wiel montage, 1 of 4 bouten ?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

keesfrees
Berichten: 3112
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

wiel montage, 1 of 4 bouten ?

Bericht door keesfrees »

Beste meedenkers,

Een vraag, niet echt cnc, het gaat over een karretje om de materialen naar de machine te transporteren, maar ja, zo is alles cnc gerelateerd :-)
Maar de meeste mensen hier zijn van vele markten thuis, dus :

Al weer jaren terug maakte ik een karretje (details later) wat ontzettend handig blijkt te zijn.
Maar ik wil er meer hebben, dus nu ben ik aan het bedenken hoe ik dat met voortschrijdend inzicht nu beter kan maken en nog handiger.

Als eerst de wielen, dat deed ik meestal zo :

23896

23895

Het bekende blauwe wiel, al dan niet van een alternatief merk, zeer betaalbaar en voldoende voor deze toepassing, veel gewicht maar rustig over een vlakke vloer gaat dat goed.
Maar, niet echt een mooie constructie naar mijn idee.
Nu heb ik 2 ideeën voor een alternatief, stalen tussen platen laten snijden, rond, 4 gaten voor de bouten, evt nog een groter gat in het midden om te lassen, rond want dan geen hoek, is iets vriendelijker bij een botsinkje oid.
Of, een soortgelijk wiel zoeken met 1 bout, maar, die vind ik nog niet echt in deze dimensie, dan zal daar wel een reden voor zijn, of niet ?
En dan is er ook de reële kans dat die veel kostbaarder zal zijn.

Iemand een idee hier over ?
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: wiel montage, 1 of 4 bouten ?

Bericht door Kjelt »

Welke "dimensie" zijn de wielen dan ?
Onlangs ook voor een aantal wielen wezen shoppen en van de A merk wielen waren behalve met montageplaat zoals bij jou, ze bijna allemaal ook met een enkele bout leverbaar, althans in de catalogus. Of je er dan nog aan kunt komen is een tweede.
keesfrees
Berichten: 3112
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: wiel montage, 1 of 4 bouten ?

Bericht door keesfrees »

Ja, daar heb je het weer, ik sla een belangrijk detail over, er vanuit gaande dat iedereen "het" blauwe wiel kent, die worden gebruikt onder flight-cases.
De koker op de foto is 40 en 20 ( vierkant ).
Het wiel is D100

Voor meubels gebruikte ik wel vaak 1 gats wielen, maar wel lichter.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: wiel montage, 1 of 4 bouten ?

Bericht door Kjelt »

Kijk eens bij www.blickle.nl
Daar heb ik uiteindelijk voor het werk de wielen besteld.
Zoeken op zwenkwielen 100mm zonder rem levert
Uw selectie leverde 1267 producten op.
:mrgreen:
Zijn niet de goedkoopste.
keesfrees
Berichten: 3112
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: wiel montage, 1 of 4 bouten ?

Bericht door keesfrees »

Ja, die ken ik wel . . . :/
Dank voor reactie, ik was eigenlijk niet op zoek naar kijk eens bij of zoek eens op . . . .
Het is meer dat ik me afvraag waarom er zo vaak flenswielen gebruikt worden ipv 1 boutgat.
Maar ja, ik heb vaker "alle" catalogi met wielen doorgebladerd op zoek naar iets wat niet bestaat.

Aanvulling :
Ik keek nu weer eens bij blickle op de site, de selectie lijkt wel goed, nu moet ik de specificaties van de huidige wielen zien te achterhalen, ik bestelde ze (ook) wel eens bij blickle maar dat wat voor de tijd dat ze daar digitaal communiceerden dus lastig zoeken.

Of is er iemand die zo weet wat voor materiaal de blauwe wielen zijn, en de lagers.

Aanvulling 2 :
Kijk nou eens :
Zwenkwiel met centraal boutgat 100 mm rubber "Flightcase"
https://www.intra-pool.nl/Zwenkwiel-met ... Flightcase
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
benkr
Donateur
Berichten: 7773
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: wiel montage, 1 of 4 bouten ?

