Nieuw besturingsprint

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
wimfreest
Berichten: 156
Lid geworden op: 18 jul 2021 10:37
Locatie: Wageningen

Nieuw besturingsprint

Bericht door wimfreest »

Voor mijn CNC3040 heb ik een ander besturingsprintje en waarschijnlijk dan ook andere drivers nodig.

Met de print die ik nu heb (zie foto's) krijg ik geen (goede) verbinding met de Frees.

Wie kan mij info geven over een Geschikt besturingsprintje, en bijbehorende driver.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groet wimfreest

In het bezit van een CNC3040 Frees.
Verder 2 "Elegoo Mars Pro" Resin printers en de Elegoo Mercury Plus was-station.
Creality Ender-3 Max voor de PLA. Leer om met Fusion 360 om te gaan.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Nieuw besturingsprint

Bericht door hfjbuis »

Dat is wat weinig informatie.

Dat printje moet bestuurd worden. Daarvoor heb je een computer met een kabel aangesloten. Op die computer draait software die je voor de besturing gebruikt.

- Welke software wil je gebruiken
- Welke computer gebruik je nu en welke versie van het besturings systeem
- Hoe moet de besturing worden aangesloten
- Type en model van het kaartje dat je nu gebruikt

Maar misschien kan het ook met de huidige computer en printje.
Wat zijn nu je klachten en waarom denk je dat vervanging nodig is?
There are only 2 limits, the sky and your imagination
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Nieuw besturingsprint

Bericht door benkr »

Ik heb waarschijnlijk nog wel het een en ander liggen om deze machine om te bouwen, maar mijn probleem is momenteel dat ik nog verschillende machines heb staan die ook nog aan de beurt moeten komen m.a.w. ik heb er geen tijd voor.
Als ik nu de spulletjes lever voor een heel acceptabel bedrag wie zou het dan om willen bouwen voor deze man?

Ik zag afgelopen zaterdag ook een 4e asje staan, is dat ook nog de bedoeling dat dat gebruikt gaat worden?
Ik heb het nooit uitgezocht, maar volgens mij kan Mach3 niet direct met een 4e as overweg, bij mijn weten wordt hier dan de Y-as voor gebruikt in een andere configuratie, i.p.v. de Y-as wordt dan de 4e as aangestuurd als ik het goed heb.
Kan hier misschien iemand iets zinnigs over roepen?

Voor het ombouwen zie ik 3 mogelijke paden nl.:
1. een parallel BOB kaartje met daar 3 (of 4) stepperdrivers achter
2. een 4 assige TB6560 kaart met parallele input
3. een USB 4 assen interface kaartje (zoals Mosoft die ooit heeft aangeprezen), deze bedoel ik:
https://www.ebay.nl/itm/5-Axis-Mach3-Cn ... 3d974713a3
Zo eentje heb ik nog liggen, ik moet alleen heel erg goed zoeken naar de driver CD, geen idee waar die ligt.

En dan achter dit kaartje 3 of 4 stepperdrivers.
Verder is er dan nog een voeding nodig tenzij de huidige voeding bruikbaar is en dat is zeker niet uitgesloten, het werkt tenslotte nu ook.

En ja, allemaal kunnen ze met Mach3 overweg, en dat heeft hij dus dat blijft denk ik.
Goudgele
Berichten: 514
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Nieuw besturingsprint

Bericht door Goudgele »

Hoi Wim,

Ik heb je vorige topic ook gelezen. Je werkt via USB nu geloof ik he? Ik denk dat je prima uit de voeten kan met een Arduino en wat drivers. Of je de shield kan gebruiken met die drivertjes die je er in kan prikken weet ik niet. Dat ligt aan de stroom die jouw motoren willen hebben. Anders kan je zonder de shield met bijvoorbeeld TB6600 drivertjes aan de gang. Dan ben je voor weinig geld klaar.
Je zult er wat onderzoek voor moeten doen, maar hier alvast een link om je hopelijk op weg te helpen. Vanaf stap 10 wordt het relevant voor jou.
https://www.instructables.com/DIY-3D-Pr ... remel-CNC/

Je gaat dan alleen niet kunnen werken met Mach3, maar met CNCJS of UniversalGcodeSender.
Het is 1 van vele opties.....
Laatst gewijzigd door Goudgele op 20 jul 2021 17:39, 2 keer totaal gewijzigd.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Nieuw besturingsprint

Bericht door benkr »

hfjbuis schreef: 20 jul 2021 17:25 Dat is wat weinig informatie.

