Vraag over stroomgebruik dimmer

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Vraag over stroomgebruik dimmer

Bericht door audiomanics »

skillalot schreef: 29 nov 2021 08:56
Sven schreef: 29 nov 2021 06:44 Ik heb hier ook een paar led peertjes die nooit helemaal uitgaan die met een schakelaar geschakeld zijn.
Probeer de fase en nul maar eens om te draaien
Al geprobeerd... Ook hier een led-lampje dat zachtjes blijft branden als de schakelaar (jawel, een gewone enkel aan-uit) uit staat..
ook een andere schakelaar geprobeerd, tenslotte zelfs helemaal geen schakelaar, dus gewoon de twee draadjes uit de muur..... waarschijnlijk gewoon inductie ofzo...

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Vraag over stroomgebruik dimmer

Bericht door DaBit »

Capacitieve koppeling tussen de twee over enige afstand parallel lopende draden (fase en schakeldraad).
Loopt uiteindelijk slechts een paar microamperes, maar dat is genoeg voor zo'n LED om zichtbaar licht te produceren als het verder donker is.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Vraag over stroomgebruik dimmer

Bericht door Kjelt »

Ja dat heb ik al een paar keer geroepen maar waarschijnlijk koppelden die berichten niet in :mrgreen:
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Vraag over stroomgebruik dimmer

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Volgens mij hetzelfde effect als waarom een spanningzoeker het doet. (neon lampje?)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Vraag over stroomgebruik dimmer

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 30 nov 2021 10:23 Volgens mij hetzelfde effect als waarom een spanningzoeker het doet. (neon lampje?)
Die contactloze plastick dop spanningzoekers wel, die "kijken" naar een veld.
Maar de ouderwetsche doorzichtig plastick schroevendraaier spanningzoeker niet, want daar maak je echt fysiek contact met de fase aan de ene kant van de spanningzoeker en je lichaam met een bepaalde weerstand naar aarde. En in de spanningzoeker zit ook nog een hoogohmige weerstand.
assink
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Vraag over stroomgebruik dimmer

Bericht door assink »

Was het eerder niet zo dat gelijkspanning en kortsluiting veel gevaarlijker was dan wisselspanning?
Hoe hoger het voltage, hoe dunner je kabeltjes en hoe lager het amperage.
Er zijn veel meer stroomvebruikers in een woning dan een paar led lampjes en telefoonladers.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Vraag over stroomgebruik dimmer

Bericht door DaBit »

Dat is nog steeds zo. Als de spanning hoog genoeg is dooft de 'lasboog' niet vanzelf. Bij je electrisch lasapparaat is dat prettig. Bij het uittrekken van een stekker, of voor de automaat in je meterkast is dat niet zo prettig. Verder levert een hoge DC spanning knap vervelende verwondingen op, die er weken en weken en weken voor nodig hebben om te genezen. Ja, praktijkervaring helaas.

Magoed, je zou dus een 'Amerikaans' idee aan kunnen houden, dus (meerfasen-)AC handhaven voor de grootverbruikers en een 2e <60V DC net voor midden/kleinverbruik. Ik dacht vroeger dat dat een goed idee was, maar inmiddels zie ik eigenlijk het nut niet zo.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
assink
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Vraag over stroomgebruik dimmer

Bericht door assink »

Nee, dat lijkt mij helemaal niet zo makkelijk eigenlijk.
Hoe vaak hoor je niet dat die amerikanen altijd net te kort komen op hun 115volt systeem.

Net als hier de enkelfase huisaansluitingen in nederland, ik heb liever 3x25 ampere in de meterkast dan 1x40a.
Heb het hier bij mijn woning expliciet om gevraagd, als ik ooit aan de kermisauto zou moeten of warmtepomp heb je in ieder geval al een zwaardere aansluiting.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Vraag over stroomgebruik dimmer

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kjelt schreef: 30 nov 2021 11:52
hugo stoutjesdijk schreef: 30 nov 2021 10:23 Volgens mij hetzelfde effect als waarom een spanningzoeker het doet. (neon lampje?)
Die contactloze plastick dop spanningzoekers wel, die "kijken" naar een veld.
Maar de ouderwetsche doorzichtig plastick schroevendraaier spanningzoeker niet, want daar maak je echt fysiek contact met de fase aan de ene kant van de spanningzoeker en je lichaam met een bepaalde weerstand naar aarde. En in de spanningzoeker zit ook nog een hoogohmige weerstand.
Ik weet nog dat m'n broer en ik achterop zo'n ouderwetse in plaats van een vinger een bosje litze er op gesoldeerd hebben (die vinger soldeerden we natuurlijk niet :lol: ), volgens mij was dat voldoende om hem op te laten gloeien. (zal dan ook wel met de luchtvochtigheid te maken hebben)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Vraag over stroomgebruik dimmer

