Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door hfjbuis »

Arie Kabaalstra schreef: 10 sep 2021 11:26 twee "Insert houdertjes" voor de EMCOturn 120.
Ik zie geen vulplaatjes om de beitelhoogte te stellen. Die houders zijn dan maatwerk!

Ik kan (wil) mijn beitels ook niet stellen. Voor de aluminium en staal plaatjes heb ik (ook) daarom verschillende beitelhouders nodig. De hoogte van de plaatjes is ook nog merk afhankelijk. Dit zal wel te maken hebben met de "Chinese kwaliteit".
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13485
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Arie Kabaalstra »

de EMCOturn 120 heeft standaard 12 x 12 mm beitels, en die liggen daarmee op Centerhoogte.
Als dat niet het geval zou zijn, moet je de hele ATC verstellen.. want dan staan alle "nesten" op centerhoogte.
de Houders voor boren en binnendraaibeitels hebben 't gat ook op de Centerlijn.. , dus 12 mm uit de onderkant..

als je echt zuiver wilt boren, dan boor je het adaptertje (de messing bus) in de houder, met de boor in je klauwplaat..

Voor deze houdertjes heb ik de gaatjes ook op 12 mm uit de onderkant geboord, en dan moet ik er dus ook voor zorgen bij 't slijpen van de inzetjes, dat ik er precies 2 mm afslijp aan de bovenkant.. (of ik koop ze in met die maat.. dat kan ook)
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door hfjbuis »

Ik heb (had) het plan om bij mijn (nog te bouwen ATC) de beitelhoogte via de stappenmotor te regelen en de houder pneumatisch te locken net als op mijn verdeeltafel. Dat doet echter niemand zo. Ik moet er nog maar eens over nadenken of een hirth clutch, niet beter/gemakkelijker is!
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13485
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Arie Kabaalstra »

hfjbuis schreef: 10 sep 2021 17:14 Ik heb (had) het plan om bij mijn (nog te bouwen ATC) de beitelhoogte via de stappenmotor te regelen en de houder pneumatisch te locken net als op mijn verdeeltafel. Dat doet echter niemand zo. Ik moet er nog maar eens over nadenken of een hirth clutch, niet beter/gemakkelijker is!

Als je kijkt naar de EMCO Wisselaars, ze kunnen maar 1 kant op draaien, en ze werken met een ratelpalletje, als je't slim doet.. kun je die afstellen, gewoon een aanslagblokje dat je met een stelboutje op zijn plek zet..

dat een Wisselaar maar één kant op kan draaien, maakt em minder snel, maar ach.. dat is secondenwerk.. de EMCOturn 120 Turret draait in een seconden of 5 helemaal rond.. als dat nou alles is?. ja.. op 12 keer volledig rond is dat een minuut..
Da's alleen interessant als je heel grote series gaat maken..

een Hirth Clutch kun je ook afstellen natuurlijk.. , en dan kun je ook je beiteltjes nog afstellen..
op mijn EMCO 5 zit de hele wisselaar iets te laag, de boringen voor de Binnendraaigereedschappen zitten niet op de Centerlijn.. da's met een "velletje latoenkoper" wel op te lossen..of.. ik maak gewoon een nieuwe plaat voor de Turret..en dan boor ik ze in lijn met de draaibank.. altijd goed..
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door hfjbuis »

Arie Kabaalstra schreef: 10 sep 2021 17:41 dat een Wisselaar maar één kant op kan draaien, maakt em minder snel
Snelheid is geen eis. Steeds dezelfde kant op draaien is ook nauwkeuriger positioneren (speling) en dat heeft mijn voorkeur.
Arie Kabaalstra schreef: 10 sep 2021 17:41 Da's alleen interessant als je heel grote series gaat maken

Ik maak alleen prototypes. Bij 4 dezelfde busjes is het voor mij al niet meer leuk.
Arie Kabaalstra schreef: 10 sep 2021 17:41 ze werken met een ratelpalletje
Een palletje of een hirth clutch, dan kies ik voor die laatste. Zo'n ding heb ik nog nooit toegepast, wordt misschien tijd voor iets nieuws
Arie Kabaalstra schreef: 10 sep 2021 17:41 en dan kun je ook je beiteltjes nog afstellen
Nee, beiteltjes moeten zonder afstelling in elk "slot" gezet kunnen worden. Dan is het de beitels op hoogte maken, één keer de tool offset van de slots meten en die van de beitels. Daarmee moet je snel en eenvoudig beitels kunnen wisselen.
Laatst gewijzigd door hfjbuis op 10 sep 2021 22:42, 1 keer totaal gewijzigd.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door DaBit »