Dat printje moet bestuurd worden. Daarvoor heb je een computer met een kabel aangesloten. Op die computer draait software die je voor de besturing gebruikt.

- Welke software wil je gebruiken
- Welke computer gebruik je nu en welke versie van het besturings systeem
- Hoe moet de besturing worden aangesloten
- Type en model van het kaartje dat je nu gebruikt

Maar misschien kan het ook met de huidige computer en printje.
Wat zijn nu je klachten en waarom denk je dat vervanging nodig is?
Dat is denk ik inmiddels een gepasseerd station, tenzij jij er nog tijd in wil gaan steken.
Afgelopen zaterdag was deze machine speciaal hiervoor meegebracht naar de CNCzone Brabant meeting, Jantje2k heeft de boel uiteindelijk aan de praat gekregen, kennelijk is dat slechts ten dele gelukt, hij heeft er mee gewerkt, maar steeds komt hetzelfde probleem weer terug, de USB interface wordt niet herkend.
Ik denk dat je wel kan blijven proberen om dit aan de praat te krijgen, maar eens kom je tot de conclusie dat dit een hopeloos streven is. Daarom dus het idee om die hele USB interface te vervangen.
Gebruikersavatar
wimfreest
Berichten: 156
Lid geworden op: 18 jul 2021 10:37
Locatie: Wageningen

Re: Nieuw besturingsprint

Bericht door wimfreest »

Super dat jullie meedenken. Ik zie allemaal termen voorbijkomen waar ik absoluut niets van snap. Misschien is een heel nieuw kastje een optie zodat de Frees werkt. Je snapt wel kopen, neerzetten en draaien.

Maar dat zal wel te eenvoudig gedacht zijn.
Groet wimfreest

In het bezit van een CNC3040 Frees.
Verder 2 "Elegoo Mars Pro" Resin printers en de Elegoo Mercury Plus was-station.
Creality Ender-3 Max voor de PLA. Leer om met Fusion 360 om te gaan.
Gebruikersavatar
wimfreest
Berichten: 156
Lid geworden op: 18 jul 2021 10:37
Locatie: Wageningen

Re: Nieuw besturingsprint

Bericht door wimfreest »

Het idee om alles te vervangen zoals benkr hierboven zegt staat me wel aan. De spullen die nodig zijn wil ik natuurlijk wel aanschaffen. Zelf zie ik geen kans om zoiets in elkaar te zetten en het dan ook nog werkend te krijgen. Het zou dus geweldig zijn als een van jullie die klus over zou willen nemen. Natuurlijk hoeft dat niet voor niets gedaan te worden.
Groet wimfreest

In het bezit van een CNC3040 Frees.
Verder 2 "Elegoo Mars Pro" Resin printers en de Elegoo Mercury Plus was-station.
Creality Ender-3 Max voor de PLA. Leer om met Fusion 360 om te gaan.
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Nieuw besturingsprint

Bericht door rien1959 »

benkr schreef: 20 jul 2021 17:31 Ik heb het nooit uitgezocht, maar volgens mij kan Mach3 niet direct met een 4e as overweg, bij mijn weten wordt hier dan de Y-as voor gebruikt in een andere configuratie, i.p.v. de Y-as wordt dan de 4e as aangestuurd als ik het goed heb.
Kan hier misschien iemand iets zinnigs over roepen?
Hoe kom je daar nou bij ? Mach3 kan tot zes assen aansturen. Allemaal onafhankelijk. Je moet uiteraard wel een kaart gebruiken met genoeg assen. Alleen knoeiers gebruiken een 3 assige kaart om de 4e as aan te sturen.
Laatst gewijzigd door rien1959 op 20 jul 2021 21:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Jantje2k
Berichten: 173
Lid geworden op: 15 aug 2020 17:28
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Nieuw besturingsprint

Bericht door Jantje2k »

Ben, kan zoiets niet met een arduino + cnc shield + wat drivers + gbrl gebruiken?

Of is dat niet interessant?
Goudgele
Berichten: 514
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Nieuw besturingsprint

Bericht door Goudgele »

Jantje2k schreef: 20 jul 2021 20:38 Ben, kan zoiets niet met een arduino + cnc shield + wat drivers + gbrl gebruiken?

Of is dat niet interessant?
Zoals ik dus ook aan gaf....ben je voor zo'n 50 euro klaar als je een originele Arduino Uno gebruikt en als je TB6600's nodig hebt. Als de shield met die click in drivers voldoet ben je voor nog minder klaar.

