Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Moderator: Moderators

Plaats reactie
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Bericht door benkr »

Kjelt schreef: 22 nov 2021 15:45
DaBit schreef: 22 nov 2021 15:34 Wie heeft er nou zekeringen nodig als er bouten in alle maten voorhanden zijn? :mrgreen:
:lol: Hoeveel Ampere reken jij voor een M4 bout? 4kA ofzo ? :mrgreen:
Nee, daarom heeft hij een dun draadje genomen.
Maar als je heel goed kijkt is het geen zekering die kapot is gegaan, maar een 10 Ohm weerstandje.
Ik heb maar gegokt en een paar SMD 5A zekeringetjes besteld, maar eigenlijk had ik 10 Ohm weerstandjes moeten bestellen, alleen die kon ik niet zo snel vinden, zeker geen waar ook de max. stroom heel duidelijk van gedefinieerd is.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3056
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Bericht door hfjbuis »

benkr schreef: 22 nov 2021 18:19 eigenlijk had ik 10 Ohm weerstandjes moeten bestellen, alleen die kon ik niet zo snel vinden, zeker geen waar ook de max. stroom heel duidelijk van gedefinieerd is.
Die bereken je toch uit het vermogen van de weerstand: W = i x i x r <=> I = wortel (W / r)
Of mis ik iets?
There are only 2 limits, the sky and your imagination
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Bericht door benkr »

hfjbuis schreef: 22 nov 2021 19:27
benkr schreef: 22 nov 2021 18:19 eigenlijk had ik 10 Ohm weerstandjes moeten bestellen, alleen die kon ik niet zo snel vinden, zeker geen waar ook de max. stroom heel duidelijk van gedefinieerd is.
Die bereken je toch uit het vermogen van de weerstand: W = i x i x r <=> I = wortel (W / r)
Of mis ik iets?
Ja, zo'n weerstand moet b.v. zonder rook en vuur kapot gaan, dat is bij een zekering heel duidelijk geregeld, bij een weerstand ook wel als je de juiste kiest, daar heb je de datasheet voor nodig, maar die vind je niet van een weerstand die je bij Ali koopt, daarom toch maar voor een zekering gekozen.

Ik heb vroeger best veel Dynacord en Electro Voice versterkers gerepareerd (die komen uit dezelfde fabriek), in de eindtrappen zitten behoorlijk wat van die onbrandbare weerstandjes, die had ik toen standaard liggen, maar die bestelde ik wel bij de importeur van Dynacord/Electro Voice, idem voor de vermogens transistoren, ik heb die destijds wel eens in China besteld, zeker toen waren dat dingen die er precies hetzelfde uitzagen maar meestal bij de eerste test al weer kapot gingen, daar ben ik dus snel vanaf gestapt. Ik repareerde die versterkers standaard voor 175 Euro incl. garantie, bij de importeur kostte een ruilmodule (ook een gerepareerd exemplaar) 350 Euro. Was een hele leuke bijverdienste, soms deed ik er meerdere per week en heel vaak op mijn werk tussendoor. En bij best veel modellen zaten er 4 van die versterker blokken in één unit, dat kon best wel eens flink oplopen.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Bericht door Kars-cnc »

hfjbuis schreef: 22 nov 2021 19:27 Die bereken je toch uit het vermogen van de weerstand: W = i x i x r <=> I = wortel (W / r)
Zoals Ben ook al schrijft is het soms handig als een weerstand zonder vuur of rook kapot gaat. Fusible resistors heten deze dingen.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Bericht door benkr »

