CNC: Scheelt het tijd of kost het tijd?

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

hfjbuis
Donateur
Berichten: 3079
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: CNC: Scheelt het tijd of kost het tijd?

Bericht door hfjbuis »

JanSr schreef: 13 nov 2021 10:58 Waar ik zelf erg tegen op zou zien is al het voorbereidend administratieve werk.
Vergeet niet dat we allemaal beginnen met één eerste freesje. In de loop der jaren komt er geleidelijk aan steeds meer bij. Ik heb nog altijd heel vaak "als dit kan, dan moet met een beetje aanpassen, dat ook kunnen". En zo blijf ik veranderen en verbeteren.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
JanSr
Berichten: 582
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: CNC: Scheelt het tijd of kost het tijd?

Bericht door JanSr »

En nog een anekdote:

Ooit begon ik mijn loopbaan bij IHC in Kinderdijk, een heel oud, trots bedrijf.
Ze maakten daar baggerwerktuigen, het bedrijf bestond grotendeels uit een werf en een grote machinefabriek.
Toen ik daar begon (1973) werd in die machinefabriek al uitgebreid numeriek gewerkt. Enorme draaibanken, carrouselbanken, kotterbanken en freesbanken stonden daar grote hompen staal door tussenkomst van ponsbanden te verwerken tot echte werkstukken.
Tussen de tekenkamer en de werkplaats waren lieden bezig met het omzetten van tekeningen in ponsbanden.
Uiteraard ging daar wel eens wat fout: Zo zag ik een grote freesbank bezig met het gaten boren in het deksel van een dubbelwandige baggerpomp. Steekcirkeldiameter ca 2 m, vele tientallen gaten, ruim 30 mm Ø. De laatste vijf gaten werden in de lucht geboord, zodat je zeker wist, dat dat pompdeksel weer zou terugkeren in de constructiewerkplaats, waar ik de baas van was. Alle gaten dichtlassen en opnieuw beginnen.
Eén van de grootste kotterbanken werd bediend door een bejaarde man, die daar al aan stond voor de eerste ponsband de fabriek in kwam. Hij maakte prachtig, foutloos werk.
Hij reed met een collega mee, die vlak bij hem woonde, want hij had geen rijbewijs. Toen die een keer ziek was, kwam hij ook niet opdagen. Zijn werkstuk had haast, dus een collega ging er mee verder. Toen kwam men erachter, dat hij zijn werk nog steeds geheel met de hand deed, op basis van de tekeningen. De ponsband stak hij voor de show in de lezer. Hij had nooit begrepen hoe het dat digitale gedoe werkte. Bij hem werden er geen gaten in de lucht geboord.
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 870
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: CNC: Scheelt het tijd of kost het tijd?

Bericht door zeeschuim »

:lol:
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
JanSr
Berichten: 582
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: CNC: Scheelt het tijd of kost het tijd?

Bericht door JanSr »

zeeschuim schreef: 13 nov 2021 11:10 Nu kun je de Apple gebruikers eigenlijk wel onder de digibeten scharen.
Maar wel hele slimme digibeten.....
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5403
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: CNC: Scheelt het tijd of kost het tijd?

Bericht door serum »

zeeschuim schreef: 13 nov 2021 11:10 Nu kun je de Apple gebruikers eigenlijk wel onder de digibeten scharen.
En op zaterdag sta jij je grind aan te harken en de apple gebruikers hun geld
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: CNC: Scheelt het tijd of kost het tijd?

Bericht door Swets »

Voor mijn werkt het allemaal een stuk sneller.... , zeker netter....
en wat ik vooral heel fijn vind, dat ik het kan verbeteren, en dan nog een keer frezen ( of tegenwoordig een keer kan printen)

want ik heb eigenlijk best wel vaak als het af is, dat ik dingen zie waarvan ik achteraf denk had ik dat maar anders gedaan... :-)
ik ben natuurlijk een elektrische man... dus weet niets van toleranties enz enz... alles een beetje op het boerenverstand....
(gaat door de jaren heen natuurlijk wel steeds beter)

en als ik iets wil frezen uit een dik stuk (duur) aluminium of plexiglas, frees ik het vaak eerst in proef uit MDF.
want ik heb nog wel steeds met dat 3D tekenen dat het er op me scherm fantastisch uit zie... maar als ik dan het echt werkstuk in me handen heb, dat ik denk... "hmmm dat had wel iets dikker gekend"... "en die gaatjes hadden wel iets verder uit de rand gekend" :-)

ik zit ook in een paar van die CNC facebook groepen, en ik verbaas me dan wel altijd dat er zoveel mensen zijn met een 3D printer of CNC machine (zeker de laatste tijd door die goedkopen machines) die niet kunnen 3D tekenen? en eigelijk alleen maar spullen printen, die ze downloaden?

of die voor de simpelste dingen de tekeningen vragen.... dat ik echt denk dat haal je toch uit de foto's....veel dingen heb je toch niets aan de tekeningen, als jij andere spullen gebruik... maarja...

