4e as instellingen, rotatie as voor rond draaien van werkstuk

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: 4e as instellingen, rotatie as voor rond draaien van werkstuk

Bericht door Jasper »

Na wat heen en weer contact met Bert is het een item op de todo list om een B 4th axis erin te maken en die ook dus correct in de GUI te zetten.

Standaard tekent hij A dus van links naar rechts en dat verandert dus niet als je de A om X of Y wikkelt.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: 4e as instellingen, rotatie as voor rond draaien van werkstuk

Bericht door Kars-cnc »

Jasper schreef: 26 mei 2021 16:18 Na wat heen en weer contact met Bert is het een item op de todo list om een B 4th axis erin te maken en die ook dus correct in de GUI te zetten.
Begrijp ik het goed dat Eding dus alleen een 4e as correct in de GUI kan weergeven als het een A-as die parallel aan de X-as ligt? Als het ander is, klopt dan alleen de GUI niet of werkt het dan überhaupt niet?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: 4e as instellingen, rotatie as voor rond draaien van werkstuk

Bericht door Arie Kabaalstra »

Kars-cnc schreef: 26 mei 2021 21:12 Begrijp ik het goed dat Eding dus alleen een 4e as correct in de GUI kan weergeven als het een A-as die parallel aan de X-as ligt? Als het ander is, klopt dan alleen de GUI niet of werkt het dan überhaupt niet?
de 4de as werkt gewoon, hoe je em ook op de machine zet.. dat maakt geen bal uit.. 't is alleen momenteel zo dat alleen de Rotatie weergegeven wordt in de grafische weergave als A-as, dus met de Centerlijn parallel aan de X as, zoals een A-as altijd staat.. als ie met de Centerlijn parallel aan de Y-as staat, dan is het een B-as,
de C_as staat dus verticaal, dat wil zeggen op een draaibank is de C-as de spindel zelf, en die kan in dat geval georiënteerd worden om bijvoorbeeld gaten op een steekcirkel te boren, of contouren te frezen
op een Freesbank is het je 5de as.. dus als je je 4de as als A hebt.. staat de C onder 90° graden tenopzichte van de A, is je 4de as een B, dan staat ie onder 90° ten opzichte van de B-as.

Naar wat ik begrepen heb is het verbeteren van de grafische weergave een punt. 'k weet dat er een hele waslijst is met aandachtspuntjes, met name ook voor het draaibank gedeelte

De grafische weergave is naar ik meen ook iets wat Eding heeft uitbesteed in de huidige GUI.

14 jaar geleden is de GUI ook al eens grof onder het mes gegaan.. en in de loop van de tijd zijn er talloze dingen veranderd.. dat zal in de toekomst niet anders zijn.. toendertijd was het al heel wat als je een 4de as had..
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: 4e as instellingen, rotatie as voor rond draaien van werkstuk

Bericht door Jasper »

Kars-cnc schreef: 26 mei 2021 21:12
Jasper schreef: 26 mei 2021 16:18 Na wat heen en weer contact met Bert is het een item op de todo list om een B 4th axis erin te maken en die ook dus correct in de GUI te zetten.
Begrijp ik het goed dat Eding dus alleen een 4e as correct in de GUI kan weergeven als het een A-as die parallel aan de X-as ligt? Als het ander is, klopt dan alleen de GUI niet of werkt het dan überhaupt niet?
Inderdaad, alles werkt prima alleen zie ik nu ik hem parallel aan de Y as heb staan niet de juiste preview maar het eindresultaat is zoals ontworpen. Daarom gewoon extra aandacht aan de benaming van je gcode bestand besteden en in je cam de preview bekijken.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: 4e as instellingen, rotatie as voor rond draaien van werkstuk

Bericht door Kars-cnc »

Bedankt Arie en Jasper, dat is duidelijk!
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: 4e as instellingen, rotatie as voor rond draaien van werkstuk

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik zit ook met smart te wachten op die Update... Ik heb al een ontwerpje klaar voor een Trunnion, om de Beagle in een 5-asser te veranderen..
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: 4e as instellingen, rotatie as voor rond draaien van werkstuk

Bericht door Jasper »

Na m'n A as avontuur de frees even niet gebruikt, Nu wilde ik iets proberen te graveren en wat blijkt: De Y en Z lijken gedraaid te zijn in de GUI.

Het voorbeeld staat dus 90 graden gedraaid getekend maar het resultaat is wel zoals ontworpen. Helaas bij foto uploaden zegt hij 500 fout du dat probeer ik straks nog even.