Ik heb gisteren de motorbasis van de toolwisselaar opnieuw gefreesd / gedraaid en vandaag de Nema 17 motor er op geschroefd. De eerste testen laten zien dat het idee werkt, de Nema 17 motor is voldoende sterk maar als het mechaniek tegen zijn aanslag loopt (wat helemaal de bedoeling is) dan hoor je de motor zoals te verwachten was een gierend geluid gaan maken. Dat is voor een deel instelbaar met de motorstroom, het motortoerental, de acceleratie en misschien nog wel iets, daar ga ik dus nog mee spelen als ik de bedrading weer wat heb gefatsoeneerd en zo.
In ieder geval is de storing waar het allemaal om ging volledig verdwenen, gelukkig wel.
Dat fatsoeneren van de bedrading is op enkele plaatsen best wel rigoureus, de hele relais schakeling van de oude wisselaar motor besturing er uit, plek gemaakt voor de stappenmotor driver, nieuwe kabel naar de stappenmotor op de dwarsslede, dus door de kabelrups, door een stuk flexibele metaalslang en door de wisselaar. Ik wil ook nog gaan experimenteren met de Enable/Disable van de stappenmotor driver, waarom zou de motor continu stroom moeten voeren terwijl dit voor de wisselaar niet hoeft. Het halveren van de motorstroom bij stilstaande motor lijkt een beetje vreemd te werken, die conclusie trek ik uit de stroom die de hele driver trekt uit mijn labvoeding die ik heb gebruikt voor dit experiment. Het lijkt er op dat de stroom tijdens draaien van de motor gelijk is aan de "gehalveerde" stroom bij stilstand. Als de motor net stilstaat wordt de opgenomen stroom flink hoger om na enkele seconden terug te vallen naar die gehalveerde stroom. Als ik de driver disable dan wordt de opgenomen stroom echt laag, enkele mA's.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Bericht door kawarider »

Goed nieuws Ben, motor zal weinig stroom nodig hebben tijdens verplaatsen en voldoet dus prima. Piek aan t eind laat zien. Logisch?
xander janssen
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Bericht door xander janssen »

benkr schreef: 23 nov 2021 21:31. Het lijkt er op dat de stroom tijdens draaien van de motor gelijk is aan de "gehalveerde" stroom bij stilstand. Als de motor net stilstaat wordt de opgenomen stroom flink hoger om na enkele seconden terug te vallen naar die gehalveerde stroom. Als ik de driver disable dan wordt de opgenomen stroom echt laag, enkele mA's.
Denk dat ik dat wel snap:

Als de motor draait wekt hij een tegen EMK op. Tijdsgemiddeld over de stappen zal dit een gedeelte van de door de driver aangelegde AC spanning opheffen/tegenwerken, dus zal er een lage AC stroom lopen door de spoelen.

Daarom heb je soms bijvoorbeeld 50V nodig om 2A door een 5Ohm wikkeling te laten lopen als motor draait. De wikkeling werkt dan als spoel met tegen EMK.

Op het moment dat de motor door externe oorzaak stil komt te staan (doordat de wisselaar tegen aanslag aan loopt), valt dit tegen EMK weg. De driver zal dezelfde spanning blijven geven en er zal dus een flink hogere stroom gaan lopen. Wikkeling gaat zich minder als spoel maar meer als ohmse weerstand gedragen.

Na x aantal seconden (afhankelijk van driver) zal de driver merken dat tijdsgemiddeld die hogere stroom loopt en zal hij terug gaan regelen naar de ingestelde stroom.

Deze blokkering van de motor is namelijk heel anders dan wanneer je de motor stopt door de driver geen step pulsen meer aan te bieden. Indat lastste geval gaan de drivers meestal instantaan terug naar i gestelde halve stroom.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Bericht door Kars-cnc »

benkr schreef: 23 nov 2021 21:31 Dat fatsoeneren van de bedrading is op enkele plaatsen best wel rigoureus, de hele relais schakeling van de oude wisselaar motor besturing er uit, plek gemaakt voor de stappenmotor driver, nieuwe kabel naar de stappenmotor op de dwarsslede, dus door de kabelrups, door een stuk flexibele metaalslang en door de wisselaar.
Was het dan toch niet gemakkelijker geweest de bestaande motor van nieuwe afgeschermde kabels te voorzien?
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Bericht door benkr »