Enige 'nadeel' is dat je dan niet meer met Mach3 kan werken. Maar UGS of CNCJS is ook prima.
Jantje2k
Berichten: 173
Lid geworden op: 15 aug 2020 17:28
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Nieuw besturingsprint

Bericht door Jantje2k »

Goudgele schreef: 20 jul 2021 21:37
Jantje2k schreef: 20 jul 2021 20:38 Ben, kan zoiets niet met een arduino + cnc shield + wat drivers + gbrl gebruiken?

Of is dat niet interessant?
Zoals ik dus ook aan gaf....ben je voor zo'n 50 euro klaar als je een originele Arduino Uno gebruikt en als je TB6600's nodig hebt. Als de shield met die click in drivers voldoet ben je voor nog minder klaar.

Enige 'nadeel' is dat je dan niet meer met Mach3 kan werken. Maar UGS of CNCJS is ook prima.
Heb je een linkje naar zo'n shield met click in drivers? Ik wil zelf ook nog een keer mn machine ombouwen omdat ik een slechte verbinding heb, dus was nog op zoek naar zoiets. En misschien is dat dan inderdaad ook wel iets moois voor wim
Gebruikersavatar
wimfreest
Berichten: 156
Lid geworden op: 18 jul 2021 10:37
Locatie: Wageningen

Re: Nieuw besturingsprint

Bericht door wimfreest »

Het maakt mij niet uit wat voor systeem het zou worden, of met welk programma ik moet werken of hoe het er uit ziet. Het gaat erom dat het werkt. Ik ben benieuwd naar de verdere ontwikkelingen. Hopelijk komt er iets moois uit en kan iemand het voor mij voor draaiend maken.

Wel heel bijzonder hoe jullie mee denken, doet een mens goed.
Groet wimfreest

In het bezit van een CNC3040 Frees.
Verder 2 "Elegoo Mars Pro" Resin printers en de Elegoo Mercury Plus was-station.
Creality Ender-3 Max voor de PLA. Leer om met Fusion 360 om te gaan.
Goudgele
Berichten: 514
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Nieuw besturingsprint

Bericht door Goudgele »

Hier de shield:
https://www.tinytronics.nl/shop/nl/mech ... -shield-v3

En hier de stepper drivers waar je uit kan kiezen:
https://www.tinytronics.nl/shop/nl/mech ... ver-module

https://www.tinytronics.nl/shop/nl/mech ... ver-module

Ik heb al een aantal machines draaiend gekregen met Arduino en GRBL. Mijn voorkeur gaat ernaar uit om zonder de shield te werken en om "gewone" externe drivers te gebruiken zoals TB6600 (budget) of Leadshines etc. die kleine drivertjes worden al gauw te warm, dus heb je actieve koeling nodig. Vanaf Nema 23 moet je eigenlijk wel naar externe drivers i.v.m. de stroom die je gaat trekken. Dat kunnen die click-ins niet aan.
Als je die click-in drivers gebruikt. Zoek dan eerst even goed uit hoe je de potmeter in moet stellen. Als je dat fout doet is het drivertje meteen stuk als je de boel aan zet. Op Ali kan je ze natuurlijk nog veel goedkoper krijgen als je wil.

@ Wim, waar woon je eigenlijk? Als het een beetje in de buurt is wil ik er wel een middagje voor vrijmaken. De spulletjes voor zo'n Arduino besturing heb ik geloof ik nog wel liggen.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Nieuw besturingsprint

Bericht door benkr »

Als ik de foto bekijk dan zie ik (denk ik) 4 drivers zitten, zullen wel TB6600 of zoiets zijn, maar dat maakt niet uit, het werkt met de motoren van deze machine en daar gaat het om.
Wat mogelijk moet zijn is het driverdeel los te koppelen van het USB en cotrollerdeel, dan is het driverdeel met elk ander besturingkaartje te gebruiken. Als jullie denken dat je dat met iets anders dan wat ik voorstel aan de praat krijgt dan zou ik daar voor kiezen.

Nu de vraag aan Goudgele, durf jij dit aan?

Ik weet zeker dat jij het wel gaat vinden met wimfreest, hij is naast beginnend CNCer ook hobbybrouwer, dus hij maakt voor jou wel een goudgele als tegenprestatie denk ik.
Wat ik wel belangrijk vind is dat wat er ook ingebouwd gaat worden, het goed gedocumenteerd moet zijn zodat later ook iemand anders er nog wijs uit kan, dat hoort denk ik bij de deal.
Plaats reactie