Motion Simulator!

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12042
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Motion Simulator!

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Swets schreef: 24 nov 2021 08:47 dat zou betekenen, hoe lager het object hangt, hoe langer die ene zijde word...
en als die recht naar beneden zou hangen (plaatje 3) dan snijd hij met nooit?
Ja, altijd goed om even de uiterste te bepalen, dan zie je tenminste waar het spannend wordt.
(en dan te zien dat je een tangens(90) uitdaging hebt) :lol:
Maar in zo'n systeem kun je daar niet komen, want je spankracht in je draadjes neemt evenredig (cos?) toe met die hoek. En je moet wel aan alle 8 kunnen trekken om te bereiken wat je wilt.
Ik denk dat je die hoek niet groter dan 60 graden wilt hebben (waarbij 0 de horizontaal is) puur op gevoel.
En horizontaal krijg je ze ook niet, want zo hard kun je niet trekken, dan blijft er eigenlijk een gebied van 30 tot 60 graden over waarin je kun opereren.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Motion Simulator!

Bericht door Swets »



gaat veel en veel beter nu....
beetje hulp gehad van het wetenschapsforum, van een slimme wiskunde man... :-)

ik heb nu per hoek het onderstaande.... alleen hier en daar wat plusjes en minnetjes gedraaid.
x,y,z zijn de coördinaten van de hoek, waar hij naar toe moet, dit is dus na de verschuifmatrix en de rotatie matrix....
hier word dus uitgerekend hoe lang het draadje dan moet worden...

okay.... helemaal aan het einde schoot er toch weer een magneetje los....
maar ik denk dat ik een ander frame-je ga printen, en dan de draadjes vast aan sluiten.... (misschien een elastiekje,veertje er tussen)
want ik denk nu dat ik wel op het punt ben, dat ik de boel snel kapot zal trekken.....

Code: Selecteer alles

long Mot1(int X, int Y, int Z) {
  // z,y,z uit rekenen van uit main x,y,z
  // x,y,z van hoek 1
  long result;

  long XCorner1 = -(LengthFrame / 2);
  long yCorner1 = -(WidhtFrame / 2);
  long zCorner1 = (HighFrame / 2);

  long Mot1LengthX = XCorner1 - X ;
  long Mot1lengthY = yCorner1 - Y ;
  long Mot1lengthZ = zCorner1 - Z ;

  float DB = Pythagoras(Mot1lengthY, Mot1LengthX, Mot1lengthZ );

  float BP = DB - (DiaKatrol / 2);
  float MP = zCorner1 - Z;

  float BM = Pythagoras(MP, BP, 0 );

  float BK = Pythagoras(BM , (DiaKatrol / 2), 0);

  float hoekKLM = phi - asin(BK / BM) - asin(BP / BM);

  float KL = (DiaKatrol / 2) * hoekKLM;

  float Mot1Length = BK + KL;

  SerialUSB.print("Lengt Motor 1 :");
  SerialUSB.print(Mot1Length);
  SerialUSB.print("mm, total Steps :");
  SerialUSB.println(Mot1Length * StepUnit);

  result = Mot1Length * StepUnit;
  return result;
};
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Motion Simulator!

Bericht door Swets »



beetje sneller
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Motion Simulator!

Bericht door Swets »

zijn er hier meer mensen die werken met PLatformIO?

weet iemand misschien waarom de NUCLEO-F446RE , wel met arduino frame geprogrammeerd kan worden in PladformIO, en de NUCLEO-F446ZE niet?
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Motion Simulator!

Bericht door hfjbuis »

Swets schreef: 29 nov 2022 13:59 zijn er hier meer mensen die werken met PLatformIO?
Ik werk met PIO, hoofdzakelijk voor het programmeren van een ESP32. Ik heb ook een F411RE die het als ik mij goed herinner ook doet in PIO.
Swets schreef: 29 nov 2022 13:59 weet iemand misschien waarom de NUCLEO-F446RE , wel met arduino frame geprogrammeerd kan worden in PladformIO, en de NUCLEO-F446ZE niet?
Volgens de PIO informatie kun je hem zo selecteren in de pio ini file https://docs.platformio.org/en/latest/b ... 446ze.html:
F446ZE.jpg
Edit:
Volgens deze informatie wordt hij niet in het arduino framework ondersteund maar kun je hem toch aan de praat krijgen.https://community.platformio.org/t/nucl ... ce/23292/9
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Motion Simulator!