Kars-cnc schreef: 23 nov 2021 22:54
benkr schreef: 23 nov 2021 21:31 Dat fatsoeneren van de bedrading is op enkele plaatsen best wel rigoureus, de hele relais schakeling van de oude wisselaar motor besturing er uit, plek gemaakt voor de stappenmotor driver, nieuwe kabel naar de stappenmotor op de dwarsslede, dus door de kabelrups, door een stuk flexibele metaalslang en door de wisselaar.
Was het dan toch niet gemakkelijker geweest de bestaande motor van nieuwe afgeschermde kabels te voorzien?
Dat had ik al gedaan, inclusief netfilters in de toevoerleidingen opnemen en dat hielp niet, nog steeds storingen, toen ik (waarschijnlijk door een bedradingsfout) de motor niet meer aan het draaien kreeg heb ik snel besloten om over te stappen op een stappenmotor, ik was het zat om hier steeds in rondjes te blijven draaien, ik had er genoeg van en had ook geen idee meer wat ik nog meer kon doen.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Bericht door Kars-cnc »

benkr schreef: 23 nov 2021 23:19 ik was het zat om hier steeds in rondjes te blijven draaien, ik had er genoeg van en had ook geen idee meer wat ik nog meer kon doen.
Ja... soms moet je gewoon iets heel anders kiezen dan wat je al die tijd nastreefde om een eind aan het probleem te maken.

Wisten ze vroeger ook al: "Als het niet gaat zo als het moet dan moet het maar zoals het gaat" 8)
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Bericht door benkr »

Ik heb de afgelopen week de proefopstelling met de stappenmotor en de gereedschapswisselaar getest en daar bleek toch dat de driver zich een beetje vreemd gedraagt.
Wat ik vooral vreemd en ongewenst vind is dat als ik de motor niet laat draaien er een flinke stroom gaat lopen die zich ook niet door het mechanisme van "na 2 seconden de stroom halveren" liet beïnvloeden.
De opgegeven motorstroom volgens de datasheet is 0,7A, maar er ging bij een stilstaande (niet aangestuurde) motor 1A lopen. En omdat de wisselaar maar incidenteel wordt gebruikt is dat een zeer ongewenste situatie. Wat wel goed werkte was de driver te disabelen wanneer er geen toolwissel nodig was, de opgenomen stroom van de hele driver is dan maar enkele mA's.

Hier de driver en aansluitschemaatje zoals in de datasheet is gegeven:
Leadshine DM805 driver.JPG
Nu had ik toch al 2 relay printjes met relais uitgang van Ali gemodificeerd zodat ik die met een TTL uitgang van de Masso kon sturen.
Standaard werkte dat niet omdat de opto ingang van zo'n printje te veel stroom trok, maar door de opto coupler aan de ingang te vervangen door een simpele transistor werkt dat perfect.
De Masso heeft voor de wisselaar 2 uitgangen, 1 uitgang voor linksom, en een uitgang voor rechtsom.
Via de relaisprintjes heb ik dan 2 wisselcontacten om de stappenmotor driver te sturen.
Ik wilde nu dus via deze beide relays het volgende sturen:
1. in rust de driver ge-disabeld
2. voor het kiezen van een nieuw gereedschap de driver enabelen en laten draaien
3. voor het weer vergrendelen van de wisselaar de motor andersom laten draaien
4. de driver weer disabelen

Dit is wat er morgen in gesleuteld gaat worden.

Na even tekenen kwam er dit schemaatje uit:
Toolwisselaar Masso draaibankje.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Bericht door benkr »

Ik heb gisteren de wisselaar met Nema 17 stappenmotor op de machine geplaatst, het meeste werk was de kabel van de motor overal doorheen te friemelen maar dat is uiteindelijk gelukt, ik moet de bedrading vanaf de stepperdriver naar de relais nog leggen maar voor dat friemelwerk was het gewoon te koud in de grote hal, ik heb toen nog wat cosmetische dingen gedaan zoals een monitor steun er op gemaakt en ook een plaat waarop een keyboard en muis hun plek kunnen krijgen.
Zodra de temperatuur ietsje aangenamer wordt zal ik de rest aansluiten, dat gaat wel werken.

