Stepcraft uccnc en DI spindle

Als er verzoeken zijn om bijv, een nieuw sub-forum aan te maken of tips en ideeën. Die kunnen jullie hier kwijt.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Dennis1988
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 jun 2021 21:03

Stepcraft uccnc en DI spindle

Bericht door Dennis1988 »

Goedemiddag ,

Ik ben sinds kort eigenaar van een stepcraft M700 deze heb ik zelf in elkaar gezet en dat ging prima. Na wat test rondjes zonder spindle de amb 1400 fme Di heb ik deze gemonteerd en wilde ik gaan frezen. Nu krijg ik op 1 of andere manier de frees niet werkend iemand een idee waarom niet ? Ik werk met uccnc en volgens stepcraft zelf zou ik de spindle onder spanning hebben aangesloten ik moest de IC4 (klein chipje) vervangen en dan Zou alles moeten werken, dit is alleen niet het geval. Kan iemand mij helpen aub
Goudgele
Berichten: 514
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Stepcraft uccnc en DI spindle

Bericht door Goudgele »

Hoi Dennis,

Heb je wellicht wat meer info, zodat we makkelijker kunnen helpen? Hoe heb je de spindle precies aangesloten op je controller nu en met welke voedinggspanning?

Let ook op dat deze spindle tussen 0 en 1,0V op het stuursignaal nog niet zal gaan draaien (haal ik van de website van DamenCNC af).

Niels
Dennis1988
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 jun 2021 21:03

Re: Stepcraft uccnc en DI spindle

Bericht door Dennis1988 »

Niels bedankt voor je reactie

De spindle is aangesloten op het board met een d 51 standaard aangeleverd door stepcraft en een 230 voeding. Volgens stepc aft hoeft er niets aan de software worden aangepast maar ik denk dat er bij de pin verdeling iets niet goed zit. Bij configureren ik kan er eventueel wat foto's bij plaatsen morgen. Ik heb veel gegoogled en op internet gezocht maar ik kom er niet uit. Volgens mij staat de m3 macro gewoon goed pin 1 en port 1. Als ik een test opstart via uccnc gaat alles perfect behalve de spindle die blijft uit.
Goudgele
Berichten: 514
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Stepcraft uccnc en DI spindle

Bericht door Goudgele »

Je zou je spindle eens aan kunnen zetten in de software en vervolgens de spanning meten tussen ground en de speed control. Volgens onderstaand plaatje dus wit en groen (plaatje van DamenCNC)

Als je hier niks meet wanneer je de spindle aanzet, dan moet je het denk ik in de software zoeken (pin nummer verkeerd inegsteld wellicht)
Maar ik heb geen ervaring met UCCNC verder...

Check ook of je de "rotor trigger" inderdaad aan hebt staan (ik neem aan die rode schuifknop?)

23606
Dennis1988
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 jun 2021 21:03

Re: Stepcraft uccnc en DI spindle

Bericht door Dennis1988 »

Dit zal ik eerst gaan doen ! Super bedankt ik laat zsm weten of dit gelukt is. Ik had de D 15 al open gemaakt maar zal nu ook eens meten. De rode knop staat naar beneden op "aan" inderdaad. Ik had ergens gelezen dat de spindle bij een goede connectie met het board 5x zou piepen maar helemaal niets ...... Dus zal eens meten
Dennis1988
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 jun 2021 21:03

Re: Stepcraft uccnc en DI spindle

Bericht door Dennis1988 »

Nou ik heb de D15 gemeten en heb wel 3 volt ofzo dus er is wel een aansturing aan de gang lijkt mij ? :roll: ik heb wat foto's gemaakt maar ik denk dat het in de aansturing van uccnc moet zitten of de pin/port is niet oké of wat ik gelezen had is dat hij niet de juiste voltage krijgt waardoor de spindle niet aan gaat .... Ik heb nog geen idee hoe ik de foto's kan delen hier :| misschien kan iemand nog aanwijzingen geven ? Zoveel gelezen en zo weinig opgeschoten
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Stepcraft uccnc en DI spindle

Bericht door benkr »

