Revisie EMCO Unimat SL

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Revisie EMCO Unimat SL

Bericht door Arie Kabaalstra »

jgvanderveen schreef: 12 jun 2021 20:19 Mooi geworden!
Thanks!.. vandaag het mechanische gedeelte weer in elkaar gezet, overal een likkie vet en een druppie olie erop.. de Veertjes in de Noniusringen.. Nee.. dat was niet naar mijn zin.. vandaag een ander model veertje gebogen, die bevalt me veel beter.. dus.. 3 nieuwe veertjes gemaakt.. gemonteerd, likkie Vet erin.. en erop..

En ook even met een watervaste stift de markeringen ingekleurd.
20210612_222137.jpg
de X-as, markeringen 0.05 mm tussen 2 streepjes, 2 mm per omwenteling, dus 40 streepjes.
20210612_222216.jpg
en de Z-as en de Pinole, 1 mm per omwenteling ook verdeling van 0.05 mm, dus 20 streepjes.
alles afgesteld, alles loopt soepeltjes.. Arie is tevree.. Nu nog even zoeken in de rommelbak naar een mooie schakelaar.. ik moet nog ergens een stofdichte hebben, 'k wil een "console" maken met daarin de schakelaar, en op een handige plek een stekker waar ik het snoer in kan pluggen.. ik wil er graag een los snoer aan maken.. da's altijd makkelijker met opruimen.. snoertje oprollen.. "stiekie"erom.. in de doos.. klaar..
Gebruikersavatar
Rocnc
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2008 20:39

Re: Revisie EMCO Unimat SL

Bericht door Rocnc »

Nu nog even die "zoek de verschillen foto". De echte machine vs de gerenderde versie op die rommelige werkbank voor de sfeer. Kom maar op. Ik zou het een leuke aanvulling op dit draadje vinden.
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Revisie EMCO Unimat SL

Bericht door Arie Kabaalstra »

Rocnc schreef: 13 jun 2021 11:37 Nu nog even die "zoek de verschillen foto". De echte machine vs de gerenderde versie op die rommelige werkbank voor de sfeer. Kom maar op. Ik zou het een leuke aanvulling op dit draadje vinden.
Dan moet ik eerst de motor nog even in elkaar zetten.. :) anders is het té makkelijk.. :)
Gebruikersavatar
Rocnc
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2008 20:39

Re: Revisie EMCO Unimat SL

Bericht door Rocnc »

Werk eens een beetje door! :lol:
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Revisie EMCO Unimat SL

Bericht door Arie Kabaalstra »

Rocnc schreef: 13 jun 2021 15:43 Werk eens een beetje door! :lol:
Ja.. goeie.. 'k heb inmiddels een mooi snoer gevonden, dat mooi strak door het rubberringetje in de motorbehuizing past.. dus moet ik de oude motorbedrading eraf knippen, en de nieuwe eraan solderen.. dan moet ik even kijken waar ik de Aarding aanleg, en dan nog een kastje verzinnen met daarin de schakelaar, en de apparaatstekker.
Die delen heb ik al.. maar daar moet ik een 1 mm dik plaatstalen dingetje voor bedenken.. dat zal wel wat frees, buig en soldeerwerk worden.. dat kan ik wel durven.. maar mezelf kennende, moet dat wel zodanig dat het ook op een nette manier bevestigd kan worden op de onderplank.. 'k denk dat dat een kwestie wordt van Messing busjes draaien die ik in de bovenkant kan solderen, zodat ik daarin schroeven kan draaien, zodat ik geen uitstekende lipjes en dergelijke heb..

Dat moet ik dus nog "even" ontwerpen.. en dan hebben we de gereedschaphouder nog.. er zit nu een simpel ding op, zonder enige vorm van hoogteinstelling.. de centerhoogte, is zo.12.25 mm tenopzichte van de slede..

nou heb ik nog een goudgerand stuk 1.1730 liggen.. 20x30 mm.. daar moet wel wat mee te verzinnen zijn..
Nou heb ik 2 "Ideetjes".. Ik zou een houder kunnen maken die in zijn geheel te verstellen is, maar dat kost wat draagkracht, of .. ik maak een wisselhoudertje.. meer werk. maar wel mooier.. zeker ook omdat ik dan een houdertje voor binnendraaibeiteltjes kan maken..

Tevens, denk ik ook aan het maken van een verloopje voor Proxxon spantangetjes in de Losse kop.. ook kan ik er dan een Proxxon boorkopje op zetten..

Net in elk geval even naar de werkplaats gestiefeld.. en ..
20210613_171311.jpg
2 Pennetjes gemaakt.. 'k had nog een paar mooie stalen tapeindjes.. 't ene eind de draad erafgedraaid, aan de andere kant laten zitten..
2 stukkies PVC afgezaagd, en daar 2 handvaatjes van gedraaid.. gaatje ingeboord, pennetje ingeperst.. klaar.. nee.. bijna klaar.. éénmaal thuis de handvaatjes even over de polijstmachien getrokken.. zodat ze een beetje glimmen..

nu maar even nadenken over het aansluit-inschakel-uitschakel-kastje, de beitelhouder, en de grondplank..
Daar wil ik eigenlijk een "kist" van maken, maar hoe ik dat moet gaan doen.. daar ben ik nog niet uit..
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Revisie EMCO Unimat SL

Bericht door Kars-cnc »

Dat wordt erg mooi Arie! En met een wisselhouder voor de tools en een Proxxon verloop in de losse kop helemaal!

