EdingCNC op RTL-z ?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: EdingCNC op RTL-z ?

Bericht door Kjelt »

Bert is met pensioen, hij werkt nog wel zo nu en dan mee maar het bedrijf is overgedragen aan Alfred.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: EdingCNC op RTL-z ?

Bericht door serum »

En toch zie je Bert in het filmpje.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: EdingCNC op RTL-z ?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

serum schreef: 22 jul 2021 08:14 En toch zie je Bert in het filmpje.
in een zoom meeting vanaf z'n pensioen locatie. :lol:

Ik vraag me toch af wat er nu eigenlijk gemist wordt in die manuals. Manuals maken is vreselijk kostbaar, lukt nooit om het 100% geschikt te krijgen voor 'amateurs' die de materie niet kennen.
Maar misschien kan er iets opgezet worden om die kennis bij te spijkeren, is redelijk algemeen dus kan door iedereen gebruikt worden, ook voor andere besturingen vaak.

Alleen zou er dan geïnventariseerd moeten worden wat er niet duidelijk is.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: EdingCNC op RTL-z ?

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 22 jul 2021 08:41 Ik vraag me toch af wat er nu eigenlijk gemist wordt in die manuals.
Manuals maken is vreselijk kostbaar, lukt nooit om het 100% geschikt te krijgen voor 'amateurs' die de materie niet kennen.
Maar misschien kan er iets opgezet worden om die kennis bij te spijkeren, is redelijk algemeen dus kan door iedereen gebruikt worden, ook voor andere besturingen vaak.
Alleen zou er dan geïnventariseerd moeten worden wat er niet duidelijk is.
Ja daar zijn "ze" mee bezig, maar inderdaad kost veel tijd.
In het verleden zijn er in flink tempo features toegevoegd, sommige experimenteel maar omdat ze goed zijn gegaan zijn ze in de code blijven zitten, zonder dat dit gedocumenteerd is.
Dus ja ze zijn bezig de code ten eerste te verbeteren en in kaart te brengen wat er allemaal in zit en hoe het werkt en dan de documentatie er op aan te passen. Flinke klus en dan helpt het niet als er veel ander werk tussendoor komt.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: EdingCNC op RTL-z ?

Bericht door bartL »

Eigenlijk vind ik de manuals helemaal niet zo slecht. Het enige wat ik behoorlijk verwarrend vind zijn de jumpers. Deze hebben in de manual een code J1 etc. maar op het bord staat dit er (bij mij) niet bij. En ook de jumper setting is onduidelijk op het bordje.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: EdingCNC op RTL-z ?

Bericht door Kars-cnc »

Kjelt schreef: 22 jul 2021 10:42 Dus ja ze zijn bezig de code ten eerste te verbeteren en in kaart te brengen wat er allemaal in zit en hoe het werkt en dan de documentatie er op aan te passen. Flinke klus en dan helpt het niet als er veel ander werk tussendoor komt.
Ik ben het daar wel mee eens. Goede support en manuals zijn belangrijk maar het product zelf is waar het om gaat als je de beginfase een keer door bent. Een goed product behoeft nauwelijks support.

Ik herinner me nog goed toen wij jaren geleden begonnen met de boekhouding in "Exact" te doen. Exact was zo'n beetje de duurste keuze, maar het had de beste naam dus dat moest dan maar. Die naam was blijkbaar opgebouwd met hun MS-DOS versie die ze slecht omgezet hadden naar Windows, De Windows versie (ik praat eind jaren 90 / begin 2000) zat vol met problemen. Tien jaar later was dat nog steeds zo. Het enige wat echt goed was aan Exact was hun helpdesk die wisten je werkelijk voortreffelijk te helpen, vaak met een paar MS-DOS commando's die de boel weer lieten draaien (ja MS-DOS commando's rond 2010...). Wij hadden toen toch wel ervaren dat bekwame en super vriendelijke helpdesk dames niet kunnen voorkomen dat een rammelend product je steeds weer bakken met tijd(=geld) kost en zijn overgegaan op iets anders. De helpdesk daarvan is vrijwel nooit geraadpleegd.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: EdingCNC op RTL-z ?

Bericht door serum »

Kars-cnc schreef: 22 jul 2021 16:23
Kjelt schreef: 22 jul 2021 10:42 Dus ja ze zijn bezig de code ten eerste te verbeteren en in kaart te brengen wat er allemaal in zit en hoe het werkt en dan de documentatie er op aan te passen. Flinke klus en dan helpt het niet als er veel ander werk tussendoor komt.
Ik ben het daar wel mee eens. Goede support en manuals zijn belangrijk maar het product zelf is waar het om gaat als je de beginfase een keer door bent. Een goed product behoeft nauwelijks support.

