Gu5.3 halogeen naar GU10 LED spots

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: Gu5.3 halogeen naar GU10 LED spots

Bericht door Caesar »

Top,

ik heb er zelf echt helemaal geen verstand van, maar ik weet wel wat ik al die tijd mis/gemist heb bij mijzelf thuis of bij anderen. Ik heb een aantal ikea en Action Leds in huis, maar het is het allemaal 'net niet'. Ik vind het sprankelende, bijna alsof het een soort regenboog is bij halogeen spots, missen bij leds. Ook inderdaad dat irritante 50hz ben ik echt allergisch voor (zowel TL en voor led), maar dat lijkt inderdaad wel redelijk verleden tijd te zijn.

Ik heb in ieder geval een uitgangspunt, ik denk dat ik er maar eens een paar ga bestellen voor in de lounge-kamer en kijken hoe dat bevalt.

Nogmaals, sorry voor het kapen, maar het leek me fijn om alle info in 1 topic te houden, zeker met de kennis van medeleden hier!
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Gu5.3 halogeen naar GU10 LED spots

Bericht door remon_v »

Heb nu de ExpertColor van Philips besteld met een CRI van 97:
https://www.comwo.nl/nl/1917872/philips ... 10-55-50w/

Hier zijn ze (wat ik kon vinden) het goedkoopste en vanaf €30,- gratis verzending.

Overigens heeft Philips ook dimbare LED's die warmer worden bij het dimmen, bijv. deze:
https://www.bol.com/nl/nl/p/philips-led ... oductTitle
Caesar schreef: 22 okt 2021 11:12 Nogmaals, sorry voor het kapen, maar het leek me fijn om alle info in 1 topic te houden, zeker met de kennis van medeleden hier!
Maakt niet uit, zo kunnen we van elkaar leren ;-)
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5419
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Gu5.3 halogeen naar GU10 LED spots

Bericht door serum »

Ik vond 2700k een optimum voor in ons huis. Met in de slaapkamer en de keuken heb ik een aantal inbouwspots van Philips die weer 3000K zijn, maar daar staan weer een paar 2700k exemplaren tegenover. En de keuken gaat toch weer finaal op de schop, waarbij ik zelf de lampen ga maken. (voor je het weet heb je er een productgroep bij)

Ben benieuwd naar jouw bevindingen met die Philips 2700k dingen. Ik heb toen diverse GU10's getest, samsung leds, cree leds, maar wat Kjelt zegt; die kwaliteit schommelt enorm.

Ik ben voor de ledstrips/verlichting die ik inbouw in de meubelen erg kritisch, maar de laatste jaren is de kwaliteit in kleurechtheid enorm omhoog gegaan.
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Gu5.3 halogeen naar GU10 LED spots

Bericht door remon_v »

Ik ben zelf ook erg benieuwd, ik ga zeker mijn bevindingen delen!
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Gu5.3 halogeen naar GU10 LED spots

Bericht door Kjelt »

Caesar schreef: 22 okt 2021 11:12 Ook inderdaad dat irritante 50hz ben ik echt allergisch voor (zowel TL en voor led), maar dat lijkt inderdaad wel redelijk verleden tijd te zijn.
Dat zal voor tl dan een te oude buis zijn, want deze "branden" nl op de pieken dus 100Hz ;-)
Of je bent er gevoelig voor dat is heel goed mogelijk.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Gu5.3 halogeen naar GU10 LED spots

Bericht door DaBit »

Ik ben een lichtkleur-snob, en ik ben tevreden met de Philips Master GU10 (domme lampen) en de Philips Hue enkel-witte GU10 spotjes (slimme lampen). De babipangpang lampjes uit het onderste schap van de prijsvechters loop ik met een wijde boog omheen, behalve voor verlichting in de kelderkast enzo. Het kan ooit best goed zijn, maar ik vind die paar euro meerprijs voor A-merk de gok niet waard.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: Gu5.3 halogeen naar GU10 LED spots

Bericht door Caesar »

Ik heb maar eens een paar van die lampen besteld bij voorgenoemde website. Ik denk dat ik dan ook een paar van die philips ernaast bestel en eens ga kijken.

Sowieso was ik, esthetisch, erg gecharmeerd van de Azure modellen op hun website, dus maar meteen de GU10 halogeen vervangers erbij besteld. Als ik de tijd vind (ik kan geen beloftes maken) zal wat foto's maken en hier neerzetten.
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Gu5.3 halogeen naar GU10 LED spots

Bericht door remon_v »

Heb net de Philips spots geïnstalleerd en ik ben dik tevreden! Warm licht en de kleur echtheid (CRI waarde) is gewoon heel goed. Ik denk een waardige halogeen vervanger.

Ben benieuwd wat Caesar z'n bevindingen zijn.
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: Gu5.3 halogeen naar GU10 LED spots

Bericht door Floppy »

Kjelt schreef: 22 okt 2021 10:52 Kijk het beste licht voor kleuren te zien is zonlicht overdag, dat is 8000K ofzo belachelijk blauw en koud en toch vinden we dat gewoon.
Bij verf / kleur en drukkers etc worden dan ook tl buizen gebruikt met zeer hoge CRI en een kleurtemperatuur van 7000-9000K.
Dat is toch niet helemaal waar. Volgens de ISO 3664:2009 standard is de standaard kleurtemperatuur om drukwerk te beoordelen 5000K.
Daarnaast nog wat andere eisen zoals de CRI.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Gu5.3 halogeen naar GU10 LED spots

Bericht door Kjelt »

Floppy schreef: 23 okt 2021 19:45
Kjelt schreef: 22 okt 2021 10:52 Kijk het beste licht voor kleuren te zien is zonlicht overdag, dat is 8000K ofzo belachelijk blauw en koud en toch vinden we dat gewoon.
Bij verf / kleur en drukkers etc worden dan ook tl buizen gebruikt met zeer hoge CRI en een kleurtemperatuur van 7000-9000K.
Dat is toch niet helemaal waar. Volgens de ISO 3664:2009 standard is de standaard kleurtemperatuur om drukwerk te beoordelen 5000K.
Daarnaast nog wat andere eisen zoals de CRI.
Ik ken niet alle waardes meer exact uit mijn hoofd dus je zult helemaal gelijk hebben.
Ook 5000K wil je niet in je woonkamer hebben ;-)
Smaken verschillen maar ik hou voor mezelf aan: 2700K voor de keuken en slaapkamer, 3000K voor de woonkamer en 4000K voor de hobbie en werkplaats.
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Gu5.3 halogeen naar GU10 LED spots

Bericht door remon_v »

De Philips Hue wit is nu in de aanbieding:
6x Philips Hue White Ledspots | 5.5 W | GU10
https://next.ibood.com/nl/nl/product-sp ... e-ledspots
Plaats reactie