DRO lineaal inkorten?

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

DRO lineaal inkorten?

Bericht door Ballegooijen »

Ik heb bij HBM zo'n goedkope lineaal met DRO gekocht. Nu is deze voor het mooi eigenlijk net iets te lang. Kan ik hier gewoon een stukje afzagen of heb ik dan een probleem?

https://www.hbm-machines.com/producten/ ... itleeskast
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 963
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: DRO lineaal inkorten?

Bericht door Portje »

Het staat er bij Johan

Deze liniaal kan op elke gewenste lengte ingekort worden.
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: DRO lineaal inkorten?

Bericht door Ballegooijen »

Portje schreef: 20 okt 2021 22:44 Het staat er bij Johan

Deze liniaal kan op elke gewenste lengte ingekort worden.
Nou ja zeg :oops: :oops: :oops: :oops:
Niet goed gelezen natuurlijk. Dank je wel Mart voor je oplettendheid!!
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
benkr
Donateur
Berichten: 7767
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: DRO lineaal inkorten?

Bericht door benkr »

Die kun je gewoon inkorten op elke gewenste lengte, geen enkele probleem.
Je zult alleen wel merken dat deze dingen ontzettend gevoelig zijn voor storingen, koelkast aan, liniaal of uitlezing op tilt, stofzuiger aan idem, TL lamp aan idem, draaibank aan idem, enz. enz.
Hier de oplossing, deze, origineel:
9326
Na mijn behandeling, en die zit er nu dus op::
9328
Hier op de draaibank:
9324


Een oud collega van mij had zijn Sino glaslinialen gewoon met de ijzerzaag ingekort zonder enig probleem verder, sindsdien doe ik dat ook, het uit elkaar halen en weer terug zetten is het grootste probleem, dan kun je de glaslatjes beschadigen, maar dat zo'n eind wat beschadigd raakt kan echt geen kwaad, daar komt de uitleeskop toch niet.
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 963
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: DRO lineaal inkorten?

Bericht door Portje »

Graag gedaan Johan.

Ik heb er hier ook een liggen van 90cm
Wil die eens op een zaaggeleider zetten
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: DRO lineaal inkorten?

Bericht door Ballegooijen »

Ja, het is een goedkoop dingetje. Ik wil het gebruiken om de hoogte van mijn laserkop af te lezen. Een storingtje zo af en toe is dus niet belangrijk. Heeft verder geen gevolgen voor de werking van de machine. Het is meer een Nice to have :lol:
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Kjelt
Donateur
Berichten: 6306
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: DRO lineaal inkorten?

Bericht door Kjelt »

benkr schreef: 20 okt 2021 22:49 Hier de oplossing,
Ben toen je dat een tijdje geleden vertelde over die ferriet kern dacht ik dat het om de kabel ging tussen lineaal en kastje. Aangezien die kabel bij de betere merken in een metalen omhulsel zitten was dat mijn gedachtegang.
Maar hij zit dus om de lineaal heen ? Dat begrijp ik niet helemaal.
Is het geen optische lineaal dan ?
benkr
Donateur
Berichten: 7767
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: DRO lineaal inkorten?

Bericht door benkr »

Kjelt schreef: 20 okt 2021 23:14
benkr schreef: 20 okt 2021 22:49 Hier de oplossing,
Ben toen je dat een tijdje geleden vertelde over die ferriet kern dacht ik dat het om de kabel ging tussen lineaal en kastje. Aangezien die kabel bij de betere merken in een metalen omhulsel zitten was dat mijn gedachtegang.
Maar hij zit dus om de lineaal heen ? Dat begrijp ik niet helemaal.
Is het geen optische lineaal dan ?
Nee, is een magnetisch principe.
En al deze dingetjes hebben er last van.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3070
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: DRO lineaal inkorten?

Bericht door hfjbuis »

Ik heb dezelfde linialen van Igaging op de freesmachine. Die heb ik ingekort met de ijzerzaak en daarna met een freesje afgewerkt. Klem het af te zagen stukje (klemmen op de dunne zijde) in de bankschroef, dan kan er weinig fout gaan.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1762
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: DRO lineaal inkorten?

Bericht door Kars-cnc »

benkr schreef: 20 okt 2021 23:36 Nee, is een magnetisch principe.
Capacitief zelfs (nog gevoeliger :cry: )
Kjelt schreef: 20 okt 2021 23:14 Maar hij zit dus om de lineaal heen ? Dat begrijp ik niet helemaal.
De liniaal zit aan beide uiteinden aan het frame van de draaibank geschroefd. Dit geeft een mooi grote lus waar magneetvelden goed op in kunnen koppelen en daardoor een stoorstroom in deze lus induceren. De ferriet kern dempt die stromen.

Ik had er ook problemen mee maar begreep dit fout mechanisme toen nog niet. Heb het uiteindelijk onder de knie gekregen door diverse maatregelen zoals; een betere aarding van het sensor-printje naar de liniaal (zit een sleepcontactje in), kortere en betere kwaliteit USB kabels en door het netsnoer verder van de liniaal af te brengen. Al met al best een tijdje mee aan het prutsen geweest. Zo'n ferriet kern lijkt mij een effectieve oplossing maar je moet er wel aan kunnen komen. Misschien is het ook voldoende als je een kant van de liniaal geïsoleerd monteert, dan onderbreek je de lus. Maar goed, dat is nog niet getest en bij EMC is niets zeker...
Kjelt
Donateur
Berichten: 6306
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: DRO lineaal inkorten?

Bericht door Kjelt »

Tja, dan zou ik het product zelf links laten liggen, tenminste voor toepassingen op industriele machines en omgeving. Zeker niet gebruiken als feedback lus voor bv closed loop systemen.
Als de fabrikant al verzaakt om dit fatsoenlijk op te lossen dan is goedkoop, duurkoop.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: DRO lineaal inkorten?

Bericht door DaBit »

Het hangt ook wat van de machine af. Ik heb die capacitieve HBM dingen ook wel eens toepast in een machine, en probleemloos. Ik gebruikte daarbij niet de meegeleverde uitleeskastjes maar knoopte die dingen aan een microcontrollertje. Misschien scheelt dat, waarschijnlijk niet.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
benkr
Donateur
Berichten: 7767
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: DRO lineaal inkorten?

Bericht door benkr »

DaBit schreef: 23 okt 2021 09:47 Het hangt ook wat van de machine af. Ik heb die capacitieve HBM dingen ook wel eens toepast in een machine, en probleemloos. Ik gebruikte daarbij niet de meegeleverde uitleeskastjes maar knoopte die dingen aan een microcontrollertje. Misschien scheelt dat, waarschijnlijk niet.
Nee, mijn uitleeskastje was ook gebaseerd op een Arduino, maar dat was flink gevoelig voor b.v. het aan zetten van de draaibank, reden om toch op zoek te gaan naar een vorm van ontstoring. Wellicht dat het batterij gevoede originele uitleeskastje er nog het minste last van heeft, geen idee eigenlijk. En typisch, de andere as was gebaseerd op een digitale schuifmaat, die had er echt helemaal geen last van.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3070
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: DRO lineaal inkorten?

Bericht door hfjbuis »

Ik gebruik 2 linialen van igaging op de freesmachine met het display los (1 per liniaal). Die doen het, in mijn omgeving, absoluut probleemloos. Ik denk dat die van HBM van dezelfde fabriek afkomen, ze zien er hetzelfde uit en hebben dezelfde functies.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Plaats reactie