Ik herinner me nog goed toen wij jaren geleden begonnen met de boekhouding in "Exact" te doen. Exact was zo'n beetje de duurste keuze, maar het had de beste naam dus dat moest dan maar. Die naam was blijkbaar opgebouwd met hun MS-DOS versie die ze slecht omgezet hadden naar Windows, De Windows versie (ik praat eind jaren 90 / begin 2000) zat vol met problemen. Tien jaar later was dat nog steeds zo. Het enige wat echt goed was aan Exact was hun helpdesk die wisten je werkelijk voortreffelijk te helpen, vaak met een paar MS-DOS commando's die de boel weer lieten draaien (ja MS-DOS commando's rond 2010...). Wij hadden toen toch wel ervaren dat bekwame en super vriendelijke helpdesk dames niet kunnen voorkomen dat een rammelend product je steeds weer bakken met tijd(=geld) kost en zijn overgegaan op iets anders. De helpdesk daarvan is vrijwel nooit geraadpleegd.
Dat exact verhaal herinner ik mij als de dag van gisteren.

Zeker wanneer er koppelingen met scansoftware gemaakt moest worden. Dat was een drama. Exact had geen idee welke plugins er nodig waren, voordat die puzzle stabiel en fatsoenlijk in elkaar zat was je wel even verder. Uiteindelijk deze verantwoordelijkheid bij de klanten neergelegd. (Er werd heel halsstarrig gecommuniceerd met alleen de cp van de klant). Dat kwam het allemaal niet ten goede.

Begin over exact en bij mij gaan de haren alweer rechtop staan.

Qua procedures en bureaucratie hadden ze het al snel goed op de rit. Pragmatische aanpak was ze in ieder geval totaal vreemd.

Destijds was het voor mij een drieletterigzelfatandignaamwoordbedrijf. :mrgreen:
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: EdingCNC op RTL-z ?

Bericht door Swake »

Leuk filmpje. Moeilijk om dit onderwerp te brengen zodat de gemiddelde huismoeder begrijpt waarover het gaat. Inderdaad wat jammer dat er geen reëele praktische toepassing werd gedemonstreerd.

Persoonlijk vind ik het een goed product ook al ben ik geen gebruiker/eigenaar van zo'n sturing. Eding moet nog groeien. Kunnen ze zeker doen, markt is groot genoeg, goed product.

Hebben ze geen betalende support en een userforum? Zoals dat in de IT gangbaar is?
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EdingCNC op RTL-z ?

Bericht door Arie Kabaalstra »

EdingCNC is ook geen Machinefabriek, ze leveren besturingen.

als ze een"bedrijfspresentatie" zouden maken, dan gaan ze echt wel filmen bij bedrijven die EdingCNC gebruiken..
Gebruikersavatar
buitermark
Berichten: 186
Lid geworden op: 05 jun 2007 20:46
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: EdingCNC op RTL-z ?

Bericht door buitermark »

Dit IS een bedrijfspresentatie/promotiefilmpje.. EdingCNC heeft hier 'dik' voor betaald om het bedrijf op tv te kunnen krijgen.

Het bedrijf waar mijn partner werkte heeft daar ook ooit gebruik van gemaakt.
Alleen het maken van het filmpje van ik meen 1,5 min. was al ruim boven de 10k.
Als je het ervoor over hebt, en het rendeert, prima natuurlijk.
Zo werkt het bij RTL nu eenmaal.

Voor achtergrondinfo:
Zie bijv. https://howitsdone.tv/deelnemen/
Dit is een concept van https://www.z-works.nl/ en wordt gefilmd/gemaakt door DCP https://dcp-tv.nl/video/
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: EdingCNC op RTL-z ?

Bericht door serum »

Ik ben in februari door rtl business benaderd of ik mee wilde doen aan dit programma. Het werd mij niet gepresenteerd dat er kosten mee gemoeid waren.

10k voor het maken van een filmpje om vervolgens gratis zendtijd te hebben is een schijntje. Daar heb je deze zendtijd niet voor op de radio.
Gebruikersavatar
buitermark
Berichten: 186
Lid geworden op: 05 jun 2007 20:46
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: EdingCNC op RTL-z ?

Bericht door buitermark »

serum schreef: 23 jul 2021 08:49 Het werd mij niet gepresenteerd dat er kosten mee gemoeid waren.
Dat er (nog) niets is gepresenteerd kwa kosten wil niet zeggen dat die er niet zijn...
Ze hebben vast ook niets gezegd over 'gratis' zendtijd...
Enne.. alleen dat gele ding aan de horizon komt toch gratis op... ;-)

Weet van mijn partner dat er toen per uitzending ook nog een (ik meen) 1.5/2.5k mee gemoeid was.
Kan veranderd zijn, maar zou het wel eerst duidelijk op een rijtje laten zetten als je zoiets wilt doen.

En nogmaals... als je het ervoor over hebt, en het rendeert, prima natuurlijk.
Als het voor je werkt. Direct doen.
hobbybob
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mar 2010 13:05
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: EdingCNC op RTL-z ?

Bericht door hobbybob »

Op een gegeven moment videobelt de man in het filmpje en zie je the one and only Bert in beeld ;-)
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: EdingCNC op RTL-z ?

Bericht door kawarider »

Leuk filmpje. Eding is toch echt wel een leuke besturing. Mijn zoontje met nul ervaring heeft op een avond de besturing van frees omgebouwd van usb naar ethernet. Staat dus goed genoeg omschreven in de manual.
Aan t eind draaide het niet. Een video van Sorotec bracht uitkomst, er ontbrak een vinkje, das alles.

Ik zit toch wel ernstig te overwegen dit op de nieuwe plasma te gaan gebruiken. Eerst nog even de Masso testen.
Plaats reactie