Motion Simulator!

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Motion Simulator!

Bericht door Swets »

DaBit schreef: 20 nov 2021 13:34 Yup, zoals hfjbuis al aangaf: die zit er gelijk in
heb hem al besteld.....

Heb ik een mooie fuction gemaakt, en wil daar als result een struct variabele er uit zien te krijgen....
maar wil nog niet helemaal lukken.... zal toch wel moeten kunnen toch?
:-)

edit:
ik het de functie maar veranderd... :-) geef nu het motor nummer mee, en in de functie gooi ik de 3 uitkomsten rechtstreeks in de array....
dacht waarom zal ik ze eerst naar buiten halen, en daar in een array zetten...
Laatst gewijzigd door Swets op 22 nov 2021 12:32, 1 keer totaal gewijzigd.
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Motion Simulator!

Bericht door Swets »



hehe... hij beweegt weer... :-)
ziet er een beetje het zelfde uit als eerder, maar programma is helemaal anders....

ik heb nu een transfer matrix, (heet dat zo? daar heb je het al... ik weet niet eens hoe heet)...
nou ja, met die zelfde functions zoals in het doosjes verhaal ( https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=38&t=10456)

dus nu aan het begin, ga ik er vanuit dat het object precies in de midden hangt van het frame... dan tijdens de setup, laad ik de x,y,z van elk hoekpunt in een array...

en dan dmv de matrix, kan ik die 8 punten verschuiven in X,Y of Z richting.... dan reken ik de nieuwe lengtes uit van de draden... en nu doe ik nog de heel move in 1 keer... maar dat ga ik later in kleine stukjes hakken, in hele kleine stapjes....

ik heb ook de rotatie matrixen (?) er in gebouwd.... dus ga zo eens kijken of hij dat ook wil doen...

je zie trouwens wel hier en daar wat rotatie, scheef... maar denk omdat dat komt dat ik het object niet lekker in de midden gehangen heb bij de start.... maar na tig keer terug hangen, als ik het spul weer eens los getrokken had, word je daar steeds slordiger in... :-)
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Motion Simulator!

Bericht door DaBit »

Nu ook via PlatformIO?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Motion Simulator!

Bericht door Swets »

DaBit schreef: 20 nov 2021 17:44 Nu ook via PlatformIO?
nee... krijg ik maar niet aan de gang.....
zou ik wel graag willen....
maar volgens mij heb ik alles gekozen wat ik moet kiezen....
maar ik ga nog eens kijken.... Dat moet ik toch aan de gang krijgen......



nieuw leeg project gemaakt.... and hij build goed.... maar ik krijg hem niet geladen?
en ik weet zeker dat hij aan port 7 hangt... met de arduino IDE kan ik hem gewoon laden...
Nu heeft de Arduino Due 2 usb aansluitingen, maar ik heb ze beide geselecteerd...

Ik heb nog een Arduino Mega liggen.... zal eens kijken of die wel lukt...
ik zit alleen nog een beetje met onderaan in de status regel... <Select Programmer> waarom daar niets staat...
zal ik zo ook eens ff op google-en....

want ik zou hem graag aan de gang hebben.... ziet er veel beter uit... en ook terwijl je iets intyp, dat het aangevuld word... enz enz...
maarja... laden is toch ook wel belangrijk.... :-)

nu met een Arduino Mega:

https://www.dropbox.com/s/4dh0qqyzjl2v9 ... 4.png?dl=0

heb ik bij dat Select Programmer opeens een hele lijst... :-)
maar weet ik weer niet wat ik kiezen moet....
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Motion Simulator!

Bericht door Swets »



eerst maar eens een paar filmpjes kijken 8)
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Motion Simulator!

Bericht door hfjbuis »

Ik wist niet dat PIO ook voor AVR chips te gebruiken was. Bedankt voor de info.

Ik heb de laatste maanden zo'n zelfde probleem met mijn software. De compoort wordt gezien door arduino, maar niet door UWP aps. Bij mij was de oplossing alle soortgelijke borden (met dezelfde USB chip CH341, etc) los te koppelen. Bij apparaat beheer deze apparaten en de verborgen apparaten verwijderen en vervolgens het bordje weer in te prikken.
Ik ga er vanuit dat het een windows probleem is en dat het t.z.t. misschien weer wordt opgelost. Daarom steek ik er geen tijd in.