Sven schreef: 10 sep 2021 12:34 Het zand geeft een heel grof resultaat, ik denk dat dat een iets te grote slijtage geeft. En omdat ik een heel droog mengsel heb gebruikt is het misschien niet zo heel sterk.
Met zand maak je gewoon kunststeen; een tik en het is kapot. Met kwartsmeel ook, of je moet gewoon een laag percentage vulstof gebruiken.

Waarom niet gewoon epoxy + gehakte glasvezel? Dat mengsel gebruik ik regelmatig om mechanisch sterke delen af te gieten. Die glasvezel heb ik in meerdere grofheden, en indien nodig nog carbonvezels ook.

Of ongevulde polyurethaan? doet de truuk ook wel hier denk ik.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5998
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Sven »

Ik ga gewoon door met experimenteren en probeer iets anders als het niet werkt ;)

Vrijdag twee nieuwe ringen met kwartsmeel gemaakt, eentje gekneed en eentje gegoten.

23894
23893

Kneden doen we voor deze toepassing niet nog een keer, veel te veel werk en niet glad genoeg maar wel een leuk materiaal voor in de toolbox.
Gieten ging prima, het mengsel was vloeibaar genoeg zonder dat epoxy bovenop kwam te liggen na het gieten.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door DaBit »

Euh, ik snap alleen de toepassing van kwartsmeel in de epoxy nog niet. Kwartsmeel lijkt me voor deze toepassing zo'n beetje het minst zinnige toeslagmateriaal wat je kunt verzinnen, tenzij het een artistieke reden heeft. Je maakt er een materiaal mee dat beter is in compressie dan zuivere epoxy, vrijwel alle andere eigenschappen worden minder. Als er iemand aan dat touw gaat trekken dan worden de helften uit elkaar geduwd en dan zegt de boel na voldoende cyclische belastingen een keer krak.

Met vezels toevoegen win je meer. Glasvezel, katoenvezel, houtzaagsel, bamboevezel, kamelenballenhaar, noem het maar op. Ik zou zelf eerder een hars overwegen met een hardheid van Shore-D 80 ofzoiets en helemaal niet vullen. Je moet dingen zo flexibel maken als waar je mee weg kunt komen, dan leven ze het langste.

(en met siliconen kan 1 mal voor de hele schijf prima, BTW)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5998
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Sven »

Hoe verleidelijk ook, niet alle problemen tegelijk oplossen. Ik heb al te vaak dingen opgelost die in een later stadium zelfs niet in de buurt van probleem bleken.
Probleem van krak was al lang duidelijk, ik ga eerst een andere vorm proberen.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
motormuis
Berichten: 841
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door motormuis »

en toen een leuke order breektantwieletjes uit haartweefsel
23899
23900
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Altijd leuk, onderdelen waar je geen garantie op hoeft te geven. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door DaBit »

Jawel, je moet er garantie op geven dat ze stuk gaan :mrgreen:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
motormuis
Berichten: 841
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door motormuis »

DaBit schreef: 15 sep 2021 22:22 Jawel, je moet er garantie op geven dat ze stuk gaan :mrgreen:
klopt :mrgreen:
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13485
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Arie Kabaalstra »

Heb ik dat?.. vandeweek brak het enige plaatje dat in mijn steekbeitel zat..

nou.. dan bestellen we een doosje nieuwe zou je denken.. SP 200.. passen ze niet.. te klein.. wat nu?.
IMG_0306.JPG
Nou.. ik had nog een peukje Gereedschapstaal.. 1.2510.. dus dat maar even in de Beagle geknoopt en er een paar frezen en 1 boor op losgelaten..

Gevolg..nieuwe houder.. waar SP 200 plaatjes WEL in passen.. morgen even naar de smid in Lemmer.. om em te harden..
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie