EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

hfjbuis schreef: 18 okt 2021 23:42 Vraagje,

Waarom gebruik je 2 mm afsteek plaatjes bij grotendeels klein draai werk. Dat belast de bank en werkstuk toch behoorlijk. Ik gebruik op de kleine draaibank het liefste 1.2 mm HSS
Antwoordje..
Omdat ik voornamelijk Titanium draai.. en HSS blijft niet lang scherp in Titanium.. en die 0.8 mm extra?.. daar voelt een EMCOturn 120 niet veel van.. Echt niet..



Kijk maar... enne.. van die onderdeeltjes heb ik er zo'n 250 te draaien.. en dan nog 500 langere delen.. daar gaat wel een metertje of 30 Titanium doorheen in de komende tijd.. (en ik heb nog geen Auto Chuck en Barfeeder.. 😭
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

20211018_140909.jpg
Toch leuk speelgoed zo 😍🥰

zeker omdat ik een paar honderd van deze dingen moet maken..
Goudgele
Berichten: 514
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Goudgele »

Mooi zeg! Dat wordt veel "koffie drinken" de komende tijd dan :lol:
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

thermoskannetje mee naar de werkplaats.. 🤣

't zal wat worden als ik eenmaal de ombouw gedaan heb, en er een Barfeeder aan heb hangen.. dan hoef ik maar 1 keer de grote groene knop in te hameren..
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Kars-cnc »

Dat ziet er goed uit Arie! Maak je die kleurtjes elektrolytisch?
Arie Kabaalstra schreef: 20 okt 2021 11:26 't zal wat worden als ik eenmaal de ombouw gedaan heb, en er een Barfeeder aan heb hangen.. dan hoef ik maar 1 keer de grote groene knop in te hameren..
Ik denk dat je dan helemaal geen tijd voor koffie meer hebt, je bent veel te gespannen aan het kijken of je nieuwe barfeeder het wel goed doet :lol:
Jensorie
Berichten: 731
Lid geworden op: 27 aug 2008 22:44

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Jensorie »

Arie Kabaalstra schreef: 20 okt 2021 11:26 't zal wat worden als ik eenmaal de ombouw gedaan heb, en er een Barfeeder aan heb hangen.. dan hoef ik maar 1 keer de grote groene knop in te hameren..
Ik denk zomaar dat je dan weer nieuwe problemen, ehh, uitdagingen, op te lossen hebt :mrgreen:
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Kars-cnc schreef: 20 okt 2021 14:38 Dat ziet er goed uit Arie! Maak je die kleurtjes elektrolytisch?
Ja.. min of meer.. Titanium Anodiseren is niet moeilijk en vooral leuk!.. je begint met het titanium in een speciale zure etsvloeistof te etsen, ik gebruik daar "Titan Etch" voor.. paar seconden is genoeg..

Dan spoelen in demi-water, en dan in de tank met "Electrolyt".. demi water met daarin opgelost Natriumbicarbonaat (Dubbelkoolzure soda, zuiveringszout), het voltage bepaalt de kleur, ik heb een labvoeding die tot 110 Volt AC gaat, 15Volt geeft "Rootber" Blauw zit rond de 25-30V, daarna wordt het wat lichter van kleur, en via een vaalgroen loopt het naar Goudkleurig bij 60 V, om dan naar Paars om te slaan rond de 70, dan zit er rond de 80 een groenblauw,en op 90-98V heb je groen..

Hoelang dat duurt?.. paar seconden.. als er geen stroom meer loopt (ik zie de stroom teruglopen op mijn voeding) dan is't klaar.. misschien neem ik die spullen wel mee naar de CNCZone Meeting.
Kars-cnc schreef: 20 okt 2021 14:38 Ik denk dat je dan helemaal geen tijd voor koffie meer hebt, je bent veel te gespannen aan het kijken of je nieuwe barfeeder het wel goed doet
Als ik eenmaal weet dat het werkt zoals ik het bedacht had.. dan ga ik er echt niet meer naar kijken..dat hebben jullie op de meeting ook wel kunnen zien.. ik duim een cyclus in, druk op de grote groene knop, en ga koffie halen.. . 8)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

20211024_154436.jpg
"YES!".. deze heb ik kunnen bemachtigen, compleet met Trekstang en Cilinder met Rotary Joint.

'k moet alleen even kijken hoe ik de cilinder met rotary in de vaste kop ga monteren.. 't hele ding draait mee, op de rotary na dan.. maar daar zijn ze ook voor..

