Draaibeitelhouders voor wisselplaatjes

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Draaibeitelhouders voor wisselplaatjes

Bericht door benkr »

Ja, ik ben al een tijdje op zoek naar draaibeitels van 20 x 20 mm en ik kan eigenlijk niets vinden waar ik wat mee kan, als ik houders vind dan kan ik er geen wisselplaatjes bij vinden, als ik plaatjes vind dan kan ik er geen houder bij vinden en als ik bij Ali kijk dan kan ik geen leverancier vinden die me kan garanderen dat ik niet vol in de bonus val als het spul in Nederland aan komt door de nieuwe BTW regelgeving.

Ik zoek eigenlijk beitelhouders voor zo groot mogelijke plaatjes want kleine houders voor kleine plaatjes heb ik al.
Wie heeft er wat voor mij liggen of kan me vertellen waar ik ze tegen normale prijzen kan kopen, liefst beitelhouder plus plaatjes, 2 of 3 modellen beitelhouder en plaatjes voor staal en aluminium.
Op Marktplaats vind ik plenty plaatjes, maar de meeste zijn bedoeld voor andere dingen dan draaibeitels, of ze zijn oud en er zijn geen gegevens meer van te vinden. Ik vind daar tientallen aanbieders, allemaal willen ze verkopen voor 20 a 25 Euro per doosje, maar als ik dan verder ga zoeken kan ik er meestal geen beitelhouder bij vinden, of het zijn beitelhouders voor kleine plaatjes.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Draaibeitelhouders voor wisselplaatjes

Bericht door bartL »

Onlangs wat houders + plaatjes voor de frees bij MZG besteld op Ali. En tot zover valt me de kwaliteit helemaal niet tegen. Order was €134,- en geen verassingen meer gehad. Daarnaast was het nog zo binnen ook! En mochten ze toch doune kosten rekenen dan is dat op zo'n bedrag ook weer niet onoverkomelijk. Als ik dit bij Iscar of Sandvik had moeten bestellen had ik waarschijnlijk maar 1 houder zonder plaatjes gehad.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Draaibeitelhouders voor wisselplaatjes

Bericht door Kars-cnc »

benkr schreef: 13 jun 2021 22:05 als ik bij Ali kijk dan kan ik geen leverancier vinden die me kan garanderen dat ik niet vol in de bonus val als het spul in Nederland aan komt door de nieuwe BTW regelgeving.
Och, die BTW gaan we eerdaags toch wel betalen en ook wel zo eerlijk vind ik zelf. En als ik zie wat het spul op Ali vaak kost dan is het met 21% erbij nog steeds heel goedkoop.

De inklaringskosten zijn straks 4 euro als je on-line betaald. Ik heb zelf nog niet gekeken heb hoe dat gaat. Moet je dan een account aanmaken zodat ze je kunnen berichten? Het lijkt me in ieder geval het beste niet meer van die ini-mini bestellingen te plaatsen maar de boel wat te bundelen. Waar ik eerder nog wel eens bewust dingen apart bestelde om onder de 22,- te blijven zal ik straks eerder kijken waar ik meer dingen tegelijk kan bestellen. Bijna hetzelfde als bij een Nederlandse webshop ;-)
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Draaibeitelhouders voor wisselplaatjes

Bericht door spinningwheels »

thygregoiere41 op MP
Hij wisselt nog wel eens van maan, maar heeft in de regel veel gebruikte houders , en bijpassende plaatjes te koop .
Of turnigtoolsshop.com . Chris heeft ook wel veel leuk gebruikt spul
In theorie kan ik praktisch alles
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Draaibeitelhouders voor wisselplaatjes

Bericht door Kjelt »

Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Draaibeitelhouders voor wisselplaatjes

Bericht door Sven »

HBM heeft volgens mij wisselplaten die niet op de site staan, misschien even vragen als je er in de buurt bent?

Ik kon er een plaatje kopen dat ik op geen enkele site kon vinden.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Draaibeitelhouders voor wisselplaatjes

Bericht door assink »

Bij ctc tools staat er genoeg op de site.
Heb zelf door de jaren heen van alles verzameld.
Zou zelf gewoon losse beitels kopen, die setjes is vaak niet alles. De helft gebruik je vaak niet.
In de regel heb je genoeg aan:
- Mesbeitel rechts.
- Boorbeitel in meerdere maten.
- Afsteekbeitel
- 1 of andere 45 graden beitel om kanten te breken
- Eventuele binnen en buitendraad beitel.

En dan diverse speciaal beitels eventueel voor radiussen, of speciale groefjes.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Draaibeitelhouders voor wisselplaatjes

Bericht door javanree »

Ik zou nog 2 beitels willen toevoegen :

- goede nadraaibeitel rechts (iets met een V of een D geometrie)
- goede nadraaibeitel links (ook weer V of D geometrie) ; soms handig om een contour na te draaien als je niet het hele werkstuk wilt omdraaien.