Van de 2 poorten bij de duo is één de debug poort. Die vraagt om een ander upload protocol. Dat kun je in de .ini file aangeven. Wat het moet zijn, dat moet je googelen. Je kunt ook de andere poort proberen.


Hier een voorbeeld van een ESP32 die ik upload via WiFi, OTA (over the air) genoemd bij ESP

Code: Selecteer alles

upload_protocol = espota
;upload_port = 192.168.0.110
upload_port = RotaryTable
Bij sommigen borden moet je als het ding begint met uploaden op de reset knop drukken, één malig. Bij de ESP32 moet je die (soms) ingedrukt houden totdat het uploaden begint.

Ik zal nu eens kijken of ik een Mega aan de praat krijg!
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12041
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Motion Simulator!

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Vooral door blijven gaan met posten van je vorderingen, ik vind het heel leerzaam, vooral ook het platformio deel.
(toch es met de directie overleggen of ik nog een paar maanden verlof op kan nemen :lol: )

Ik heb alleen nog niet gezien of ie ook een serial-plotter heeft, die vind ik met "debuggen" bij Arduino wel erg handig, zie je in 1 oogopslag welke trend er in diverse waardes zit.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Motion Simulator!

Bericht door hfjbuis »

IK heb wat getest met een eenvoudig blink programma. Ik kan dit probleemloos uploaden met de arduino IDE naar een Nano en een Mega2560.
Met PIO kan ik het uploaden naar de nano, maar bij de Mega2560 reageert de uploader met een foutmelding. Geen van mijn gebruikelijke oplossing werkte (poorten verwijderen, drivers verwijderen, USB2 i.p.v. USB3, met zonder USB hub)

Voor de configuratie van de borden, dit is mijn ini bestand voor PIO

Code: Selecteer alles

; PlatformIO Project Configuration File
;
;   Build options: build flags, source filter
;   Upload options: custom upload port, speed and extra flags
;   Library options: dependencies, extra library storages
;   Advanced options: extra scripting
;
; Please visit documentation for the other options and examples
; https://docs.platformio.org/page/projectconf.html

[env:nanoatmega328new]
platform = atmelavr

; Use one of de folowing lines to select a board (remove ;  for selecting)
;board = nanoatmega328new   ; for arduino nano using new bootloader
board = ATmega2560          ; for arduino Mega 2560

framework = arduino
lib_extra_dirs = ~/Documents/Arduino/libraries

; you can change the upload port by selecting one of these lines (remove ;  for selecting)
; if no line is selected, PIO wil select a port by itself
;upload_port = COM3
;upload_port = COM4
;upload_port = COM7
De sketch:

Code: Selecteer alles

// constants won't change. Used here to set a pin number:
const int ledPin =  LED_BUILTIN;// the number of the LED pin

// Variables will change:
int ledState = LOW;             // ledState used to set the LED

// Generally, you should use "unsigned long" for variables that hold time
// The value will quickly become too large for an int to store
unsigned long previousMillis = 0;        // will store last time LED was updated

// constants won't change:
const long interval = 100;           // interval at which to blink (milliseconds)

void setup() {
  // set the digital pin as output:
  pinMode(ledPin, OUTPUT);
}

void loop() {
  // here is where you'd put code that needs to be running all the time.

  // check to see if it's time to blink the LED; that is, if the difference
  // between the current time and last time you blinked the LED is bigger than
  // the interval at which you want to blink the LED.
  unsigned long currentMillis = millis();

  if (currentMillis - previousMillis >= interval) {
    // save the last time you blinked the LED
    previousMillis = currentMillis;

    // if the LED is off turn it on and vice-versa:
    if (ledState == LOW) {
      ledState = HIGH;
    } else {
      ledState = LOW;
    }

    // set the LED with the ledState of the variable:
    digitalWrite(ledPin, ledState);
  }
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Motion Simulator!

Bericht door Swets »

Ik heb het aan de gang met de arduino Uno, en met de Arduino Due, op beide poorten... maar de Mega wil maar niet lukken....
gek verhaal toch....

en ook als ik dit project, waar het topic over gaat importeert krijg ik heel veel rood...
en ik weet niet waarom....

https://www.dropbox.com/s/g5i9vu6n7xj72 ... 5.png?dl=0
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Motion Simulator!