Ik ben best handig met Solidworks, en ondanks ik ook vroeger vaak een kladje maakte, doe ik toch tegenwoordig wel veel digitaal, vooral ook het feit dat ik het dan goed van alle kanten kan bekijken...
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3079
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: CNC: Scheelt het tijd of kost het tijd?

Bericht door hfjbuis »

Ik ben nu ruim een week aan het tekenen in 3D. De overgang van autocad/draftsite/progecad naar freecad is mij reuze meegevallen. Elke avond wat youtube kijken om te oefenen, een klein onderdeeltje ontwerpen en dan 3D printen op de nieuwe 3D printer. Het is jammer dat ik daar niet eerder serieus tijd in gestoken heb.
Inmiddels heb ik wat stiftbouten, moeren, spiraal veren, kabel clips, euroconnector houder, etc gemaakt. Ik kan nu al veel dingen sneller tekenen in 3D met freecad, dan in 2D met progecad. Ook het printen in 3D gaat onverwacht gemakkelijk en dat zonder "enige kennis van zaken". USB stick er in, bestand selecteren en starten. Het duurt wel even, maar je hebt er geen omkijken naar. De 3D printer zal nu een deel van het frees/draai werk overnemen. Dat geeft ruimte voor andere leuke dingen zoals eindelijk eens beginnen aan de CNC freesmachine.
@jansr Geef CNC een kans!
There are only 2 limits, the sky and your imagination
JanSr
Berichten: 582
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: CNC: Scheelt het tijd of kost het tijd?

Bericht door JanSr »

Ja, ik kijk er wel eens met een scheef oog naar.
Maar ja, een complete analoge werkplaats omzetten naar CNC en dan ook nog de learning curve van 3d cad?
Ik ben nu 78, de realiteit gebiedt mij om die stap maar over te slaan....
En ja, best gek.
Toen ik 70 werd kreeg ik de opdracht om Style CNC Machines in Bunschoten weer op de been te helpen na het faillissement.
Dat project is meer dan gelukt.
Daar ging het uiteraard alleen maar over CNC.
Helaas was (en is) de kleinste Style draaibank of freesbank nog een maat de groot voor mij, nog even los van de centen.
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: CNC: Scheelt het tijd of kost het tijd?

Bericht door rien1959 »

Voor mij is het hele cnc gebeuren een zegen. Ik ben begonnen in 1977 in een fabriek met alleen conventionele machines. Daar maakte ik zeer complexe onderdelen mee. Als ik toen al cnc machines tot mijn beschikking had gehad dan was alles 10 x zo snel gemaakt. Later kwam ik in een machinefabriek met cnc machines. Ik dacht daar wel een cursus te krijgen, maar nee .... er werd me een Heidenhain handboek in mijn handen gedrukt en dat was het dan :oops: Nu leer ik heel snel dus dat was niet zo'n probleem. Later kwam de chef vragen hoe ik bepaalde dingen oploste ..... Hij werkte ook wel eens op die machine :lol: In diezelfde tijd door de vaste cnc draaier een spoedcursus gehad in draaien. Vervolgens ging hij drie weken op vakantie en daar stond ik dan :lol: De eerste keren met het zweet in de handen maar alles ging goed. Echt, ik zou het niet meer kunnen missen.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13495
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: CNC: Scheelt het tijd of kost het tijd?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik kom van een conventionele achtergrond, toen ik in 1996 als gereedschapmaker ging werken, hadden we in de hele gereedschapmakerij maar één CNC machine, een Brother HS-100 Draadvonkmachine.
Die werd voor van alles "misbruikt" 't ding had 2 bijnamen.. de "Vissekom" om zijn kleine werktankje, en de "hoer" omdat iedereen em gebruikte, dat wil zeggen.. er waren toen 4 van de 7 medewerkers die G-Code konden kloppen, en een contourtje klop je zo in..
Toen kwam de eerste CNC Draaibank, een Chevalier FLC 1840 met een Fagor 800 T Teach in besturing, je deelde je werkstuk in met bewerkingscycli, je klopte de maten en de snijparameters in een dialoogje, en je gaf een beuk op de grote groene knop.. Koffie!
Toen kwam er een Mitsubishi DWC 200 H Draadvonkmachine bij.. en daar waren 2 man voor opgeleid, beiden al heel ervaren met het draadvonken op de Brother.
Vervolgens kwam er naas de 2 Conventionele TOS Freesbankjes een Bridgeport VMC800 met Heidenhain TNC 410 te staan..
Omdat ik mezelf geleerd had met de Chevalier draaibank te werken, werd ik ook als één van de eersten opgeleid voor het werken met de Freesbank, daar heb ik dus Heidenhain geleerd, ergens in 1998.

