EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13464
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ja.. momenteel denk ik in de volgende richting..

Als ik met "Alumeccano" een frame maak dat ik in hoogte kan verstellen, dan kan ik daar van alles aan knopen.. zoiets kan ik dan aan één kant wel aan de machine vastknopen, en aan de andere kant een pootje eronder..

Voor 6,- koop je bij Decathlon een setje van 4 Skeelerwielen, 63 mm, 78 shore A. als je daar een soort "bril" van maakt.. 3 setjes?.. 18,-één vlak achter de machine, de andere 2 wat verderop, verschuifbaar maken, en dan 2 wielen onder (laten "overlappen" zodat je een "V" krijgt waar je staf in ligt, en dan een beugel met de bovenwielen, veertje eraan.. klaarrrr..

"For the time being" zou ik er ook gewoon één stuk Alumeccano achter kunnen hangen, met een stuk buis.. ik zou kunnen kijken voor een stuk buis waar ik een Tyleenslang in kan schuiven.. dan rammelt 't minder.. en. als dat voldoet.. dan hoef ik het ook niet meer te veranderen..
assink
Berichten: 2482
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door assink »

Ik zou het veel eenvoudiger oplossen.
Heb al eens gezien dat iemand een los statief maakte met daarin een flenslagerblok van bijvoorbeeld rond 30 binnendiameter. Dit flenslagerblok maak je dan op de hoogte van de hoofdspil van je draaibank
En die maakte dan verloopbusjes van pom/aluminium naar gelang de diameter van je materiaal. Met de inbusjes van het lagerblok klem je dan je verloopbusje vast, en je materiaal is perfect ondersteunt. Niks af te stellen, alleen busjes met de goede diameter voor je materiaal.
Een losse bril op een statief kan ook, maar deze moet je dan telkens afstellen.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13464
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Volgende uitdaging..

Vandeweek brak het enige steekplaatje dat ik had..
20210919_014246.jpg
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13464
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Volgende uitdaging:

Vandeweek brak mijn laatste steekbeitelplaatje, dus een doosje SP200 plaatjes besteld..
en wat denk je?.. ze passen niet!!
20210919_014246.jpg
't plaatje is te klein?.. WTF?.. als deze houder niet voor SP 200 is, wat is het dan wel?.. Heeft iemand een idee?
Papaatje
Berichten: 445
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Papaatje »

Arie Kabaalstra schreef: 14 sep 2021 19:24
WOW!! Heftig! :shock: :cry:
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13464
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Gisteravond even aan de knutsel geweest..
20211003_195948.jpg
wat Alu systeem profielen, een handje vol boutjes en T-moeren.. en Presto!.. een "Bar-guide".. Ik ben momenteel bezig met het verwerken van meterlengtes Titanium ø8, en dit werkt... al maakt het wel een teringherrie.. Vanmiddag maar even een stuk Tyleenpijp halen, de hele constructie is verstelbaar, en die pijp knoop ik er wel op met Tie-raps..

in de toekomst maar eens kijken naar een betere geleiding, maar dit werkt vooralsnog.
zodra ik de boel echt ga ombouwen naar EdingCNC, maak ik wel een degelijker verbinding met een geleiding en een steppertje ofzo eraan..
Weet iemand een methode om met iets eenvoudigs als een Arduino een Steppermotor van 2 Nm aan te sturen?..
Dan kan ik er een Pusher aan maken.

voor't mooie moet er op de doorschuifslede iets komen waarmee ik ofwel met een "plaatje" op kan schuiven, maar als ie een halve lengte opgeschoven is, dat er dan een pen voor klapt, zodat ik tot aan de klauwplaat kan doorschuiven.