Ergens zit er iets dus niet lekker als je een A as erbij selecteert, Wellicht een apart profiel voor aanmaken?

Ik ben nu dus gewoon XYZ an het graveren en niet XAZ of AYZ!!

23589
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: 4e as instellingen, rotatie as voor rond draaien van werkstuk

Bericht door Arie Kabaalstra »

Jasper schreef: 15 jun 2021 14:26 De Y en Z lijken gedraaid te zijn in de GUI.
Lijken ze dat?, of ZIJN ze dat?..

de A-as heeft geen enkele invloed op de andere assen.. ik doe regelmatig werk op de A-as, zowel georienteerd als simultaan meer-assig werk,
Zo heb ik zelf programma's ingeklopt om de zijkanten van mijn horlogekasten op de A-as te bewerken:

https://www.youtube.com/watch?v=AL-Eykwj4nU

waarbij ik van Y+ naar Y0 beweeg, dan de A-as roteer, en naar Y- loop.

'k heb ook wel schroeflijnen gefreesd, zoals wormwielen en Speciale boren (kamerboor ø15 voor mijn werkbanken)

bij het graveren van teksten op ronde delen, daar had ik vandeweek wel een "issue" , de tekst was gespiegeld.. en da's raar.. want mijn As rotatie is conform de standaard.
Maar goed.. die code was gemaakt met de CAMBAM plugin, en omtrent die plugin heb ik ook al wat mot gehad op het CAMBAM Forum.. er schijnen nog altijd misverstanden te bestaan over waar Z0 hoort te liggen bij A-As werk.. (op de Centerlijn.. waar anders)..

de vraag is nu.. hoe is je code gemaakt?.. CAM?.. zo ja.. welke Cam?
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: 4e as instellingen, rotatie as voor rond draaien van werkstuk

Bericht door Jasper »

Het lijkt zo want zoals aangegeven is het resultaat wel gelijk aan vectric, de cam is gemaakt met de PP die ik al een paar jaar gebruik en ik niets in aangepast heb. Enige wat er veranderd is is dat ik nu ook A als 4th mill heb aangevinkt in Eding.
Op mijn teken PC heb ik dit niet en laadt het bestand wel zoals getekend en eindresultaat.
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: 4e as instellingen, rotatie as voor rond draaien van werkstuk

Bericht door Jasper »

Ook de blauwe rode en groene pijl in de GUI is nog gewoon goed met blauw naar boven.

Net ook gekeken en ik gebruik al die tijd al G17 dus XY in mijn bestanden

Hier het bestand wat op mijn teken PC wel goed rendert en op de frees pc niet.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: 4e as instellingen, rotatie as voor rond draaien van werkstuk

Bericht door Arie Kabaalstra »

Jasper schreef: 15 jun 2021 15:23 Het lijkt zo want zoals aangegeven is het resultaat wel gelijk aan vectric, de cam is gemaakt met de PP die ik al een paar jaar gebruik en ik niets in aangepast heb. Enige wat er veranderd is is dat ik nu ook A als 4th mill heb aangevinkt in Eding.
Op mijn teken PC heb ik dit niet en laadt het bestand wel zoals getekend en eindresultaat.
wat is dan het probleem?
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: 4e as instellingen, rotatie as voor rond draaien van werkstuk

Bericht door Jasper »

Nou zoals op de afbeelding een paar posts terug te zien is is de rendering in de gui 90 graden gedraaid en kan ik dus niet goed zien of bijvoorbeeld m'n ontwerp past.

Ik jog soms naar de hoeken en kijk op de gui of het past.

Nogmaals plaatje bij het praatje

23589
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: 4e as instellingen, rotatie as voor rond draaien van werkstuk

Bericht door Arie Kabaalstra »

ehh.. A = 1180°?.. da's 3.27 nogwat rotaties.. .. wat is de bedoeling.. ?
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: 4e as instellingen, rotatie as voor rond draaien van werkstuk

Bericht door Jasper »

A is momenteel niet in gebruik hierbij, zoals gezegd gebruik ik hiervoor XYZ.

Ik wil A best even op 0 zetten maar dat maakt geen verschil.

Ik doe een normaal graveer klusje op XYZ, de bedoeling is dat het voorbeeld op het scherm dan ook gewoon wordt weergegeven maar om een of andere reden staat hij 90 graden gedraaid getekend.
Plaats reactie