Bericht door hfjbuis »

en ook als ik dit project, waar het topic over gaat importeert krijg ik heel veel rood...
en ik weet niet waarom...
De intellicense heeft moeite met arduino core bibliotheken (die zorgen voor de gekrulde lijntjes onder de fouten) en rapporteert fouten die er niet zijn. Als het compileren zonder fouten gaat, is de code goed.
Je kunt deze waarschuwingen uitschakelen door links te klikken op zo'n gekrulde lijntje, vervolgens op het gel lampje klikken en dan de intellicense uit schakelen. Ctrl Left Click op de rode lijn met een foutmelding werkt dan nog steeds!

Kun je niet compileren, dan worden de biblitheken niet gevonden. In het ini bestand moet je aangeven waar de bibliotheken staan. Dat is een complex verhaal wat ik na al die tijd nog steeds niet helemaal begrijp. Hier onder een regel die je nodig hebt voor arduino projecten.

lib_extra_dirs = ~/Documents/Arduino/libraries

In deze link staat een deel van de oplossing die ook weer voor andere problemen zorgt, kwestie van keuzes maken:
https://github.com/microsoft/vscode-arduino/issues/808

de json file vindt je onder de .vscode tab in het project.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Motion Simulator!

Bericht door Swets »

hfjbuis schreef: 21 nov 2021 22:51
en ook als ik dit project, waar het topic over gaat importeert krijg ik heel veel rood...
en ik weet niet waarom...
De intellicense heeft moeite met arduino core bibliotheken (die zorgen voor de gekrulde lijntjes onder de fouten) en rapporteert fouten die er niet zijn. Als het compileren zonder fouten gaat, is de code goed.
Je kunt deze waarschuwingen uitschakelen door links te klikken op zo'n gekrulde lijntje, vervolgens op het gel lampje klikken en dan de intellicense uit schakelen. Ctrl Left Click op de rode lijn met een foutmelding werkt dan nog steeds!

Kun je niet compileren, dan worden de biblitheken niet gevonden. In het ini bestand moet je aangeven waar de bibliotheken staan. Dat is een complex verhaal wat ik na al die tijd nog steeds niet helemaal begrijp. Hier onder een regel die je nodig hebt voor arduino projecten.

lib_extra_dirs = ~/Documents/Arduino/libraries

In deze link staat een deel van de oplossing die ook weer voor andere problemen zorgt, kwestie van keuzes maken:
https://github.com/microsoft/vscode-arduino/issues/808

de json file vindt je onder de .vscode tab in het project.
ja ik kan wel gewoon compileren... daarom vond ik het helemaal zo vreemd.....?
ook raar (denk ik) , bij de arduino uno en mega kan ik verschillende programmers kiezen... bij de Due helemaal geen programmer....
ben wel blij dat ik niet de engiste ben die er moeite mee heeft... :-)



had ook een beetje het roteren er in... alleen om de z-as gaat nog niet goed.... maar kan het nog niet vinden....
ook vroeg ik me af als ik bijvoorbeeld draai om een as, ben ff kwijt... maar draait hij dan om de midden van het object? of de midden van het frame?

ook nog een vraagje waar ik mee zit...
Afbeelding

alle 8 de hoeken zien er zo uit.... ik zit alleen , volgens mij heb ik het me zelf moeilijk gemaakt, want ik weet niet zo goed waar ik vandaan moet meten, ivm de stelling van Pythagoras ...., omdat het kan draaien als een soort van zwenk wiel, en door het wieltje, weet ik eigenlijk niet goed hoe de driehoek loopt.... nu voor het grove testen maakt het misschien allemaal nog niet zoveel uit... maar hoe precieser hoe beter denk ik....?

ik denk dat ik door het hart van het zwenkwiellager, een lijn loodrecht omhoog moet tekenen...en dan denkbeeldig de schuinelijn door moet trekken... maar dat betekent, dat de staande lijn niet altijd even lang is... Pff... weet ff niet hoe hier mee om te gaan....
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12041
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Motion Simulator!