Bericht door Kjelt »

Niemand heeft het over high voltage dc grids voor in huis, dat is iets dat wel gaat komen waarschijnlijk vanwege de voordelen maar dat is iets voor de energiedistributeurs: https://en.wikipedia.org/wiki/High-volt ... ct_current
Voordelen zijn oa goedkoper en veel makkelijker om te combineren met andere centrales/landen, je hoeft geen rekening te houden met frequentie en fase oa.

Low voltage dc grid zie je al op diverse plaatsen opduiken, nieuwe gebouwen krijgen het al en snelwegen voor de verlichting ook.
Kijk hier bv eens:

https://www.dc.systems/
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Vraag over stroomgebruik dimmer

Bericht door DaBit »

Dat 't ooit zin heeft om een lokaal micronet aan te leggen zal ik niet ontkennen. Of je nou 2 staalkabels spant door je woonkamer en daar 12V spotje op knoopt, je legt een tuinverlichting aan met 12/24V laagspanning of je voorziet een parkeerplaats of weg van een beperkt aantal lampjes op DC...

Da's allemaal hetzelfde, alleen bij de parkeerplaats en de weg blazen ze hoog van de toren. Wat een bullshit-site, die dc.systems
DC is a democratic system: the monopoly of the energy companies is getting smaller and direct cooperation between producers and consumers via a joint energy company becomes possible. Not only the producer, but also the consumer will have a greater part in their own say and insight into their own energy system.
Wat heeft dat met DC vs AC te maken?
System equivalence: people with their own charging point at the front door, as well as people without one, will have the same capabilities and energy costs.
'k zie wederom het verschil DC/AC niet..
DC makes it possible for energy, especially renewable energy, to be fully used, because the most efficient transfer takes place between source and load - without unnecessary conversions.
Bron en belasting zijn niet gematcht, dus die conversie heb je wel degelijk nog steeds.
DC ensures that the CO2 targets are achieved immediately, because switching to DC yields extra energy through reduced transportation and revenue losses.
Burp. Suuuuure. Ze handhaven zelf ook AC voor de distributie, maar dat waren ze effe vergeten toen ze dit neerpenden.
Also by reducing the use of resources - including circa 20% copper reduction - DC will indirectly have an immediate effect on lowering CO2 emissions.
350V vs 230V, niks DC vs AC

Ik kan nog wel effe doorgaan ook.


De olifant is de kamer is 350/700VDC in huis, en 3.5-14kV MVDC distributie (waar je weer veel meer koper voor nodig hebt dan de hogere AC-spanning, maar alla). Brrrrr.

Beetje zoals die Spinlaunch om raketten de ruimte in te schieten. Leuk idee als je een stropdas draagt en alleen verstand hebt van golfen en lobbyen, kansloos als je middelbare school natuurkunde achter de kiezen hebt.


Wil je DC in huis, dan gewoon AC aanvoeren, lokaal DC van maken en de bestaande aansluitzaken gebruiken en desnoods wat verder laten evolueren. USB-PD, PoE, dat soort zaken. Of simpelweg sigarettenaanstekerpluggen oid gebruiken, dan is je stopcontact tenminste niet over 5 jaar verouderd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Vraag over stroomgebruik dimmer

Bericht door Kjelt »

DaBit schreef: 30 nov 2021 14:36 Wat een bullshit-site, die dc.systems
Mee eens, was zo gauw de eerst reeds geimplementeerde projecten die ik kon vinden.
De olifant is de kamer is 350/700VDC in huis, en 3.5-14kV MVDC distributie (waar je weer veel meer koper voor nodig hebt dan de hogere AC-spanning, maar alla). Brrrrr.
Mwah, of je nou een 400VAC optater krijgt of een 380VDC voor de aardlek ingrijpt (zal bij DC waarschijnlijk betrouwbaarder en sneller zijn verwacht ik) beide of dodelijk of heel vervelend. Overigens in je Hue spotje staat ook een Vbus van 325VDC, als je die aanraakt ben je ook niet jarig ;)
Maar begrijp je punt wel, zal wel heel goed beveiligd gaan worden met intelligente wcd's die pas spanning geven na de onderhandeling.