Omdat ik al behoorlijk handig was met computers, ik schreef zelf spelletjes op mijn Commodore C16, ging er een wereld voor me open op die Heidenhain besturing, Parametrisch programmeren, waarmee ik dingen voor elkaar kreeg waarvan mijn collega's dachten dat je dat toch echt met CAM software moest doen.. de Cam software die we hadden, was eigenlijk vooral bedoeld voor de draadvonkmachines, met name voor de Mitsubishi, want dat was een 5-assige machine, die ook conisch kon vonken, of met de bovenkop een andere contour kon lopen dan de onderkop..Conisch vonken werd vooral toegepast bij snijstempels om vrijloop te krijgen, en dat betekende niet alleen de ronde gaten, maar ook allerhande vreemde vormen..
Dat kun je wel handmatig programmeren, maar 't is een hoop werk.. omdat je 2 contouren moet schrijven. Dan is CAM wel handig..

Toen ik op de Freesbank aardig thuis was, werd ik een keer bij de Brother neergezet, ik heb een ochtendje instructie gehad, en daarna kon ik ook met die machine overweg.. weer wat later kwam ik ook achter de Mitsubishi te staan..

Ik ging daardoor steeds minder conventioneel doen, af en toe "effe een klein klusje", meestal niet meer dan een botte snijnippel een haartje inkorte.. gewoon Keramische beitel erin..voorkant raken.. tiende of 2 eraf poetsen.. wetsteentje erlangs.. klaar.. Snij-trekbussen, met een radius, die werden vanaf het moment dat we die CNC Draaibank hadden daarop gedaan.. zo mooi krijg je ze niet geschuurd (Zo deden we het voor die tijd)

Zo heb ik dus stukje bij beetje geleerd met CNC machines te werken.. en als je dat eenmaal dagelijks doet, dan wil je ook niet anders meer..

Later nog wel een blauwe maandag gewerkt in een machinefabriek, waar ze alleen maar conventionele machines hadden, en daar stond ik achter een draaibank..
Kreeg daar wel een keer een vraag van een collega of ik in staat was om een "halve bol" te draaien.. "Jahoor.. geef me maar een schetsje van wat je nodig hebt.. even met de Casio een rijtje coordinaten uitgerekend, met een ronde wisselplaat naar die punten gelopen, schuurlinnentje erover.. en klaar.. de leidinggevenden in dat bedrijf begrepen er niets van, hoe ik dat voor elkaar gekregen had.. "Nou.. gewoon de berekening die in CNC Software zit gebruiken om de coordinaten te berekenen, en dan daar naartoe draaien.. zo moeilijk is dat niet.. "

en dan nu thuis.. dat wil zeggen in mijn eigen bedrijfje.. Ik heb eigenlijk alleen maar CNC.. in de werkplaats.. een EMCO Compact 5 CNC, de Beagle VMC 2814 4-assige CNC Freesbank, een portaalfreesbankje, een Brother HS-100 en een EMCOturn 120 draaibank.

Stukswerk draaiwerkstukken, die doe ik op de EMCO 5.. daar heb ik een Teach-in systeem op gemaakt vergelijkbaar met wat ik gewend was op de Chevalier, een Kopie van de Fagor besturing als het ware.. Ik knoop er een stuk materiaal in, raak met een beitel aan de voorkant, zet de Z op 1 mm ofzo, en ik begin met een vlakdraaicyclus, daarna de andere cycli die ik nodig heb om mijn onderdeel te maken..

Met een Teach-in besturing denk je nog altijd als een conventioneel draaier, je hebt de maten in je hoofd.. en op een conventionele bank stel je zelf je snedediepten in, en dan draai je naar de maat, of net iets ervoor om alles in één keer met een laatste snede glad te trekken.
Met Teach-in geef je die maten gewoon in.. 't gaat niet sneller, maar.. in plaats van dat je er de hele tijd bijstaat om aan de handwielen te draaien en de voeding aan en uit te zetten. klop je de maten in de dialoog.. grote groene knop.. koffie!..