Dennis1988 schreef: 27 jun 2021 21:43 Nou ik heb de D15 gemeten en heb wel 3 volt ofzo dus er is wel een aansturing aan de gang lijkt mij ? :roll: ik heb wat foto's gemaakt maar ik denk dat het in de aansturing van uccnc moet zitten of de pin/port is niet oké of wat ik gelezen had is dat hij niet de juiste voltage krijgt waardoor de spindle niet aan gaat .... Ik heb nog geen idee hoe ik de foto's kan delen hier :| misschien kan iemand nog aanwijzingen geven ? Zoveel gelezen en zo weinig opgeschoten
Foto's kun je gewoon vanuit je verkenner in je openstaande topic schuiven, daarna onderaan bij de tab bijlagen aangeven dat de foto in de tekst geplaatst moet worden. Zo simpel is het.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3056
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Stepcraft uccnc en DI spindle

Bericht door hfjbuis »

Dennis1988 schreef: 27 jun 2021 21:43 Nou ik heb de D15 gemeten en heb wel 3 volt ofzo dus er is wel een aansturing aan de gang lijkt mij ?
  • De gnd van de spindel moet aan de gnd van de voeding en de gnd van het UCCNC bord zitten.
  • Je kunt eens meten met de spindel aan en de spindel uit in UCCNC, dan moet je een verschil in spanning meten van ongeveer 3 Volt!
There are only 2 limits, the sky and your imagination
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Stepcraft uccnc en DI spindle

Bericht door benkr »

Geef eens aan waar je woont, wellicht is de CNCzone Brabantdag een gelegenheid om er met meerdere mensen naar te kijken. Je bent welkom op die dag, 17 juli in Tilburg.
Dennis1988
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 jun 2021 21:03

Re: Stepcraft uccnc en DI spindle

Bericht door Dennis1988 »

Het is gelukt!!!! Jullie raden nooit wat het was pfff pins en porten stonden goed max en mix velocity stond goed eigenlijk stond alles goed ....... Het was de aarde draad op het mainbord die moest ik een kwartslag draaien :| :| :| :| :| :| ik had stepcraft gebeld een heel lul verhaal over alles opsturen en nakijken bla bla . Maar toen begon hij over de aarde draad dat sommige die soms te vast draaien waardoor de verbinding word verbroken op het mainbord. Dus gefikst en super blij !!!! Bedankt voor jullie hulp het meten heeft zeker ook geholpen. Nu next step freesjes bestellen iemand nog een goed adres ik heb nu bij toolstoday besteld maar dat is een aardig end weg. Groetjes
Dennis1988
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 jun 2021 21:03

Re: Stepcraft uccnc en DI spindle

Bericht door Dennis1988 »

17 juli moet ik werken maar een cnczone dag lijkt me super zou die graag een keer bijwonen ! Bedankt voor de tip
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Stepcraft uccnc en DI spindle

Bericht door benkr »

Dennis1988 schreef: 29 jun 2021 14:08 Het is gelukt!!!! Jullie raden nooit wat het was pfff pins en porten stonden goed max en mix velocity stond goed eigenlijk stond alles goed ....... Het was de aarde draad op het mainbord die moest ik een kwartslag draaien :| :| :| :| :| :| ik had stepcraft gebeld een heel lul verhaal over alles opsturen en nakijken bla bla . Maar toen begon hij over de aarde draad dat sommige die soms te vast draaien waardoor de verbinding word verbroken op het mainbord. Dus gefikst en super blij !!!! Bedankt voor jullie hulp het meten heeft zeker ook geholpen. Nu next step freesjes bestellen iemand nog een goed adres ik heb nu bij toolstoday besteld maar dat is een aardig end weg. Groetjes
Vreemd verhaal, maar kun je dit probleem wat verduidelijken met een paar foto's?
Niet alleen voor mij, maar ook voor anderen die wellicht hetzelfde probleem een keer gaan krijgen.

Ik ken het hele mainboard niet, maar ik kan me voorstellen dat er ergens onder dat punt een printspoortje loopt wat je kort gaat sluiten als je die draad echt vast draait met de aardschroef.
Goudgele
Berichten: 514
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Stepcraft uccnc en DI spindle

Bericht door Goudgele »

Dennis1988 schreef: 29 jun 2021 14:08 Het is gelukt!!!!
Goed om te horen dat het inmiddels is opgelost Dennis!
Freesjes haalde ik vaak bij Aliexpress. met name handig om mee te beginnen, want je kan verwachten er zo nu en dan eentje te breken als je weinig ervaring hebt.
Anders kan je kijken bij Sorotec of bij Freesjes.nl
Er gaat ook ergens op het forum een hele lijst rond met websites waar je ze nog meer kan bestellen.
Plaats reactie