Ik vond deze pdf wel aardig ( met dank aan prof. dr. Waffenschmidt :lol: )
DC power grids offer efficient electricity
distribution with less conductor material
compared with AC grids. Hence DC grids offer
both cost reduction and sustainability features.
Both 1-phase 380 V and 2-phase ± 380 V DC
power grids offers significant reduction of
cable conductor cross sections in comparison
to classical 1-phase 230 V and 3-phase 400 V
AC power grids. Especially the 2-phase ±380V
DC power grid is proposed to extend the
advantages of low voltage DC power grids
beyond actual discussed 1-phase DC grids of
data centers.
http://www.upn.se/html-files/Glava/Refe ... _grids.pdf
benkr
Donateur
Berichten: 7774
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Vraag over stroomgebruik dimmer

Bericht door benkr »

Kjelt schreef: 30 nov 2021 16:04
Mwah, of je nou een 400VAC optater krijgt of een 380VDC voor de aardlek ingrijpt (zal bij DC waarschijnlijk betrouwbaarder en sneller zijn verwacht ik) beide of dodelijk of heel vervelend.
Laat je door beiden eens een keer bijten, zeg 230VAC vs. 300VDC, en roep daarna nog eens welke de meeste indruk maakte.
Ik heb echt veel keren 230VAC vast gehad, is niet echt leuk maar ben je zo weer vergeten.
Ik heb ooit één keer 450VDC vast gehad, dat was ruim 40 jaar gelden, die zal ik ook nooit meer vergeten.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1762
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Vraag over stroomgebruik dimmer

Bericht door Kars-cnc »

DaBit schreef: 30 nov 2021 14:36 Da's allemaal hetzelfde, alleen bij de parkeerplaats en de weg blazen ze hoog van de toren. Wat een bullshit-site, die dc.systems

DC is a democratic system: the monopoly of the energy companies is getting smaller and direct cooperation between producers and consumers via a joint energy company becomes possible. Not only the producer, but also the consumer will have a greater part in their own say and insight into their own energy system.
Wat heeft dat met DC vs AC te maken?
Haha, dat zijn inderdaad rare jongens, zelfs van marketing (hoe verzin ik een verhaal waardoor mensen mijn spullen gaan kopen) hebben ze geen verstand want hier prikt een boekhouder ook nog wel door :lol:
Kjelt schreef: 30 nov 2021 16:04 Ik vond deze pdf wel aardig ( met dank aan prof. dr. Waffenschmidt )
DC power grids offer efficient electricity
distribution with less conductor material
compared with AC grids. Hence DC grids offer
both cost reduction and sustainability features.
Both 1-phase 380 V and 2-phase ± 380 V DC
power grids offers significant reduction of
cable conductor cross sections in comparison
to classical 1-phase 230 V and 3-phase 400 V
AC power grids. Especially the 2-phase ±380V
DC power grid is proposed to extend the
advantages of low voltage DC power grids
beyond actual discussed 1-phase DC grids of
data centers.
Hmm, dat DC minder "conductor material" nodig zou hebben betwijfel ik. P=I^2 x R geldt toch echt voor zowel DC als AC. Goed, die ^2 kan enig verschil maken maar daar ga je het niet mee winnen. Ik denk voor distributie in de straat dat AC altijd de aangewezen weg is. Grote trafo's zoals in verdeel stations zijn super efficient, zo'n 98 a 99%. En hoogspanningsmasten met 220kiloVolt DC lijken mij erg gevaarlijk en ook niet meer met halfgeleiders converteerbaar...

Mij leek een extra laagspannings-DC net in je huis wel aardig omdat vrijwel alles wat je in je woonkamer en slaapkamers gebruikt tegenwoordig op DC werkt en als je de spanning laag houdt is het intrinsiek veilig, geen aardlek meer nodig.

Maar Dabit's redenering dat conversie van 230V DC tegenwoordig ook heen probleem meer is zit ook wel wat in. En van 230V AC naar 230V DC is slecht 4 diodes van ca. 0.01 euro per stuk...

Ik denk dat ik het toch maar gewoon aan Brussel over laat of er een DC net bij moet komen of niet :mrgreen:
Plaats reactie