Op mijn Freesbankje gaat het niet anders.. ook daar heb ik een hele bibliotheek met standaard bewerkingen in zitten.. en een programmeer applicatie om de programma's te maken, een kopie van Heidenhain Klartekst, zo kan ik op de freesbank zonder CAM eenvoudige werkstukjes zo maken.. gewoon een reeks dialogen volstampen met gegevens, programmaatje maken, laden, werkstuknulpunten instellen,, grote groene knop.. Koffie!..

Als 't werk wat complexer wordt dan dat.. dan gebruik ik CAM Software.. en omdat mijn Freesbank op EdingCNC Draait, zet ik die programma's gewoon op een USB Zetpil, ik stel de nulpunten in, druk die machine die USB Zetpil in zijn achterste, Grote groene knop.. Koffie!..

Tussen het koffiedrinken door doe ik nog andere dingen natuurlijk.. anders zou ik met al die koffie geen oog meer dichtdoen.

de EMCOturn 120, da's een "oud beestje" ik wil em ombouwen naar EdingCNC, maar dan moet ik de gelden daarvoor eerst bij mekaar klussen.. ik heb verder geen andere inkomsten.. mogelijk komt het wel zo ver dat als ik de EMCOturn vol in kan zetten, dat ik een tweede exemplaar aan zal schaffen om 'm om te bouwen.. dan kan ik die ook net zo snel en makkelijk programmeren als de EMCO 5.. heb ik tegen die tijd genoeg werk voor 2 machines.. dan bouw ik de andere ook om, zo niet.. dan gaat ie in de verkoop..

ik heb de RS 232 communicatie met de EMCOturn 120 nog niet voor elkaar, maar zodra dat klaar is, dan ga ik dat zeker gebruiken.
Ik kan de programma's makkelijk genoeg schrijven in Notepad, en als ik me een keer "kwaad maak" dan kan ik ook wel een Macro schrijven in EdingCNC die EMCO Code uitspuugt, dan kan ik Edingcnc gewoon als CAM software gebruiken.. zo spannend is dat niet..

De Brother HS-100, over het algemeen zijn dat eenvoudige contourtjes, maar de RS232 werkt goed op die machine, dus kan ik door een speciale postprocessor voor CAMBAM mijn programma's ook op de PC maken.. Ik heb toch doorgaans voor alles wat ik maak een CAD tekening, dus een DXFje door de CAM trekken is zeker voor een draadvonkmachine zo gepiept..

Ik doe 't nodige (klein)seriewerk,dus is CNC dan zeker een uitkomst.. als ik ergens wel flauw van wordt is 't wel seriewerk op conventionele machines.
Momenteel bijvoorbeeld ben ik bezig met "Straptools" gereedschapjes om horlogebanden te verwisselen of te verstellen, 't ding bestaat uit 3 gedraaide Titanium onderdelen, een middenstukje met M6x0.5 aan weerszijden, wat groefjes erin, en een gat M3 door en door..en 2 doppen.. eveneens met groefjes, en M6 x 0.5 binnendraad.. dat tap ik momenteel nog met de hand.. en dat is een rampeklus..ik heb dan nu ook een paar binnendraadbeiteltjes die ik daarvoor ga inzetten.. de cyclustijd zal dan een minuut langer worden, maar ik win 3 minuten omdat ik niet meer met de hand hoef te tappen.
de lange doppen, hebben ook nog een oogje, dus 2 platte kantjes en een gatje aan de afgeronde kant..
Nou heb ik het zo ingedeeld dat ik de doppen draai op de "120" voorkant vlakken, gaatjes boren, uitdraaien, groefjes insteken, en afsteken.. de afronding doe ik op de "5", dus zodra de eerste dop uit de 120 komt, schuif ik het stafmateriaal door, start.. nieuwe.. de oude gaat naar de 5.. op lengte draaien en afronden.. de doppen met het oogje gaan dan door naar de Beagle, op de 4de as.. en zo loop ik continu tussen 3 CNC machines heen en weer.. neem af en toe een slok koffie.. maar ik ben vooral bezig met onderdelen van de ene naar de andere machine verplaatsen..

Zo heb je 3 machine tegelijk aan het draaien..en ik hoef alleen maar te zorgen voor een gestage stroom onderdelen, en voldoende koffie..

ALs je maar 1 machine hebt.. dan is CNC niet per definitie sneller, maar je krijgt wel een beter resultaat, als je programma goed is, dan is je product goed.
assink
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: CNC: Scheelt het tijd of kost het tijd?

