peak shaving

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: peak shaving

Bericht door Kjelt »

Ze zijn aan het kijken om paar km'tjes diep te boren naar de permanente aardwarmte lagen en die te gaan gebruiken.
Ik vraag me alleen dan weer af, als het massaal gebruikt gaat worden wat dat dan weer voor neveneffecten kan hebben.

https://www.duic.nl/algemeen/boren-naar ... ardwarmte/
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12044
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: peak shaving

Bericht door hugo stoutjesdijk »

En daar is niets nieuws aan als je even op 'geowarmte tuinders' googled.
https://www.google.com/search?q=geowarm ... CA4&uact=5

https://www.groenkennisnet.nl/nl/groenk ... warmte.htm
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: peak shaving

Bericht door DaBit »

kawarider schreef: 31 mei 2021 11:18 Grote schaal? Liever ieder voor zich, zelf je broek op houden. Net als hier op het forum, diy. Lijkt me veel beter toekomstbestendig.
Een kerncentrale bouwen per huis is niet handig, want veel te duur en gevaarlijk.
Een windmolen bouwen per huis is niet handig, want rendement 0, zeker als iedereen dat doet.
Enzovoorts.

Zo zijn er wel meer dingen die niet handig zijn op individueel niveau. Gaten prikken van een kilometer diep (of meer, veel meer) hoort daar imho ook bij.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1675
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: peak shaving

Bericht door kawarider »

Daar heb je dan ook weer gelijk in. Kerncentrales moeten de geschiedenis boeken in als dom idee. Windenergie is inderdaad individueel lastig.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: peak shaving

Bericht door Kjelt »

kawarider schreef: 31 mei 2021 19:08 Daar heb je dan ook weer gelijk in. Kerncentrales moeten de geschiedenis boeken in als dom idee.
Het is misschien onze enige reele optie want ook alle mensen i. Nu nog ontwikkelingslanden willen een wasmachine en airconditioning , de energievraag neemt exponentieel toe.
Maar zoals deze centrales nu gebouwd zijn en op verkeerde locaties is niet handig.

Ook hier zijn weer ontwikkelingen zoals kleine 50MW reactortjes die zelf koelend zijn en gecombineerd kunnen worden tot grotere capaciteiten. Hopelijk komt er snel een nieuwe ontwikkeling.

https://arstechnica.com/science/2020/09 ... in-the-us/
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12044
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: peak shaving

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Eigenlijk is transport de uitdaging, de waardeloze oppervlaktes van de aarde vol met zonnepanelen levert meer op dan we op kunnen maken. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: peak shaving

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 31 mei 2021 21:01 Eigenlijk is transport de uitdaging, de waardeloze oppervlaktes van de aarde vol met zonnepanelen levert meer op dan we op kunnen maken. :lol:
Tja dikke supergeleidende kabels van solarfarms in de sahara naar Europa en Afrika zal nog wel even duren en brengt een klimaatverandering in de Sahara teweeg waardoor hrt aldaar vochtiger wordt en er weer vegetatie komt terwijl het elders in de wereld droger wordt.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12044
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: peak shaving

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1675
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: peak shaving

Bericht door kawarider »

Inderdaad, leren we dan niets van onze fouten? Verbazingwekkend hoeveel mensen positief kijken richting kernenergie. K snappie ni.
benkr
Donateur
Berichten: 7772
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: peak shaving

Bericht door benkr »

kawarider schreef: 01 jun 2021 22:11 Inderdaad, leren we dan niets van onze fouten? Verbazingwekkend hoeveel mensen positief kijken richting kernenergie. K snappie ni.
Ik ben er daar eentje van. Zolang veiligheid voorop blijft staan kan het denk ik wel, probleem is vooral dat de overheid echt alles wil privatiseren, tot ze inzien dat ook dat niet werkt en dat de verkeerde dingen worden nagestreefd, want dan wordt geld verdienen opeens het nr. 1 doel en dat is nog logisch ook.