Ik ben al bezig geweest om vanuit de MDI omgeving wat commando's te geven voor een toolwissel maar dat lukt nog niet, geen idee of ik wat verkeerd doe, of dat dit alleen lukt in een G code bestandje. En daar zit nu even mijn probleem, ik heb nog nooit een G code gegenereerd voor een draaibank, sterker nog, ik heb geen idee hoe je zelfs een ontwerp maakt wat gedraaid moet worden.
Daarom hier de vraag of iemand een kort iets wil genereren wat een aantal toolwissels in zich heeft en wat met een postprocessor voor Masso is gegenereerd.

Wat mijn bedoeling vooral is om te zien of dat de afhandeling van zo'n toolwissel goed wordt afgewerkt. Vooral het weer vergrendelen van de toolhouder is iets wat tijd kost, die tijd wordt door Masso bepaald en ik heb nu geen enkel idee of de toolwissel nu snel genoeg is. Ik ben eigenlijk best wel bang dat het nu te traag gaat. Als dat zo blijkt te zijn dan zal er een Nema 23 stappenmotor op moeten. Ik had de Nema 17 juist gekozen omdat dat soort motortjes meestal sneller zijn, maar ik kan het motortje helemaal niet zo snel laten draaien, dan gaat die redelijk vaak stallen.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Bericht door benkr »

Na weer van alles te hebben gelezen kwam ik tegen dat Masso het stuurcommando voor het vergrendelen van de wisselaar 400 mSec. lang maakt, dat redt mijn stappenmotortje zelfs niet bijna. Dat betekent dat ik toch weer terug moet naar die AC motor denk ik.
Ik denk nu nog aan een timer om die puls te verlengen, maar echt elegant vind ik dat niet.
Ik ga morgen nog eens precies meten hoe veel tijd het nu kost, maar dat zijn denk ik meerdere seconden.
Dit ding blijft me wel flink plagen, maar ik geef me nog niet gewonnen.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Bericht door benkr »

De stappenmotor draait zo ongeveer 370 rpm, als ik hem sneller maak dan gaat de motor te pas en onpas stallen.
Ik heb ook nog een dikkere Nema 23 motor geprobeerd, die kreeg ik to zo'n 900 rpm aan het draaien.
Toen heb ik ook de AC motor weer een keer aangestoken, die draait 3000 rpm en zelfs daar vraag ik mezelf af of ie snel genoeg wisselt, en dan met name het vergrendelen, dat moet immers binnen 400 mSec gebeurd zijn.
Eerst maar weer eens de relays bedraden en dan gewoon proberen.
Ik heb Boudewijn van Harware-CNC.nl nog gevraagd om mij een stukje G-code te sturen waarin de wisselaar wordt aangestuurd, ik had niet verwacht dat het zo simpel zou zijn:

M6 T1
G4 P3
M6 T3
G4 P3
M6 T2
G4 P3
M6 T4
G4 P3
M6 T5
G4 P3

Ik heb in een filmpje over het wisselen van een tool bij een Emco 120, daar wordt gewoon in de MDI T1M6 ingeklopt en het tool wordt gewisseld.
Ik had dat ook geprobeerd, geen idee waarom dat bij mij niet werkte.
Ik ga de hint van boutje ook uitproberen, de motor draden met een condensator ontstoren, geen idee wat dat brengt, maar het moet toch mogelijk zijn om dit ding werkend te krijgen.

Ik heb nog even geen idee wanneer ik dit ga proberen, ik denk dat dat nog wel even zal duren, de temperaturen in de grote hal zijn niet echt geschikt voor het gefriemel met die dunne draadjes. Maar wie weet.
Plaats reactie