peak shaving

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: peak shaving

Bericht door hugo stoutjesdijk »

hainjedaf schreef: 17 jul 2021 22:23 naast een lader ook een powerbank krijgen. In plaats van 20 minuten 300kW trekken om een bus op te
laden, trekken deze stations nog maar 100kW.
Op het moment dat een bus zich aankoppelt, worden de andere 200kW uit de hulpbatterij getrokken.
Die powerbank is toch gewoon een extra accu, die moet toch ook opgeladen worden. Of hebben ze daar het perpetuum mobile uitgevonden.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
ajw
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 sep 2013 19:11

Re: peak shaving

Bericht door ajw »

Voor peakshaving thuis heb ik - vooruitlopend op het afschaffen van de salderingsregeling - wat geëxperimenteerd met het bijsturen mijn laadpaal: https://github.com/ajvdw/PeakShaver

Afbeelding
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2456
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: peak shaving

Bericht door hainjedaf »

hugo stoutjesdijk schreef: 18 jul 2021 08:23
hainjedaf schreef: 17 jul 2021 22:23 naast een lader ook een powerbank krijgen. In plaats van 20 minuten 300kW trekken om een bus op te
laden, trekken deze stations nog maar 100kW.
Op het moment dat een bus zich aankoppelt, worden de andere 200kW uit de hulpbatterij getrokken.
Die powerbank is toch gewoon een extra accu, die moet toch ook opgeladen worden. Of hebben ze daar het perpetuum mobile uitgevonden.
Nee, maar die accu wordt met een veel lagere stroom opgeladen om een groot deel van de klap als er een bus onder staat op te vangen.
De installatie trekt zeg maar vol continu 100kW, 40 minuten lang om de batterij op te laden, en dan 20 minuten om
een bus op te laden met hulp van de batterij.
Dan hoeft het hoogspanningsnet niet elke keer 20minuten 300kW te leveren, maar wel een constante last van 100kw.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1675
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: peak shaving

Bericht door kawarider »

Precies, een beetje EV laad met 300 kW tegenwoordig. En die kommen met zijn allen!!! Wat doet dat met het net? Opslag is cruciaal voor de energietransitie, dat gaat het maken of breken. Daarom investeer ik daar nu niet in, behoudens wat hobbyprojecten. De nieuwe EV's kunnen al vaak als powerbank gebruikt worden, Hyundai/Kia heeft een 2500 of 3000 W omvormer aan boord. Toch moet ik hierin Tesla gelijk geven, een auto als thuisbatterij gaat niet werken. Trek dat uit elkaar.
Verder gaan de ontwikkelingen op dit gebied razendsnel, als je nu wat koopt is het morgen verouderd en/of goedkoper.
Die Sion ga ik eens op mijn gemak bekijken.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1675
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: peak shaving

Bericht door kawarider »

Bjornski1976 schreef: 17 jul 2021 10:51 Las op Tweakers een discussie over een Sion, elektrische auto die bidirectioneel kan laden en opladen. Is maar 2k duurder dan twee Tesla walls.

In België gaat IKEA power walls verkopen, ook interessant misschien maar met een Sion kan je nog rijden ook.
Wow, das een heel interessante! Dat is een powerbank voor het echte werk! Off grid!
Kjelt
Donateur
Berichten: 6313
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: peak shaving

Bericht door Kjelt »

kawarider schreef: 18 jul 2021 15:19 Wow, das een heel interessante! Dat is een powerbank voor het echte werk! Off grid!
Dat de energiemaatschappijen dit willen is makkelijk te begrijpen.
Maar jij als consument wil dit niet want behalve de levensduur van het accupack is er nog zoiets als een laad/ontlaad cycle beperking en die zit bij de huidige generaties onder de 1000x.
Dus dan zou je ipv tien jaar met je auto accupack deze na drie a vier jaar al moeten vervangen (afhankelijk vd capaciteit een kostenpost van 6 a 15k€ ex een a twee mandagen werk afhankelijk van het model. Omdat de capaciteit dan te laag is geworden om nog redelijke afstanden te kunnen afleggen of het laden vier keer langer duurt.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1675
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: peak shaving

Bericht door kawarider »

Kjelt schreef: 18 jul 2021 15:26
kawarider schreef: 18 jul 2021 15:19 Wow, das een heel interessante! Dat is een powerbank voor het echte werk! Off grid!
Dat de energiemaatschappijen dit willen is makkelijk te begrijpen.
Maar jij als consument wil dit niet want behalve de levensduur van het accupack is er nog zoiets als een laad/ontlaad cycle beperking en die zit bij de huidige generaties onder de 1000x.
Dus dan zou je ipv tien jaar met je auto accupack deze na drie a vier jaar al moeten vervangen (afhankelijk vd capaciteit een kostenpost van 6 a 15k€ ex een a twee mandagen werk afhankelijk van het model. Omdat de capaciteit dan te laag is geworden om nog redelijke afstanden te kunnen afleggen of het laden vier keer langer duurt.
Nou, dat valt te bezien. Alles staat of valt hoe ver je laad/ontlaad mbt levensduur accu. En dan is bovenstaand een koopje als powerwall, waar je nog mee kunt rijden ook. In een offgrid situatie is dat laatste dan weer lastig tenzij je met de hele familie op pad gaat.

En of energiemaatschappijen dit willen? Geen idee. Op termijn wil je dit als consument ivm de verdwijnende salderingsregeling.
Heb je geen pv en nog een fossiel vervoermiddel, dan zal het je worst wezen.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: peak shaving

Bericht door Bjornski1976 »

Dat is toch helemaal niet relevant als je z'n ding leased
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6313
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: peak shaving

Bericht door Kjelt »

Bjornski1976 schreef: 18 jul 2021 21:48 Dat is toch helemaal niet relevant als je z'n ding leased
Nee dan niet.
Ook niet als je hem van iemand kado krijgt of langs de kant van de weg vindt.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1675
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: peak shaving

Bericht door kawarider »

Wat is niet relevant? Vat ik effe niet.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6313
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: peak shaving

Bericht door Kjelt »

kawarider schreef: 19 jul 2021 13:58 Wat is niet relevant? Vat ik effe niet.
Dat de accu na een aantal jaar flink versleten is, vervangen moet worden en dus economisch minder waard is , dat is niet relevant op het moment dat je leased want dan krijg je iedere 4 a 5 jaar een nieuwe ;-)
Plaats reactie