Bericht door Swets »

bedankt.... Ik ga het allemaal eens lezen.....
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Motion Simulator!

Bericht door Swets »

hfjbuis schreef: 29 nov 2022 16:59
Swets schreef: 29 nov 2022 13:59 zijn er hier meer mensen die werken met PLatformIO?
Ik werk met PIO, hoofdzakelijk voor het programmeren van een ESP32. Ik heb ook een F411RE die het als ik mij goed herinner ook doet in PIO.
Swets schreef: 29 nov 2022 13:59 weet iemand misschien waarom de NUCLEO-F446RE , wel met arduino frame geprogrammeerd kan worden in PladformIO, en de NUCLEO-F446ZE niet?
Volgens de PIO informatie kun je hem zo selecteren in de pio ini file https://docs.platformio.org/en/latest/b ... 446ze.html:
F446ZE.jpg

Edit:
Volgens deze informatie wordt hij niet in het arduino framework ondersteund maar kun je hem toch aan de praat krijgen.https://community.platformio.org/t/nucl ... ce/23292/9
ja.. ik kan hem uploaden.... ik heb er een demo in gezet, en dat ging goed.....
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Motion Simulator!

Bericht door Swets »

Nu toch weer bezig met de Nucleo F446re....
ik heb er een aantal Demo's in gehad,(ledjes laten blinken, en ik heb een tft schermpje, en heb een aantal srduino UNO/Mega demos in die Nucleo gezet, en die draaide (super snel) prima )

Het programma wat er in moet, draaide dus goed in de Arduino IDE....
Ik heb wel het een en ander moeten wijzigen, maar ik kan hem zonder fouten builden in PlatformIO en ik kan het Uploaden in de Nucleo F446RE.

Maar daarna? ik weet eigenlijk of hij nu wel of niet runt? in de arduino IDE kon ik commando;s naar de controller sturen...
nu niet.. :-)

Dus of de Controller loopt helemaal niet.... of de serial monitor is iets fout mee?

Afbeelding
wat ik wel raar vind , is dat er onderaan geen board en programmer staat? en ook in het dropdownmenu Board, kan ik alleen Arduino boards kiezen?

misschien dat hier iemand is die kan zeggen "Eikel, dat doe je verkeerd" :-)
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12042
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Motion Simulator!

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Had ik er maar verstand van.... :lol: (als jij alle hobbels genomen hebt ga ik het hier nog eens allemaal teruglezen)
Maar ik zie bovenin toch een tabblad [terminal] opent die niet een apart terminal venster?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Motion Simulator!

Bericht door hfjbuis »

Normaal staat onder in de gebruikte configuratie. Jij hebt er geen gedefinieerd dus staat er geen.
De com poort 8 en programmer stlink, heb je wel gedefinieerd dus worden die gebruikt. Als je foutloos kunt uploaden, zijn die goed.
Ik weet niet welke de com snelheid is die het programma gebruikt om te communiceren (niet programmeren) maar de terminal moet op die snelheid staan. Ook hoeft dit niet via de stlink poort te gaan.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Motion Simulator!

Bericht door Swets »

ik heb nu dit als programma:

Code: Selecteer alles

#include <Arduino.h>

#define oLed1 LED_GREEN

void setup() {
 pinMode(oLed1, OUTPUT);
}

void loop() {
digitalWrite(oLed1, 1);
delayMicroseconds(100);

digitalWrite(oLed1, 0);
delayMicroseconds(100);
}
Dit krijg ik als ik voor build kies:

Code: Selecteer alles

Executing task in folder Nucleo F446re blinktest 2: C:\Users\asw\.platformio\penv\Scripts\platformio.exe run 

