Gladde assen met splines

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Gladde assen met splines

Bericht door spinningwheels »

Ik heb dus deze assen met splines .
Moet daar een spiebaan 10 mm en twee groefjes in steken,
Dat gaat met deze prima, alleen het oppervlak is te ruw om af te dichten op een keerring Cheap Cheap bami assen oude kaas is nog harder , wel lekker om te bewerken.
Kreeg andere assen via Indi . Mooi glad keerring dicht er mooi op af maar niet te bewerken. echt kneiterhard.
Waar kan ik dergelijke assen vinden, die en glad zijn en goed/makkelijk zijn te bewerken.
333.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Gladde assen met splines

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kun je dan niet makkelijker zo'n bearing sleeve er overheen zetten.
https://www.lager-techniek.eu/index.php ... /skf-99060
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Gladde assen met splines

Bericht door bartL »

Zo te zien is dit een DIN9611 1 3/8" - 6 spline?

Kijk hier eens, zij zijn de leverancier van Indi.
Vrijwel ieder willekeuring mechanisatiebedrijf zal deze de volgende dag voor je in huis kunnen hebben. (mits op voorraad)
https://www.kramp.com/shop-nl/nl/vp/pro ... b5-4095280
Gebruikersavatar
Oscar f1
Berichten: 572
Lid geworden op: 29 jan 2009 22:58
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Gladde assen met splines

Bericht door Oscar f1 »

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Gladde assen met splines

Bericht door DaBit »

Als je as zacht is slijt de lip van de keerring er vanzelf een groef in. Da's ook niet handig.

Ik weet niet hoeveel je er moet doen, maar gehard staal frezen is een kwestie van een robuuste TiAlN gecoate 4- of meersnijder pakken met zoveel radius als je kunt tolereren, accepteren dat die frees geen uren meegaat, en rustig zigzag het materiaal in gaan. Ik denk ook dat het probleem ver voorbij is tegen de tijd dat je een millimeter diep bent.
Voor 1 of enkele stuks nog wel te doen.

Op de draaibank heb ik nooit harder dan HRC45 in de klauwplaat gehad dus daar kan ik minder over zeggen, maar ook dat lijkt me met wat VHM (voor enkele stuks) of keramisch niet onmogelijk.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
tuonov4
Berichten: 178
Lid geworden op: 14 dec 2017 14:23
Locatie: Loenen (GLD)

Re: Gladde assen met splines

Bericht door tuonov4 »

kan je op de plek van de keerring niet gladwalsen met een gladde rol, dit verbetert en verstevigt het oppervlak. Groet:Fred
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Gladde assen met splines

Bericht door bartL »

Oh ik lees nu pas dat je moeite hebt met de hardheid van de assen van indi, dan vervalt mijn eerdere reactie.
Wat je eventueel zou kunnen doen is die bami-assen bewerken zoals je hem hebben wilt en vervolgens laten nitreren zodat je een mooie harde slijtlaag krijgt. Alleen als die dingen echt zo zacht zijn vraag ik me af of je dan geen problemen krijgt met het over te brengen vermogen.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Gladde assen met splines

Bericht door spinningwheels »

Dank voor de tips .
Die bearing sleeve is heel mooi, maar dat kost nogal een paar centen, zeker als het om een paar honderd van die asjes gaat.
Lapping is gezien het aantal ook geen optie.
Ik frees die spiebanen met een VHM frees, en eigenlijk doe je een spiebaan in een keer.
Zou haast eens zo,n goedkoop Ali ding proberen, die zijn zo.n €10 in vergelijking tot die sleeve is dan 1 frees per spiebaan nog veel voordeliger.
Groefjes zijn heel smal 1.8 mm VHM groefsteek plaatjes knappen kapot. Maar zou groeven er evt nog in kunnen slijpen. Houder maken voor de slijptol zodat dat ding in de beitelhouder kan, geeft wel veel zooi.
In theorie kan ik praktisch alles
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Gladde assen met splines

Bericht door assink »

Hoe diep is dat ding gehard?
Als het een zeer dun laagje is, dan zou je eerst kunnen slijpen op de plek waar je frezen moet.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Gladde assen met splines

Bericht door Arie Kabaalstra »

Mijn ervaring is dat het met een VHM Freesje in gehard staal best wel gaat.. snijsnelheid een metertje of 60 max, laagje voor laagje schillen, kleine stepover, en uitpeddelen..

Onlangs 4 paspengaten in een gehard (door en door) stalen slijpklem gefreesd.. 't duurde even, maar 't ging wel..
Als de assen alleen oppervlakte gehard zijn.. en dat is waarschijnlijk wel het geval.. dan gaat 't een stuk makkelijker als je eenmaal door die harde laag heen bent..

een stabiele machine is altijd fijn voor dit werk.. en als je er een flinke hoeveelheid moet doen.. zou ik zeggen.. kijk eens naar freesjes van een iets beter merk.. Fraisa is "my weapon of choice".. Ik heb die paspengaten eerst voorgefreesd met een freesje dat al het nodige voor de kiezen had gehad.. en daarna een Verse erin gezet om de gaten op maat te maken..
Plaats reactie