Bericht door benkr »

Het goedkoopste adres voor wielen is de supermarkt, daar kosten de wielen in setjes van 4 stuks 50 cent, ze hebben altijd een ruime voorraad staan dus uitverkocht komt niet zo snel voor. En ja, dat zijn de wielen met één centrale bevestigingsbout.
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: wiel montage, 1 of 4 bouten ?

Bericht door rien1959 »

Zo'n wiel met een centrale bout stelt veel hogere eisen aan de bevestiging. Die bout kan zich makkelijker loswerken dan met een flens. Voor de rest maakt het niets uit. Met een flens verdeel je de krachten nu eenmaal beter.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: wiel montage, 1 of 4 bouten ?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5399
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: wiel montage, 1 of 4 bouten ?

Bericht door serum »

Recent een set van deze zwarte 600kg wielen van wielenoutlet gekocht in 4-voud voor een machine van 600kg, volgens de rating moeten ze het aankunnen, maar draaien doen ze in ieder geval niet of na dusdanig aandringen dat het geen zwenkwiel is. Ik zag dat de coating van de gestanste platen ook op/in de lagerschalen te zitten. Komt de soepelheid van de lagers natuurlijk niet ten goede
keesfrees
Berichten: 3112
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: wiel montage, 1 of 4 bouten ?

Bericht door keesfrees »

rien1959 schreef: 14 sep 2021 05:56 Zo'n wiel met een centrale bout stelt veel hogere eisen aan de bevestiging. Die bout kan zich makkelijker loswerken dan met een flens. Voor de rest maakt het niets uit. Met een flens verdeel je de krachten nu eenmaal beter.
Het loswerken is wel op te lossen, verder is dit nu precies waarom ik er hier over begon, in dit geval, de kokers zijn wanddikte 2mm, een gat voor 1 bout zal niet goed gaan, daar zal een versteviging bij moeten komen, een stuk strip met gat er in en/of iets er onder.
En dan zie ik het wel, het kan altijd nog weer anders.
Ik wil bout er niet helemaal door hebben omdat de bovenkant vlak moet blijven, anders zou ik nog een bus om de bout in de buis kunnen doen.
Wordt vervolgd (ooit).
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1981
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: wiel montage, 1 of 4 bouten ?

Bericht door janplastiek »

voor een vierkante en ronde buis zijn er toch een soort van keilboutachtige klemsystemen voor eengatswielen
een opvul laatje erbij en je zit goed.
Breek de dag, frees een lijntje.
keesfrees
Berichten: 3112
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: wiel montage, 1 of 4 bouten ?

Bericht door keesfrees »

Ha Jan !

Jaha, maar dat is voor kops in de buis, bij een tafel op wielen, of bedoel je iets anders ?
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1981
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: wiel montage, 1 of 4 bouten ?

Bericht door janplastiek »

dan las je toch zo een kops buisje eraan
Breek de dag, frees een lijntje.
TestCase
Berichten: 80
Lid geworden op: 12 jun 2020 22:50

Re: wiel montage, 1 of 4 bouten ?

Bericht door TestCase »

Wij hadden vroeger op het werk van die stalen kisten, 100 of 110 x 60 of 70 cm schat ik en ook zo hoog, op vol rubberen zwenkwielen. Die wielen waren vast gelast. Voor mijn tijd hadden ze blijkbaar bouten (4) geprobeerd, maar dat gaf problemen. Die kisten waren soms zwaar geladen, 200kg en meer denk ik als ze vol takels o.i.d. zaten. Ik denk dat die bouten loslieten na verloop van tijd, want je moet al eens over een drempeltje, knalt al eens ergens tegenaan, en die kisten werden ook gebruikt om zware onderdelen van A naar B te krijgen (bovenop een al zwaar geladen kist, stel je voor dat je op en af zou moeten lopen :mrgreen:).

Vastlassen maakte ook dat binnenkant kist mooi vlak was. Ze waren rechtstreeks op de bodemplaat gelast.
Die wielen hielden zich bijzonder goed. Op 20 jaar tijd kan ik mij maar 2 of 3 maal herinneren dat zo'n wiel eronderuit moest. Dan werden ze ook meteen alle 4 vervangen, zo waren ze daar wel, geen half werk als je toch ergens aan begint.
Plaats reactie