Tanden schuiven in de Emco maximat V10 -> Lijm nodig

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Tanden schuiven in de Emco maximat V10 -> Lijm nodig

Bericht door Swake »

Tijd geleden een Emco Maximat V10 op de kop getikt en hoog tijd dat ik hem in orde zet nu. Die draaibank heeft een probleempje met een 'zekering' tandwiel. Eentje dat overslaat als de belasting te groot is geweest. Altans ik denk dat dit het doel is van zo'n kunststof (nylon?) tandwiel met metalen center.

Dit is hem: https://store.lathes.co.uk/parts/emco-v10-v10p-45t-gear
Tegen dat die op de stoep ligt ben ik bijna 150€ kwijt. Dat is er echt over.

Het tandwiel heb ik, ik moet alleen de geschikte lijm vinden. Welke lijm is het? Epoxy?
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Tanden schuiven in de Emco maximat V10 -> Lijm nodig

Bericht door Arie Kabaalstra »

ik zou zeggen Araldite of iets vergelijkbaars, 2K Epoxy in elk geval, Bus met een perspassing wil ook wel werken, 'tziet er niet naar uit dat ie veel koppel over te brengen heeft op een as, omdat de boring glad is?
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Tanden schuiven in de Emco maximat V10 -> Lijm nodig

Bericht door benkr »

LocTite heeft er speciale lijm voor, net zoiets als de 603 / 638 / 648 voor cilindrische verlijmingen bij metalen, die zijn allemaal (denk ik) op snellijm basis, maar het probleem met een perspassing is dat je de lijm er af schraapt bij het plaatsen van de bus. Kijk daarom eerst een op de LocTite site van Henkel, of bel ze, ze geven je graag advies.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Tanden schuiven in de Emco maximat V10 -> Lijm nodig

Bericht door benkr »

Kun je nier 1 of 2 ronde pennetjes precies op de overgang metal - kunststof plaatsen, het idee van een spiebaan?
Rond gat van b.v. 2 of 3 mm frezen en paspen er in lijmen, lijkt me niet zo heel moeilijk te realiseren, en als dat niet houdt dan is er toch wel iets anders aan de hand denk ik.
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Tanden schuiven in de Emco maximat V10 -> Lijm nodig

Bericht door Swake »

Dit tandwiel zorgt voor de overbrenging naar de nortonkast en dus de automatische voeding. Het tandwiel zit op een as met een 2de tandwiel parallel aangebracht. Kracht tussen de tandwielen wordt overgebracht door 2 kleine pennen die in de twee bestaande gaatjes zitten.

Ik dacht eerst dat die pennen over waren, dus makkelijk te herstellen, maar neen, die pennen zaten er zelfs niet in. Er werd dus al eens aan geprutst door een niet zo handige Harry en ik denk dat dit probleem plus de staat van het elektrisch gedeelte de reden was waarom de draaibank te koop kwam te staan.

Nylon zou niet te lijmen zijn.

Het idee van Benkr om een paar gaatjes te boren die half/half zitten zie ik wel zitten. Ik vrees wel dat er dan geen 'zekering' principe meer is en dat dat systeem eigenlijk best nuttig is bij een onoplettendheid. Zal de spies maken van een redelijk zacht materiaal. En misschien ook die 2 kleine pennen maken van kunststof in plaats van metaal. Als het niet houdt kan ik altijd iets harder toepassen. En er mag geen speling komen op te zitten anders is schroefdraad maken niet meer mogelijk.
When it fits stop using the hammer.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Tanden schuiven in de Emco maximat V10 -> Lijm nodig

Bericht door hfjbuis »

Swake schreef: 20 jul 2021 09:44 Het idee van Benkr om een paar gaatjes te boren die half/half zitten zie ik wel zitten. Ik vrees wel dat er dan geen 'zekering' principe meer is en dat dat systeem eigenlijk best nuttig is bij een onoplettendheid
Daar moeten toch de 2 pennetjes toch voor zorgen (breek pennen). Als dat zo is, kun je het tandwiel net zo stevig fixeren als je wilt. Als pen kun je dan een ronde gespleten bus gebruik (spanstift HBM verkoopt ze als set). Een span stift loopt niet zo gemakkelijk los.

Het materiaal zal wel POM zijn, dat is mechanisch wat sterker.
Pom kun je volgens een modelbouw forum lijmen met: https://www.alleslijm.nl/pe-pp-pom-ptfe ... ststoffen/

Ik lijm POM op assen met de heldere epoxy van Bison. Om de hechting te verbeteren het gladde oppervlak eerst wat opruwen. Ik denk dat de lijm goed hecht op de as en door de "verdikkingen" in de lijm laag t.g.v. de krassen in het tandwiel, het ronddraaien voorkomen wordt.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Tanden schuiven in de Emco maximat V10 -> Lijm nodig

Bericht door Swake »

Origineel zijn die 2 pennen gewone spleetpennen. 3x18 DIN 1481 staat in de onderdelenlijst.

Ondertussen ook deze tandwielen gevonden die kunnen passen mits er wat af te halen aan de zijkant: https://www.tridistribution.fr/engrenag ... 2076-dp-12

Deze kerel heeft zijn eigen tandwiel gemaakt met afwijkende maat: http://chris-eigenheer.blogspot.com/201 ... t-v10.html
When it fits stop using the hammer.
JanSr
Berichten: 564
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Tanden schuiven in de Emco maximat V10 -> Lijm nodig

Bericht door JanSr »

Kijk hier eens:

https://www.tandwielen.com/rechte-tandwielen.html

of hier: https://www.techniekwebshop.nl/search/?query=tandwiel


Niks lijmen, nooit meer gedoe, kost weinig
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Tanden schuiven in de Emco maximat V10 -> Lijm nodig

Bericht door Swake »

Dank Jan voor de links.
Ivm overslagfunctie moet het een kunststof tandwiel zijn, het moet ook vlak zijn en met naast het asgat nog 2 andere gaatjes voor 2 pennen. Dus toch wat gedoe om die standaard tandwielen aan te passen, en metaal wil ik zeker niet.

Straks naar de winkel achter 2 componentenlijm om het origineel te lijmen.
Als dat niet stevig genoeg blijkt dan wordt de benkr methode toegepast: 2 extra pennetjes op de overgang.
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Tanden schuiven in de Emco maximat V10 -> Lijm nodig

Bericht door serum »

Het metaal opruwen met een platte beitel, evt opwarmen zodat het nylon er omheen smelt?

Of het metalen deel overmaats maken en erin persen? Of het geheel opwarmen zodat het nylon uitzet, waterdunne lijm in de spleet gieten en uit laten harden en daarna af laten koelen?
Plaats reactie