Processing nucleo_f446re (platform: ststm32; board: nucleo_f446re; framework: arduino)
---------------------------------------------------------------------------------------------------------Verbose mode can be enabled via `-v, --verbose` option
CONFIGURATION: https://docs.platformio.org/page/boards/ststm32/nucleo_f446re.html
PLATFORM: ST STM32 (15.1.0) > ST Nucleo F446RE
HARDWARE: STM32F446RET6 180MHz, 128KB RAM, 512KB Flash
DEBUG: Current (stlink) On-board (stlink) External (blackmagic, cmsis-dap, jlink)
PACKAGES:
 - framework-arduinoststm32 @ 4.20100.211028 (2.1.0)
 - framework-cmsis @ 2.50700.210515 (5.7.0)
 - toolchain-gccarmnoneeabi @ 1.90201.191206 (9.2.1)
LDF: Library Dependency Finder -> https://bit.ly/configure-pio-ldf
LDF Modes: Finder ~ chain, Compatibility ~ soft
Found 12 compatible libraries
Scanning dependencies...
No dependencies
Building in release mode
Checking size .pio\build\nucleo_f446re\firmware.elf
Advanced Memory Usage is available via "PlatformIO Home > Project Inspect"
RAM:   [          ]   0.7% (used 904 bytes from 131072 bytes)
Flash: [          ]   2.8% (used 14728 bytes from 524288 bytes)
Building .pio\build\nucleo_f446re\firmware.bin
====================================== [SUCCESS] Took 4.27 seconds ====================================== *  Terminal will be reused by tasks, press any key to close it. 
en dit als ik hem upload:

Code: Selecteer alles

 *  Executing task in folder Nucleo F446re blinktest 2: C:\Users\asw\.platformio\penv\Scripts\platformio.exe run --target upload 

Processing nucleo_f446re (platform: ststm32; board: nucleo_f446re; framework: arduino)
---------------------------------------------------------------------------------------------------------Verbose mode can be enabled via `-v, --verbose` option
CONFIGURATION: https://docs.platformio.org/page/boards/ststm32/nucleo_f446re.html
PLATFORM: ST STM32 (15.1.0) > ST Nucleo F446RE
HARDWARE: STM32F446RET6 180MHz, 128KB RAM, 512KB Flash
DEBUG: Current (stlink) On-board (stlink) External (blackmagic, cmsis-dap, jlink)
PACKAGES:
 - framework-arduinoststm32 @ 4.20100.211028 (2.1.0)
 - framework-cmsis @ 2.50700.210515 (5.7.0)
 - tool-dfuutil @ 1.9.200310
 - tool-openocd @ 2.1100.211028 (11.0)
 - tool-stm32duino @ 1.0.2
 - toolchain-gccarmnoneeabi @ 1.90201.191206 (9.2.1)
LDF: Library Dependency Finder -> https://bit.ly/configure-pio-ldf
LDF Modes: Finder ~ chain, Compatibility ~ soft
Found 12 compatible libraries
Scanning dependencies...
No dependencies
Building in release mode
Checking size .pio\build\nucleo_f446re\firmware.elf
Advanced Memory Usage is available via "PlatformIO Home > Project Inspect"
RAM:   [          ]   0.7% (used 904 bytes from 131072 bytes)
Flash: [          ]   2.8% (used 14728 bytes from 524288 bytes)
Configuring upload protocol...
AVAILABLE: blackmagic, cmsis-dap, jlink, mbed, stlink
CURRENT: upload_protocol = stlink
Uploading .pio\build\nucleo_f446re\firmware.elf
xPack OpenOCD x86_64 Open On-Chip Debugger 0.11.0+dev (2021-10-16-21:19)
Licensed under GNU GPL v2
For bug reports, read
        http://openocd.org/doc/doxygen/bugs.html
debug_level: 1

srst_only separate srst_nogate srst_open_drain connect_deassert_srst

target halted due to debug-request, current mode: Thread 
xPSR: 0x01000000 pc: 0x0800281c msp: 0x20020000
** Programming Started **
** Programming Finished **
** Verify Started **
** Verified OK **
** Resetting Target **
shutdown command invoked
====================================== [SUCCESS] Took 5.61 seconds ====================================== *  Terminal will be reused by tasks, press any key to close it. 
maar ik zie geen led knipperen op mijn controller?

