20 mm lineaire geleidingen en 1605 KO moer + spindel

Alle geleidingen bijv blok of linear, kogel enz Maar ook lagers kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

20 mm lineaire geleidingen en 1605 KO moer + spindel

Bericht door benkr »

Getriggerd door hfjbuis in deze zin:
IK ga ook niet voor HIWIN geleiders en geslepen spindels, maar een goedkope versie https://www.amazon.nl/dp/B08XK1ZNF8/ref ... CE_3p_dp_1. Ik denk dat de winst in betere geleidingen en spindels niet zichtbaar zijn in het totaal.
vond ik bij Ali deze set:
https://www.aliexpress.com/item/1005002 ... 4c4d90wgA5

Deze heb ik besteld om ergens in de nabije toekomst mijn RF30 boor/freesmachine die nu zwaluwstaart geleidingen en trapezium spindels heeft te gaan opwaarderen.

Anders dan bij Amazon kun je hier kiezen uit o.a. 700 en 1000 mm lengte van de set. Even nagemeten en 700 mm was precies lang genoeg, in dit setje zat ook een 1605 spindel wat mij beter uitkwam. Deze besteld dus.
De set is vandaag binnen gekomen in een redelijk beschadigde doos, maar de inhoud ziet er verder goed uit, maar..... zowel de geleidingen als de spindel zijn precies 700 mm lang. De spindel dus met inbegrip van de eindafwerkingen voor de lagerblokken en zo. Dat betekent dat de bruikbare lengte maar uitkomt op zo'n 600 mm en daar ben ik niet gelukkig mee.

Als ik nu de bijgevoegde plaatjes op Amazon bekijk dan is daar uit te halen dat zij dezelfde maten , dus inclusief eindafwerking gebruiken, maar uit de plaatjes op Ali lijkt het dat de spindels wat langer zijn dan de geleidingen zoals ik ook verwacht had maar het is echt wel moeilijk te zien.
Ik heb meteen een berichtje terug gestuurd met mijn probleem, ik ben benieuwd hoe dit afloopt.

Ik wil ook nog een 300/400 mm setje gaan bestellen voor de dwarsrichting dus ik denk dat er wel een oplossing uit zal gaan komen, 2 stuks 300/400 mm geleidingen en een 800 mm spindel voor een nette prijs.
Goudgele
Berichten: 514
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: 20 mm lineaire geleidingen en 1605 KO moer + spindel

Bericht door Goudgele »

Ik ben het eigenlijk niet anders gewend, dat de aangegeven maat de totale maat betreft. Maar dat kan aan mij liggen?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: 20 mm lineaire geleidingen en 1605 KO moer + spindel

Bericht door Kjelt »

Bij Isel geef je ook de totale lengte op , daarna de gewenste afwerking en lengte vd afwerking. Dus eerst moet je zelf met de breedte van de KO moer terug uit rekenen hoeveel je gewenste "travel" is en de rest er bij optellen. Je betaald tenslotte voor de originele staal lengte.

Hier bv een voorbeeld van sorotec, de lengte is incl bewerkingen:
https://www.upload.sorotec.de/doku/manu ... Bremse.pdf
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: 20 mm lineaire geleidingen en 1605 KO moer + spindel

Bericht door benkr »

Ik heb geklaagd bij de leverancier en kreeg eerst 5 Euro, en later 15 Euro refund, als het goed is is die refund onderweg.

Ik kwam toch weer bij Amazon een set tegen van 1000mm lange geleiders, en een 1050 mm 1605 KO spindel, die dus maar besteld, ik hoefde eigenlijk maar een 3 a 400 mm set extra te hebben, maar deze is net zo duur, hier houd ik dus nog minimaal 1 meter rails van over, en ik heb meteen een KO spindel die zeker lang genoeg is, op de juiste lengte maken en dar kopje afdraaien is geen probleem. Mocht er een liefhebber voor die losse rails zijn dan laat maar horen.

Ik heb nu deze set besteld:

https://www.amazon.nl/gp/product/B08X6S ... FBC9&psc=1
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: 20 mm lineaire geleidingen en 1605 KO moer + spindel

Bericht door Kjelt »

benkr schreef: 26 nov 2021 20:17 Ik heb nu deze set besteld:
https://www.amazon.nl/gp/product/B08X6S ... FBC9&psc=1
Ik ben wel benieuwd hoe deze bevallen,of ze schoon zijn of uit elkaar gehaald en schoon gemaakt moeten worden, of ze speling hebben etc.
Voor die prijs, onvoorstelbaar.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: 20 mm lineaire geleidingen en 1605 KO moer + spindel

Bericht door benkr »

