping wilde wachtte je tot er een doos voor stond en sprong je er snel in. Daarna alle uitstekende delen terugtrekken want het ding stopte niet omdat er nog iets uitstak (denk ik)

https://nl.wikipedia.org/wiki/Paternosterlift
Er zijner bij mijn weten 2.
- Hoofdbureau
- Scheepvaarthuis.

Beide zijn AFAIK dichtgetimmerd ivm moderne veiligheidseisen.
Die van het scheepvaarthuis is monument, en mag derhalve niet verwijderd worden. Ik heb gezien dat deze dichtgetimmerd is.
In het hoofdbuereau weet ik niet, kan ook zijn dat die door normale liften is vervangen.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Plaats reactie