Code: Selecteer alles

undefinedC:\Users\asw\.platformio\packages\toolchain-gccarmnoneeabi@1.90201.191206\bin\arm-none-eabi-gdb.exe: warning: Couldn't determine a path for the index cache directory.

Reading symbols from c:\Users\asw\Documents\PlatformIO\Projects\Nucleo F446re blinktest 2\.pio\build\nucleo_f446re\firmware.elf...
PlatformIO Unified Debugger -> https://bit.ly/pio-debug
PlatformIO: debug_tool = stlink
PlatformIO: Initializing remote target...
xPack OpenOCD x86_64 Open On-Chip Debugger 0.11.0+dev (2021-10-16-21:19)
Licensed under GNU GPL v2
For bug reports, read
	http://openocd.org/doc/doxygen/bugs.html
Info : The selected transport took over low-level target control. The results might differ compared to plain JTAG/SWD
srst_only separate srst_nogate srst_open_drain connect_deassert_srst

Info : tcl server disabled
Info : telnet server disabled
Info : clock speed 2000 kHz
Info : STLINK V2J40M27 (API v2) VID:PID 0483:374B
Info : Target voltage: 3.270573
Info : stm32f4x.cpu: Cortex-M4 r0p1 processor detected
Info : stm32f4x.cpu: target has 6 breakpoints, 4 watchpoints
Info : starting gdb server for stm32f4x.cpu on pipe
en dit zie ik als ik naar het debug console scherm ga...

maarja, tis voor mij ook allemaal nieuw...dus ik heb eigenlijk geen idee wat ik aan het doen ben?
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Motion Simulator!

Bericht door Swets »

http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Motion Simulator!

Bericht door hfjbuis »

Als je een zip post met de directory van het project (inclusief pio.ini) dan kan ik kijken of ik het kan compileren. Zo'n F411RE Nucleo, heb ik wel liggen

Je gebruikt waarschijnlijk een debug configuratie met een breakpoint gezet!
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Motion Simulator!

Bericht door Swets »

hfjbuis schreef: 27 dec 2022 16:54 Als je een zip post met de directory van het project (inclusief pio.ini) dan kan ik kijken of ik het kan compileren. Zo'n F411RE Nucleo, heb ik wel liggen

Je gebruikt waarschijnlijk een debug configuratie met een breakpoint gezet!
https://www.dropbox.com/s/bfgkrhyzhp6wf ... t.zip?dl=0
hier staat het project... (niet uitlachen he... ben nog niet zo lang bezig met deze controller en IDE :-) )

maar ik ben wel verder....
ik had eerst een blink_led testje gemaakt, en ondanks het na het uploaden het zelfde uitzag.. (dus al die gele teksten enzo) ging wel de led knipperen...

Dus toen wist ik zeker dat die pin de groen_user_led was.....
Dus toen dacht ik, ik bouw die led ook in het project waar ik mee zit te K#tten....

en daar knipperde hij dus niet....
maar op een gegeven moment kwam ik er achter, als ik hem bovenaan in de setup aanzet, en in main loop weer uit, bleef hij dus branden...
toen bovenaan in de setup aan, onderaan in de setup uit... maar hij bleef dus aan... dus het leek wel dat hij niet door de setup heen ging....

Dus toen heb ik van alles in de setup haast commentaar gemaakt... (want ik roep ook een aantal functies aan vanuit de setup) en ik heb in de main loop een knipper dingetje gemaakt op die groene led..

en als ik dat upload, krijg ik wel een knipperende led....

dus toen weer 1 voor 1 de commentaar weg halen....
maar als ik alleen de eerste mee laat doen gaat het goed... alleen de 2de ook, maar beide, dan knippert me ledje weer niet?
dat snap ik nog niet?

en als ik dit :

Serial.begin(115200);

//while (!Serial.available());
//Serial.println("Communication Active");

mee laat doen, blijft hij ook in de setup hangen?

Dus als je ook zou willen kijken, zou ik daar super blij mee zijn.... want ja.. zou leuk zijn als het nu eens gewoon wat beter ga....
Ik kan een hoop andere , die ondertussen de boel al in elkaar getrapt zouden hebben... :-)
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Plaats reactie