onefinitycnc

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

onefinitycnc

Bericht door keesfrees »

Iemand maakte mij attent op :

https://www.onefinitycnc.com/

Mijn eerste reactie : wat denk je ?
Laatst gewijzigd door keesfrees op 23 jun 2021 16:48, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: onefinitycnc

Bericht door rien1959 »

Het ziet er leuk uit maar dat ontwerp is waardeloos. Het gaat trillen als een stemvork.
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: onefinitycnc

Bericht door Tolp2 »

Twee lineaire geleidingen, niet ondersteund :cry:. Dat is nooit stijf te noemen om een fatsoenlijke snede te maken in enig materiaal. Ik denk dat 18 mm MDF (volledige plaat) nog een uitdaging gaat worden op volle diepte.
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: onefinitycnc

Bericht door serum »

reinventing the cnc experience.

Dat geloof ik direct. Ik houd het graag bij mijn huidige experience.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: onefinitycnc

Bericht door benkr »

Los van bovenstaande reacties, waar ik me overigens voor 200% bij aansluit, met alleen die geleidingen met KO spindels en motoren ben je er niet, wat te denken van een stabiele tafel en opspanmogelijkheid.
Geen idee wat ze er voor vragen, maar ik vind het zonde van het geld, is puur weggegooid.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: onefinitycnc

Bericht door hfjbuis »

Het is bedoeld voor graveerwerk gezien de omschrijving en echt stevig aan de prijs.
Setup and start carving in less than an hour.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: onefinitycnc

Bericht door Markus »

Ik snap deze negatieve reacties, maar als je kijkt naar de dikte van de geharde ronde geleidingen dan denk ik dat de prestaties van de machine in hout of kunststof wel aanvaardbaar, of zelfs goed kunnen zijn. Het frezen zal wellicht niet super snel kunnen gaan, maar dat hoeft voor velen niet. Als de kogelomloop spindels 16mm zijn dan zijn deze ronde geleidingen 30 of 32mm. Ik heb deze maat lang gelee in aantallen verkocht en kan je verzekeren, da's geen kinderachtig spul. Loei zwaar en onmogelijk met je handjes, voetjes of bij veel mensen zelfs niet hun gehele lichaamsgewicht zichtbaar of blijvend te verbuigen.

Zie ook deze video
`
https://www.youtube.com/watch?v=-FkqJiF24Zs

En als je gaat rekenen of simuleren in je CAD pakket met 30mm stalen rondstaaf dan zie je dat het allemaal wel meevalt, als het gaat om doorbuiging bij belasting.

Hoe hard moet een HF spindel met 20K rpm drukken om door hout of kunststof te komen, ik denk hooguit een een kilotje of 5 a 7 ?.

En waar vergelijken we mee ?, de meeste zelfbouwers gebruiken aluminium profiel, hoeveel mm materiaal dikte is dat ? en profiel is niet echt vlak en vaak ook niet echt recht, soms getordeerd. Aluminium dempt slechter dan staal, en profiel is geen volmateriaal. Deze stalen ronde geleidingen zijn in mijn ervaring heel erg recht, en de toleranties vaak heel goed. En je ziet aan dit product, het ontwerp kan super simpel zijn.

Bedenk ook dat de standaard C7 chinese kogelomloop spindels die iedereen gebruikt ± 50 μm afwijking mogen hebben over maar 300mm (dus meer over langer) en bovendien een omkeerspeling hebben die kan oplopen tot 0,1mm

Van een heel stijf frame worden deze onnauwkeurigheden niet beter. Maar goed: er 0,1 of zelfs 0,5mm naast zitten in hout of kunststof, is dat erg ?

Ik kan de prijzen niet vinden op de site, maar voor de juiste prijs kunnen vele mensen hier heel blij van worden. En er zijn vele professionele toepassingen te bedenken.

Ik heb de 30mm ronde staaf maat ook wel eens gebruikt in ontwerpen en ook kleinere diameters en nog nooit klachten/problemen. Zou het zo weer doen, afhankelijk van de toepassing natuurlijk, kwestie van simuleren en/of uitrekenen.