Kjelt schreef: 26 nov 2021 21:57 Ik ben wel benieuwd hoe deze bevallen,of ze schoon zijn of uit elkaar gehaald en schoon gemaakt moeten worden, of ze speling hebben etc.
Voor die prijs, onvoorstelbaar.
De set die ik bij Ali heb besteld heb ik binnen, is eigenlijk precies hetzelfde als die van Amazon, die set ziet er gewoon goed uit.
Of ik dat ook ga vinden als ik het ga gebruiken hoop ik, maar dat zal nog wel een hele tijd duren, met wat goede wil en zo denk ik aan eind volgend jaar.
FreesKever
Berichten: 623
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: 20 mm lineaire geleidingen en 1605 KO moer + spindel

Bericht door FreesKever »

benkr schreef: 26 nov 2021 20:17 Ik heb geklaagd bij de leverancier en kreeg eerst 5 Euro, en later 15 Euro refund, als het goed is is die refund onderweg.
Foei!
Je zou je daarvoor moeten schamen.
Je hebt precies gekregen wat je besteld hebt.

Verder zijn die verkopers afhankelijk van positieve feedback en afpegelen omdat je zelf de gegevens die op de website staan niet goed geinterpreteerd hebt is niet hun verantwoordelijkheid.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 20 mm lineaire geleidingen en 1605 KO moer + spindel

Bericht door DaBit »

benkr schreef: 23 nov 2021 22:50 Dat betekent dat de bruikbare lengte maar uitkomt op zo'n 600 mm en daar ben ik niet gelukkig mee.
Da's meestal ook zat. Als je de karretjes in een rechthoek plaatst met de KO moer in het midden dan moet je ze wel erg dicht bij elkaar zetten wil je aan die 600mm tekort komen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: 20 mm lineaire geleidingen en 1605 KO moer + spindel

Bericht door benkr »

DaBit schreef: 27 nov 2021 10:28
benkr schreef: 23 nov 2021 22:50 Dat betekent dat de bruikbare lengte maar uitkomt op zo'n 600 mm en daar ben ik niet gelukkig mee.
Da's meestal ook zat. Als je de karretjes in een rechthoek plaatst met de KO moer in het midden dan moet je ze wel erg dicht bij elkaar zetten wil je aan die 600mm tekort komen.
Klopt, maar dan moet ik wel bij de spindel kunnen komen om hem aan te drijven, en een verlengstukje er aan maken is niet de meest elegante oplossing. Ik ben al meerdere keren tegen het te beperkte bereik van de tafel gelopen om dat nu niet meteen goed op te lossen, ik wil mijn tafel echt maximaal kunnen bewegen op beide assen.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: 20 mm lineaire geleidingen en 1605 KO moer + spindel

Bericht door benkr »

Kjelt schreef: 26 nov 2021 21:57
benkr schreef: 26 nov 2021 20:17 Ik heb nu deze set besteld:
https://www.amazon.nl/gp/product/B08X6S ... FBC9&psc=1
Ik ben wel benieuwd hoe deze bevallen,of ze schoon zijn of uit elkaar gehaald en schoon gemaakt moeten worden, of ze speling hebben etc.
Voor die prijs, onvoorstelbaar.
Ze zijn gisteren binnen gekomen, ik heb ze zojuist opgehaald bij de voorbuurman.
Ze waren echt stukken beter verpakt dan die van Ali en daarbij 20 cm langer en enkele Euro's goedkoper.
Ik heb ze uitgepakt en vind het er toppie uitzien, geen vuil te bespeuren, net zoals die van Ali overigens.
Ik ga ze voorlopig nog even niet gebruiken dus over het gebruik kan ik nu niets roepen, maar ik kan ze toch wel aanbevelen, voor dat geld vind je nergens gebruikte, laat staan nieuwe.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: 20 mm lineaire geleidingen en 1605 KO moer + spindel

Bericht door Kjelt »

Dat is wel goed nieuws dan Ben, JVE is een beetje uitgeput en nieuwe Hiwin en soortgelijke geleidingen zijn behoorlijk aan de prijs.
Dan zou dit een mooi betaalbaar alternatief zijn 8)
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: 20 mm lineaire geleidingen en 1605 KO moer + spindel

Bericht door benkr »

Kjelt schreef: 02 dec 2021 15:33 Dat is wel goed nieuws dan Ben, JVE is een beetje uitgeput en nieuwe Hiwin en soortgelijke geleidingen zijn behoorlijk aan de prijs.
Dan zou dit een mooi betaalbaar alternatief zijn 8)
Dat niet alleen, maar 2 stuks 20 mm geleidingen van 800 mm lang met elk 2 wagentjes kosten bij JVE 100 Euro, daar heb ik hier nog een KO spindel er voor bij en nog 15 Euro over.
Plaats reactie