Ik heb dit heel duidelijk zien gebeuren binnen Defensie, privatiseren was het wonderwoord, daar kon je echt bergen geld mee besparen, en dat klopte ook voor nieuwe aanschaffen en een heel beperkte levensduur, maar binnen Defensie, en eigenlijk binnen de hele overheid, moet alles tig lang meegaan. En dan gaat diezelfde private industrie roepen dat ze die oude troep niet meer kunnen ondersteunen tenzij de overheid bereid is daar de complete infrastructuur en personeel voor te gaan betalen. Oh, dat was wat we zojuist hebben wegbezuinigd, alleen was dat goedkoper dan wat er nu wordt aangeboden.
En btw, we hebben ook de kennis niet meer in huis om te kunnen beoordelen of jullie nieuwe producten wel kunnen voldoen aan ons gebruiksprofiel. Vervolgens huren we instanties zoals TNO in om te helpen een programma van eisen op te stellen, duizenden eisen en wensen waar een leverancier aan moet voldoen, zo veel dat er echt niet één leverancier is die daar aan kan voldoen. Dan maar weer water bij de wijn natuurlijk, eisen worden wensen en wensen worden minder hard en dan maar hopen dat er toch nog iets uit komt. Vervolgens wordt er dan op basis van die beperkte wensen maar iets gekozen en gaan de partijen die naast de boot vallen flink aan het procederen, zij worden om onduidelijke redenen uitgesloten, en gelijk hebben ze nog ook. Of je het nu over Defensie hebt, of over politieauto's, of over mondkapjes, Of over C2000 communicatie apparatuur, of over automatiseren, overal gaat het hetzelfde, de overheid is echt niet in staat om echt zakelijk op te treden, dat denken ze wel, maar er is een heel legioen aan bureaucraten die daar dwars voor liggen.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1675
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: peak shaving

Bericht door kawarider »

Precies, juist daarom ieder voor zich. Dan ben je zelf verantwwordelijk voor je daden of nalaten. En geen afschuifsysteem naar allerlei normen instanties of andere stropdassen.
Verder is kernenergie en vooral wat daar omheen hangt intrinsiek onveilig. Het verleden is daar een verdomd goede garantie voor. Waarom zou het nu wel goed gaan? Is er geen straling meer? Is er geen restafval meer? Kunnen we opwerken zonder te morsen? Beetje naief allemaal. En lekker of topic. Maakt het ook weer leuk hier eens over te zeveren. Beetje energietic heb ik wel, waarvoor mijn excuses.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12044
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: peak shaving

Bericht door hugo stoutjesdijk »

kawarider schreef: 01 jun 2021 23:48 Beetje energietic heb ik wel, waarvoor mijn excuses.
allemaal een CNC tic is ook zo saai

af en toe es over andere techniek filosoferen is toch ook niet verkeerd
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: peak shaving

Bericht door Bjornski1976 »

Las op Tweakers een discussie over een Sion, elektrische auto die bidirectioneel kan laden en opladen. Is maar 2k duurder dan twee Tesla walls.

In België gaat IKEA power walls verkopen, ook interessant misschien maar met een Sion kan je nog rijden ook.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2447
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: peak shaving

Bericht door hainjedaf »

Toyota en Nissan hebben bij de introductie van de Plugin Prius en de eerste generatie Leaf
al eens geopperd om de aangesloten auto te gebruiken als powerwall.
Het laden zou dan zo veel mogelijk op dalmomenten gebeuren.

In d autobus laadstations is men inmiddels zo ver dat de opvolgers van waar wij nu mee laden,
naast een lader ook een powerbank krijgen. In plaats van 20 minuten 300kW trekken om een bus op te
laden, trekken deze stations nog maar 100kW.
Op het moment dat een bus zich aankoppelt, worden de andere 200kW uit de hulpbatterij getrokken.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Plaats reactie