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Swets schreef: 21 nov 2021 23:54
ook nog een vraagje waar ik mee zit...

alle 8 de hoeken zien er zo uit.... ik zit alleen , volgens mij heb ik het me zelf moeilijk gemaakt, want ik weet niet zo goed waar ik vandaan moet meten, ivm de stelling van Pythagoras ...., omdat het kan draaien als een soort van zwenk wiel, en door het wieltje, weet ik eigenlijk niet goed hoe de driehoek loopt.... nu voor het grove testen maakt het misschien allemaal nog niet zoveel uit... maar hoe precieser hoe beter denk ik....?

ik denk dat ik door het hart van het zwenkwiellager, een lijn loodrecht omhoog moet tekenen...en dan denkbeeldig de schuinelijn door moet trekken... maar dat betekent, dat de staande lijn niet altijd even lang is... Pff... weet ff niet hoe hier mee om te gaan....
Ik denk dat je het verticale draadje en het schuine draadje door moet trekken tot hun kruispunt, maar dat maakt het probleem niet simpeler. :lol:
En ik zie zo ook niet even een simpele oplossing.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Motion Simulator!

Bericht door hfjbuis »

Swets schreef: 20 nov 2021 22:31 DaBit wrote: ↑20 Nov 2021 16:44
Nu ook via PlatformIO?

nee... krijg ik maar niet aan de gang.....
zou ik wel graag willen....
maar volgens mij heb ik alles gekozen wat ik moet kiezen....
maar ik ga nog eens kijken.... Dat moet ik toch aan de gang krijgen....
Ik heb de mega2560 onder platformio eindelijk aan de gang. Als je de upload informatie van de arduino omgeving via preferences op verbose zet, zie je veel informatie zoals de gebruikte poort en het upload protocol. Nu gebruikt de arduino uno en nano (Atmega 328 processor) het arduino protocol. De Mega2560 gebruikt het Wire protolcol (wist ik niet). Dat protocol moet je wel instellen anders werkt het niet.

IK heb de configuratie aangepast met settings voor de nano en de mega. Gebruik je meerdere [env:settings], dan kun je de setting die gebruikt moet worden selecteren met het map/tab icoontje links in de zijbalk platformio, onder de 3 puntjes. die icoontjes worden pas zichtbaar als je de muis er boven houdt. Welke dwaas verzint zo iets......

Hier mijn settings:

Code: Selecteer alles

[env:nano]
platform = atmelavr
board = nanoatmega328new   ; for arduino nano using new bootloader
framework = arduino
lib_extra_dirs = ~/Documents/Arduino/libraries
upload_port = COM6
upload_protocol = arduino

[env:mega2560]
platform = atmelavr
board = ATmega2560          ; for arduino Mega 2560
framework = arduino
lib_extra_dirs = ~/Documents/Arduino/libraries
upload_port = COM6
upload_protocol = wiring
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Motion Simulator!

Bericht door Swets »

hugo stoutjesdijk schreef: 22 nov 2021 12:39
Swets schreef: 21 nov 2021 23:54
ook nog een vraagje waar ik mee zit...

alle 8 de hoeken zien er zo uit.... ik zit alleen , volgens mij heb ik het me zelf moeilijk gemaakt, want ik weet niet zo goed waar ik vandaan moet meten, ivm de stelling van Pythagoras ...., omdat het kan draaien als een soort van zwenk wiel, en door het wieltje, weet ik eigenlijk niet goed hoe de driehoek loopt.... nu voor het grove testen maakt het misschien allemaal nog niet zoveel uit... maar hoe precieser hoe beter denk ik....?

ik denk dat ik door het hart van het zwenkwiellager, een lijn loodrecht omhoog moet tekenen...en dan denkbeeldig de schuinelijn door moet trekken... maar dat betekent, dat de staande lijn niet altijd even lang is... Pff... weet ff niet hoe hier mee om te gaan....
Ik denk dat je het verticale draadje en het schuine draadje door moet trekken tot hun kruispunt, maar dat maakt het probleem niet simpeler. :lol:
En ik zie zo ook niet even een simpele oplossing.
ja aan de ene kant denk ik dat ook , maar kijk even naar dit plaatje....

https://www.dropbox.com/s/gm2u5uof32hoq ... l.png?dl=0

dat zou betekenen, hoe lager het object hangt, hoe langer die ene zijde word...
en als die recht naar beneden zou hangen (plaatje 3) dan snijd hij met nooit?
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Plaats reactie