Die Cilinder is een significante klomp Alu.. en die moet dus wel netjes gecenteerd zitten.. anders loopt mijn EMCOturn door de werkplaats.. en dat moeten we ook niet hebben natuurlijk..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

003acffeaf80d288ee42b5e35052a2e8ec3212e2_2_690x388.jpeg
Seriewerk aan het stampen.. en.. Juist.. Koffie!..

Hier nog even een vraag.. Weet iemand de juiste verbindingen voor de RS232 kabel?.. ik wordt uit de manual namelijk niet echt veel wijzer..
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Arie Kabaalstra schreef: 26 okt 2021 14:28 Hier nog even een vraag.. Weet iemand de juiste verbindingen voor de RS232 kabel?.. ik wordt uit de manual namelijk niet echt veel wijzer..
25 polig of 9 polig.
25 polig:
2 naar 3, 3 naar 2, 7 met 7. En je hebt de meest gebruikte cross kabel voor dit soort machines.

En anders iets van dit plaatje
RS232 kabel.jpg
En dan gaan ze er van uit dat de machine kant altijd 25 polig is.
2 en 3 is data
7 of 5 is gnd
die andere zijn de sgn. handshake signalen, maar als je met xon xoff werkt kunt je zonder.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

aan de PC kant is het natuurlijk een 9-pin..
Ik heb er een kabel bij.. met 25-pins aan weerszijden, 'k zou dan eens moeten kijken hoe dat aangesloten is..
'k heb ook een 25-pins naar klemblokjes printje.. daarmee kan ik makkelijk experimenteren.

'k heb ook het idee dat de RS232 poort van mijn PC op de zaak naar de eeuwige schrootvelden is.. met de Psion kreeg ik er geen bit doorheen..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Soms is "de andere kant op denken" of het probleem omdraaien de sleutel tot de oplossing..

die RS 232 bende heb ik nog niet uitgezocht.. maar kan't niet veeeeeel simpeler?..

de EMCOtronic TM02 besturing heeft een Diskette station.. 3½", 720 Kb.
Nou heb ik op meerdere plaatsen op Internet gelezen dat het verschil tussen een 720 Kb en een 1.44 Mb Diskette em fysiek zit in dat gaatje aan de linkerkant (die zonder het schuifje).. als dat erin zit, dan is het een 1.44, zit't er niet in.. dan is het een 720 Kb.. stukje tape erover moet de truc wel doen.. (ik denk dan.. ik knip een stukje Polystyreen, en plak dat erin..of.. gewoon een dotje Polyplestik erin kan ook)

Dat zou dan kunnen betekenen dat ik gewoon een doosje ongeformatteerde diskettes zou kunnen kopen (die dingen bestaan nog):

https://www.popelectronics.nl/diskettes ... mf2hd.html

gaatje dichtmaken.. en als 720 Kb formatteren, (ik weet niet of de EMCO dat kan) en dan

https://www.amazon.nl/USB-diskettestati ... uage=en_GB

deze aan de PC knupp'n..

Want eigenlijk..is een diskettetje erin frotten.. progje overzetten, en dan de diskette er weer uit peuteren makkelijker, minder omslachtig dan het aan weerskanten de poort openzetten voor RS 232.. da's toch meestal een heel heen-en-weer gedoe..
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Kjelt »

Sjemig de pemig zeg welkom in de 21e eeuw, over veeeel simpeler gesproken: :lol:

Vervang het diskettestation door een "Gotek USB floppy emulator", dit is een USB -> floppy interface drive.
Hiermee kan je 1.44mb images op USB stick zetten en vanuit de PC als normale 1.44mb floppy inlezen.
En vast ook als 720kB

https://nl.aliexpress.com/item/32287025 ... 6f0144z5yy
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik weet dus niet zeker of dat ding gaat passen.. zo ja, dan zou dat geweldig zijn, maar als dat niet werkt?..
Er zijn ook USB-RS232 adapters, maar als je een Verbinding hebt die vraagt om alle signalen (dus RTR/RTS, CTS/CTR en dergelijke) dan werkt het niet..
'k heb dat op de Brother geprobeerd, en ik kreeg er geen bitje doorheen..

Als ik een doos diskettes kan regelen, en een USB Diskettestation dat 720 Kb floppy's kan lezen..dan ben ik er ook..
Plaats reactie