Hou je wel de deadline, de verjaardag van je vader (26 juni toch?) in de gaten?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Revisie EMCO Unimat SL

Bericht door Arie Kabaalstra »

25 Juni.. Ja.. dat moet lukken.. as we speak heeft de EMCO Unimat SL weer zijn eerste spaantjes gemaakt, stukkie messing, en even getest of de Noniusringen een beetje goed zijn.. Nou.. binnen ±0.1 mm draaien is een koud kunstje.. dus.. als extraatje maar eens kijken of ik er een schroefmaatje bij kan doen.. :)

't motortje draaide in eerste instantie de verkeerde kant op... dus moest't kreng weer open.. gepiel met klemmetjes om de koolborstels.. maar goed.. dat was een 5 minuten klusje.. , voor montage sowieso de motor zo veel mogelijk ontdaan van koolborstelresten.. dus met 5 minuten takken wassen.. moeten die ook weer brandschoon zijn..

nu eerst even eten..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Revisie EMCO Unimat SL

Bericht door Arie Kabaalstra »

20210613_191842.jpg
Na gedane arbeid enzo...

't snoer zit nu in een stekkerdoos met een schakelaar, maar dan moet ik dus iedere keer over de rand van de werkbank grijpen.. en da's nie handig..

Daarom dus dat er nog een schakelaartje aan moet komen.. in een klein "boxje" ergens aan de linkerkant.. snoer naar de motor moet dan iets van 45-50 cm worden, zodat (als ik die besteld heb, of zelf gemaakt) de freesadapter ook gebruikt kan worden om de machine om te bouwen tot freesbankje.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Revisie EMCO Unimat SL

Bericht door bartL »

Kabaalstra senior weet toch niet toevallig hoe hij op cnczone moet komen? Dan is het verassingseffect wel een beetje weg. :lol:
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Revisie EMCO Unimat SL

Bericht door Arie Kabaalstra »

bartL schreef: 13 jun 2021 19:25 Kabaalstra senior weet toch niet toevallig hoe hij op cnczone moet komen? Dan is het verassingseffect wel een beetje weg. :lol:
Nee.. daar is ie nog niet achter.. Facebook moet ie ook niets van hebben.. dus dat scheelt weer.. :)
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Revisie EMCO Unimat SL

Bericht door bartL »

Arie Kabaalstra schreef: 13 jun 2021 22:12.. Facebook moet ie ook niets van hebben.. dus dat scheelt weer.. :)
Daar kunnen we mekaar een hand geven. Ik moet ook niks van Facebook hebben.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Revisie EMCO Unimat SL

Bericht door Arie Kabaalstra »

Net even thuis in het "Duizend dingen doosje" mijn Tap M12 x 1 teruggevonden.. de snijplaat had ik gisteren al opgedoken..
Da's mooi.. want die heb ik nodig voor eventuele accessoires voor de spindel of de Pinole van de Unimat SL..

'k heb uit de krochten van mijn harde schijf nog een conceptje van een Quick Change Tool Post gevonden.. beetje aangepast.. eens kijken of ik die komende week uit mijn machines kan toveren
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Revisie EMCO Unimat SL

Bericht door Arie Kabaalstra »

QCTP.jpg
Even.. nouja.. even.. een Quick Change Toolpost ontworpen...
sowieso moet je toch iets hebben om je beiteltjes op de juiste hoogte te kunnen zetten..
de originele gereedschaphouder lijkt, gezien de centerhoogte van de machine gemaakt op ¼" Toolbits.. Kødtmaat... 6x6 of kleiner 4x4/5x5 is overal makkelijk genoeg te krijgen.

zwaluwstaart?.. eigenlijk niet heel moeilijk.. als je 't blok onder een hoek zet, en dan met een 2 mm freesje de zwaluwstaart freest, zit je goed.. je moet het niet ingewikkelder maken dan strikt noodzakelijk.. Toegegeven.. als mijn Draadvonkmachine het weer doet.. dan "knetter" je die zwaluwstaart zo uit.. maar goed.. daarvoor zal ik toch eerst de nodige componentjes moeten inkopen..

Dit is ook een ontwerpje dat iederen kan maken.. indien er behoefte aan is.. wil ik de tekeningen wel delen (bedenk wel.. deze is 32 mm breed en 20 mm hoog.. een Unimat SL is natuurlijk ook maar een heel klein machientje..
de boutjes waarmee de beitel vastzit.. alsmede de bout in de hoogteverstelling.. M4... M6 om het hele ding vast te zetten, en ook de klembout aan de zijkant is M4..

Ik heb aan de onderkant het gat ook verzonken voor de M6 bout, zodat het hele ding ook op zijn kop gemonteerd kan worden, zodat de klembout aan de achterkant zit.. handig als je met binnendraaigereedschappen aan de gang bent..
jgvanderveen
Berichten: 48
Lid geworden op: 05 mar 2013 22:10

Re: Revisie EMCO Unimat SL

Bericht door jgvanderveen »

Leuke uitvoering. Ook de manier van schuitjes klemmen.
Ook een idee om hem toe te passen op een handbediende Emco C5?
Plaats reactie