op die manier kan ik em ook gebruiken als "hard stop" in de spil.
Daartoe moeten er ook Referentieschakelaars aan komen, zodat ik ook een vaste positie kan in stellen.. evenals een opschuiflengte..
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12034
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Arie Kabaalstra schreef: 04 okt 2021 12:22 Weet iemand een methode om met iets eenvoudigs als een Arduino een Steppermotor van 2 Nm aan te sturen?..
Dan kan ik er een Pusher aan maken.
Jij weet zelf ook wel dat de Nm's van de motor te maken hebben met de stepperdriver, en niet met de aanstuurkaart.
Die step dir signalen hoeven er niet sterker voor te zijn. Dus al wil je er een 100Nm stepper aan hangen, geen probleem. :mrgreen:
Met Grbl moet je dat simpel kunnen doen, al begrijp ik niet dat je niet gewoon de Y-as er voor gebruikt, die heb je bij je draaibank toch niet nodig.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3071
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door hfjbuis »

Arie Kabaalstra schreef: 04 okt 2021 12:22 Weet iemand een methode om met iets eenvoudigs als een Arduino een Steppermotor van 2 Nm aan te sturen?..
Dan kan ik er een Pusher aan maken.
Daar zijn legio grbl (achtige) oplossingen voor:
  • Een arduino nano op een screwterminal bordje dat is makkelijk om te bedraden, aansturen met gcodes via de USB seriële poort.
  • Een arduino uno met daarop een CNC shield voor stepstick drivers. Max ca. 2.5A (DRV8825), aansturen met gcodes via de USB seriële poort.
  • Een ESP32 met Grbl_ESP32. Daar kan een externe driver op. Deze kun je ook besturen met drukknoppen (schakelaars) die je koppelt aan gcodes of gcode bestanden. Daarnaast met gcodes aanstuurbaar over WiFi, bluetooth en via de USB seriële poort.
Ik heb ze allemaal (en meer) in gebruik.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13464
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Hmm.. Ik zat eigenlijk eerder te denken aan gewoon een stukje code kloppen voor de steppers.

Maar eigenlijk is het gebruiken van een As van EdingCNC wel de makkelijkste optie bedenk ik me nu..
de instellingen voor een Barfeeder kan ik wel met een dialoogje doen.

Wat de Constructie betreft... Ik kan wel iets verzinnen dat ik als ik een halve meter opgeschoven heb, er dan een "pen" voor klap, da's wel te doen met wat pneumatiek.. dan heb ik ook minder slag nodig.. dan schuift ie de eerste halve meter gewoon op met een plaatje, en na een halve meter loopt ie terug naar achteren, en zet de pen ervoor.. zoiets moet het dan wel worden..
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3071
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door hfjbuis »

Arie Kabaalstra schreef: 05 okt 2021 14:08 Maar eigenlijk is het gebruiken van een As van EdingCNC wel de makkelijkste optie bedenk ik me nu..
Ik dacht dat je die voor de turet nodig had, gezien de vraag :?:
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13464
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Eding CNC heeft genoeg assen beschikbaar...

Ik heb Nodig voor het draaiwerk, een X en een Z, dan kan ik Y voor de Pinole gebruiken , A voor de Turret, B voor een Parts Catcher (hoewel die niet persé op een as hoeft.. dat kan ook Pneumagisch, dus kan daar mooi de Barfeeder op...
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3071
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door hfjbuis »

Arie Kabaalstra schreef: 19 sep 2021 01:49 Volgende uitdaging:

Vandeweek brak mijn laatste steekbeitelplaatje, dus een doosje SP200 plaatjes besteld..
en wat denk je?.. ze passen niet!!

20210919_014246.jpg

't plaatje is te klein?.. WTF?.. als deze houder niet voor SP 200 is, wat is het dan wel?.. Heeft iemand een idee?
Ik kwam deze tegen, misschien dat het de maat is! https://www.borenexpress.nl/e3-51-wnt-n ... tjes-steek
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13464
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Thanks!.. daar ga ik eens naar kijken.. Inmiddels heb ik er een MNGN Houder inzitten..maar als ik de oude Tizit houder weer kan gebruiken, heb ik dat liever..
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3071
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door hfjbuis »

Vraagje,

Waarom gebruik je 2 mm afsteek plaatjes bij grotendeels klein draai werk. Dat belast de bank en werkstuk toch behoorlijk. Ik gebruik op de kleine draaibank het liefste 1.2 mm HSS
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Plaats reactie