Bericht door assink »

Ik heb zelf ook alles (nog) conventioneel.
Maar dat alles heb ik mij ook min of meer zelf aangeleerd.
Dat verspanen op hbo werktuigbouwkunde mag geen naam hebben.
CNC zou ik mij zelf ook aan moeten leren, en voor wat ik doen wil ben ik wel zwaardere machines nodig.
Electronica weet ik helaas bar weinig van, en dat is het voornaamste dat me nu tegen houd.
Buiten de tijd om een machine om te bouwen, gebruiksklare cnc machines om metaal te bewerken zijn ook best wel duur en groot.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: CNC: Scheelt het tijd of kost het tijd?

Bericht door bartL »

assink schreef: 24 nov 2021 15:17 Maar dat alles heb ik mij ook min of meer zelf aangeleerd.
Dat verspanen op hbo werktuigbouwkunde mag geen naam hebben.
Goh, dat klinkt bekend. Ik had de mazzel dat ze precies in de tijd dat ik praktijk zou krijgen (in het kader van bezuinigingen) de praktijkuren gereduceerd hadden tot welgeteld 40 hele uren. Voor ongeveer 1/3 van de groep (ondergetekende inclusief) de mooiste week van de opleiding. Voor de overige 2/3 een rampweek, vieze handjes en zwarte nageltjes enzo...
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: CNC: Scheelt het tijd of kost het tijd?

Bericht door xander janssen »

Hier nog een autodidact voor wat betreft verspanen. TU natuurkunde faculteit had wel een werkplaats maar cursus voor studenten werd in mijn jaar afgeschaft wegens Arbo. Frezen die onafgedekt rechtop in een houten blok staan zijn gevaarlijk voor snijletsel. Kolomboormachine liet toe in je hand te boren. Service deksel van Nortonkast van draaibank zat vast met tal van bouten maar geen elektrische schakelaar die motor stil legt bij openen. Dat soort overwegingen...

Maakte zelf tot voor kort alles conventioneel. Zoals Arie zegt met de hand naar veel coördinaten lopen. Een CNC doet wat dat betreft niet anders. Omdat ik nu meercilinders ipv eencilinders ga bouwen is er wat serie werk nodig. Daarom in CNC gestapt maar vraag me af of ik de ombouwtijd van de frees en draaibank er ooit uit ga halen. In geestdodende tijd wel.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13495
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: CNC: Scheelt het tijd of kost het tijd?

Bericht door Arie Kabaalstra »

xander janssen schreef: 24 nov 2021 19:39 Daarom in CNC gestapt maar vraag me af of ik de ombouwtijd van de frees en draaibank er ooit uit ga halen. In geestdodende tijd wel.
Dat hangt er vanaf hoeveel tijd je nodig hebt gehad om je machine om te bouwen.. ervaring leerde mij dat als je alles vantevoren geregeld hebt.. dat het zo gebeurt is.. Mijn Emcootje 5?.. dat kostte me 2½ uur.. inclusief inregelen van EdingCNC.. maar ik had alles op voorraad.. voordat ik met de ombouw begon..

de EMCOturn gaat waarschijnlijk niet zo snel, maar zoveel tijd kan ik me momenteel niet veroorloven.. die machine moet zo veel mogelijk draaien.. dan brengt ie immers geld op..
Hij moet dan ook zijn ombouw zelf bekostigen.. met de huidige order is ie in elk geval al afgeschreven.. dat deel is "Binnen".. nu de rest nog.. Steppertjes, Voedingen, Componentjes hier en daar..

In de huidige besturing heb ik al 2 relais ingebouwd ter vervanging van een kapot circuit op één van de printplaten.. die dingen kan ik zo meenemen in de ombouw..
Ik zal alleen goed moeten kijken.. wat ik waar aansluit.. ik heb 400V, 240V en 24 V in de machine zitten.. de Koelpomp is 400V, de Smeerpomp 230V, en de schakelstroom is 24V.. de Machineverlichting is 240V, maar daar gaat waarschijnlijk in de toekomst een 12V led in. .(ik denk aan "dagrijverlichting")

Bottomline is en blijft.. als je seriewerk hebt, dan is het ''een keer programmeren, kunstje herhalen".. en een CNC machine doet dat beter dan een conventionele.
Met de juiste besturing kost Stukswerk ook niet heel veel tijd.. zeker niet met Teach in op de machines.. cycli volstorten met de juiste gegevens.. grote groene knop.. en onderwijl kun je bezig met andere dingen..
Plaats reactie