Er zijn ook mensen die vrolijk aluminium frezen met machines met 2 ronde geleidingen per as.

https://www.youtube.com/watch?v=aSBFcjPTMqQ

Ik zou dat niet doen maar als je het maar heel rustig aan doet, kunnen de resultaten voor vele soorten producten aanvaardbaar zijn.

Greezt,

Markus
JoepS
Berichten: 154
Lid geworden op: 14 mei 2011 09:02
Locatie: Eindhoven/Zuid-Limburg

Re: onefinitycnc

Bericht door JoepS »

Maar het zijn geen massieve geharde assen. De website zegt zelf "Hardened Steel Hollow
Linear Motion Shafts". Ziet er leuk uit voor een leek, maar is dus troep, zeker voor dat geld. Ik koop voor hetzelfde geld of minder liever nog een Sorotec hobbyline of zelfs Stepcraft D-serie.
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: onefinitycnc

Bericht door Markus »

"Hardened Steel Hollow Linear Motion Shafts".
Oh, niet gezien, maar zelfs de "goede" holle uitvoeringen zijn best stoer,

Nu ik wat beter kijk (in videos), zie ik het, en ziet de wanddikte van hun holle stang er niet best uit
Ik koop voor hetzelfde geld of minder liever nog een Sorotec hobbyline
als het hetzelfde kost als een Sorotec, dan geen milliseconde twijfel, meteen de Sorotec :lol:

waar vind ik de prijzen Onefinity ?

Als ik er naar kijk dan denk ik dat een verkoopprijs van 1800 tot 2200 redelijk zou zijn.

Greezt,

Markus
Gebruikersavatar
Damic
Berichten: 468
Lid geworden op: 01 apr 2012 22:13
Locatie: Mechelen (BE)
Contacteer:

Re: onefinitycnc

Bericht door Damic »

Lijkt wel een 3d printer, zo niet stijf :(
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11018
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: onefinitycnc

Bericht door DaBit »

Die stijfheid zou best nog wel eens mee kunnen vallen, relatief dan. Zoals al eerder opgemerkt zijn de geleidingen van aanzienlijke diameter en de overspanning is niet heel groot bij die 'machinist' versie. Dat ze hol zijn doet niet veel af aan de stijfheid. En waarschijnlijk zijn ze rechter dan die wokkels, eh, de aluminiumprofielen die velen hier gebruiken.

Wat 't kost weet ik niet. Ze hebben wel het nadeel dat ze er software voor hebben moeten kloppen, wat een hoop centjes kost. En wat ook betaald moet worden.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: onefinitycnc

Bericht door Kjelt »

Tja ik mis de bedrading en aansturingskast.
Geen sync riem tussen de twee x as motoren.
Hoe wordt de paralleliteit tussen de x assen geborgd ?
Stabiliteit staat en valt met de tafel / plaat waar het opgebouwd moet worden.

Ik zie dit nu al een vijftal jaar met lede ogen aan.
Een nieuwe generatie designers die een bestaand product zelf mooi maken en een simpele sexy user interface meegeven , waardoor een andere doelgroep aangeboord wordt.
Deze doelgroep heeft geen idee wat er allemaal nog meer bij komt kijken.

De leercurve blijft bijna gelijk tenzij je alleen kant en klare dingen van het net maakt, zoals zovelen bij 3d printers doen zeg maar.
Daarnaast als je een eerlijke video/plaatjes op die website zet van een mooi NY appartement voor en na een half uur hout/aluminium frezen op de keukentafel voorzien van M12 montagebouten met de bergen stof en spanen door de hele kamer heen dan klikken ze snel weg en spat de "droom" snel uit elkaar en dan hebben we het nog niet eens over minimaalsmering, compressor en het geluid gehad :lol:
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: onefinitycnc

Bericht door Kjelt »

Overigens kan het wel hoor maar dan heb je bv een Datron Neo.
Iets ander prijskaartje ;-)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: onefinitycnc

Bericht door hugo stoutjesdijk »

2021-06-24 08_22_59-Window.jpg
Daar aan de andere kant van de plas zijn zijn ze toch wel creatief met eenheden. :lol:

Verder denk ik dat Kjelt de spijker aardig op de kop raakt.

Maar aan de andere kant, met een bereik van 400x400 mm zal het heus wel werken.

En, de boel staat in backorder en er worden geen prijzen genoemd......................
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie