Zeer klein geanodiseerd aluminium graveren

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Cribs
Berichten: 35
Lid geworden op: 26 sep 2021 11:57

Zeer klein geanodiseerd aluminium graveren

Bericht door Cribs »

Hallo allen,

Ik ben benieuwd naar jullie ervaring met het graveren van geanodiseerd aluminium. Welke bitjes jullie hiervoor gebruiken, en welke diepte/snelheid.
Ik zou bijvoorbeeld graag zo dun mogelijke lijntjes graveren, bijvoorbeeld met een graveerbit met 0.1mm tip. Het is voor relatief kleine logo's waarbij de buitenste lijnen gegraveerd worden.
Maar ik ben bang dat ik zon dun freesje afbreek, of dat als ik dieper ga de gravering te breed wordt. Maar als ik niet diep genoeg ga, kom ik weer niet door het zwarte geanodiseerde deel heen en blijft de gravering dus zwart.

Wie o wie heeft hier ervaring mee?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Zeer klein geanodiseerd aluminium graveren

Bericht door serum »

0,1mm puntje is prima, het beste is een miniscule ballnose, met 0,05 radi oid, maar die zijn zeldzaam. (duurder) Ik doe qua graveren alles met een 0.1mm puntje, en durf het zelfs aan om die variant in 15 graden op mijn toolsetter te nullen. Je moeten even spelen om de sweetspot te vinden qua feed, rpm's wil je zo hoog mogelijk, want op 0,05 vanuit het center gebeurt er niet zoveel qua surface feed.

En een USB microscoop is ook handig om te controleren of je puntje nog in orde is.

Het beste vind ik de afgevlakte uitvoeringen werken. Die met 3 vlakken snijden niet. Zeker in de zachtere aluminiumsoorten werken die slecht.

Bij graveren kom je er trouwens snel achter waarom je machinebed mooi vlak moet zijn en evenredig moet lopen aan de x/y :mrgreen: .
Cribs
Berichten: 35
Lid geworden op: 26 sep 2021 11:57

Re: Zeer klein geanodiseerd aluminium graveren

Bericht door Cribs »

Wat bedoel je precies met afgevlakt?

Haha, ja idd. Ik overweeg een spring loaded tip, maar ook daar ben ik nog zoekende in. Kun je trouwens bij spring loaded tips de frees ook uitwisselen?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Zeer klein geanodiseerd aluminium graveren

Bericht door serum »

De uitvoering met 1 platte kant.

Die spring loaded uitvoeringen zijn vaak voor diamant sleepmessen. (misschien werkt dat voor jou ook) Tenzij je een andere uitvoering weet. voor ISO30 en SK63 spindels bestaan er opzetstukken die de freesdiepte instellen adhv de hoogte van het werkstuk. 'floating head' noemen ze dat. Daar zit gewoon een spantang in die je in diepte instelt. Zijn redelijk aan de prijs.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Zeer klein geanodiseerd aluminium graveren

Bericht door Ballegooijen »

Als het zeer klein moet dan doe ik dat met de CO2 laser of beter nog met de fiber laser. Zo mooi kun je het met de frees nooit krijgen.
Bordje Emigreen.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Zeer klein geanodiseerd aluminium graveren

Bericht door serum »

Ik mis toch 3 l - etjes in het werk. Dat is geen aluminium, toch?
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Zeer klein geanodiseerd aluminium graveren

Bericht door Ballegooijen »

serum schreef: 13 okt 2021 12:48 Ik mis toch 3 l - etjes in het werk. Dat is geen aluminium, toch?
Ja, dat klopt. Was een proefstukje :shock: Het is 2mm zwart geanodiseerd aluminium.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Zeer klein geanodiseerd aluminium graveren

Bericht door audiomanics »

Gewoon met een CO2-laser heb ik in zwart geanodiseerd aluminium leesbare tekst (onder de microscoop) van 0,18mm hoogte geplaatst.. Voor het blote oog is dat slechts een dun streepje..
19161
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
henkzelf
Donateur
Berichten: 321
Lid geworden op: 18 mei 2009 11:18
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Zeer klein geanodiseerd aluminium graveren

Bericht door henkzelf »

Ik heb deze https://www.hbm-machines.com/producten/ ... rsjablonen
als tweede spindel aan mijn BF16 gehangen (nou ja, de zelfde van de LIDL. Hij hamert best dunne lijntjes.
FreesKever
Berichten: 623
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Zeer klein geanodiseerd aluminium graveren

Bericht door FreesKever »

Als je echt dunne lijntjes wilt, experimenteer dan eens met een CNC kraspen.
Plaats reactie