afstellen Bewo 250 afkortzaag

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
HerR
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 sep 2021 08:14

Re: afstellen Bewo 250 afkortzaag

Bericht door HerR »

@ Zee&Zee,

Ik hoop dat je volgende week in de werkplaats even zou kunnen kijken naar de demontage-mogelijkheden van de klem van de Bewo 250, Zee&Zee.

Zoals ik het nu lees, plaatste je vroeger een blok hout tussen de achterste klem en tegen de achterkant. Met achterkant bedoel je dan waarschijnlijk de Lagerstoel (zoals Bewo dit noemt, positienr. 208 in de exploded view).

In dat geval zou je de Naaf dus linksom moeten draaien om deze los te draaien.
Rechtse draad dus.
Net zoals de borgmoer.

Maar ergens meen je je ook te herinneren dat de Naaf tegengesteld aan de borgmoer moet worden losgedraaid.
Linkse draad dus, want de borgmoer heeft rechtse draad.

Afijn, we zijn alweer 2 stapjes verder, want van een verborgen borgpen of van een poelietrekker kunnen we afscheid nemen.
Resteert dus nog rechtse of linkse draad.

Een revisieset voor de klem kost c.a. € 450,00 ex. Btw.
Een nieuwe volledige klem kost c.a. € 1.050,00 ex. Btw.
Ik ben af redelijk flink tekeer gegaan met brander en overmaatse pijp om de Naaf los te krijgen, zowel linksom als rechtsom. Echt totaal geen beweging in te krijgen.
Muur- en muurvast.
Dus voordat ik helemaal los ga moet ik eerst 100% zeker weten of het rechtse of linkse draad is, om bovengenoemde pin-acties bij de webshop van Bewo te voorkomen!
Gebruikersavatar
HerR
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 sep 2021 08:14

Re: afstellen Bewo 250 afkortzaag

Bericht door HerR »

@ Zee&Zee,

Het is gelukt Zee@Zee: de naaf is er af.
Dat was een goeie tip, met die blok hout tussen de achterste klem en het Lagerhuis.
Samen met de brander, spaakverlengers en de tips van pieter dr200 in het andere draadje was het weliswaar nog steeds een hachelijke klus om dat onding los te krijgen, maar uiteindelijk was het de aanhouder die won.
Bedankt voor het meedenken.
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: afstellen Bewo 250 afkortzaag

Bericht door Zee&Zee »

Graag gedaan. Sorry, het is top drukte bij mij met hele lange dagen, dus kijk niet vaak meer op cnczone, maar je bent eruit gekomen. Dat blok hout was meer een ingeving destijds omdat ik met zelfde probleem zat dat het niet loswilde. Geen idee hoe bewo dat 'officieel' doet. Waarschijnlijk gewoon niet omdat ze enkel nieuwe machines verkopen of met een tool van 1000 euro 😜 Boeit verder ook niet blok hout heeft iedereen wel liggen, of is makkelijk aan te komen en het werkt.

Ik moest alles ook goed verhitten. Bewo zagen zijn typische werkpaarden, en die worden niet geborsteld zeg maar. Ze gaan vaak weg als alles is vastgelopen en vastgekoekt na 30 jaar misbruik. Niet zelden hangt er een mannetje of 3wr vol gewicht aan die spil te leuren, of erger wordt er met een hamer op gemept als alles stroef begint te lopen om hem toch dicht te krijgen .
CNC you later
Plaats reactie