Gebruik de mesbeitel voor het grove werk en de nadraaibeitels voor de laatste 0.5mm , dan werk je maatvaster.
Bovendien is bij nadraaien soms een hele kleine neusradius gewenst. Reden voor V of D geometrie , geen T of C , is dat je dan makkelijker profielwerk kan doen zoals uitloopgroeven voor draad snijden.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Draaibeitelhouders voor wisselplaatjes

Bericht door benkr »

javanree schreef: 14 jun 2021 13:14 Ik zou nog 2 beitels willen toevoegen :

- goede nadraaibeitel rechts (iets met een V of een D geometrie)
- goede nadraaibeitel links (ook weer V of D geometrie) ; soms handig om een contour na te draaien als je niet het hele werkstuk wilt omdraaien.

Gebruik de mesbeitel voor het grove werk en de nadraaibeitels voor de laatste 0.5mm , dan werk je maatvaster.
Bovendien is bij nadraaien soms een hele kleine neusradius gewenst. Reden voor V of D geometrie , geen T of C , is dat je dan makkelijker profielwerk kan doen zoals uitloopgroeven voor draad snijden.
Als ik nu bij Paulimot kijk, dan zie ik eigenlijk 3 setjes met een 20mm opname, 5 delig, 7 delig en 9 delig.
Ik wil me nu eigenlijk niet druk maken over boorbeitels, daar heb ik er ook al wel een paar van liggen.
Wel wil ik voor de klauwplaatopname van mijn AI een adapter kunnen draaien, daar heb ik draad met een spoed van 3 mm voor nodig, dat lijkt me alleen te kunnen met de 9 delige set, de 'normale' draadsnijplaatjes kunnen denk ik niet zo diep snijden.
Wat zijn nadraaibeitels, en zitten die in de 9 delige set?
Zou die 9 delige set een goede keuze zijn?
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Draaibeitelhouders voor wisselplaatjes

Bericht door assink »

Zou zelf zo'n malletje kopen voor de juiste hoek, kosten een paar euro. Samen met wat HSS toolbits.
Wisselplaat beitels met zo'n grote spoed geeft al snel resonantie verwacht ik.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Draaibeitelhouders voor wisselplaatjes

Bericht door hfjbuis »

benkr schreef: 14 jun 2021 23:17 de 'normale' draadsnijplaatjes kunnen denk ik niet zo diep snijden.
Mijn 16ER plaatjes gaan van 0.5 tot 3.2m spoed.
Om dichter tegen een schouder te kunnen draaien, gebruik ik 11ER plaatjes, die gaan van 0.5 tot 1.5 mm spoed

Voor binnendraad, gebruik ik (dezelfde maat) 11IR en 16IR plaatjes.

Bedenk dat een grotere maat plaatje ook duurder is. Dat heeft alleen zin als je de snede diepte ook echt gebruikt.

Om tegen de center aan te kunnen draaien, gebruik ik bij voorkeur een DCMT plaatje.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Draaibeitelhouders voor wisselplaatjes

Bericht door benkr »

NU nog een antwoord op deze vraag:
Wat zijn nadraaibeitels, en zitten die in de 9 delige set?
Zou die 9 delige set een goede keuze zijn?
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Draaibeitelhouders voor wisselplaatjes

Bericht door assink »

Nadraaibeitels hebben vaak een wisselplaat met positieve geometrie en een kleine neusradius.
Zo kun je met kleine snede dieptes werken.
Want je snedediepte dient minimaal net zo groot te zijn als de neusradius van je wisselplaat.
Dus in theorie moet je met een neusradius van 0.4mm al minimaal 0.8mm in de diameter afnemen.
Alles wat kleiner is zorgt voor slechtere verspaning condities.

Velen hebben hiervoor een wisselplaat met een mooie scherpe punt, zodat je ook je kopvlak kunt bewerken als er een meedraaiend center in zit.

Zelf heb ik die niet. Maar dat ligt geheel aan de werkstukken die je maakt.

In die 9 delige set zitten al 4 of 5 beitels die ik amper of nooit zal gebruiken, persoonlijk vind ik dat jammer geld.
En daar zit zeker geen nadraaibeitel in.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Draaibeitelhouders voor wisselplaatjes

Bericht door benkr »

Even voor de absolute leek, je hebt van die driehoekige beitelplaatjes, de hoek is dus automatisch 60 graden, zou je daar die 3 mm spoed schroefdraad mee kunnen snijden?
Zo'n beitelhouder heb ik ook gezien die je zou kunnen gebruiken voor binnendraad, maar klopt mijn aanname?
Plaats reactie